Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« ‹ 1 2 3 4 5 »
JoMi27. Júl 2016
Pre Mira.
K bodu 1. Na výhody a limity grishriftu máme podobný názor. Pre samoukov dobrý. Kto nejde vlastnou cestou, môže napodobňovať predlohu na DVD.
Lenže tento systém je len pre heligónku, navyše konkrétneho ladenia a modelu. Pre iný model (bez stojaka, 19 gombíkové, CLUB) alebo hru na inom rade treba prerobiť celú tabuľku.
Navyše sa podľa tabuľky nedá priamo spievať, alebo hrať na inom nástroji. Teda ostáva zasa len to DVD a piesne, ktoré muzikant pozná, len ich nevie hrať. Nehovoriac o tom, že sa hra na heligónke učí v ZUŠ, teda by mala sledovať celkový systém hudobného vzdelávania. Prečo by sa mali v tej istej škole napríklad klaviristi učiť podľa not a celého systému teórie a heligónkari si vystačiť s tabuľkami?
Nechcem tým zmenšovať prínos M. Č. v oblasti hry na heligonke, ktorú vytiahol na koncertnú úroveň. Dovtedy fungovala skôr na miestnej úrovni. V oblasti techniky hry je veľkým vzorom a prínosom. Vzniká však systém logického značenia hmatov do notového zapisu. Funguje však pre všetky typy nástroja a všetky rady. V konečnom dôsledku sú samotné hmaty veľmi podobné s M. Č. Ale žiak ich nedostane hotové, ale si ich sám vytvorí.
K 2. Používam MuseScore. Keď si to teda z neho dokážeš natiahnuť do Sibelia, v dohľadnom čase dostaneš pár zápisov aj s PDF.
K 4. Aj ja rád diskutujem na fóre. Veľa som sa tu dozvedel, aj naučil. Okrem vecných informácií aj to, že môj názor niektorí nepríjmu, alebo majú na tú istú vec svoj vlastný názor. Prípadne celú vec chápu úplne inak.
Kontakt: jomi.heligonka@gmail.com
JoMi26. Júl 2016
Pre Viktora.
Chcelo by to obšírnejší teoretický základ. Ale mixolydicka tonina sa síce podobá na durovu, ale má znížený 7 stupeň. Predovšetkým sa to ale týka aj zmeny akordov a namiesto hlavných na 1-4-5 stupni v dure má hlavné akordy 1-4-7. A aj preto znie tak typicky inak. Podobne terchovská muzika je v lydickej s hlavnými akordami 1-2-5. Toľko aj k debate o význame harmónie v hudbe.
Kontakt: jomi.heligonka@gmail.com
viktor 26. Júl 2016
fis-h to je vyssie alebo e-a to je nizsie
Martin26. Júl 2016
Prosím vás poviete mi aké ladenie sa dá preladit na f-b?
SMX26. Júl 2016
Si správny chlap. Patrí Ti môj obdiv a vďaka za tvoju nezištnú prácu !
Miro26. Júl 2016
Nielen pre JoMi
1. M. Čerňanský - v súčastnosti (podľa mojich informácií) jediný (okrem tých, ktorí publikujú zápisy na http://pesnicky.orava.sk) publikujúci autor zápisov pre heligónku. Výhody pre začiatočníkov a samoukov: nepotrebujú vedieť hádam žiadnu teóriu, stačí počítať do 10 :) a hneď od začiatku je hráč vedený aj s ohľadom na správne technické zvládnutie nástroja... Nevýhody zápisu: zo samotného zápisu sa na prvý pohľad "nedá uhádnuť" melódia piesne. Táto nevýhoda je vo veľkej miere vyvážená priloženým CD.
