Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« ‹ 1 2 3 4 5 »
rychlik12. November 2019
Doma nech si chlap chodi trebars v podprsenke a cipkovanom pradle, ked mu to robi dobre. No na verejnom kupalisku bude vhodnejsie ak bude mat muzske plavky, lebo take je citenie spolocnosti. /teda aspon zatial/
Šimon12. November 2019
pro rogi
bezva, hezky jsi to napsal stejně jako Peter. Jen jednu malou poznámečku. Doma si můžu pro sebe něco zahrát "jinak", trochu zaexperimentovat, pro zábavu a vlastní potěšení. Pokud já hraji pro lidi tak jen tak aby si zazpívali a pobavili se oni, své hudební ambice jdou v ten moment stranou.
Šimon12. November 2019
pro Alois
Toho H. Pixnera mám očuměnýho několikrát, je to pan muzikant s velkým P. Ne vše se mi líbí, ale úžasná technika, a tak se může pustit i do věcí které jsou pro nás obyčejné smrtelníky absolutně mimo. Pro mne jasný důkaz toho že heligonka je otevřená veškeré hudbě stejně jako ostatní nástroje. Je obklopen skvělými muzikanty a mají moc hezké aranže. Je mi jasné že mnohým se to nebude líbit, ale po technické stránce a co se týká aranží je to pecka. Občas si něco od něj přehrám.
rogi12. November 2019
Čítam túto diskusiu a musím dať Petrovi palec hore. Myslím, že to zhrnul a povedal trefne. Prebrala sa tu celkom slušne hudobná teória a hoci som sa niekedy v nej trochu stratil. Čo sa týka hrania a zatraktívnenia piesne, to je dobré nechať tým, ktorí tomu naozaj do detajlov rozumejú a poznajú možnosti heligonky. Sám osobne radšej budem hrať "strojovo" podľa zápisov tých, čo to vedia a časom sám nájdem spôsob ako to oživiť rytmikou, úpravou tempa, zmenou hlasitosti a podobne, ale tak aby ostal zachovaný ráz piesne. V basovaní a akordovom doprovode používam tých pár možností čo som odkukal a ani neviem, či sú to všetky možnosti heligonky. Neskúšam žiadne experimenty. Nie je to nutné, keďže ľudia chcú spievať a na to stačí dodržať to, čo sa od prednesu očakáva. Peter má pravdu. všetci sme (vrátane mňa) tak trochu sebci s vlastným egom a každá kritika sa nás dotkne (niekoho viac, iného menej). Chce to riadne "gule" ísť na "trh" so svojou hrou. Ja na to nemám odvahu. Akonáhle niečo sa zverejní, musí dotyčný čakať najmä kritiku, nech hrá akokoľvek dobre (zle). Je to naša prirodzená vlastnosť, že radi hodnotíme toho druhého a nie seba. V každom prípade, keď pominieme osobnostné záležitosti, je v tejto diskusii niekoľko zaujímavých informácii. Takže fajn.
Peter12. November 2019
No, kamoš ||| , nie my, to Ty si to zrejme vôbec nepochopil. Keď opominiem zopár ojedinelých podrýpovačov a chronických kritikov, ktorí sa tu občas vyskytnú, tak nikomu z nás ostatných nikdy neišlo o to, aby sme Teba (či koho iného) zhodili za jeho názor,... aby sme skritizovali jeho nástroj, spôsob jeho (ne)dokonalej hry a pod.

Mnohí s obľubou rozprávame o tom, že "máme najradšej pravdu a kritiku do očí, že to nás posúva dopredu" a podobné tie taľafatky,... Áno, sú to taľafatky, lebo to platí iba dovtedy, ak sa to priamo netýka našej osoby. Všetko do rôznej miery vzťahujeme osobne na svoju osobu, na svoje JA. Súhlaste so mnou, alebo nesúhlaste, no nevymyslel som to ja, ale je to jednoducho tak! Chvály a súhlasy sa počúvajú dobre, ale nesúhlasy, kritiky?.... Ajajáj...

