Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
pre pavla19. Júl 2011
máš hrubu pravdu asi sa tie kroje ktoré si skladajú im aj páčia ale musime ich ponechať lebo aj to je ludová tvorba síce čudná ale je. Ak máš na mysli laca tak som pozeral ale tam bol asi len jedon. jeho hra sa mne celkom páči celkom dobre to ovlada a pritom má určite už zpar krížikov na chrbte. to čo hovorí nie je na škodu aspon vieme odkial je pesnička lebo východniar tažko pozná piesne zo západu a naopak. no a čo ty nato ked hráč skôr ako začane hrať porozpráva zopár ftipov ? to už je na mieste ?
ale ja nič v zlom len tak rozmýšlam.
Šimon19. Júl 2011
Kdyby každý diskutoval s takovou věcností, kulturou a slušností jako Čadčan tak by tu bylo po problémech a úroveň diskuze by šla nahoru. Navíc jeho články rád čtu a v mnohém s ním souhlasím a jsou pro mne jako laika poučné. Věřím že o folklóru toho ví hodně, hodně pro něj asi udělal a takových lidí si já osobně vážím.
Mišo19. Júl 2011
pre "pre čadčana" - tak teraz sa podľa mňa hlboko mýliš. to, že si chceme ponechať staré zvyky, neznamená to, že máš naháňať diviaky v hore s palicou. Nie som poľovník a viem, že poľovníci majú tiež svoje staré zvyky a tradície pri love - tým nemyslím naháňanie palicou po hore. takže sa čudujem, ak si poľovník, že si také niečo napísal...
čadčan to myslí v dobrom - ak si chceme zanechať naše kultúrne dedičstvo, tak ho nemôžeme przniť tým, že niekto sa oblečie napr. do východniarskeho kroja a bude na javisku hrať a spievať západné piesne, alebo kankány.v krčme už potom môžeš hrať čo chceš, ked ti chlapi rozkazujú, ale na javisku istotne nie. Prečo potom na javisku napr. gorali v ich kroji netancujú a nespievajú detvianske rozkazovačky a opačne? Trošku sa zamysli nad tým, čo myslí čadčan.

A čo sa týka hry - jedna vec sú nové prvky, alebo teda zdokonaľovanie hry na heligonku a druhá vec je dodržanie regionálnych tradícií. Ak sa aspon trošku zaujímaš o folklor, tak vieš, že každý region je špecifický svojou hrou, preto nemôžeme sa dostať do stavu, že tu budeme mať "univerzálnych" hráčov, ktorí zahrajú na javisku piesne z každého regionu rovnakým štýlom. Tým sa vytratí celá naša kultúra a dedičstvo našich starých otcov, zanikne regionálna rozdielnosť vo folklore. Porovnaj si nielen heligonkárov, ale aj huslistov, tanečníkov, spevákov z folkl. súboru atd, atd - tá rozdielnosť a prislušnosť k regionu tam musí byť evidentná. Ak hráš v krčme chlapom, tak to je už iné. Ale každé vystúpenie na javisku by malo mať svoju úroveň. Kedysi sa pri súťažiach heligonkárov hodnotila nielen kvalita hry, ale aj ustrojenie - teda správne oblečený kroj, výber piesní (či korešponduje s regionom), takisto postoj heligonkára atd, atd.
Palo19. Júl 2011
k videu
topolcanci si vytvorili "kroj" z bielych koseli, nasevky, ciernych nohavic...je to lepsie ako keby boli v rifliach. Aj Melicherikovci...nemyslime si, ani oni nie, ze je to kroj, ale je to dobre, ci nie?