2. Notačný záznam. Pre tých, ktorí si občas potrebujú niečo zapísať do nôt existuje - podľa mňa zatiaľ najlepší voľne šíriteľný program, ktorý som doteraz objavil, dokonca v slovenčine i češtine (celkom 44 jazykov) - program Musescore. Môžete si ho stiahnuť z: https://musescore.org/ - nájdete tam aj 10 videolekcií a návod - príručka (asi nie 100% všetko v slovenčine, či češtine, ale podstata je preložená). Ide o program, ktorý sa ovládaním podobá Sibeliovi a myslím si, že pre amatérske potreby je viac než postačujúci - osobne doporučujem stiahnuť a nainštalovať každému, kto si chce čo len skúsiť urobiť nejaký jednoduchý notový zápis. Umožňuje otvoriť niekoľko formátov (midi, kar, xml, mxl...), prehrať notový zápis, transponovať do inej tóniny, uložiť ako pdf, png, svg, wav, mp3, ogg, midi, xml, mxl, ... (takže sa dá zabezpečiť možnosť prenosu zápisov medzi rôznymi notačnými programami). Noty sa dajú zapisovať niekoľkými spôsobmi - výberom noty z ponuky a kliknutím myši na miesto v notovej osnove, zadávaním z klávesnice - písmena C,D,E,F,G,A,B,C (B - z anglického značenia tónu H), z klaviatúry pripojenej k PC prostredníctvom MIDi..., oprava výšky tónu napr. potiahnutím myšou hore, dole, či kurzorovými šípkami,... notové zápisy je možné zdieľať i vyhľadávať v istej databáze - zatiaľ tam však veľa slovenských, či českých "počinov" nenájdeme - zatiaľ som na nič lepšie čo je zadarmo nenatrafil. V prípade potreby (hoci v tom nerobím) môžem s jednoduchými problémami pomôcť aj na diaľku, či už prostredníctvom Skype, hangout, telefón, Team viewer,...
3. Zápisy pre heligónku na http://pesnicky.orava.sk.
Nevýhody: Na prvý pohľad sa zdá, že hráč "musí" poznať noty, takže prvý pohľad samouka na zápis je možno odrádzajúci - zdá sa príliš zložitý a na prvý pohľad možno menej zrozumiteľný ako zápisy M. Čerňanskeho (Ospravedlňujem sa, že uvádzam stále to isté meno, ale ako som už spomenul, nepoznám nikoho ďalšieho, kto momentálne niečo podobné publikuje - takže to nie je žiadna "glorifikácia", ale istý fakt :))
Výhody: Notové zápisy "hrajú", dajú sa transponovať do príslušnej tóniny, takže spolu so zápisom si môžeme zahrať nielen v C a F dure, v akom sú zápisy uvádzané, ale aj v ladení A, D, B, Eb,... Prehrávanie je možné podľa potreby spomaliť, zrýchliť no a nakoniec vytlačiť spolu s textom. (Z teórie stačí poznať dĺžku noty - celá, polová, štvrťová, osminová, šestnástinová, poznať pomlčky, vedieť načo je krížik, či b, načo je bodka za notou, 2/4, 3/4 takt, opakovacie znamienko, primavoltu-sekunda voltu, jeden tón v ľavej ruke - v spodnom riadku - je bas, tri noty nad sebou je akord=priznávka - hádam som na nič nezabudol:) ) Teraz sa však musím ospravedlniť, pretože toto všetko funguje už asi len vo Windowse v prehliadači Internet Explorer a 32 bitovom FireFoxe po doinštalovaní doplnku Scorch. Už takmer dva roky čakám na nové riešenie, ktoré funguje bez inštalácie čohokoľvek na PC, notebooku, tablete, telefóne, bez ohľadu na operačný systém (Windows, Linux, iOS,... Zatiaľ ho však firma Avid uvoľnila len pre veľké komerčné vydavateľstva - obchody s notovým materiálom - posledná odpoveď, ktorú som od firmy Avid dostal je z decembra 2016 :( Ako to asi vyzerá si môžete pozrieť tu: https://www.sheetmusicdirect.com
3. Spolupráca pri zápise nôt. Doterajšia prax:
a) M. Čeňanský mi poslal jeho zápisy, jasom ich previedol do notových zápisov a ponechal prstoklady, basy, smer mechu, texty,...
