Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
xy17. Júl 2011
Jirko máš pravdu s tým bojovým polom.Ale bohužial ako Čadčan svojimi obrovsky neodbornými vyjadreniami na všetko spomínané stále a rád vykopáva pomyselnú bojovú sekeru.
Čadčan, prejdi si celé Slovensko aby si videl, poznal ozaj veľkú škálu krojov a nehovoril o nich ako o dákej zlátanine.
Budeš sa čudovať aké sú rôzne farebne a strihovo zladené.
A nie je to súčastný módny hit, ale desiatky rokov stará móda regiónov.A to tvoje regionalizovanie pre heligónku patrí 1000 rokov späť.
Kontakt: heligónka
Jiří17. Júl 2011
Někda mi připadá, že sedíte na vosím hnízdě. Jen čekáte na impuls kdy vystartovat a do někoho se obout.
Chvílema to vypadá, že to neni diskuze, ale bojové pole. :-(
Čadčan16. Júl 2011
Neviem, čo je na tom zlé, keď radím heligónkarom, aby sa posúvali dopredu - repertoárovo či krojovo. Napísal som, že keď už niekto investuje do kroja, mal by byť etnograficky korektný - nemiešať hrušky s jablkami. V SNM - etnografická časť sú v depozite kroje z väčšiny slovenských dedín. Zhromažďované boli najmä v 20-tych rokoch minulého storočia. Posielali ich tam priamo z terénu miestni učitelia. Napríklad z našich Kysúc sú tam zastúpené úplne všetky súčasné obce aspoň jedným mužským a jedným ženským sviatočným krojom.

Inovovať kroj ? Ten sa dá reparovať, podobne ako napríklad starý obraz. Nebudeme teraz premaľovávať da Vinciho Monu Lízu do súčasných šiat v mene nejakého pokroku. A pokiaľ sa dá zhotoviť kroj z pôvodných materiálov pôvodnými strihmi a doplnkami, nevidím dôvod zjednodušovať napríklad výzdobu košele tak, že namiesto ručnej výšivky tam našijem kvetovanú stuhu. Pokiaľ nie sme k sebe nároční, výsledok môže byť len a len rozpačitý.
:D16. Júl 2011
pre Cadčana,
-nie všetky tvoje názory sa dajú rešpektovať.Ked´ zavalíš s prepačením taku hovadinu, že imitácie krojov v podstate všetky kroje sú len imatácie tých predošlích krojov.
A k tomu novému dizajnu ,kroje sa prevažne využívajú ku tancu takže musia plniť i funkčný význam, takže ked´ sa použijú nejaké inovácie tak to nieja na škodu.
vlado16. Júl 2011
vie niekto ci je zajtra v Turzovke heligonka dakujem,
xy16. Júl 2011
Čadčan, naozaj si TY veľký deb..., a rovno povedané prd rozumieš krojom. Láskavo sa posať do krčmy, počúvaj, alebo hraj, ha,ha, na heligónke a svojimi sprostými úvahami neotravuj na tejto diskusii. A prosím Ťa nehraj sa už viac na odborníka, či v hraní na heligónku, alebo tradíciach a folkóre.
Podľa tvojich úvah a rozumu, by sme ešte bývali v jaskyni a jedli rukami. A taký kroj , ktorí nosili obyvatelia jaskýň sa tebe osobne hodí. Tam by si bol na 100% náčelníkom.
Kontakt: heligónka
i16. Júl 2011
pre . j e natoľko múdry,že pre začiatočníkov píše pomalšie veci, aby to vedeli zahrať čisto. Možno napíše aj kankán. Takže irónia padla mimo.
Čadčan16. Júl 2011
Súhlasím s Karolom - kto nereprezentuje svoj región, nech nehrá v kroji. Kto reprezentuje svoj región - to znamená, že hrá iba vlastné piesne - ten si kroj prezliekať nemusí.

K napodobnenine kroja - myslel som tým, že napr. namiesto domáceho plátna má niekto košeľu z panamy, perličky, či dokonca z tesilanu. Namiesto výšivky má okolo krku a rukávov či na prsiah našitú kvetovanú stuhu. Namiesto súkenných nohavíc som videl už aj nohavice z ripsu ...

Toto píšem preto, že ten, kto má chuť zbierať a následne hrať piesne svojej obce, by si mal dať aj tú námahu a nechal si zhotoviť poriadny kroj. Ale opakujem, čo som napísal včera - radšej mám chlapa a v rifliach, čo sa na nič nehrá ako niekoho v imitácii kroja, kto si uspôsobuje piesne odinokiaľ na svoju lokalitu.
.16. Júl 2011
Je tam aj zápis kankánu?
isao16. Júl 2011
som zvedavý na názor skúsených hráčov,praktikov na tri diely Začíname hrať na heligonke od I.ng. Čerňanského.. Myslím, že je to skvelý nápad a pstupnosť radenia skladieb na rozvoj začiatočníka mu vyšla úplne geniálne.Myslím, že rozpis ľavej ruky má čo dať aj skúseným hráčom. Ach, keby tak mohol vydať diely podľa regionov... to by bolo!
xy16. Júl 2011
Čadčan,čadčan
Ako normálne si nepochopil a ani nepochopíš čo napísal Pedro. A ten tvoj kroj po starom otcovi je originál? Lebo ostatné podľa teba sú iba napodobneniny. Si ozaj skvelý mudrlant, ale len mudrlant. Že sme Ťa ešte ako spomínaš nevideli hrať ani v kroji ani bez nehoho. Alebo videli a počuli?
Pre všetkých by to bol veľký umelecký zážitok!!!
Kontakt: heligónka
Štěpán16. Júl 2011
http://www.youtube.com/user/Vrana1935#p/u/0/GJ0ZrHjLrhc

