Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Čadčan12. Júl 2011
Na heligónkarskom zraze v Martine som nebol ( bol som na Podpolianskych slávnostiach v Detve ), inak by som určite napísal nejaký postreh. Veď ja sa polepším a opäť na nejaký heligónkarsky zraz prídem.
Peter12. Júl 2011
nielen pre "bodku":

Len ja to môžem zastaviť? Vieš, keby to bolo skutočne nechutné, tak naozaj by som snáď takéto príspevky mazal. Ale pozerám na obsah debát nestranne, snažím sa byť objektívny a väčšinou nevidím v nich ani nič osobného. Bohužiaľ pravda je taká, že ak niekto vysloví iný názor, než sa očakáva, hneď sa ozve ktosi, kto sa cíti tým názorom dotknutý a odkazuje sa na spravodlivosť, hneď sa bráni útokom atď... Realitou je aj to, že nie ten, kto vyslovil svoj (iný) názor je neslušný, ale ten kto sa cíti byť dotknutý hneď reaguje a často až vulgárne, drzo, neslušne... a toto je zle!...

Neboj sa, ja tieto veci pozorne sledujem a je to naozaj tak. Stále sú ešte mnohí, ktorí nedokážu tolerovať názor iný než ten svoj a mnohé si vysvetľujú po svojom. Všimnite si, že ak napr. niekto vstúpi do diskusie odbornejším názorom, hneď je nejakým (prepáčte) obmedzencom označený za mudrlata, ktorý veci nerozumie... ak niekto vysloví kritický názor na súčasné moderné heligonkové hranie, hneď je označený za útočníka na mladých heligonkárov, závistlivca, div nie za uchyláka... ak niekto skritizuje novodobe pseudotextovanie ľudových piesni a ich "preregionalizáciu", hneď je označený za štváča, hudobného debila, ktorý neznáša tú-a tú osobu...

Ľudia zlatí (ako by povedal dedo Bendík), to naozaj nedokážeme čítať v príspevkoch iba to, čo je tam napísané? To naozaj sa nedokážeme ani len zamyslieť nad iným názorom, skúsiť pozerať na vec očami jeho autora... ale veď čo ak má tam aspoň kúsok pravdy? Či len toto je správne, čo si myslím ja?

Kontakt: peter@seman.sk
Štěpán11. Júl 2011
http://www.youtube.com/watch?v=YS0wOy8PMZc

Dobrý večer,
zvu vás na hodinku do Rožnova pod Radhoštěm na 3. pokračování záznamu 23. setkání heligonkářů. Jem potěšen, že se mi povedlo dobře zaznamenat premiéru mladého hráče a to Matůše Hodase z Kysuckého Lieskovca. Matůš hrál v kroji. Pan učitel ho naučil zahrát i svižnou Mariánu a také nám zazpíval. Na jevišti byl suverén. Jen tak dál. Štěpán Vrána
Kontakt: vrana1935@seznam. cz
.11. Júl 2011
Pani heligonkari, včera sa konalo stretnutie heligonkarov v Martine, Zhodou okolnosti som tam bol a bol som aj pred tyždnom v Ćičmanoch.Viac ako polovica hel. tych istých vystupovalo aj tam aj tam. A bol tam aj hornan, aj čadčan,aj ľubeno.Obidve stretnutia boli pekne a veľmi dobre .Ale nejde mi do hlavy, prečo sa teraz nekyda na na toto posledne vystupenie. Źe by niečo za tým bolo?,alebo sa Vam posral počitač. Mńa ta obyčajna debata nudi,ked sa nekyda. Ked prichazdaju heligonkari na stretnutie tak si podavaju ruky tľapkaju sa po pleciach okolitý im len zavidia.skonči sa program a zrazu je všetko v r...,lebo sa najdu niaky, ktorý to jednoducho pos. A ešte niečo pre Petra S.len Ty to možeš zastaviť.Ja ked si predstavim že tuto diskusiju čítaju aj nezavisly ľudia tak sa hambím že patrím medzi heligonkárov. kto som, čo som,čo koho po tom,ale isto som neni hornan,čadčan alebo ľubeno. S POZDRAVOM
Pedro 11. Júl 2011
Pre Petra