b) spôsob: Na stránkach Pesničky pre všetkých - výber piesne a jej transpozícia do C, alebo F-duru vytlačenie a ručné dopísanie prstokladu, úprava, ľavej ruky (akordov) naznačenie smeru mechu, naskenovanie, či odfotenie, zaslanie mailom. Prípadne Print screen obrazovky s notovým zápisom a napr. v skicári doplnenie, zmena,... potrebných informácií, uloženie ako obrázka (napr. jpg, png, ...) a opäť zaslanie mailom.
c) Inštalácia Musescore, vytvorenie kompletného notového zápisu a zaslanie mailom vo formáte xml (mxl).
d) zaslanie oskenovaných, prefotených (hoci aj mobilom, len aby to bolo po zväčšení čitateľné) ručne písaných zápisov... najlepšie (najlacnejšie) mailom
e) zaslanie zápisov vytvorené v iných notačných programoch (Finále,...) exportovaných napr. do xml spolu s pdf súborom...
4. Návšteva stránky heligonka.sk a prispievanie na stránku. Pokiaľ som doma, tak stránku navštevujem pravidelne každý deň (i viackrát za deň). Zaujíma ma "každý" diskusný príspevok, každý "rozumný" názor (vôbec s ním nemusím súhlasiť), každý má právo na svoj vlastný názor, ja nikomu nevnucujem ten môj a nerobím si "patent na rozum", pokiaľ viem, rád pomôžem. (Často tieto diskusné názory, príspevky potom využijem pri tvorbe svojich stránok:) ) Je jasné, že každý sa môže mýliť - teda aj ja:) No z času na čas sa tu objavujú aj príspevky, ktoré nie sú hodné ani len prečítania - ide o vyslovene provokačné príspevky, ktoré chcú len zdvihnúť adrenalín a vyvolať hádku, hnev. Tie sa snažím ignorovať - zdá sa mi, že to pomáha - ak autor provokačného príspevku zistí, že na jeho "hlúpy provokačný" príspevok nikto nereagoval, stratí objekt "zábavy". Myslím si, že diskusia je na to, aby sa tu diskutovalo, aby tu našli odpoveď tí, ktorí len začínajú, ale samozrejme aj "starí harcovníci" a pravidelní návštevníci stránok. Možno sa nám niekedy niektoré otázky zdajú "primitívne", ale každy raz začínal, treba mať pre to pochopenie. Mne osobne prinášajú isté poučenie aj tie negatívne príspevky... keď už v ničom inom, tak si aspoň poviem - "tak takto určite nie..." "tak hlboko som ešte neklesol.." a pod.
No a nakoniec. Nemôžem chcieť, aby si niekto vážil mňa, ak si ja nevážim jeho, bez ohľadu, či má pravdu, alebo sa mýli, veď "mýliť sa je ľudské". A považujem za vec cti, aby som sa pod čokoľvek, čo tu napíšem aj podpísal, hoci riskujem, že sa možno mýlim, alebo môj názor niekto "roznesie na kopytách" :) Píšem do diskusie, takže svojim spôsobom očakávam aj istú reakciu... a tá nie vždy musí byť súhlasná ... a ako som už napísal, stále mám možnosť výberu, na ktorý príspevok zareagujem a ktorý nechám bez povšimnutia. Za tie roky, čo na túto stránku chodím tu mám určite veľa "spriaznených duší", hoci som sa s nimi doteraz nikdy nevidel... (čo považujem za určitý nedostatok - veľmi rád by som si s nimi niekedy niekde sadol na jedno-dve pivka a spoločne pokecal...:) , no ich "nicky" sú pre mňa zárukou serióznej diskusie - nebudem menovať:)
Ospravedlňujem sa za tie moje dlhé príspevky, ale z času na čas cítim potrebu vyjadriť svoj názor, či pomôcť - dnes to malo byť viac-menej o notačnom programe Musescore a o tom, že kto má chuť poslať niečo na zverejnenie, možností je dosť... a "kto chce biť psa, palicu si nájde" :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Šimo26. Júl 2016
pro JoMi
Děkuji za názor a vysvětlení.
