JoMi | 14. Júl 2024 |
Nuž, ja si pod pojmom "odfláknutá práca" predstavujem situáciu, kedy človek má schopnosti, vybavenie, aj možnosti (priestor, čas) na to, aby odviedol prácu dobre, ale napriek tomu (kvôli lenivosti, alebo zámerne) sa výsledok od požadovanej kvality líši. Nemyslím, že by ktorýkoľvek seriózny majster toto urobil vedome, pretože tým poškodzuje meno vlastnej firmy. U zamestnancov sa už o tom dá polemizovať. Samozrejme, sú dni/obdobia, kedy človek nie je v optimálnej kondícii (objektívna choroba tiež nie je to isté, ako "modrý pondelok "), je pod časovým tlakom, alebo mu v ten deň práca nejde od ruky tak, ako zvyčajne. A predsa musí niečo vyprodukovať. No a potom je to o dostupnom vybavení- technológii. Pri dnešných možnostiach laserov, CNC strojov a pod. sa presnosť dosiahnutá ručnou pílou (cirkulárkou), či pilníkom môže zdať odfláknutou prácou. Ale vzhľadom na dobové možnosti a štandard bola na slušnej úrovni. Tiež by ma zaujímalo, podľa čoho pred 100 rokmi nástroje ladili. Elektronika bola v plienkach, piezoelektrické snímače, či osciloskop mi v takej dielni pripadajú príliš exotický. Maximálne niečo na báze mikrofónu a oscilátora, skôr však tradične "podľa ucha" porovnávaním s referenčným zdrojom zvuku, napríklad z píšťalky, či jazýčkového "etalónu". Veď fúkacie ladičky boli medzi gitaristami bežné ešte pred 30 rokmi, aj dnes sa dá na ne občas natrafiť.... | |
Peter | 14. Júl 2024 |
Miro, aj mne sa toto vyjadrenie zdalo priam šokujúce, lebo mnohí máme (aj ja som kedysi mal) tendenciu pripísovať starým heligónkam, ich prevedeniu a naladeniu, priam ikonické vlastnosti. Napr. to čo v nich starý majster spôsobil vlastnou nedokonalosťou, alebo aj odfláknutím práce, my v tom hľadáme akýsi vyšší zámer, a pripisujeme tomu nejaký tajomný zámysel, ktorému dnes akože ťažko my dokážeme porozumieť. :-) Pritom to bola iba jeho odbabraná robota. S p. Vořiškom som urobil takmer 3 hodinový rozhovor. Keď sa rozhovoril, ponoril som sa do doby dávno minulej a takmer som sedel s ním v dielni p. Štibitza. Porozprával mnohé veci a to o "hluchých lidéch" bola jedna z nich. Čo mi nejak tak utkvelo v pamäti bolo to, že p. Štibitz bol naozaj dobrý človek so srdcom. P. Voříšek sa pri rozhovore po celých tých dlhých rokoch nikdy nevyjadril o p. Štibitzovi zle, alebo menom, stále ho tituloval ako "p. mistr" !.... "Jo, p. mistr byl hodnej člověk! Ale p. mistrová, hm,..tá byla řemen. Tá nám aj uhlíky z kamen vybýrala, protože pry máme v dílně moc horko,... a my sme museli dělať v chladu".... Miro, našťastie mám k tomu môjmu rozhovoru s p. Vořiškom aj svedka! :-) | |
Miro S. | 13. Júl 2024 |
No Peter, nechce sa mi veriť, že by taký majster aký bol K. Stibitz niečo také povedal. Myslím si, že jeho heligónky boli perfektne naladené, tak ako aj iných výrobcov?! Tiež v knižke pána Biceka o K. Stibitzovi hovorí pán Voŕíšek trocha inak! Nechcem sa s Tebou dohadovať či to pán Voříšek takto povedal, ale ako som už napísal, veľmi tomu neverím! | |
JoMi | 13. Júl 2024 |
(Peter) a podľa takto urobeného nástroja (plus rokmi mierne rozladeného) niektorí dnes obdivujú tajomstvá a kumšt "starých majstrov". | |
Peter | 13. Júl 2024 |
Keď som bol osobne u p. Voŕíška, počas rozhovoru mi prezradil, že K.Stibitz vraj s obľubou hocikedy opakoval svojím zamestnancom: "Udělejte - nalaďte to jak chcete, to je jedno,... lidé jsou hluchý!" :-) | |
Miro S. | 13. Júl 2024 |
