Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 »
Tibor16. September 2020
Ahojte, neviete kde by som sa dostal k heligonkovemu zapisu piesne Muši vam mamičko ? Neviem to nikde dogooglit. ???? Dakujem
Kontakt: Tp1011@centrum.sk
Peter16. September 2020
pre Jura:

Keď som písal o tých "mozoľnatých" hráčoch, vôbec to nebolo o 4-gombíkových interprétoch a o nejakej jednoduchej hre. Myslel som hráčov - amatérov, ktorí ale hrali tak, že by zbledol závisťou aj kadejaký iný "profesionál".
Kojšovjan16. September 2020
Tak ako som napísal..s Marekom súhlasím ,má pravdu.!! Je treba vedieť ,kedy a ako potiahnuť aj zatlačiť mechom..aby heligonka" znela"...
A to či mne by lepšie pasoval krompáč a lopata do rúk..no ..ja som s mojimi rukami som aj iné roboty robil.
A bolo tak ,že aj oholiť alebo ruky na volante držať bolo ťažko..!
Heligonkar Fero Lizak by vedel tiež niečo povedať.
A ty Juro...dočitaj môj príspevok do konca.....
Áno potiahnem...ale heligonky čo mám mi slúžia dlhé roky....
Ja sa nehrám s bábikami,a nemám rúčičky ako " habarky"...alebo po našom " mutevky"....a aj " jemnú "heligonku nemusím....
Keď som bol mladý...a som prišiel do kŕčmi...s kamarátmi..a som zahral...
Ešte aj prazne krigľe po pulte skákali....
Juro16. September 2020
pre Mareka
nepochopil si, kojšovjan písal že keď zatiahne tak praskajú perá, alebo niečo musí povoliť.
Tak, že iní vedia hrať jemne, citovo a pod. Ale je tu aj problém , lebo prevážna časť takýchto hráčov zaznáva iných vyspelejších, len preto že hrajú lepšie, ich repertoár je vyspelejší a rôznorodý.
Marek16. September 2020
Mily Juro. Ty si pravdepodobne neuvedomuješ v akých kruhoch sa táto diskusia pohybuje. Tu niesu heligonkari profesionaly ktorý sa tým živia. Ale iba ľudia, ktorých to baví! Každý hra tak ako mu to jeho schopnosti a možnosti dovoľujú. Tak ako nemôžeme byt všetci jadrový fizyci, umelecky maliari a podobne, nemôžeme byt všetci ani profesionálny heligonkari. To ale neznamená, že si človek nemôže zo srdca zahrať to, čo si rad zaspieva a urobí mu to radosť. Vďaka Bohu, rozmanitosť repertoara nieje priamo úmerná k radosti s hry. A takáto veľká pýcha často predchádza veľký pád...
Juro16. September 2020
ako bolo písané, aj vypracované a mozoľnaté ruky vedia zahrať na heligónke jemne, ľútostivo, veselo a bez toho, aby praskali perá a tak silno ako keby hral pre nahluchlých.
Len je tu jeden háčik čo hrali ?, ľudové nenáročné skladby. Aj ja osobne som videl takýchto hráčov /absolútne nám nič proti ich hre a prstokladu/, postačovali im len max. 4 gombíky hlasové a monotónne sa opakovali pesničky - ľudové, určitého regiónu.
Po požiadaní aby zahrali určité piesne, všeobecne známe, síce sa pokúšali ale márne, uviedli aby som si našiel iných muzikantov.
Poľutoval som ich, lebo ich repertoár bol taký ako diétny deň vo Vatikáne.
Kontakt: xx
JoMi16. September 2020
To je vždy téma na diskusiu. Či hrať pestrú škálu piesní (žánrov, štýlov), hoci tam vždy bude rozdiel oproti ideálnemu/originálnemu prevedeniu, alebo sa venovať len skladbám zo svojho regiónu a tie ovládať "dokonale".
Ja som zástancom prvého spôsobu, hoci akceptujem prívržencov druhej možnosti. Ale v dnešnej dobe, kedy je možné cestovať, nie je problém na internete, či nosičoch rôzneho druhu počuť skladby rôznych štýlov a regiónov, mi striktné držanie sa jediného regiónu nepripadá logické.
Samozrejme, obdivujem majstrov, ktorí dokážu hrať piesne rôznych regiónov a pritom vedia vystihnúť ich typické črty bez toho, aby sa im jednotlivé postupy miešali (čo sa mne stáva). Na druhej strane je ťažko určiť, čo je typický prejav daného regiónu. Jednak aj v rámci neho mali tí najvyspelejší muzikanti svoje vlastné grífy, podľa ktorých sa dali slucho ľahko identifikovať a teda za typický prejav by sa dalo považovať len to, čo hrá väčšina bežných muzikantov (bez osobitého štýlu), ktorí nikdy neboli, ani nepočuli iný druh hudby- lebo (dovolím si tvrdiť) vtedy sa na človeka čo-to vždy "nalepí".
Jednak treba mať na pamäti, že aj folklór sa vyvíjal a stále vyvíja, teda je ťažko určiť, čo je autentické. Keď niekto povie, že toto a to je pieseň v podaní tohto a tohto interpreta z tejto a tejto dediny zaznamenaná vtedy a vtedy, tak to beriem. Ale aj konkrétny interpret sa tiež postupne vyvíja a jeho štýl sa mení. Nevraviac o tom, že za autentické formy sa pokladá stav po 2. svetovej vojne (kedy už bol autentický folklór v stave úpadku- preto sa zakladali súbory na jeho zachovávanie, lebo si ľudia uvedomovali, že to nie je to, čo bývalo), v lepšom prípade z obdobia medzi vojnami, kedy sa začalo so zberom folklórnych prejavov v širšom merítku, v najlepšom prípade z 19. storočia, kedy sa tomu sem-tam niekto venoval v rámci národného obrodenia- hoci to bolo skreslené vplyvom romantickej filozofie, nejaká vedecká metodika chýbala.
A predchádzajúce storočia sú iba vecou dohadov, prípadne rekonštrukcií z útržkovitých zdrojov rôzneho druhu.
Peter15. September 2020
Trochu o inom, ale rád by som ešte poukázal na jednú vec:

Sú na Slovensku regióny, kde absolútne neakceptujú tzv. "vlastné hudobné cítenie hráča", alebo lepšie povedané nie sú vôbec ochotní prijať individuálnu štylizáciu ich pesničiek cudzím hráčom. Pritom tie ich pesničky môžu byť zahrané hudobne, rytmicky i štylisticky absolútne presne. Problém však stále zostáva v tom, že neboli zahrané tak, ako to je zaužívané v ich regióne. A teda ich pesničku (cudzí hráč) zahral totálne zle! ????
Peter15. September 2020
Videl som vo svojom živote veľa heligonkárov - chlapov od roboty, s tvrdými rukami, hrubými prstami, no bolo pre mňa až neuveriteľné ako dokázali majstrovsky ovládať heligónku. A v duchu som tak v dobrom závidel to ich umenie a želal si, žeby som niekedy aj ja aspoň z polovice vedel s heligónkou, to čo oni...

Nikdy nehodnotím ľudí podľa výzoru a vážim si každú poctivú robotu, ktorú človek robí !!!

Marek15. September 2020
Možno práve tu lopatu a krompáč cely život v ruke mal a preto má tvrdé ruky, vypracované poctivou robotou. Ale niekto zasa hneď odsúdil človeka a nič o ňom nevie.
pre košovana15. September 2020
možno by ti v rukách viac sedela lopata a krompáč. Heligonka je jemný hudobný nástroj.
rychlik15. September 2020
V tomto sa ja priklanam ku MiroviS. Je to vec spravneho naintonovania hlasov, co vacsina dnesnych ladicov podcenuje, alebo to nerobia vobec. Potom tu mame situacie o ktorych pise Marek. Ze s roznym tlakom vzduchu sa meni aj frekvencia zvuku hlasku. Keby vsak vsetko bolo ok, tak sa to nesmie diat. Hudobny nastroj predsa musi dokazat spravne hrat aj potichu, aj hlasne. Nemoze to byt tak, ze nastroj zneje naladeno napr. pri strednom tlaku vzduchu, no pri tichej hre, alebo silnej uz bude zniet falosne?
Kojšovjan15. September 2020
..no musim konštatovať..teda že Marek ma pravdu..! A vo všetkom....
Mirko...ty vieš keď ja poťiahnem...buď zneje..alebo hlasy praskaju..dačo povolit musi..!
Ale tie moje helignky..v mojich rukach..služia..už veľa rokov..!
Marek14. September 2020
Áno súhlasím. Ja ale niesom ladic, iba hráč. Áno hra sa slabšie, ale v drvivej väčšine sa hra presne v tom strednom tlaku. A pri tom ideálnom tlaku má hlas ideálny zvuk a ideálnu spotrebu zvuku, nemyslite?!?
Miro S.14. September 2020
Ešte som zabudol. Bolo by dobré keby sa k tomuto problému vyjadrili aj iní ladiči, aký majú na to názor.
Miro S.14. September 2020
To máš Marek pravdu. Ale, na heligónke sa hrá ako som napísal aj slabo, aj silno. Nehrá sa len konštantnou silou, takže nepôsobí na jazýčky konštantný tlak vzduchu?! Takže čo s tým?!