Miro S.26. Júl 2016
Pre ?
Vážený, myslím si, že nikto sa tu nesnaží odborne diskutovať, ale odovzdávať svoje skúsenosti iným, ktorí o to stoja. Nieje to opisovanie z učebníc hudby, ale každý keď chce niečo vedieť musí si to niekde prečítať, alebo mu to niekto kto o tom niečo vie musí povedať. Myslím si, že aj Ty si sa v škole učil z učebníc než si sa naučil čítať, písať a počítať a neskoršie aj iné veci?!
Nie každý kto začína hrať na heligónke má hudobný sluch, alebo lepšie povedané hudobnú pamäť. To znamená, že nepozná hlavne staršie pesničky a preto je potrebné aby ich mal nejako zaznamenané a z toho sa naučil hrať.
Kto pozná noty, tak môže hrať z nôt a kto nie, tak tomu slúžia také "šriftgriftové" teda číselné zápisy.
V tom číselnom zápise majú aj harmóniu, správny prstoklad a iné potrebné veci na správne zahratie danej pesničky.
Keď sa naučia hrať a podľa sluchu poznať viacero pesničiek, tak zrejme už nebudú používať šriftgrift.
Kto pozná veľa piesní podľa sluchu, tak ten to má ľahšie, ale aj tak je dobré sa učiť podľa nejakého číselného zápisu, lebo ako som už minule napísal hlavne sa naučí správny prstoklad a harmóniu.
Takže asi tak.
viktor26. Júl 2016
pre Peter
ak doplnis k tomu zapisu basy tak ho kludne mozes zverejnit
pre Jomi
chcem sa ta spytat co je mixolydicka tonina???
?26. Júl 2016
je to úžasné ako odborne tu chcú všetci diskutovať. Ono ani nejde o diskúsiu ako opisovanie učebníc, lebo také znalosti z hudobnej teorie by mohol mať len odborne vzdelaný a ten by ťažko hral na heligonku. Pritom títo diskutujúci sú proletári z robotníckeho stavu.
Jedna vec je opisovať učebnice , ale keď počujete hru tak zaplačete, ale nie od radosti........
Bol som pritom, keď profesionálny hudobník sa opýtal ľudového génia na nejaké odborné veci čo sa týkali heligonky a on čuduj sa svete čo urobil " vyvalil očiská ako keď bujakovi odtrhneš gule a povedal, že on sa takými hlupotinami nezaujíma "
Hlavne že takí odborníci vedia čítať a písať, potom nikdy teoria neutrpí.
JoMi26. Júl 2016
Môže byť. Dobrý základ techniky hry. Tú má ozaj vymakanu.
Otázne je, či muzikanti vedia, čo a prečo práve tak hrajú. Či si po absolvovaní tejto školy vedia sami vytvoriť potrebné hmaty, alebo sa to učia ako hotovú nemennu vec.
Ale naozaj mnohí ani nemajú záujem pochopiť princíp fungovania hudby. Stačí im nasledovať niekoho, kto došiel ďaleko. Hoci nikdy nepôjdu vlastnou cestou, pri dobrom vedení tiež dôjdu ďaleko.A práve takýmto vzorom M.Č. je. Ale aj ďalší podľa štýlu a regiónu- Už tu spomínali viacero dobrých muzikantov.
V princípe ide o to, že dobrých spôsobov hry je viacero. Preto nemám rád idealizovanie a forsirovanie jedného štýlu. Martinov spôsob vnímam ako jeden z viacerých. Dobrý, funkčný. Ale nie jediný.
Šimon26. Júl 2016
pro JoMi
Vše OK co jsi napsal, všemu rozumím, jen mi nějak prosím vysvětli tu poslední větu, to jsem nějak nepochopil. Díky Šimon.

