Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« ‹ 1 2 3 4 5 »
JoMi13. Júl 2018
Aj ja som takých zopár stretol. Len sa pýtam, či ten človek bol skôr drevorubač (u nás aj baník) a potom sa naučil hrať, alebo najskôr vedel hrať a potom sa chytil takéhoto remesla.
Peter12. Júl 2018
Alois, teraz podpora aj odo mňa. Poznám niekoľko heligonkárov - robotníkov s hrubými prstami, niektorí sú doslova aj drevorubáči, ale keď zoberú do ruky heligónku,... ajajáj...! Nestiháš ani pozerať ako cifrujú, ako hrajú. Rád by som vedieť aspoň napoly z ich umenia.... (Všetko to je len a len o cviku)
Alois12. Júl 2018
Díky za podporu,lépe bych to neřekl.Každému se líbý něco jiného.Pro mě je zásadní,aby to bylo hratelné na heligonce a mohla mě doprovodit kytara a obráceně.Já virtuos nikdy nebudu,vystupovat taky nebudu a s kovářskýma rukama toho moc nenacvrlikáte,prsty tak nefungují.
Alois
JoMi12. Júl 2018
Neviem, prečo by mal Alois, ja, alebo ktokoľvek hrať preto, aby mu/mi niekto závidel. Výber pesničiek je vecou vkusu, nie každá sa každému páči. Ale ten chlapík vonkoncom nehrá zle, celkom slušne využíva harmonické možnosti heligónky. Na druhej strane to nie je virtuózny štýl, teda dosiahnuteľný bežným muzikantom. Ja osobne si to skúsim aj v tomto prevedení, pretože danú pieseň poznám a hrávam na gitare.
pre Aloisa12. Júl 2018
Tak hentaké hranie ti nebude závidieť nikto, sú krásne Moravské , České ľudové , ale aj umelé skladby. Odporúčam, tie sa nauč.
Alois12. Júl 2018
https://www.delicia.cz/carmen/carmen-24/
Tak jsem našel tu klávesovou verzi s heligonovými basy kterou mají skladem,foto originál ovšem nemají.Je lehči,lacinější a má čtyři hlasy.Do těchto modelů této velikosti to na požádání vyrobý.Tam se jim to vleze.Škoda,že nemají nahrané video.
Alois
JoMi11. Júl 2018
Ono treba vedieť, že klávesový systém je starý asi 500 rokov. Na tú dobu to bol veľký vynález a vychádzal práve z diatonickej stupnice- biele klávesy. Medzi ne vložili čierne tam, kde je interval veľkej sekundy.
No a po pár storočiach sa jednak hudba zmenila a v 19 storočí sa už myslelo viac chromaticky. A zrazu zistili, že tá klaviatura príliš nesedí anatómii ľudskej ruky. Na gombíkovom akordeóne sa okrem uvedených výhod dá chytiť taký vzdialený interval/hmat, ktorý na klávesoch možný nie je práve vďaka anatómii ruky a (prílišnej) veľkosti kláves.
Btw. Ako sa na klavíri učí základné postavenie ruky c-d-e-f-g, pretože korešponduje s tóninou C dur a teda aj ľahkými notami, tak niektorý slávny klavírista (tuším Rachmaninov, ale ozaj len hádam) používal základné postavenie e-fis-gis-ais-h práve kvôli anatómii ruky- dlhšie prsty na vzdialenejších klávesoch. A preto písal hudbu, ktorá má v notách síce veľa predznameni, ale dobre pasuje do prstov. Toľko má poučili kamaráti klaviristi.
Alois11. Júl 2018
https://youtu.be/mfER83_yhYc
Takhle by sem chtěl hrát.
Myslím,že nemá cenu vnucovat lidem na co mají hrát,ať si každý zvolí.Pro někoho je složitý akordeon,pro jiného heligonka.Hlavně se nesmí předem strašit jak je to složité a odrazovat.Důležité je mít radost ze hry.Já se pokusím o oboje,aspoň se trošku potrápí mozek.
Alois
lll11. Júl 2018
Marian pekne video a da sa s nim len suhlasit---- len s tym nechapanim hry na klavesove nastroje by som celkom nesuhlasil....

Vies zalezi od toho ako sa clovek na gombikovy akordeon nauci hrat.

MYslim ci po pamati ( styl ucenia hry ako na heligonku ...pocitanie gombikov ) alebo zacne sa ucit hrat na 3 radovom gombikovom akordeone a potom prejde na 4 alebo 5 radovy.....

A AK pri tom 3 radovom pochopi ako je vytvorena gombikova---notova schema na chromatickom akordeone tak verim tomu ze zvladne prechod na klavesovy akordeon......

