Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
matko-kubko18. Júl 2011
Tak to je fakt debata na "urovni". Ste primitivni, ako tie vase heligonky.
Mato-kubo.
Kontakt: mato-kubo
zaciatocnik18. Júl 2011
Nepoznate niekto cely originalny text Dolu visnou voda tecie? Ja som ju totiz uz niekde pocul aj v inych slovach
Čadčan17. Júl 2011
Pozrel som si zmieňovaný úvod štvrtého videa z Dežeríc. Skupina prvých vystupujúcich od Topoľčian zahrala tri české piesne so slovenskými textami ( vraj - Okolo Gýmeša, Cez Východnú tečie vodička, Dolu višňou voda tečie ).

Gýmeš je pôvodný názov obce Jelenec pri Nitre. Pochádzal odtiaľ spevák Karol Duchoň. Dodnes tam hrajú miestni náturisti neorganizovane na husle, ale nie túto poslovenčenú pieseň.

Neviem, či niekedy títo heligónkari počuli nejakú pieseň v podaní sláčikovej hudby Zubajovcov z Východnej, alebo majú aspoň hmlistú predstavu o hornoliptovskom hudobnom prejave. Vo Východnej hráva výborne na heligónku sedemdesiatnik Paľko Šimunka, ale ten hrá východnianskym štýlom východnianske piesne - nie českým štýlom české.

Javorom, javorom - telgártska pieseň, ktorú pred 18-imi rokmi spopularizoval Telgártčan Janko Ambróz, keď ju vydal na svojom prvom CD-nosiči. Odvtedy ju spievava na svojich koncertoch dosť často ako prídavok.

Dolu višňou tečie voda - ďalšia poslovenčená česká polka.

Toto všetko sú fakty, s ktorými nepohneme.

A teraz niečo osobné - Sympatický je výkon ( najmä nadspevovanie, ale celkom aj hudobný prejav ) toho najstaršieho pána. Ostatní hrajú tiež obstojne. O krojoch je asi zbytočné zmieňovať sa. A čo má byť náročné na hre týchto piesní ?
Karol17. Júl 2011
Nech si vraví kto chce, čo chce... DOSŤ!!!! Zmeňte tému! Je to otravné! Už nie je dôležité, kto má pravdu. Šimon určite nehral v kroji, ale zato hral dobre a pre potešenie seba i iných. O to ide! Tak ako Palo, Šimon, nitrančani, Jano Chudoba... ale aj Viktor Chudoba, či Pavol Liska... ide o heligónku a hru na nej! Neriešte oblečenie!
Viete už zahrať a zaspievať napr. Javorom, javorom.... alebo Dolu višňou voda tečie...alebo Za Břeclavú tečie voda čistá... Ja sa snažím, nie všetko sa mi darí. Prečo bol meniť heligónku? Začínal nižšie? Mal by som to zahrať v Céčku, keď v ňom spievam? Nie všetky rozbroje nás posúvajú ďalej k dačomu lepšiemu.
Nikto sa nevyjadril k 3 ks publikácií MČ...aj keď nechcem otvárať ďaľšie bojové pole!
Ako si zapisujete pesničky? Nezapisujete? Ani prvé takty? Začínate melódiu /naštudovanie/ v jednom rade? Chytáte sluchom, či sa hodia aj noty?
Šimon17. Júl 2011
Tak jsem zpět z dovolené a opravdu jsem se těšil že si přečtu co je nového na mých oblíbených stránkách. Po muzikantské stránce jsem měl dovolenou stejnou jako Palo a tak to má být.
Že by se na heligonku měly hrát jen lidové písničky jak jsem se dočetl, tak s tím nesouhlasím. Je to lidový nástroj více jak každý jiný, ale jde na něj hrát spousta krásných melodií, ale musíš je nadřít a to se mnohým asi nechce. Nedávno jsem tu psal že vám trochu závidím tu hrdost k rodnému kraji ale vše má své hranice. Že to tu někteří přepískli je mi líto a opravdu ten slovník je obrázem pisatele. I nesouhlas a případná kritika jde napsat slušně. No a k těm krojům, tak tomu já nerozumím, nejsem žádný odborník, ale pochopil jsem že Čadčanovi šlo asi o čistotu kroje stejně jako mnohým jde o čistotu písničky. Pokud někomu vadí že ta a ta písnička je tam odtud a měla by se hrát jen tak a tak, pak je to stejné i s těmi kroji. Zmršená písnička je stejné mizérium jako nějaký hybrid kroje. Tak jsem to pochopil. Jestli blbě tak se omlouvám.
Čadčan17. Júl 2011
Karol, dobre si prečítaj moje včerajšie a dnešné príspevky. Napísal som, že na heligónkarskych zrazoch pokojne prijímem hráča , ktorý nie je oblečený v kroji, ale napr. v rifliach a v nohaviciach. Ale keď už chce byť oblečený v kroji, nech je to kroj.

