Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 »
Miro29. Marec 2021
Možno ste poniektorí postrehli, ak nie tak na nedávno spomínanú tému osadenia gombíkov na dvojradovke možno zaujímavý nápad? https://youtu.be/2J9KMN0E3T4
Kontakt: pesnicky@orava.sk
?29. Marec 2021
Milošov otec?
spomienka na priateľa29. Marec 2021
smutná správa

Dnešného dňa v ranných hodinách nás navždy opustil, výborný človek, priateľ a veľmi dobrý zabávač a hráč na heligónku
senior p. Jozef DUBOVSKÝ
určite ste ho všetci poznali, tak prosím o tichú spomienku.
ČESŤ JEHO PAMIATKE
JoMi29. Marec 2021
Čo som videl Populárky po repase, tak mali nápis v rovnakom dizajne, ALE len ako samolepku. Teda ak by niekto bežne vyrábal tie plastové, zrejme by sa používali tie. Samozrejme, na objednávku ti za peniaze reklamná firma urobí akýkoľvek nápis z akéhokoľvek bežného materiálu.
...29. Marec 2021
Hracka Popular ti nestoji za to aby si do nej investoval svoje peniaze, alebo hoci len namahu zhanat nejaky zasrany napis
Daniel28. Marec 2021
Viete mi niekto poradiť či sa dá niekde zohnať plastový nápis POPULAR na Deliciu. Ďakujem za pomoc
Kontakt: dngrac@gmail.com
Peter27. Marec 2021
Múdrosti našich starých otcov a mám, sú nadčasové, no my v mladšom veku sme nechceli ani len pripustiť, žeby mohli mať pravdu. Po rokoch však i ja neustále prichádzam na to, že môj nebohý dedo mal vo väčšine vecí pravdu. Bol remeselník, po robote si zahral na heligónke, pekne spieval,... v kostole spieval "Ježiša" :-). V súvislosti s heligónkou, či muzikou mal ale jeden handykep - nevedel mi niektoré veci vysvetliť. A na moju otázku, že prečo toto, prečo tamto, bola jednoduchá odpoveď: "No, lebo je to tak!"
JoMi27. Marec 2021
Čo sa týka nástrojov, tak mal dedo pravdu. Akurát človek spieva len na výdych. Teda dýchať pri speve podľa heligónky môže spôsobiť problém so spevom.
Peter26. Marec 2021
Napr. mňa v tejto súvislosti miatla a zavádzala aj jedna "poučka" od môjho deda, že "stláčanie mechov je výdych človeka a rozťahovanie je nádych". To isté údajne platí aj u "orgánkov" - u fúkacej harmoniky.

LADO26. Marec 2021
Tiež hrávam na ústnej harmonike a tento istý problém som mal dlho aj ja. Je to len o cvičení. Treba sa snažiť s heligonkou spievať a ono to príde samo. Držím ti palce.
pozorovateľ26. Marec 2021
S tým spevom už nie je problém,skôr s tým dýchaním keď nespievam,len cvičím.
samouk26. Marec 2021
Preto si muzikanti tak hyckaju spevakov a dobry spevak je na nezaplatenie
samouk26. Marec 2021
Ja nemam problem pri spievani s melodiou, ale ked sa viac sustredim na hru tak mi obcas vypadne text. Kym si ho nejako vybavim tak sa mi to cele rozsype lebo cas bezi a ruky necakaju ... :)
Peter26. Marec 2021
pre pozorovateľa:

Toto, čo popisuješ, je bežná vec. I ja som kedysi obdivoval (s uznaním) jedného akordeonistu z môjho okolia, že "kurva, ako to len dokáže? - aj hrať, aj spievať, a pri tom sa povedzme ešte aj tváriť uvoľnene a komunikovať srandy s okolím?"...

Bol som v tom istom štádiu ako si zrejme aj Ty teraz. Po zahratí pesničky som bol spotený, zadychčaný (lebo som si tiež pomáhal aj s dychom), proste horor... :-) . Ale neboj, všetko prejde. Nechcem pripomínať otrepané "klišé", ale trénuj, trénuj, trenuj! No nie sám v obývačke ! To sa musíš hudobne zocelíť v krčme, v partiji, medzi ľuďmi. A najlepšie je, keby si aspoň v začiatkoch nebol sám, ale hral popri niekom, skúsenejšom... Ale vravím, vydrž a prejde to! :-)