5 radova chromatika ako to pan vo videu vysvetlil je vlastne nadsvavbou nad 3 radovou zakladnou schemou.....vlasne da sa zit aj bez tych 2 pomocnych radov.....ale tu su nie jeden ale 3 zakladne sposoby hrania ---zalezi od toho v Ktorom rade aciname hrat pesnicku............ale drzanie akordov,verciek, kvint, sext alebo oktav je stale rovnake --.

tu si treba odpovedat n otazku : Preco je vlastne chytanie akordov alebo inych dvojprstovych hmatov take "take " na klavesovke alebo klaviri ?

NO lebo klavesy biele a cierne nie su rovnakeho tvaru a rovnako velke ,,predsa.....ak by boli rovnako velke a v jednej rovine tak by boli hmaty na akordy vo vsetkych ladeniach rovnakeeee predsaaaaa....ale mame male prsty ///// alebo velmi velke ...? podla toho ake by boli velke klavesy...

A treba si polozitdalsiu otazku: AKO vznikla gombikova klavesnica 3 radoveho gombikoveho akordeonu ?...ked toto pochopime tak sme na polceste pochopit nie len princip hudobneho skladania akordov
a dvojhmatov ale aj 7 akordov a Diminisovych akordov na gombikovej chromatike a mozeme to cvicenim preniest aj na klavesovy akordeon--- pevne tomu verim.....

tak a ideme si myslienkovo vytvorit klavesnicu 3 radoveho gombikoveho chromatickeho akordeonu napriklad systemu B:

1. zoberieme si klaviaturu nakreslenu na papiery napriklad s 60 klavesami....ale musia byt biele aj cierne rovnakych romerov.....preco? .. no lebo gombiky na chromatike su rovnako velke a vsetky su v jednej rovine ......nie ako na klavesovom akordeone.

2. zoberieme noznice a rostrihneme klaviauru medzi tonom c a tonom H .
a dalej budeme srihat obidve casti na mensie kusky tak aby mali vsetky 3 klavesy.

3. ZOberieme vacsi kus napriklad vykresu napriklad s jednou dlzsou stranou a jednou kratsou a onacime si lavu dlhsiu stranu .

4. teraz zoberieme prvy 3 klavesovy kusok pozostavajuci z tonov c cis d a tonom c polozime dany kusok k onacenej lavej dlhsej strane vykresu niekde v strede ale nie pod uhlom 90 stupnov na stranu vykresu ale s uhlom napriklad 45 stupnov na dlhsiu stranu vykresu a prilepime ten kusok ...bude tvorit zaklad na dalsie ukladanie 3 klavesovych kuskov.

5. teraz zoberieme kusok s tonmi ....dis e f ... a tonom dis ho prilozime na vykres k tonu c a dodrzime uhol....teda ton f bude pri klavese d z prveho kuska.

6.. teraz zoberieme 3 klavesu ..fis g gis ... a tonom fis prilozime k tonu dis toho predosleho 3 klavesu.....

A toto opakujeme so vsetkymi 3 klavesami co nam vznikly roztrihanim klaviatury......a vznika nam krasna schema 3 radoveho gombikoveho chromatickeho akordeonu systemu B......a prave ze su vsetky klavesy rovnake a su v geometrickej scheme tak toto dava vyhodu daneho gombikoveho systemu mat rovnake prstoklady pre 3 skupiny tonov rozdelenych do 3 radov .....

A KEd sa pridaju pomocne rady......tak vznika jeden akladny rovnaky prstoklad od lubovolneho gombika ( samozrejme ze sa da hrat aj viacerimi prstokladmi).

AK by sme zacali ton c lepit k pravej dlhsej strane a by sme opakovali posup vznikol by sysem C.

DAne systemy su jeden druheho rkadlovym obrazom v osovej sumernosti -- osou je stredny radddddd

toto je cele tajomstvo vytvorenia chromatickej 3 radovej gombikovej klaviatury.......