A ešte jedno a to je nemenej dôležité. Diskutujeme tu anonýmne, že sa väčšina nepoznáme. A príspevky v diskusii tu majú rovnakú váhu, či ich napísal človek, ktorý k problému pričuchol iba pred "polrokom" ako samouk naštudovaním Googla, v tom lepšom prípade aj pár kníh z knižnice,.... Alebo či autorom príspevku je napr. učiteľ hudby, ktorý celý život študoval hudbu a živí sa tým, že učí niekde na ZUŠ, alebo konzervatóriu.

Ako môžeme porovnávať názor človeka, hrajúcim napr. pre 4 steny svojej obývačky, s názorom muzikanta, ktorý napr. celý život hráva v kapelách na svadbách, plesoch, podujatiach, prehliadkach a pod...? Sú to naozaj rovnocenné názory? To isté platí vo folkloristike, etnológii, histórii, atď... (ale aj v ŠTYLIZOVANÍ hudby!)

Celá táto terajšia téma vznikla tak, že niekto (a je úplne jedno kto !!!) začal o tom, že či je - nie je vhodné v durovej pesničke prejsť do molovej tóniny. Kvôli zaatraktívneniu základnej piesne, urobeniu ju zaujímavejšou, a pod. Začala aj debata o paralelných dur-molových stupniciach,... o spoločných tónoch niektorých durových a molových akordov, atď... A zrazu prišla ukážka tohoto "zatraktívnenia" pesničky, aby sme všetci pochopili, o čom vlastne rozprávame. A zopakujem: je úplne jedno kto to zahral, a akou technikou hry a na akom nástroji!!! ...

Pochopili sme všetci o čo ide, a všetci sme Ti naznačili, že v praxi sa takto pesničky "nevylepšujú". Prepáč, takto to nemôže byť tolerované ani ako teoretická ukážka, lebo stále sa bavíme o "zatraktívneniu" konkrétnej pesničky. Môžeš s nami súhlasiť, ale aj nemusíš. Hraj si ako chceš.

Vidím, že to už berieš moc osobne. Nuž nechajme to tak! Táto stránka je o heligónkach a folklóre, nie o klávesovkách alebo bajanoch, chromatikách. Na heligónke sa takéto "vylepšenie" pesničky nedá urobiť, aj keby sa hráč o to snažil. Preto aj v tom je to čaro (hudobne jednoduchej) heligónky, ktorá hráča pri hre drží iba tam, kde je jeho miesto. A zrejme aj preto heligonečku ľudia milujú, lebo im dáva len to, čo oni podvedome očakávajú...









Alois12. November 2019
"III" já myslím,že můžeš být v poho,kdo experimentuje tak se i učí, na veřejnosti by se to mělo ovšem hrát jak se očekává,jinak máš smůlu. Tyhle experimenty můžeš hrát pro sebe a lidi kteří chápou o co ti jde.Já to neďelám u lidovek,to mi hlava nepustí,ale moderní někdy ani jinak nejdou. Poslouchal jsi někdy tohoto pána?(Herbert Pixner)
Alois
lll11. November 2019
Dakujem vsetkym co si pozreli moje video - potesilo ma to , ze ste si ho pozreli --- a aj za Vase prispevky.

Nebudem znova vysvetlovat o co mi vlastne islo....

Jomi napisal ze robi nieco ... podobne aby ludom ukazal ako to zneje ak sa melodia zahra v dur a mol rovnomernnych stupniciach..... ...


Rychlik ........vrelo Ti dakujem.......az k Bachovi. ???... s tym som veru nepocital.....hmm... fiiiihaa....neskutocne ma Tvoj prispevok naplna radostou !!!!

Moj bajan hoci je 2 hlaska -- nema naladene tremolo...ale zvuk mojho bajanu nebol snad predmetom tohto porovnavania.... ja som netvrdil, ze moj bajan ma najkrajsi zvuk zo vsetkych harmonik... a nakoniec to ladenie bez tremola ako ste napisali.... pripomina organ ....a cim drahsi bajan tym je to blizsie tomu organu....

Bajany mozu byt ladene aj na tremolo a vtedy zneju ako akordeony...........aa maju aj viacero registrov... ako akordeony... ale toto nie je predmetom a nebolo predmetom tejto diskuzie....das viacej penazi...dostanes vyssiu kvalitu a moznosti....ako so vsetkymmm.....