Už dávnejšie tu v Diskusii bola otázka aký tón bol naladený na pridanom basovom gombíku (u dvojradovky 7., u trojradovky 13. a pod.). Vtedy som telefónoval s pánom Josefom Voříškom, ktorý sa učil a aj pracoval u Konstantína Stibitza ako opravár harmoník, a o ktorom píše pán Bicek vo svojej publikácii "Heligonky konstantin Stibitz Č. Budějovice". Pán Voříšek mi vtedy povedal, že tam naladili taký tón, aký kto chcel! Takže asi to tak bude, že výrobcovia sa prispôsobovali požiadavkám zákazníkov. Tiež si myslím, načo by niekto vyrábal niečo, čo by nebolo isté, že by predal?! | |
JoMi | 13. Júl 2024 |
Tu môžeme špekulovať, či bola skôr sliepka, alebo vajce. Teda či najskôr začali zákazníci (nezávisle od seba) objednávať dvojradové nástroje, alebo niekto taký vyrobil (ako zlepšovák), predstavil verejnosti a keďže muzikanti videli nové možnosti hrania, na základe toho začali také nástroje žiadať a (postupne) v podstate vytlačili jednoradovky. Podobný postup môžeme vnímať v pridaní basov (zo 4 na 6, potom s molovými na 8), zavedení stojáka a pomocných gombíkov. Tieto gombíky dodnes mnohí vôbec nevyužívajú, takisto molové tóniny. Stoják dokonca niektorým nevyhovuje, nechávajú ho odstraňovať. Preto sa nečudujem, keď si niekto objedná atypický nástroj (deje sa to v rôznych oblastiach) a pokladám za prínos, keď má niekto takéto riešenie v štandardnej ponuke, teda už to nie je atypické riešenie a netreba vymýšľať už vymyslené. Čas a požiadavky trhu ukážu, ako sa daný produkt uchytí. Pred časom napríklad v Delicii mali v ponuke akordeóny (klávesové aj gombíkové) s heligónovými basmi. Keďže to už neponúkajú, môžem usúdiť, že sa to nestretlo s veľkým záujmom zákazníkov. | |
... | 12. Júl 2024 |
... pri prechode z 1-radovej na 2-radovú iba výrobcovia zareagovali na hromadné požiadavky hráčov alebo hudobnej verejnosti. Keď v súčastnosti bude nejaká hromadná požiadavka, aj dnešní výrobcovia upravia svoje heligonky a budú tak vyrábať. Zatiaľ však sú to len individuálne požiadavky niektorých hráčov, pričom aj každá je iná. Ten chce tak, tamten tak. | |
JoMi | 9. Júl 2024 |
Ja zas hovorím, že skúsiť iné riešenie treba. Čas ukáže, či sa uchytí. Treba uznať, že väčšina "novôt" sa nepresadí, prípadne ostane len u svojho aurora, alebo jeho okruhu. Ak by ľudia neskúšali rozsírenia, dodnes by sme mali 10 gombíkovú jednoradovku s 2 basmi, prípadne dvojradovku so štyrmi. Ono pridanie pomocných gombíkov, stojaka, molových basov a pod. nie je nič iné, len výsledok rozsírenia pôvodných verzií (pokusov), ktoré sa v praxi uchytili.... | |
Peter | 9. Júl 2024 |
A zas ma napadajú myšlienky o tom, že asi je fakt zbytočne špekúlovať o experimentoch na kadejaké rozšírovanie klasickej 2-rádovky dokladaním viacerých basových (alebo aj diskantových) gombíkov. Maximálne tak ešte stojí za úvahu "grimm úprava", teda bežné stojacie basy B/B upraviť na B/E (ťah/tlak),... a na pravej strane, 1. rad, 2.gombík z hora upraviť na tlak tón cis1. (prípadne urobiť z neho dokonca stoják cis1/cis1). A to je všetko. Stále to však bude len heligónka dvojradovečka so všetkými svojími hernými nedokonalosťami (ako každý iný diatonický nástroj). Kto chce od takého nástroja viac, nech teda radšej poškúľuje napr. po chromatikách. Pripraví sa ale o to čaro, ktoré heligónka napriek všetkému poskytuje svojmu okoliu. Toto nedá ani klávesovka, ani chromatika. ;-) | |
JoMi | 9. Júl 2024 |