JE logicka, je v nej pocelej dlzke rovnake opakovnie iadne vynimky ako pri heligonke.
Marián J.11. Júl 2018
Ak už tu to video bolo tak sa ospravedlňujem,ale inak je celkom poučné. https://www.youtube.com/watch?v=1gkr3RdMKY8
JoMi11. Júl 2018
Ak by som totiž chcel naozaj nástroj, ktorý nahradí všetky heligónky+akordeón, tak by bol minimálne 5 hlasný (3x základ+ vysoká+nízka), možno aj viac (kvôli rôznym tremolám). Na basoch by sa heligóny museli dať vypnúť, aby sa dalo hrať štandardnými akordeónovými basmi. Najlepšie aj s meničom, kde štandardné basy (systém Stradella) zamení za melodické. A to už by bola naozaj poriadna skriňa, najmä ohľadom hmotnosti.
Nehovoriac o tom, že neviem, ako by taký nástroj bolo možné naladiť v nerovnomerne temperovanom ladení. V ňom totiž spočíva značná časť špecifickosti zvuku heligóniek.
Gombíkový akordeón má oproti heligónke nepomerne viac výho, ako nevýhod, ale tiež ho nepovažujem za všeliek rôznych dilem.
JoMi11. Júl 2018
Nenapominal ma nikto. Výhody gombíkoveho akordeóna sú nesporné a stále ich uznávam. Kto ich využije pri hre, ten na heligónke vidí jej nedostatky. Kto hrá jednoduchšiu ľudovú hudbu, tomu postačuje jednoduchší nedokonalý ľudový nástroj. Možnosti navyše nevyužíva, preto ich neocení.
Ak budem jazdiť len do obchodu pre rožky, alebo len z domu 10-15km do práce a nazad, úplne mi bude stačiť napríklad Felicia a budem rád, že sa veziem. Ak budem denne jazdiť 500km, tak potrebujem niečo kvalitnejšie, hoci aj drahšie.
Každému, čo jeho jest (čo mu patrí/vyhovuje).
lll11. Júl 2018
JoMi co sa ti stalo ? VED este vcera si pisal inak ....????
Niekto ta napomenul co mas pisat ?


JoMi 10. Júl 2018

"A ak vezmem do úvahy, že tá chromatika vychádza na cca 3400€ a trojradovka na Tipo Amano niečo nad 2000, tak to zas nie je úplne od veci nad tým pouvažovať. Za cenu ani nie dvoch nástrojov mať všetky ladenia v jednej búdke.
Lojzo, koľko hlasný je to nástroj? Registre sú asi samozrejmosťou."
lll11. Júl 2018
o
jezis11. Júl 2018
to sa neda citat tie drísty
JoMi11. Júl 2018
Ešte trošku jednoduchší typ je fúkacia harmonika- nemá basy.
Ale súhlasím, že diatonické nástroje sú na učenie jednoduchšie, ako chromatické. Tým, že hrajú v konkrétnej tónine, (zvyčajne) neobsahujú ostatné (mimotonálne) tóny. A prevažná väčšina našich piesní je tonálna. Sám som k heligónke prešiel z klávesových nástrojov a gitary a vôbec mi to nepripadalo zložité, alebo nelogické.
Nevraviac o hmotnosti a špecifickom zvuku heligónky (či iného nástroja) a nálade, ktorú dokáže vytvoriť. To tu už bolo a nemám k tomu čo dodať, iba súhlasiť/potvrdiť. Hoci sme tu väčšinou zanietenci heligóniek, čo sa týka tej nálady, tak myslím, že samotný nástroj ju nezaručí. V inom regióne to kľudne môže byť iný nástroj. A najdôležitejšia súčiastka je vždy za nástrojom. Teda muzikant(spevák)-zabávač. Dobrý muzikant aj s horším nástrojom dokáže urobiť dobrú náladu. Slabému muzikantovi výborný nástroj len málo pomôže (ibaže by tam mal MIDI a hral na playback).
Hoci sa to nezdá, aj na chromatických nástrojoch sa dá hrať diatonicky. Teda hmatovo v jednej tónine. A koooooľko dobrých klávesákov som videl, ktorí svoje skladby nedokázali hrať v inej tónine. (Aj tí počerní spoluobčania majú svoje "tóniny/hmaty", hoci aj s použitím chromatických poltónov a neviem, či by to len tak ľahko hrali v inej tónine)Typickým príkladom je hranie na klávesoch v C dure- teda stále po bielych. Že to niekedy nepasuje k spevu? Presne toto rieši gombíkový akordeón. Že tým istým prstokladom sa hrajú všetky tóniny/stupnice rovnakého druhu. Samozrejme, istý rozdiel je medzi B-grifom a C-grifom, ale to sa človek raz naučí a potom je to zasa rovnaké, resp. je to dané modelom nástroja, ktorý má k dispozícii.
Čo sa týka dokonalosti, tak vedie chromatika. Lenže na ľudovú zábavu treba ľudový nástroj. A (aj) v našom regióne je to heligónka. Na základný ľudový repertoár úplne stačí, pri náročnejších skladbách má svoje limity, ktoré sa dajú posunúť viacradovým nástrojom, prípadne nejakou špeciálnou úpravou(iné/pridané tóny/basy). A postupným zdokonaľovaním by sme opäť asi došli ku gombíkovému akordeónu s heligónovými basmi a viachlasným diskantom s prepínateľnýmioktávami a tremolami. Všetko v jednej skrinke, skôr skrini, či skrinisku.
Záleží, kto to všetko využije. A či vôbec. A ako často. Ako neexistuje univerzálne auto na všetky situácie, tak ani hudobný nástroj. Športiak je síce imidžové auto, ale pri našich cestách a predpisoch sa jeho kladné vlastnosti ťažko využijú. Na off road trasách je úplne nanič. Off road špeciál s nimi nemá problém, ale na ceste, nedajbože na diaľnici to s ním ide ťažšie. Dvojmiestny kabriolet je dobrý navozenie sa s peknou babou za slnečného počasia. Na zasneženom horskom priechode to s ním také romantické nebude. A keďže mám obyčajné rodinné vozítko, som s ním spokojný. Zavezie ma, kde potrebujem. A hoci ma láka vyskúšať si naháňačku po diaľnici, alebo preliezť skratkou po lesnej ceste, to si musím odpustiť.
lll11. Júl 2018
Peter zase zovseobecnujes tvoj osobny nazor
Peter11. Júl 2018
Alois, ono sa to snáď na prvý kontakt nezdá, ale heligónka je na naučenie, resp. zvládnutie nástroja najjednoduhší typ harmoniky. Zvládneš ju najskôr.
Alois11. Júl 2018
Berte to jako pouze můj názor.Jsem pouze samouk,neměl jsem nikdy žádného učitele.Otec hrál na třířad Lignu a nikdy mi nevysvětlil jak se má hrát a byl přísný zákas na ní sáhnout.Takže jediné co mi zůstalo trochu v hlavě je jak to má znít když se hraje křížky do všech řad. Byla to dřina pochopit jak tahat měch,aby to správně hrálo. Do teď s ťím mám problém, hlavně při hraní jiných než lidových písní. U té chromatiky nemusíte myslet kam taháte,pouze intenzita,ale jinak je vše pořád na stejném místě.Akorát na větší ploše. A když jsem se potkal s chlapy co hráli pouze na akordeon,tak pro ně byla heligonka nehratelná a nechápali jak na to můžu vůbec hrát. Já ,když nemám jasno v melodii,tak si ji jednoduše zahraji na ten akordeon,případně na klavír a pak teprve hledám jak ji zahrát na heligonku.Pro mě je heligonka na naučení těžší nástroj,ale je opravdu váhově jinde a záda to lépe snáší.Tak že mi stejně nic jiného nezbývá,.do malé chromatiky se jim ty heligonové basy bohužel nevlezou.A ty jsou pro mě důležité,ten nezaměnitelný zvuk,proto zůstávám věrný heligonce.Važte si lidí jaké máte u vás a udržujte své tradice a hlavně učte ty mladé hrát.
Alois
lll10. Júl 2018
ALois velmi pekne ti dakujem za cenu tej chromatiky s heligonovymi basmi.