Keď ladím, tak sa snažím aby tlak vzduchu bol taký stredný a na všetky hlásky konštantný, ale tak ako píšeš pri rôznych tlakoch vzduchu sú rozdiely v kmitočtoch - aspoň tak ukazuje ladička.
Myslím si a som o tom presvedčený, že je to o naintonovaní každého hlásku a správneho naladenia, aby tie rozdiely boli čo najmenšie - čo ty na to?
Marek14. September 2020
Zober si ladicku, stlač gombík a postupne pritlacaj na mech a kukni sa aký čistý tón ti kedy vychádza a pochopíš. Môžeš to urobiť aj z husľami kľudne. Tón ktorý hlas vydáva ovplyvňuje aj tlak vzduchu, ktorý rozochveje jazýček. Takze keď budem nato tlačiť ako na pílu bude iný ako keď budem tlačiť iba toľko, aby sa jazyk chvel. Myslím si, že to je logické.
Miro S.14. September 2020
No, Marek neviem či to je tak ako píšeš s tým konštantným tlakom?!
Keď sa hrá po tichu (piano), tak je tlak na jazýčky slabší, ako keď sa hrá silno (forte), vtedy je tlak vzduchu na jazýčky väčší - čo myslíš?
Šimon14. September 2020
K výběru nástroje:
Je celkem jedno jaký je na nástroji nápis, důležité je jak hraje a jak se komu líbí. Nikdy jsem nevybíral nástroj podle výrobce, vždy podle jiných tech. parametrů a hlavně zvuku. Podle mne není nikdo kdo by vyráběl nástroje typu - toto už nikdy !!! Závada se objeví i na Mercedesu a přece to jsou kvalitní auta. Mám i tu níže zavrhovanou Alpenku, ADG, mám ji dva a půl roku, hraje hodně často, absolutně bez problémů k mé spokojenosti. Je dobře že máme z čeho vybírat.

pro Alpen
napiš prosím v čem tě ten Alpen tak zklamal abych si nemusel myslet že je to jen plácnutí nějakého konkurenčního prodejce nebo výrobce, i to se stává.

Kvalita hlasů:
Nevím z čeho se vyrábělo dnes a nevím z čeho se dělá dnes, nevím kdo zná vlastnosti těchto materiálů tak aby mohl kompetentně napsat napsat co je lepší. Jedno je ale jisté že ty staré zní trochu jinak, mě i trochu lépe a snad i ty mechanické vlastnosti jsou jiné a hlasy se dříve tak nelámaly. Tím nechci říct že dnes se lámou, hraji 13 let a nikdy mi na ničem hlas neprasknul. Nový ani starý. Věřím že hodně záleží na na stylu hry. Pokud jezdíš autem pořád 190 tak ti motor brzy odejde, když jezdí tak jak se má, tak najedeš staticíce kilometrů. Vliv na to bude mít i vzpomínaný způsob broušení jazýčků při ladění.

pro Jozef.M.
Minulý týden mi psal Viktor Chudoba že se ruší Lesná, hned mi došlo že to můžu čekat i od tebe. Škoda, škoda, moc jsem se k vám těšil, dlouho jsem vás neviděl. Ale Jožko jsme mladí kluci, a tak máme vše ještě před sebou !!!!!!!! Jednou bude líp, tak to zpíval v jednou songu Spirituál kvintet.
Peter14. September 2020
Súhlas. Aj toto som si všimol u viacerých starých nástrojov
« 1 2 3 4 5 6 7 »