- odkaz Lacovi: Nerecni pred kazdou pesnickou, hraj a spievaj tak, ako ostatni, to co robis je navyse, ani to nie je potrebne, ani to nie je dobre. Ak to dokazes, vezmi to ako radu, nie ako urazku.
pre čadčana19. Júl 2011
nič proti tebe, ale chceš aby slovenský národ dodržiaval tradície v rýdzej forme, tak ja som poľovník to máme zver naháňať palicami a za pomoci psov, uštvať ju a potom ked už nevládze , taju zabiť ?, tak to robili pred pár storočiami. Si priateľu na omyle, aj kultúrne tradície sa musia úmerne prispôsobovať dobe v ktorej ich prezentujeme, ale musia zachovávať ako nosný pilier to čo si vážime a uctíme, odkaz kultúrny naších predkov, lebo tým si uctíme aj samotných ich.
K tomu strému pridáme nové krásne prvky a je to nádherné a obdivu hodné, len tomu musíme alebo budeme musieť rozumieť. Kto srozumieť nechce tak ten bude protežovať len to staré a to nie je celkom najlepší postup, lebo zostane v novej dobe sám!
názor,,,19. Júl 2011
Pozrel som si vídeo z Oravskej Lesnej, pekná kultúrno spoločenská akcia.
Rád by som poznal názor čadčana a isto nie len ja na hráča Adama Martoša, ktorý v terchovskom kroji sa pokúša nie celkom úspešne hrať české skladby. Tak čo Vy nato páni ? ide to k sebe ?
názor,,,19. Júl 2011
Pozrel som si vídeo z Oravskej Lesnej, pekná kultúrno spoločenská akcia.
Rád by som poznal názor čadčana a isto nie len ja na hráča Adama Martoša, ktorý v terchovskom kroji sa pokúša nie celkom úspešne hrať české skladby. Tak čo Vy nato páni ? ide to k sebe ?
Peter19. Júl 2011
Osobne nie stále so všetkým na 100% súhlasím čo píše Čadčan. Vážim si ale, jeho názor, nielen za obsah príspevkov, no hlavne za spôsob ako ho vyjadruje. Ani po neslušných osobných útokoch naňho sa nedáva stiahnuť do úrovne invektív a pokračuje v diskusii svojou úrovňou. Takto to má byť...
Kontakt: peter@seman.sk
Štěpán19. Júl 2011
http://www.youtube.com/user/Vrana1935#p/u/0/bdeSyjEp-Bw

Toto je 2. část Lesňanskej heligónky Dobrý poslech a všem, kteří vystupovali dávám poděkování. Štěpán Vrána
Kontakt: vrana1935@seznam. cz
Čadčan19. Júl 2011
a) pravda je vo variáciách a ja ponúkam svoj pohľad
b) nie som si vedomý porušovania nejakých elementárnych pravidiel diskusie
c) neviem, čo myslíš pod pojmom ˝staré koľaje˝, ale ja určite neprerážam nové
d) ďakujem za poklonu, ale pre folklór som aktívne robil ešte pred pár rokmi, dnes ho už len sledujem a držím palce nasledovníkom - chcem aby ho v rýdzej forme niesli ako poklad ďalej
rychlik19. Júl 2011
kto za koho sa stavia a chce byt tutorom nie je rozhodujuce. Kazdy ma svoj nazor, obhajuje si ho. Keby sa nevyskytlol medzi nami primitiv so svojim vulgarnym slovnikom a priamym urazanim inej soby, tak diskusia moze pokracovat v akejkolvek teme.
www18. Júl 2011
Rado verzus Ćadčan ak sa ti da, tak skončí tuto debatu nech sa to všetko vrati do starých koľají isto maš v niečom pravdu ale tak isto aj nemáš.Hrozne veľa to prehanaš a stavaš sa za tutora slov. folkloru,aj .ked pre folklor robiš dosť.nepomaha to Tebe ani ostatným.
Šimon18. Júl 2011
pro Palo
Klip jsem už viděl, každý máme jiný vkus, zde i mě jako zastánci mladých technických hráčů hrneček trochu přetekl. Ale jak píše správně Rychlík, 100 lidí, 100 názorů. Je jasné že to byl jen takový pokus, ukázka a úlet a tak to beru s rezervou bez nějakých velkých emocí a zbytečných závěrů.
Čadčan18. Júl 2011
Peter, súhlasím.