No rychlik daj prosim Ta nejake to Tvoje video -- nauc ma nieco ....sa tesimmmm.....tolke roky cakame viaeri na tejto stranke ... a ...nic... ale teraz urcite nieco pridas...ze ?.

"..." a "." tiez Vas prosim dajte nieco.. nejaku tu notu... videjko , kde sa budem moct aj od Vas nieco poducit ....

Ja len ze ked ste ma tak zhodnotili , tak no .... vzmuzte saaaa....

A ze som hral ako som hral.?..........a tvrdil som ze som uzastny hrac ? ......

A ze hram tak obycajne v tom videjku ?

Vidis Peter... a uz sme doma .....

Aj keby som hral ako majster sveta .. aj tak by sa nasli taky, co by ma na tejto stranke patricne ohodnotili ....
KM11. November 2019
Potom po vystupení sa niekde posedelo a pohralo? Alebo sa všetci rozprchli domov?
Peter11. November 2019
V Hriňovej bolo plné hľadisko, veľmi živé publikum, bol nedostatok miesta pre divákov. Je to zapríčinené aj tým, že podujatie sa koná v kino sále, ktorá je pomerne malá a lístky tak boli vypredané už týždeň vopred. Usporiadateľ to vyriešil čiastočne tak, že sa online premietalo na pri výstave heligóniek na hornom podlaží. Celkovo dobrá atmosféra.
KM11. November 2019
Ako bolo v Hriňovej? Zhodnoťte niekdo
Jano11. November 2019
Krupina to bola. Ja viac na heligonku do Krupiny nepôjdem. Mali by sa zamyslieť. V hľadisku kopec voľných stoličiek. Je to výsledok prístupu
...11. November 2019
Toto nie je iba o tom, či heligonka alebo nieheligonka, nie je to ani o kvalite zahratia. Je to o pokrivení pesničky. Najhoršie na tom je, že veľa krat ľudia to chcu schovať za vlastnú originalitu a autorstvo. Povedia, že veď aj Sľuk štylizuje no a čo? Ale štylizácia je niečo iné než gyč, alebo bezcenne sprznenie. Toto je o nizkom rozhľade autora. To ale nechcem nikoho uraziť.
.11. November 2019
Vypočul som si tu nahrávku..čo hraje lll...! To čo toto je...?
Mi to pripadlo jak ta pesnička " pri svatej Anne...organky hrajú.."
Ja , že ktovie aký je to odborník...ale toto s heligonkou nemá nič spoločné.
Ja neviem... poniektorí nemajú sebakritiky ani štipku...
JoMi11. November 2019
Aj po poslednom vystúpení nás (síce veľmi slušne a boli sme tam asi poslední štyria a diváci boli už všetci preč) požiadali, že by chceli zamknúť KD.
Iný prípad bol, keď po vystúpení v rámci mestských slávností (okolo obeda) prišiel jeden majiteľ krčmy, že či by sme nešli hrať k nemu "do podniku", že varí halušky. To bol asi návrh na odmenu. Ešteže som mal poobede ďalší program a teda som mohol s čistým svedomím povedať, že nemôžem.
JoMi11. November 2019
Nuž, frazeologicky slovník snáď ani nemám. Použil som slovné spojenia, s ktorými sa pri kultúrnych podujatiach spojenými s hrou na heligónke stretávam. Ich vysvetlenie je moje vlastné. Chcel som len poukázať, že existujú podujatia také aj onaké.