Můj názor: Pokud někdo hraje celý život jen například to podpolaní, je mi jasné že mu jsou Martinovy zápisy naprosto zbytečné. Pokud ale chce hráč hrát i ostatní písničky a melodie, myslím si že ta technika hry prezentovaná Martinem je opravdu dobrý základ. Pokud tu techniku, prstoklad atd. nezvládneš tak přijdou brzy skladby kdy ti tak zvaně dojde a nezahraješ to. Nebo to zahraješ, ale tak nějak po svém, kapánek ošizeně. Vše ale záleží co vše chce hráč hrát. Já v tom spíš než nějakou šablonovitost vidím dobrý základ.
Milan26. Júl 2016
Zdravím.

Pre JoMi

Ja si myslím že cca 85% heligonkarov je samoukov ktorím noty alebo iné napr. harmónia ale aj dodržanie rytmiky atď. nič nehovoria,tak pre nich sú tie jednoduché zápisy .
JoMi26. Júl 2016
Len niekoľko postrehov.
1: Som za to, aby ľudia používali rovnaký nick. Nech vieme, kto sa zapája. Nielen to, komu je to určené.
2: Ešte raz ďakujem Mirovi za web pesničky.orava.sk Pri spoplatnení prijateľnou sumou so mnou počítaj medzi klientov. Za toľku robotu zaslúžiš primeranú odmenu. Aj som chcel prispieť niekoľkými zápismi ako malý revanš za to množstvo pesničiek, ktoré som prevzal, ale nemám Sibelius.
3: Tiež som zástancom významu harmónie v skladbe, nielen melódie. Ono správne chytená harmónia veľa napovie aj o melódii a pohybe mechom. A práve podpolianske piesne sú typické svojou netradičnou harmóniou. Ako som minule písal- mixolydicka tonina. Po dovolenke sa snáď dostanem aj k nižšie uvedeným zápisom. Aj v rámci vlastného záujmu o podpolianske piesne.
4: Vo všetkej úcte k M. Č. a jeho hernému majstrovstvu nie som veľký fanúšik jeho spôsobu zápisu. Čo k nemu povie žiakom na hodine, neviem, ale v samých učebniciach sa nevenuje systému fungovania hudby a zdôvodneniu daného zápisu. Čisto ho predloží ako hotové riešenie. Samozrejme, je správne, ale vedie k šablónovitemu hraniu. Práve rôzne spôsoby hry, hoci sa dajú aj kritizovať, diferencuju jednotlivých muzikantov a regióny. Pre samoukov,či začiatočníkov môžu tie brožúry poslúžiť. Nesúhlasím však s ich idealizovanim. Skúsený a študovany muzikant si podľa dobrého notoveho zápisu urobí vlastné hmaty. A čiastočne sa budú u jednotlivcov líšiť- môžu vložiť vlastné poňatie skladby. Niektorí ale nemajú záujem rozumieť hudbe, takí nech nasledujú dobrý vzor. A to M. Č. ISTO JE.
kvaki26. Júl 2016
ako prvy, a velmi jednoducho to napisal peter
Šimon25. Júl 2016
pro Miro
Vy tu napíšete něco jednou za dlouhou dobu, ale podle mne to má vždy velkou hodnotu a pro mne i pravdu. Napsal jste to velice moudře a hezky.
pro Miro S.
Miro nikdy není pozdě, chce to je začít !!! Zdravím Tě.
Miro S.25. Júl 2016
Tak a konečne je to tu.
Miro to elegantne napísal ako by sa malo správne hrať na heligónke - hlavne teda začínať (učiť sa) hrať.
Všetky tie reči, že v krčme to stačí sú k ničomu. Človek by sa mal zdokonalovať a počúvať skúsenejších!
Tiež nehrám správne a je len škoda, že keď som ja začínal ešte nemal Martin Čerňanský napísanú svoju školu, tak som si zvykol na taký prstoklad aký mi vyhovoval, čo už dávno viem, že nieje dobré!