Aj vo futbale je podstatná hra, ale predstav si, že by hráči nemali jednotné dresy a každý by sa po ihrisku potĺkal v svojskej variácii dresa - niekto by mal na ňom štátny znak, iný nie, niekto by mal trenírky modré, spoluhráč červené. Preto hovorím, že keď už kroj, tak nie spotvorený. Alebo ( ako som tu už trikrát napísal ) radšej bez kroja.

Takže Karol, keď si naozaj pozorne prečítaš moje posledné príspevky, nemám nič proti heligónkarom hrajúcim v civile. Ale nie som nadšený ani z toho, keď niekto narýchlo ušitý háv vydáva za kroj.
Karol17. Júl 2011
Posero je výstižné pre človeka, ktorý si to meno dal. Nie kydať, pravopis sa uč! A Čadčan prestaň s obhajobou kroja. Toto nie je stránka o folklóre, či čo si obliecť na akciu, keď idem hrať. Dosť bolo tej témy. Je to o heligónke!!!
Otvorte si niektoré posledné nahrávky pána Vránu, pozrite si čo majú oblečené niektorí naozaj, ale naozaj dobrí hráči. Kto hrá na heligónku dobre, nemusí byť oblečený v kroji! Všímajte si pekné pesničky a dobre zahraté a nie to, čo má kto oblečené!!! Niekomu stačí klobúk a je hodný obdivu! Iný má čierne nohavice a košeľu asi nie zo zrebného plátna, ale aj tak, pred ním klobúk dolu! Šaty nerobia hráča!!!
j17. Júl 2011
hoci je to stránka pre heligonku,je reč o krojoch- originál- napodobenina. Páni , taký kroj je dedičstvo, jeho cena vyjadrená v eurách ide do veľa stoviek, a čím bol región bohatší, tým cifrovanejší bol . Roky ležal v truhlici a vytiahol sa na svetlo božie iba výnimočne. To kvantum práce- pri vzniku je niekoľko sto hodín. Len naškrobiť napnúť a vyžehliť všetky čipky... moja mamka by Vám povedala-, vážme si kroje a ľudí čo ich tvoria i oblečú....
i17. Júl 2011
na jednej z hegoniek- Delicia FAVORIT III mi po čase začínajú chrčať basové hlasy.. VOSKOVANIE bolo robené asi pred polrokom. Prezradí niekto recept na kvalitný vosk? Radu, že bloček treba prilepiť chemoprenom a roky je pokoj sa mi nezdala.... ďakujem.
Čadčan17. Júl 2011
Diskutovať sa dá argumentami, nie invektívami.
posero17. Júl 2011
kto hrá hrá pre radosť aj svoju ale aj tých druhých a čudujte sa vy umelci ľudia ich aj chcú počúvať, ked sa vám to nepáči tak držte zobáky. Učinkujúci prídu v krojoch svojho regionu to nie je folklor ale láska ku kultúrnym tradíciam svojích predkov a taktaiež ukazujú krásne kroje a nemusia sa predstavovať odkiaľ sú národ to pozná. Z čoho sú vyrobené ? nuž poserte sa nech sú z čoho chcú sú pekné a nikto to neskúma okrem čadčana / to nie je čadčan ale nejaký hybrid človeka a opice / A ty peter nestavaj sa do polohy nejakého vševeda a slušňáka aj ty si len východniar a tvoje rozumové rezervy sú velmi malé len od 06,00 ráno do 07,00 ráno lebo potom ste spravidla ožratí.
Prečo vy všetci moralisti nezverejníte svoje nahrávky na int. asi nie je čo!!! Prečo sa neoblečiete do krojov asi nie sú !!!!! len drístate chujeovuny. Pán boh povedal nechajte aj sprostých na pokoji lebo aj ich je královstvo božie, ale pokiaľ sste na zemy tak sa chovajte ako ludia ne ako debili.
Peter17. Júl 2011
(Môj príspevok nepatrí Čadčanovi, ale tým druhým...)
Peter17. Júl 2011
Ale, chlapi,... naozaj nechajte už toho!... Prepáčte, ak v skutočnosti nepoznáte človeka, prečo stále napadáte jeho vedomosti, znalosti, či skúsenosti ? To si Vy, niektorí, fakt o sebe myslíte, že len Vy - a len Vy, ste pojedli všetku múdrosť sveta? Čo ak je ten (a to je jedno kto), ktorého hneď idete aj so svojimi vulgarizmami za jeho názor zožrať je napr. hudobným etnografom, alebo trebárs kultúrnym etnológom? Čo ak sa problematike venuje celé roky, možno je aj v tejto oblasti dokonca profesionálom...? Tým že vyhrávate po krčmách a z času na čas vystupite niekde na javisku napr. tam, ale i tam, a dokonca aj tam... ste o sebe presvedčení, že ste veľkými neohrozenými "folklorológmi"a môžte takouto prízemnou formou oponovať a dabatovať s iným (neznámym) človekom?

Myslím, že Čadčana som veľmi dobre pochopil a predstavte si, že on hovorí úplne o niečom inom - vyššom, nie iba o tom, čo Vám niektorým dovoľuje pochopiť kapacita a rozsah Vášho mozgu...