V určitých slovách a úvahách Ti dávam za pravdu, nemali by to byť diskúsie na znechutenie mladých ale o diskusii o našom folklóre a jeho smerovaní prezentovaný konkrétne heligónkou.Treba ozaj vecne diskutovať a neohovárať sa a urážať sa navzájom, keď ma niekto iný názor.
Kontakt: tradícia
pre Petra11. Júl 2011
Stale sa tu naraza na mladých
Jozef M11. Júl 2011
Ohlasujem zmenu termínu Šarišskej heligónky na 24. septembra 2011. Vlasta Mudríkova so svojou kamarátkou čo ste hrali v motelu Smažák ozvite sa na email ohľadom prezentácie.
Kontakt: macovsky@gmail.com
Peter11. Júl 2011
Prepáč, ale v niečom sa mýliš. Vyzretí hráči naozaj hrajú stále tie isté cifry a stále na tých miestach v piesni, tam kde to má byť. Nie raz som svedkom toho, ako sa zídu napr. štyria podpolianci a hrajú spoločne pesničky, rovnakým štýlom, rovnaké cifry... a hrajú ich ako "jeden človek". Keby to malo byť tak ako vravíš Ty, teda že hráč hraje pieseň stále ináč, tak by si asi nik spolu nezahral...

A ešte jedno: Priatelia, prečo Vy niektorí tu stále spomínate mladých hráčov? Prečo idete obhajovať nenapadnutých? Veď nikto ani slovkom na našu heligonkársku mláď nekydá, nikto ich nespomína, to len Vy ich stále dávate do súvisu, keď sa začne debata o heligonkárskej moderne. Naša mládež hrá perfektne, ja osobne im držím palce, ale prosím neťahajte ich tu zbytočne do diskusie, pretože reč absolútne nie je o nich ako o osobách...
Kontakt: peter@seman.sk
Pedro11. Júl 2011
Milí páni odborníci!
Stále a neúnavne kritizujete mladých heligonkárov ako hrájú, aké štíly a región hrajú. Heligónka podľa Vás je nástroj určený iba na hru SK folklóru.Nemci, Rakúšania, Taliani, Slovinci, Francúzi kde teda zobrali právo hrať na heligónku, keď je určená iba na hru SK folklóru? Je úpne isté a dokázané, že Vaši folklóristi, nič nemám proti tým čo naozaj hrajú, nie ako ktitici, nedokážu dvakrát po sebe zahrať tradičnú folklórnu skladbu rovnako s tými istými ciframi ako naši mladí heligonkári, ktorí ju precizne zahrajú rovnako aj 100 RAZ. V tom je tá tradícia, že každý raz inak? Všetci by sme mali byť veľmi hrdí, že dnešná mládež sa venuje tradičnému hudobnému nástroju ako je heligónka, tak prečo im ho svojími nie dobrými názormi chceme znechutiť.
Kontakt: tredícia
:D11. Júl 2011
niektori z vas maju zakompleksovane nazory ze heligonka je len na folklor ale to nieje pravda
aj tzv. vasi starí otcovia nehrali len autenticke piesne ale aj moderne slagre -kracali s dobou.
nechajte mladých nech hraju co chcu a vy si hrajte tie vase
-aj tak ba ste ich nezahrali tak ako oni.
Piťo11. Júl 2011
Jasne, ze je to tak! Vselijake novotinky a kankany sa hraju tu u nas iba preto aby hraci ukazali obecenstvu, ze co vsetko sa da na heligonecke zahrat. Je pravdou i to, ze 2 - 3 r. diatonicka ma obmedzene moznosti hry. Da sa toho nieco pohrat z modernych, ale stale existuju mantinely, ktore dalej nepustia. Tie mantinely tu su aj pri rozvinutejsej hre mnohych ludoviek. Na taku temu sa da ale diskutovat len s takymi, ktory rozumeju nielen praxi ale aj hudobnej teorii.
Mišo11. Júl 2011