A tiez za celkom presny opis ucenia sa na 3 radovej heligonke ala ucenia sa ako na 4 nastroje...... vies to tu na tejto stranke neradi prinavaju .

ALOis uz som si aj nasiel tu chromatiku s heligonami od delicie ... pridavam link aj pre ostatnych co by si ju chceli poriet. Pre JoMi ...7 registrov tam vidiet,

https://www.delicia.cz/knoflikove-akordeony/delicia-sonorex-1222--b-system--folk/

JoMi......BINGO......vidiet ze asi roumies tomu co je ucit sa na rozne nastroje a vidis vyhody jedneho sposobu basovanie pre vsetky ladenia a tie vyhodu vsetkych ladeni v jednom nastroji. tiez to pekne hodnotis po financnej stranke cien nastrojov.

A Kedze ide o 5 radovu gombikovu chromaticku harmoniku tak je tam iba jeden zakladny sposob hrania pre vsetky ladenia..... samozrejme da sa aj viacerymi sposobmi.

PEter zase ciastocne zavadzas............okrem inych muikantov to vsetkych ciganov a romov co vedia hrat na klavesovy akordeon -- teda akusi obdobu gombikoveho chromatickeho nastroja ucili hrat supper ucitelia v ludovych skolach umenia ???....... neprehanaj a nestras.....

Kto pochopi aka logicka je gombikova harmonika ostane velmi milo prekvapeny ......... nie je to ziadne raketove inzinierstvo--- to Vas mozem uistit....

KEby som to vedel ked som kupoval heligonku tak by som na heligonku peniaze nedal...........a dnes uz robia chromatiky aj s heligon basmi....konecne aj DElicia....

ROzdiel vidim iba v situaciach ci chce hrac kupit 2 alebo viacej heligoniek lebo si to moze dovolit .-------.to by som radsej investoval do chromatiky s heligonmi--------.alebo nemoze investovat viacej ako je cena len jednej heligonky a teda nema dost penazi na kupu chromatiky z financneho hladiska......

JEdine v com mozeme povedat , zee heligonka zatial je na tom lepsie je hmotnost nastroja..........ak hovorime iba o jednej 3 radovej heligonke....

ALe ved ked na chromatike a klavesovke zvladnu hrat deti alebo zeny tiez v tom nevidim zasadny problem.....
« ‹ 1 2 3 4 5 »