Nerád sa vyjadrujem takýmto spôsobom, ale nedá mi nezareagovať. Stačí si prečítať spôsob vyjadrovania a použitý slovník niektorých z Vás v predchádzajúcich príspevkoch, z ktorého jednoznačne cítiť kvalitu osobnosti toho či onoho autora. Niekedy sa hanbím za to, čo Vy tu niektorí píšete. Nie za obsah, ale za (ne)slušnosť akú jeden k druhému niektorí prejavujete...
Kontakt: peter@seman.sk
Čadčan17. Júl 2011
Výborne a etnograficky čisto chodia zvyčajne ustrojení heligónkari spod Poľany, Čierneho Balogu, pán Bendík z Hrušova, heligónkari z Klenovca, Kokavy, Prečína, Terchovej, Lúk, Telgártu, pán Brutovský z Kostolian pri Hornáde, pán Leško z Gelnice .... je ich veľa.

Potom je skupina heligónkarov, ktorí sa navliekajú do krojov z iného regiónu, ako pochádzajú ( heligónkari z Turca či od Topoľčian vystupujú v terchovských krojoch ... ). Tomu nerozumiem, prečo tak činia.

Nuž a odpoveď na otázku - nebudem tu písať o deťoch, ktoré tomu ešte nerozumejú, ani nebudem spomínať ženy, ktoré majú šaty z viskózového brokátu prešité hadovou lemovkou. Stačí si dať do Google vyhľadávača meno Jozef Glombik ( toho pána nepoznám, vybral som ho náhodne a nijako mu nechcem ublížiť - ale podobných prípadov je aj na našich Kysuciach viacero ) a kliknúť si na Obrázky. Klobúk, ozdoba na klobúku, vesta ( strih, materiál ), výzdoba na veste, lemovanie na košeli ... V takýchto prípadoch sú určite lepšie tie rifle a sveter.
.17. Júl 2011
Čadčan, teda popíš heligonkára,ktorí prišiel podľa Teba v napodobnenine kroja.
Čadčan17. Júl 2011
Ďakujem - ten slovník chlapa, ktorý mi odpovedá a neustále mení mená je naozaj rýdzi.

Ja som nepísal o slovenských krojoch ako o zlátaninách, ale o tom, v čom chodia niektorí heligónkari. Problematike krojov sa venujem dlhodobo, práve preto ma mrzia tie nepodarené imitácie na niektorých hráčoch. Šaty naozaj robia človeka. A aké nádherné kroje mali naši predkovia. Napríklad mužské košele od prameňov Rajčianky, ženské čepce z tzv. ˝čilejkárskej˝ oblasti z Tekova, výšivka na rukávcoch z oblasti Torysiek, výšivka cez riasenie na záponkách z Hornej Nitry, goralské kapeľusy ... Naozaj si pozrite etnografickú nedôslednosť niektorých heligónkarov ( goralský klobúk, terchovská vesta, stuhou lemovaná košeľa, plátené nohavice a čierne topánky - to všetko na jednom hráčovi ), materiál, z ktorého je kroj zhotovený, miešanie sviatočných a pracovných súčastí kroja do jedného celku ...

Pre niekoho sú to možno podružné veci a hovorí si, že imidž je nanič, ale ....
pre čadčana17. Júl 2011
máš ty vôbec rodičov ? teba musela vykotiť vlčica lebo máš názory ako vyhodený vlk z tlupy , ten po čase zdochýna aj sám.
pre čadčana17. Júl 2011
ty si ale 100% trkvas, asi nedonosený ked máš také názory. Neraď hovno vieš a v ryti si bol. Určite chodíš v monterkách ktoré máš na nedelu a na robotný deň´tie súrčite od hnoja, apropo. tú slamu čo máš za ušami zhod dole lebo konkuruješ somárovi čo dýchal na krista v jeruzaleme. Ty chceš hrať na nervy, debo ale to sa ti nejak nedarí všetci ťa odsudzujú smrade ty smrdíš aj cez internet.
xy17. Júl 2011
Jirko máš pravdu s tým bojovým polom.Ale bohužial ako Čadčan svojimi obrovsky neodbornými vyjadreniami na všetko spomínané stále a rád vykopáva pomyselnú bojovú sekeru.
Čadčan, prejdi si celé Slovensko aby si videl, poznal ozaj veľkú škálu krojov a nehovoril o nich ako o dákej zlátanine.
Budeš sa čudovať aké sú rôzne farebne a strihovo zladené.
A nie je to súčastný módny hit, ale desiatky rokov stará móda regiónov.A to tvoje regionalizovanie pre heligónku patrí 1000 rokov späť.
Kontakt: heligónka
Jiří17. Júl 2011
Někda mi připadá, že sedíte na vosím hnízdě. Jen čekáte na impuls kdy vystartovat a do někoho se obout.
Chvílema to vypadá, že to neni diskuze, ale bojové pole. :-(