Peter18. Júl 2011
Čadčan, v zásade máš pravdu, no myslím si, že často lokálny vývoj ľudovej hudby bol silno ovplyvnený aj miestnymi muzikantmi. Tak ako oni cítili pesničky, ako ich dokázali ponúkať okoliu, ako prijímali nové vplyvy, atď... takým smerom sa región aj uberal.

Napr. keď už si spomenul Zámutov, tak obec vôbec nie je geograficky izolovaná od okolia, ba naopak, je dobre prepojená s okolitým Zemplinom/Šarišom (je len nejaké cca 4 km od mesta Vranov). Myslím si, že ľudovú muziku tam "zadelili" muzikanti z rodiny češľakovcov, resp. krokovcov. Ťažko ale na takú tému debatovať, lebo každý bude mať kúsok svojej pravdy... :-)
Kontakt: peter@seman.sk
rychlik18. Júl 2011
pre Pala - mas pravdu, presne tak som to tak citil aj ja. Nema to vsak absolutne nic spolocne s menom Kovac, alebo akymkolvek inym menom. Vobec tych ludi osobne nepoznam a je to iba len o hernom prejave. Ale nechajme asi toho, lebo 100 ludi = 100 nazorov, pricom jeden - dvaja z nich ta oznacia vulgarizmami za grobiana, stvaca a hlupaka, ktory napr. neznasa nasu rychloprstu mladez, alebo napr. kovacovcov atd...
Čadčan18. Júl 2011
Samozrejme, v susedných obciach ( Drietomá - Starý Hrozenkov ) či v susedných regiónoch ( Záhorie - Moravské Slovácko ) mali ľudia, a teda aj ich piesne, k sebe blízko. Etnomuzikológ niekedy dokáže určiť konkrétnu dedinu vzniku piesne, častejšie je to však menší podregión. A čím rovnejšia krajina, tým mala pieseň širší rozptyl. Naopak, horský terén v odľahlých obciach petrifikoval miestny repertoár do svojráznych podôb. Napríklad tu spomínané Čičmany, Hrochoť, Zámutov .... mali taký špecifický spevný prejav, že sa dajú pomerne jasne vyčleniť vzhľadom k susedným dedinám.

Iné však je miešať známu pieseň Okolo Frýdku cestička na Okolo Gýmeša cestička, či do českej melódie miešať takú folklórne vyhranenú obec ako je podkriváňska Východná.
Palo18. Júl 2011
pre Simona
Kedze si bol na dovolenke a nesledoval si diskusiu denne, reagoval si oneskorene aj na prispevky, kde-
zn.ISAO sa pyta, ci by sa mali hrat na heligonke vylucne ludovky
a zn. rychlik mu odpoveda, ze po tom, co videl video s Kovacovcami tak je vylucne za ludovky.
Simon, pozri si to video - odkaz nan je niekolko prispevkov nizsie ako tie citovane! Ziaci Kovacovcov hrali ludovky a bolo to v poriadku.Len to, co predviedli samotni nositelia mena Kovac, to uz v poriadku nebolo! Ak by sa malo na heligonkach hrat tak... tak potom radsej len ludovky! Ani rychlik nie je len za ludovky, ani nikto iny, to bol len jeho povzdych nad tym, co predviedli hudobne zdatni virtuozi! Virtuozna gebuzina! Teda, ja som tak pochopil uvedene prispevky.
isao18. Júl 2011
vždy som počúval piesne spievané na svatbách, krstinách po mnohých regionoch Slovenska a bol som prekvapený, že tá istá pieseň sa v susednej dedine spievala v inom rytme a inými slovami.Starý Hrozenkov a Trenčín..z ápadnéSlovensko a moravské slovácko majú veľa spoločných melódíí.. ktorá patrí komu a ktorá bola tá pôvodná?
matko-kubko18. Júl 2011
Tak to je fakt debata na "urovni". Ste primitivni, ako tie vase heligonky.
Mato-kubo.
Kontakt: mato-kubo