A áno, máš pravdu. Ani ja by som tam viac nešiel. Aj pri prvom navštíveni by som sa cítil podvedený, až urazený. Ale kto vás poslal domov, organizátor, alebo len bežný zamestnanec KD, ktorý to bral ako psiu povinnosť vyplývajúcu zo svojho zamestnania ísť v sobotu do práce, heligónky a heligónkari sú mu ukradnutí a nemieni tam trčať do noci/do rána? Bol tam vôbec pán usporiadateľ/organizátor?
Peter, robíš s Jožkom úžasné podujatie, kde sa oplatí prísť cez kus sveta. Vidno, že je to vaša srdcová záležitosť, nie iba tá psia povinnosť. Nie je to však pravidlo, ktorého sa držia všetci organizátori.
Ja som sa však aj druhým prístupom už stretol. Ak teda chceli len zorganizovať podujatie pre divákov, tak mali účinkujúcim nielenže vybrať a pozvať, ale im zabezpečiť kompletný servis vrátane finančnej odmeny. Aj oni by to potom brali ako prácu- sú takí muzikanti a nie je ich málo.
Celkovo by som to bral ako využitie/zneužitie slušných muzikantov, ktorí sú zvyknutí cestovať za svoje, hrať zadarmo a nechcú za to viac, než trochu jedla a slušný prístup od organizátorov.
Peter11. November 2019
Áno, aj tak sa dá - s Frazeologickým slovníkom slovenského jazyka vydaným Jazykovedným ústavom Ľ. Štúra si objasniť, čo-ktoré slovo znamená, no a potom po podujatí vyhnať z priestorov KD zabávajúcich sa ľudí.

Už mi len povedz jediný dôvod a motiváciu pre heligonkára, prečo by vôbec mal prísť do takého mesta/obce na také podujatie? Príspevok na cestu nedostal žiaden, na pódiu zahral 2 pesničky, potom dostal krajec chleba s usporiadateľom vyrobenou škvarkovou pomazánkou, plus kopanec do zadku "dosť, stačilo, choďte domov!"...

Naozaj, povedzte mi niekto, prečo by tam mal ten heligonkár ísť ???

JoMi11. November 2019
Nuž, nie je to nič príjemné, ak by ma kdekoľvek posielali von/preč/domov, keď ja sa ešte chcem baviť.
Ale ja v tom vidím úplne bežný dôsledok toho, že vystúpenia heligonkárov (naschvál použijem toto spojenie) sú v poslednom čase veľmi obľúbené. Je to dobrý ťahák na verejnosť a zároveň relatívne jednoduchá téma na zorganizovanie kultúrneho podujatia v obci. Aj toto slovné spojenie použijem zámerne.

Vidím totiž velký rozdiel medzi STRETNUTÍM HELIGONKÁROV, kde sa zídu muzikanti (prípadne celé ich rodiny) a hrajú trebárs len tak jeden pre druhého (ako sme zjari zažili, však Miloš D., Peter S., Jožko M., Janko K.a spol.) a ide predovšetkým o to stretnutie, podebatovanie, výmenu skúseností a zručností, alebo len bežných informácií a k tomu niečo tuhé aj tekuté do žalúdka- ako to už u pohostinných ľudí býva zvykom. Vtedy divácka verejnosť vôbec nemusí byť (ako sme zažili), alebo vystúpenia na pódiu pre divákov sú len zlomkom toho, čo sa na danom podujatí udeje a odohrá. Takéto podujatie je hlavným programom dňa jednotlivcov- nič iné už (minimálne v ten deň) nemajú na pláne.

No a potom sú tu štandardné kultúrne podujatia, nazvime ich koncerty, kde ide predovšetkým o tých divákov. Prídu v stanovenú hodinu, pár hodín posedia, popočúvajú a v čase približne stanovenom idú domov. V tomto prípade naopak nie sú až tak podstatní účinkujúci. Či už pozvaní (o ktorých sa patrí postarať), alebo sa dostavili len tak (prípadne sa prihlásili sami). Sú iba prostriedkom k zorganizovaniu kultúrneho podujatia v obci/regióne. Organizátor nie je priamo zainteresovaný do muziky, ale berie to ako ktorékoľvek podujatie, prípadne pracovnú povinnosť (lebo je zamestnancom Obce, KD a cez víkend musel prísť do práce. Áno do práce, nie sa zabaviť). Vtedy považujem za normálne, že keď sa po oficiálnej časti (na pódiu) diváci rozídu, žiadne "dozvuky" sa nečakajú, ani nežiadajú. Poverení pracovníci upracú kulturák, skontrolujú, či je budova prázdna, vypnú vodu, zhasnú, zamknú ...... a padla. Sú v práci (nie na zábave), padla. Viac im aj tak nikto nezaplatí. A tiež chcú ísť domov k svojej rodine, prípadne majú svoj vlastný program.