Snáď niekedy začnem podľa neho hrať, lenže špatné návyky sa ťažko prekonávajú.
Takže keď môžem hlavne mladým začínajúcim heligonkárom poradiť, dobre si prečítajte čo Miro (z Oravy) napísal a snažte sa hrať podľa zápisov čí už Puchmertla, Grimma, alebo Čerňanského a nie podľa seba!
Neobanujete!!!
Miro25. Júl 2016
Pre: Pre Petra
Teraz sa musím Petra zastať. Myslím, že to, čo napísal, nenapísal ako kritiku samotného zápisu (to by bol určite uviedol aj to, v ktorej časti sa mu zdá zápis nesprávny), ale chcel poukázať na určitý problém. Je veľa muzikantov heligonkárov, ktorí takmer vôbec nepozerajú na harmóniu piesne - zjednodušene povedané - akúkoľvek ľudovú pieseň, v ktorej sa používajú tri základné akordy s kľudným svedomím zahrajú na dvoch akordoch (tie isté gombíky na ťah i tlak mechu) a vôbec im to nevadí, že to ani trocha neladí - myslím si, že asi takéto niečo mal Peter na mysli - najskôr harmónia s melódiou a až potom do toho nejaká cifra, ktorá však musí sedieť do základnej harmónie. Ono, nie je zápis ako zápis. Nestačí, ako to tu povedal Peter, zapísať iba melódiu a ľavú ruku tomu "nejako" prispôsobiť - však dôležitá je melódia - to je hrubý omyl, ktorého sa občas hráči dopúšťajú.
No a prečo som sa pustil do akademickej debaty a neuviedol nejaký zápis? Je to veľmi jednoduché. Hrám troška na akordeón, ale s hrou na heligónku by som mal určite dosť problém, pretože som to iba pár krát skúšal a kedysi som sa metódou "pokus-omyl" dokonca aj naučil nejaké jednoduché piesne, ale hral ich v jednom rade "trhaným mechom". No videl som nejaké nahrávky, videl hru viacerých heligonkárov a zistil, že hrať sa dá aj oveľa "efektívnejšie" (alebo plynulejšie, "odbornejšie"... nenapadajú mi teraz vhodné slová :) a aj pre ucho lahodnejšie a až na niektoré regionálne zvláštnosti (kde je trhaný mech priamo nutnosťou) aj "technicky=teoreticky správnejšie". Aby som to jednoduchšie vysvetlil: Kohútik jarabý sa dá zahrať (ako to poväčšine robia samouci bez toho, žeby im to niekto ukázal, bez učiteľa) v jednom rade s trhaním mechu. Potom tu je druhý spôsob, že na jeden smer mecha v dvoch radoch zahráme za sebou toľko tónov, koľko nám dovolí harmónia (ľavá ruka - to o čom písal Peter) a samozrejme zásoba vzduchu v mechu. Ďalšou chybou, ktorú tiež robia začiatočníci, že polohu prstov zmenia až v momente, keď je to už nevyhnutné, čo vyžaduje istý čas a často pôsobí rušivo. (Tu by asi bolo najvhodnejšie uviesť napr. ukladanie prstov pri hrani stupnice cez dve oktávy - tí, ktorí s tým majú aké-také skúsenosti - skúšali stupnicu zahrať podľa správneho prstokladu vedia o čom je reč - správnym "podkladaním" prstov už dopredu pripravujú ruku do najvhodnejšej polohy tak, aby to pri hre nepôsobilo rušivo.) A tu je výhoda zápisov, ktoré urobia fundovaní heligonkári. Dávajú pozor na to, aby hra bola plynulejšia (tým, že sa toľko netrhá mechom), aby bola zachovaná nielen melódia, ale aj harmónia piene (ľavá ruka) a zároveň, aby si hráč pripravoval polohu ruky pre prstoklad skôr než to bude potrebovať a vtedy, keď je to "ergonomicky najvýhodnejšie". Teraz sa možno ozvú tí, ktorí povedia, že potom hrajú hráči "podľa šablóny", ale... sú dve