tak ja som nemyslel, že na heligonke majú hrať zrovna nejaké tohtoročné letné hity :-) ale len tak zo zábavy si každý zahrá nejakú somarinku na heligonke. ale nie to hrať na javisku. Vystihli ste to absolútne presne - novodobí hráči hrajú takým štýlom, akoby chceli dokázať všetkým, že na heligonke zahrajú to, čo na klávesovke... neberiem nikomu jeho hráčske umenie, ale aj tak mi najviac pasuje heligonka ku kroju - či už terchovský, detviansky, balocký a pod...
rychlik11. Júl 2011
a ty anonym si preco myslis, ze Jano K. trepe? Ja si myslim, ze to vystihol dost presne.
rychlik11. Júl 2011
pre terchovca:
Je to tak ako vravis, co je pravda, je pravda. Ked ale tak teraz premyslam, ziaden rovnaky folkor sa neda dlho v kuse pocuvat. Treba to spestrovat striedanim hudby roznych regionov
pre janaK11. Júl 2011
jano, trepeš, nevieš a to je zle, radšej počúvaj lebo táraš
pre janaK11. Júl 2011
jano, trepeš, nevieš a to je zle, radšej počúvaj lebo táraš
terchovec11. Júl 2011
je pravdou že tá naša muzíka pre iných je jednotvárna a možno aj nezaujímavá.Ale mi jej rozumieme. Tak ako všade aj u nás sa podgurážení chlapi a mládež pobiju a dosť ačasto v minulosti to veru bolo aj s nožom a sekerkou.
Pokial sa týka janošíkových dní tak vám poviem pravdu to už nie je o folklore alebo hre na heligonku ale je to o peniazoch. Len dohnať ludí a nech platia ale či to má úroveň tak to je už vedlajšie. Najhoršie je to že riaditeľ domu kultúra na záver janošíkových dní p. P........ vystupoval ako šašo v súkeniakoch a fraku, čo to má z folklorom alebo s ludovostou spoločné - nič.
Môj názor na hru na aheligonku je takýto, aj terchovci ktorí vedia hrajú všeličo iné ale ktorý nevedia tak len to terchovské a máte pravdu hodinu počúvať našu hudbu či už na husle alebo heligonku tak to musíte byť riadne podgurážený,
Lepšie je nadávať, ale pravde oči nevykoleš.
Jano K.11. Júl 2011
2 radova heligonka a do podstatnej miery este aj 3 radovka je hudobne velmi obmedzenym nastrojom na hranie modernych piesni. Tak naco znasilnovat piesen a snazit sa stoj co stoj hrat moderne na heligonke? Ide iba o to dokazat sebe samemu alebo i okoliu, ze aj take piesne sa daju zahrat na "ludovom" nastroji?
Mišo11. Júl 2011
chlapi, netvrdím, že na heligonke sa má hrať len ľudová pesnička, nech hrajú aj moderné. ved aj v minulosti sa ešte na páračkách hrávali na heligonke aj také piesne ako "Otvárajte kasíno" a pod. :-) ale to neznamená, že túto pesničku budem hrať v kroji na javisku. Mne na javisku k heligonke viac pasuje ľudový kroj a ľudové pesničky, ako rôzne kankány a pod. ale v krčme nech si už každý hrá čo chce a čo chcú jeho fanúškovia počúvať. ak sa tí fanúškovia viac zabavia na kankány, bavorské piesne a pod. tak nech sa páči. ale pochybujem. Napr. tí, čo boli teraz na folkl. slávnostiach v Detve, tak mohli vidieť ako takmer pri každom stánku sa spievalo o dušu pri heligonkach, alebo muzike.
pre Imra11. Júl 2011
máš plnú pravdu aj mne lepšie chutí slivovovica alebo borovička pri ludovej pesničke od heligonky. Ale nepohrdnem ani koňakom, Whisky, a dalšími dobrotami i keď ludovo neznejú. Ale heligonka len ludovo a ludové inak aje to na nič.