Mohlo by sa zdať, ale nie. Mať k dispozícii g-mol by bolo fajn, aj jeho dominantu D-dur. Dajú sa využiť samostatne, ale tiež v rámci F duru. Ak však vychádzam z princípu, že hra v molovej tónine je iba odvodená (stále hovoríme o ladení CF, teda dur), tak by sme pri hre v F dur stratili subdominantu, pretože B dur by bol na tlak a k tomu nám chýbajú tóny na diskante. (Ako sme tu už viackrát došli k záveru, že stojatý bas B/B má na tlak len minimálne, až žiadne využitie). Oproti tomu v prípade basov zo systému GCF nám časť CF ostane bezo zmien tak, ako sme zvyknutí, teda v krajnom prípade môžeme tie zvyšné basy ignorovať. Ak ich však použijem, získam možnosť striedavého basovania v C, aj Dmol, získam basový tón E, ktorý nám v F dur chýba. Získam tiež akord D dur použiteľný v F, ibaže bude na ťah, nie tlak. (Bas G sa dá doplniť akordom g mol, len na tlak nám budú chýbať tóny v diskante). Namiesto hry v Gmol nám pribudne Amol, čo je blízka poloha. Z neho sa dá prechádzať do C duru, ktorý máme. (V prípade Gmolu by to bolo do Bduru, kde nám budú chýbať spomenuté tóny v diskante). Principiálne sa tak dostane hra v Cdur na rovnakú úroveň, ako sme zvyknutí pri F. Možno ešte na vyššiu, lebo sa dá hrať tlakom (štandardne), aj ťahom (z F radu- podmienené základnými akordmi, bez sedmičky). K tomu bude treba miernu úpravu návykov- začínať primárne v C, čo viacerí muzikanti (najmä v Čechách) aj robia. | |
Peter | 9. Júl 2024 |
Myslím si, že to záleží od prevažajúceho štýlu hraných piesni. Ak sa hrajú najmä durové piesne, tak na 2-radovej C-Fke by pasovali basy GCF,... no pri hraní molových piesni, by zrejme viac boli dobré basy CFB. | |
JoMi | 7. Júl 2024 |
G-C-F. | |
Peter | 7. Júl 2024 |
Keby sme sa bavili o 3-rádovke, ladenie C-F. ... Tak máš tam basy G-C-F, alebo C-F-B ? | |
Marek | 7. Júl 2024 |
Děkuji za kontakt i odpověď. Skutečně to vypadá, že basová strana je stejná jako u třířadovky. Takovou kombinaci - na diskantu něco jako Hohner Club a basy s třířadovky - jsem ve standardní katalogové nabídce jestě nikde jinde neviděl, proto mě to tak zaujalo. | |
JoMi | 7. Júl 2024 |
Podľa obrázka sa nedá určiť, aké tóny sú na pridaných gombíkoch. Vnímam to len ako technické riešenie konštrukcie, pričom reálne tóny si zákazník zvolí. Samozrejme, môže sa prikloniť k už existujúcemu riešeniu, alebo si navrhne vlastné- viac, alebo menej odlišné. | |
JoMi | 7. Júl 2024 |
Marek, rozšírenia sa zvyčajne robia na objednávku. Aj ja mám pár gombíkov naviac. Existujú niektoré zaužívané riešenia, ale rovnako tam môže byť niečo úplne inak. Ak má naviac 4 basy (celkovo 12) a sú uložené v 2 radoch , pravdepodobne sú naviac vrchné dve dvojice- ako keby bola basová strana z trojradovky. Melodická strana môže byť kópiou 2,5 Hohnerky, alebo sú v tom pomocnom rade na objednávku úplne iné tóny. Ja som fanúšikom rôznych rozšírení, netreba sa toho báť. V základných radoch sa zvyčajne nič nemení a osvojení niekoľkých hmatov navyše získame ďalšie možnosti pri hraní, ktoré na "štandardke" nemáme. Konkrétne informácie najlepšie získaš priamo u výrobcu. Alebo mi napíš mail- prídeme na to, snáď.... | |
Kontakt: jomi.heligonka@gmail.com |
Marek | 7. Júl 2024 |
Dobrý večer, nemáte někdo, prosím, zkušenosti s dvojradovou heligónkou Elegant 2,5 od výrobce E & R. Jelinek? Které tóny, basy a akordy má navíc oproti modelu Elegant 2? Ze srovnání fotek plyne, že je rozšířena o 4 knoflíky v diskantní i basové části, ale tabulku rozložení tónů jsem na stránkách výrobce nenašel. Děkuji. Marek | |
KM | 1. Júl 2024 |
Dobre napísane | |
JoMi | 1. Júl 2024 |
So zákonmi treba naozaj treba byť opatrný. Lebo ani načítanie jasne vydaného textu neznamená, že ho správne chápem a poznám všetky súvislosti. ALE aj keď viem, že sused nemá vysporiadaný pozemok záhrady a plot nespĺňa STN, predsa len by som tam na hrušky chodiť nemal.... | |