možnosti - trhať mechom - ako to robili (väčšina samoukov) kedysi, alebo si hneď od začiatku zvykať na (zo začiatku možno zložitejšiu) techniku hry, ktorá mu však neskôr umožní zahrať aj to, čo je pre tých, ktorí trhajú mechom "nezahrateľné" - zdokonaľovanie techniky hry veľmi uľahčuje a podporuje súčasná doba už len tým, že dnes hráč má skôr prístup k nejakým "učebným materiálom", k videám, zvukovým nahrávkam, možnosť cestovať za svojim "učiteľom" aj desiatky km - čo v minulosti vôbec nebolo také prirodzené ako dnes. Tým som však zase nechcel povedať, že "trhaným mechom" radšej nech nikto nehrá... prečo nie? Ak hra robí niekomu radosť, nech si hrá ako vie... nakoniec záujem poslucháčov o jeho hru mu možno čo-to napovie. Ako to tu už bolo písané - v krčme, pri posedení nikoho nezaujíma, či ten, alebo onen "trhá mechom", ale to, či sa pri ňom dá zaspievať a zabaviť, ... ale.... iste vieme, čo sa lepšie počúva, alebo pri kom sa lepšie spieva, pri tom, ktorý urobí občas nejaký prechod, navedie ním na pokračovanie melódie, urobí nejakú ozdobu, dodržuje zaužívanú harmóniu,... alebo pri hráčovi, ktorý pozná len dva akordy na "von a dnu" :(
Takže ja som tu nenapísal zápis nie preto, že by som "nejaký správny" prstoklad nedokázal (či už "trhaným mechom", alebo bez hlbšieho zmyslu využívaním gombíkoch v dvoch radách, alebo bez úvahy na vyššie uvedené okolnosti - nehľadiac na technické možnosti heligónky, pripravenosti prstokladu na ďalšiu časť piesne a pod.... melódia i harmónia by sedeli, ale...), ale preto, lebo nemám prax (nehrávam na heligónke) a neviem napísať najvhodnejší prstoklad - vzhľadom na na smer mechu, a použitých tónov v príslušnom rade tak, aby to bolo pre hráča "obohatením" - nie len tým, že sa naučí novú pesničku, ale zároveň sa myslí na budúcnosť, aby ho každý zápis obohacoval aj po technickej stránke.
Práve v tom je (pre mnohých skrytá) výhoda učenia sa hry na heligónku napr. podľa zápisov M. Čerňanského, že hneď od prvej piesne sa tu myslí na to, že technika hry sa bude neustále zdokonaľovať, je tak troška zárukou toho, že sa hráč po naučení niekoľkých piesní nemusí zbavovať zlých návykov a zvykať si na novú techniku hry.
Všetci vieme, že dostupných zápisov pre heligónku je strašne málo. V podstate len Purchmelt, Grimm a Čerňanský - platené zápisy - treba to rešpektovať - M. Čerňanský sa hudbou živí, takže je jasné, že nemôže všetky vedomosti, ktoré za dlhé roky praxe získal, len tak rozdať (samozrejme mu ďakujem za zápisy, ktoré poslal aj na stránku Pesničky pre všetkých). No a potom takmer 200 piesni na stránke http://pesnicky.orava.sk, ktoré si môžete (vďaka niekoľkým ochotným ľuďom - za čo im ďakujem) stiahnuť (aspoň zatiaľ) zdarma (neviem, dokedy sa mi to podarí udržať v takejto neplatenej forme). Zdarma preto, lebo mňa stránka neživí, ja ešte stále normálne pracujem a doteraz ma moja práca uživila :) - stránku teda živím ja z toho, čo mi ostane :) - je to môj koníček, vo voľnom čase robím to čo ma baví - jeden chodí na futbal, druhý do krčmy, no a ja po večeroch zapisujem pesničky :)