JoMi26. Marec 2021
Skúsenosti? Ja som s tým problém nemal a nemám. Ale možno je to aj tým, že som pred heligónkou už mal skúsenosti s inými nástrojmi+spev.
Napadá mi však jedna možnosť. Ako som nedávno písal, nevnímať jednotlivé tóny ako absolútne názvy nôt, prípadne čísla gombíkov, ALE ako stupnicu: do-re-mi-fa..... Týmto systémom sa aj spieva (a vyučuje spev ako jedna z ciest). Budeš mať teda jeden systém pre spev aj hru. Pretože nespievame systémom 3+4, 5.+7 a pod. Toto nič nehovorí o výške tónu. Až následne to heligónka prevedie na konkrétny tón (ak má správne rozloženie tónov na gombíkoch). Opačný postup pokladám za vhodnejší: mať predstavu u výške tónu, postupe tónov (buď melódia v uchu, pamäti, alebo v notách) a až následne to previesť na príslušné hmaty.
pozorovaťeľ26. Marec 2021
Napíšem niečo aj ja o svojich skúsenostiach.Učil a učím sa len podľa sluchu.Neznáme piesne si prehrám podľa nôt na klávesoch aby som vedel melódiu.Ale chcel som niečo iné.Piesne som si spieval len v mysli.Keď som bol potom na jednej guláš párty a priatelia,že keď hrám musím aj spievať nastal problém. Keď som začal spievať,nevedel som hrať a to bol riadny trapas A ešte jedna zaujímavosť.Ono si to človek neuvedomí,alebo ho na to neupozorní iný hráč.Ja som si to uvedomil posť neskoro.Dýcham podľa toho ako načahujem alebo stláčam mechy.Teraz mám problém sa toho zbaviť.Dlho som hrával na ústnej harmoniky.Samozrejme je to len keď nespievam.Poprosím o skúsenosti.
JoMi26. Marec 2021
A keď si basy+akordy pre akord C dur požičiam z druhého radu, mám k dispozícii striedavý bas pre všetky tri základné akordy. A veľa prechodných tónov sa dá zahrať rovnakým smerom, teda na príslušných miestach je to hudobne správnejšie, než myknutie mechom kvôli krátkemu tónu. Netreba zvlášť zdôrazňovať, že ťahom mámek dispozícii všetky tóny stupnice a tlakom nie, všakže?
Najväčší dôvod pre túto techniku však vidím v pasážach, kde sa tonika strieda so subdominantou (pri CF ladení je to C a F). Pri štandardnom spôsobe hrania by boli obidva akordy tlakom, čo je dlhodobo nezvládnuteľné (bez rušivých prídychov vzdušníkom). Pri hre na druhom rade sa prirodzene strieda T-D (F-C) aj T-S (F-B) tlak-ťah, čo je dobré na kontrolu množstva vzduchu v mechu. Zrejme ďalší dôvod, prečo (z mojich skúseností) väčšina muzikantov hrá práve na druhom rade. Mnohé piesne však vyžadujú obidva rady, pretože modulujú medzi dvomi tóninami. Takým príkladom sú (komponované) české polky (Vacek, Vejvoda a pod.), kde sa zvyčajne strofa začína na 1. rade a refrén moduluje do subdominantnej tóniny, teda do 2. radu. (Škoda lásky, Přes dvě vesnice, Sova a pod.) Pri slovenských piesňach sa stretávam skôr s moduláciou do dominantnej tóniny, teda z 2. na 1. rad, napr. Na trenčianskom moste.
Šimon26. Marec 2021
Pro Palo
Je to tak jak píšeš, taky hrají v obou směrech a je to naprostá pohoda, perfektní plynulá hra bez cukání měchem. Já na CF když hrají v Cdur začínám hrát z druhé řady na tah se zavřenou harmonikou. Časem jsem zjistil že větší část melodie mnoha písní zahrají plynule bez změny tahu měchu např. v tom Cdur na tah než na tlak z první řady. Pokud mám Cdur v první řadě na tlak a v druhé na tah tak je velká škoda to při hře nevyužívat. Je to o zvyku a troše cvičení, ale hra je pak pro hráče jednodušší a plynulá. Týká se durových písniček, v mollových je to jinak, tam ty tóny lidově řečeno " honíme kde se dá".
Palo25. Marec 2021
JoMi, máš pravdu. Chcel som začínajúcim hráčom popísať, aký zvyk si môžu vybudovať.

SMX, tlakom môžeš hrať v prvom rade a väčšinu tých istých tónov môžeš hrať ťahom v druhom rade. Pri CF sú tam tóny C,E,G,C -stoják. Basy na tento spôsob hry tam sú. Pri ladení CF je C na tlak aj na ťah. Musíš to vyskúšať
Alois25. Marec 2021
pro Palo
Tuhle techniku hraní se taky učím, ale je to někdy problém. Musí si člověk uvědomit možnosti basů.Někdy to prostě nejde, obzvlášť u molových přechodů. Je to dobrá věc, když dochází vzduch, přepneš se a hraješ dál na druhou stranu.ale je to přesně co říkám, hraješ na dva nástroje naráz. V tahu na jednom a v tlaku na druhém. Pak je hra na chromatice a nebo pianovce proti tomu jednoduchá záležitost. A basování je hodně náročné,prsty musí přecházet na správné přiznávky. Při klasickém hraní se to řeší samo změnou tahu nebo tlaku.
Já na čtyřřadu mám ještě větší možnosti, ale snažím se hrát jak na třířad, protože pak vzniká totální chaos, když to samé pak hraješ na třířadu.Ale jinak je to dobrý tréning na mozek. Ten kdo takovou hru zvládá má můj velký obdiv, protože je to opravdu náročné.
Alois
« 1 2 3 4 5 6 7 »