Viem, z pohľadu dotknutých muzikantov uvedené "poslanie domov" nebolo príjemné, ani takýto prístup nedávam nikomu za vzor. Ale ani tým pracovníkom to nemám za zlé. Hoci by bolo vhodné (a snáď sa to časom naučia) vopred oznámiť, že podujatie má stanovený koniec.

Zhrniem to asi tak, že je rozdiel medzi STRETNUTÍM HELIGONKÁROV a VYSTÚPENÍM HELIGONKÁROV. Záleží, ako sa k tomu organizátor postaví.
Peter11. November 2019
Nerád kritizujem, ale teraz to jednoducho musím urobiť.

V sobotu som bol na jednej heligonkárskej prehliadke v istom meste na Slovensku. Po vystúpení bolo vo vstupnom vestibule KD pripravené malé pohostenie pre účinkujúcich. A ako to už býva, vytvorila sa partija, pár chlapov s heligonkami sa dalo do kolečka a hrali si, ľudia spievali. Kamarát odbehol tiež do auta a vracal sa s basičkou.

Keď to zbadal jeden z usporiadateľov, doslova vybehol a napadol ho slovami: "A toto tu načo nesiete? Ani nezačínajte, lebo už končíme!" Kamoš ostal v riadnom pomykove. Toto nečakal.

Zhruba v rovnakom čase začali pomedzi ľudí, pobehovať aj ostatné usporiadateľky a vykrikovali, že: "No koniec! Končíme! Ide sa domov!" Doslova zastavili aj hrajúcich heligonkárov, že "koniec, končíme!"... (a von!)

Toto som za tie roky nikde nezažil a tiež som bol riadne prekvapený. Iba podotýkam, že bolo to cca hodinku po vystúpení, niečo okolo 19:00 hod...
rychlik11. November 2019
nezalezi na pesnicke, aku si vybral, nezalezi teraz ani na texte. Je to iba ukazka, ale vynikajuca ukazka toho, ako sa piesen nesmie vylepsovat. Ber to ako chces, no ked tymto sposobom "upravis" akukolvek skladbu, ine slovo, nez sprznenie piesne sa neda pouzit. Naozaj si zlepil dohromady 2 rozne pesnicky, ktore niako neidu k sebe v jednej spolocnej zostave. A keby len 2 piesne. Ved miestami si to posunul az kdesi ku Bachovi, do kostola. To uz zastava rozum
Miro9. November 2019
Ja viem, že tvojim zámerom nebolo sprzniť pesničku:) A súhlasím aj s tým, čo si napísal o przniteľoch... No a ako som napísal - tú pieseň si vybral (z môjho a asi aj Petrovho pohľadu) dobre, pretože sa na nej dalo poukázať, čo to s piesňou urobí - že to na takomto príklade pochopí viac ľudí. Možno si však na nej demonštroval viac - väčší úsek piesne - než si mal na mysli, než si pôvodne chcel a vyznelo to tak, ako to vyznelo.
To čo som písal nepatrilo len tebe, ale možno viac tým, ktorí si nerobia s harmóniou ťažkú hlavu, a hrajú si v piesni akord podľa toho, kam im "padnú" prsty :) Niekedy mám problém vysvetliť, že tú, alebo onú pieseň pre heligónku radšej neupravíme a nezverejním, že by sa na heligónke (dvojradovke) radšej nemala hrať, pretože heligónka nemá potrebné basy.... Ja viem, že niečo sa dá obísť ako som kedysi písal, napr. hraním postupného basu (bez priznávok), prípadne úplným vynechaním basov... ale... niektorí berú to čo zverejním ako "co je psáno, to je dáno" - ako predpis, takto sa to musí, no často je to iba jeden zo spôsobov, ako by sa to mohlo zahrať :) Mojim zámerom nie je suplovať výukové materiály, či školy hry, ale skôr zhromaždiť čo najviac SK, CZ ľudových piesni v jednoduchých úpravách - pre začiatočníkov, samoukov...
Kontakt: pesnicky@orava.sk
« ‹ 1 2 3 4 5 »