Heligónkové zápisy budú aj naďalej pribúdať na stránke v takom tempe, v akom mi ich budú posielať ochotní ľudia, ktorí zápisy poskytnú zdarma. Viacerí (aj pomerne známi heligonkári) mi povedali, že neposielajú preto, lebo nevedia, či to ich hranie je práve to "najlepšie"... Je to škoda, pretože by sa určite rozšíril výber piesní a heligónke by sa určite darilo ešte viac :) Samozrejme, že najlepšie by bolo, aby zápis spĺňal aj nejaké "vzdelávacie" požiadavky (s ohľadom na zvyšovanie techniky hry), ale... vzhľadom na rôznorodosť a množstvo piesni na Slovensku (množstvo regiónov) ... je potrebné, aby boli v ponuke v jednoduchej podobe aspoň tie najznámejšie a najjednoduchšie piesne "z každej" oblasti Slovenska (nech sa nikto necíti byť ukrivdený:) ) a to jeden, dvaja ľudia určite nezvládnu... a niekedy je možno dobré urobiť aj istý kompromis - prstoklad sa časom dá vylepšiť, alebo napísať iný, technicky dokonalejší variant. Takže tí, ktorí si myslíte, že to zvládnete, píšte a posielajte, no a tí, ktorí v tom nájdu nejakú chybu, nech sa neboja upozorniť na nedostatky a chyby. Hádam sa nám spoločnými silami predsa len niečo podarí:) Z diskusných príspevkov ste aj vy určite postrehli, že veľa hráčov zápisy má, no len málokto je ochotný ich ponúknuť k zverejneniu (ešte tak maximálne poslať na mail). Nebojte sa ma kontaktovať a o spôsobe, forme a technických detailoch zápisov sa určite dohodneme, toto nemá zmysel a význam vysvetľovať všetkým, ktorých sa to netýka :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
pre Petra25. Júl 2016
Peter, nemusíš byť odborník, ak si myslíš že to tak funguje, bude fajn ak sem pošleš Tvoj zápis, tak ako to urobil Viktor. Táto diskusia je totiž z 90 percent o prázdnom mudrovaní, ktoré dobré zneje, ale nikomu nič nedá. Každý vie teoreticky všetko ako treba a ešte aj všade bol, ale keď príde na konkrétnu pieseň, nastane zväčša hrobové ticho. Viktor bol prvý, kto priamo sem, nie na súkromný email, poslal svoj vlastný zápis pre heligonku, pred ním tuším JoMi sa pekne pohral s notami. A to chce podstatne viac odvahy než vypisovať nekonečné poučky o štýloch hrania či všeličo iné. Áno, ten Viktorov zápis nie je úplne dobrý, kto si ho skúsil zahrať, počuje kde, aj keď opraviť ho nemusí byť ľahké. Ale ak bude hrať hoci podľa neho, je to aspoň niečo, niekto ho možno usmerní ďalej. Zdá sa že vieš ako na to, teoreticky, tak to skús pretaviť do praxe. Pomôžeš viacerým. To nie je irónia, ale reálna prosba, pretože akademické debaty odkiaľ treba začať bez aspoň reálnej ukážky sú opäť len tým, čo plní tieto diskusie - prázdnou slamou kde niečo užitočné treba dlho hľadať.
Peter25. Júl 2016
Ani z ďaleka nie som odborníkom na tzv. podpolianske cifrovanie (na 2-rad. heligónke), ale chcem Vám tu, priatelia, dať do pozornosti jeden dôležitý fakt:

Niektorí sa tu snažíte zapísať cifry, pričom kladiete veľký dôraz iba na pravú stranu heligónky. A svoj zápis napr. ukončite konštatovaním v tom zmysle, že: "basy som nezapísoval, preto nemusia byť dobré." Podľa môjho názoru je práve toto veliká chyba!

Pri tvorení akéhokoľvek zápisu piesne je treba začať od ľavej strany. Najprv musím pesničke priradiť ten správny basový doprovod a až potom na pravej strane pohľadám k tomu melódiu, akordy, cifry,...
« ‹ 1 2 3 4 5 »