Zařadil jsem na svůj kanál 4. část z Dežerickej cifrovačky. Tentokrát i s průvodním slovem Milana Chládka. Není mu sice moc rozumět, protože se nám nepodařilo propojení se zvukařem a slíbený záznam jsem ještě nedostal Vše snímaly jen moje dva směrové mikrofony o kterých si myslím, že mám v nich poklad.
Vždyť poslechnout si od pana Budaje "Javor, Javor" nebo Kláru s Martina, Pana Chudobu s heligonkou od pana Duraje, to je pohoda. Hamplové na Hohnerkách, kdy jeden druhého ve hře doplňuje a každý nástroj tam slyšíte. Není to na pochvalu?
Proto, což takhle místo provokací v diskuzi, také někoho pochválit. Zejména mladé, jako je poprvé na jevišti Matúš Hodas.Dobrý zvuk přeje Štěpán Vrána z Ostravy
Kontakt: vrana1935@seznam. cz
Karol16. Júl 2011
Hrám na heligónke. Všeličo. Nie som folklorista, aj keď spievam a hrám mnohé ľudové pesničky. Neplánujem zaobstarať si kroj. Vystúpenie na heligónkárskej prehliadke nemusí byť vždy v kroji. Kto ho má a reprezentuje vlastný región nech si ho dá.
Východná je Východná, Detva je Detva. To je o folklóre. Aj o oblečení, aj o repertoári.
Heligónkárske vystúpenie je hranie na harmonike a spev. Kroj je niečo navyše, čo je pekné, vítané, ale nie je nevyhnutnou podmienkou. Veď sa hrajú aj ľudovky, aj umelé populárne pesne, orchestrálky. Netlačme tam tú ľudovosť za každú cenu.
Čadčan15. Júl 2011
Áno, je to iba Tvoj názor.


Ja mám kroj po starom otcovi, chvalabohu, oblečiem ho. A keď hrám iba pesničky od nás, prezliekať kabát nemusím.
Pedro15. Júl 2011
pre Čadčana

Iba môj názor.
Keď stále spomínaš vo svojich príspevkoch tradície a folklór, tak potom vystupovanie v kultúrnom dome na pódiu v rifliach univerzálnym krčmovým štýlom je asi lepšie ako vystupovanie na pódiu v kroji s profi hraním.Hráč predsa pri svojom vystúpení sa technicky ani časovo nemôže stále prezliekať do kroja regiónu ktorý hrá.( nejedná sa iba o slovenský región) Ja osobne si radšej vypočujem pesničky ,ako to TY nazývaš, s germánskym nádychom ako to krčmové vrzúkanie a škrečanie.
Kontakt: tradícia
:D15. Júl 2011
Chcel by som podotknut ze vsetky kroje su napodobeninami
predchdzajucich krojov.Aj tie tzv. stare su napodobeninami .
Čadčan15. Júl 2011
Nuž, neviem. Mne osobne vôbec neprekáža, keď príde do kultúrneho domu na zraz heligónkarov hráč v rifliach a prizná farbu : Zahrám vám jednu moravskú a jednu pieseň od Trenčína. Zahrá ich akýmsi univerzálnym krčmovým štýlom a na nič sa nehrá. Iné je, keď príde v napodobnenine kroja svojho kraja ( napr. Oravy, Kysúc, Liptova ... ) , zahrá moravskú pieseň moravským štýlom, textovo ju poslovenčí s odkazom na svoj rodný kraj či dedinu. Alebo keď hrá tiahlu pieseň ako valčík, z čardáša spraví polku ... Prípadne keď hrá slovenskú ľudovú pieseň germánskym štýlom, má na sebe kroj a hrá orchestrálnu skladbu... To je rozpor medzi formou a obsahom. A to by na pódiovom vystúpení byť nemalo.
isao15. Júl 2011
nechcem byť kuvikom,ale asi skľudní hladinu emócií iba rozdelenie heligonkárskych podujatí na (puristický) folklórny festival krojovaných heligonkárov a ten druhý menej formálny typ - stretnutie milovníkov heligonky, kde budú povolené rifle a pesničky od výmyslu sveta.....kvalitne zahrané
Kontakt: palusko 3 hotmail.sk
Piťo15. Júl 2011
hranicu nehľadaj, poludšti sa je to len v tom čarovnom slove - názore.
Piťo15. Júl 2011
A kde je podľa teba hranica medzi jednym a druhym? Napr. ty to nerozlisujes vobec. Pre teba je vsetko osocovanim - ako si to vyjadril vo svojich prechadzajucich prispevkoch