Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 »
Peter9. Január 2021
Medzi starými heligónkami sa mne páči mosadz, ale prirodzene, dnes už tie hlasy nekúpite. Nuž ak zvážim kompromis medzi cenami hlasov a ich úžitkovými vlastnosťami mne osobne to vychádza na A-mano hliník.
JoMi9. Január 2021
S hlasmi je to ošemetné- sto ľudí, sto chutí. Niekto má rád ostrý, výrazný zvuk, niekto jemnejší. Niekto sa drží pravidla, že najlepšie je najhlasnejšie.
Za seba poviem, že zvukovo sa mi najviac páčia hlasy typu DIX, zinkové alebo ešte lepšie mosadzné.
Igor9. Január 2021
Dobry den, chcem sa opytat ake su podla Vas najlepsie hlasy do heligonky. Skusenosti s Hlinik, Mosadz, Zinok. Dakujem
JoMi9. Január 2021
V tých obrázkoch POZOR: Obrázok "B" znázorňuje C-Grif a obrázok "C" zasa B-Grif. Zaujímavá náhoda...
JoMi9. Január 2021
Alois, vďaka za zaujímavé materiály.
Ako Peter píše, rozdiel je v tom základnom postavení ruky, teda raz akoby nadhmatom, druhý raz podhmatom. To vychádza z opačne diagonálne orientovanému chromatickému sledu. Ďalej bude rovnaký prstoklad. Ak by sa nezmenilo postavenie ruky, hrať by sa síce dalo, ale podľa daného grifu by sa zmenil prstoklad.
Zasa vidno, že aj takýto (dokonalý "?") nástroj prešiel istým vývojom a je dobré/odporúča sa ovládať viacero prstokladov.

Ak bol u nás vplyv "z Východu", neznamená to, že tam musel daný systém vzniknúť. Ale tam ho prijali a následne presadili v krajinách, kde mali vplyv. Konkrétne pri názvosloví tónov existuje viacero systémov.
Anglo-americký: c,d,e,f,g,a,B- pri obrate je to a,b,c,d,e,f,g
Nemecký: c,d,e,f,g,a,h- používa sa aj u nás
Francúzsky: do,re,mi,fa,so,la,si- používa sa aj v Rusku
Miro S.9. Január 2021
No, skorej si myslím a potvrdzuje mi to aj to čo zverejnil Alois v Burze, že aj "náš" systém "B" pochádza z Rakúska a Nemecka (než zo SSSR) a ten systém "C" pochádza z Talianska - aj sa tak nazýva.
Neviem či je prstoklad na obidvoch systémoch rovnaký (nehrám na gombíkovom akordeóne), ale snáď je.
Alois9. Január 2021
Do burzy jsem dal dvě fotky ze staré školy na akordeon z roku 1954. Kdo má zájem, tak ať se podívá na systémy rozložení klaviatury chromatických harmonik + povídání a systém prstokladů na tyto nástroje. Ty systémy jsou tři.
Omlouvám se předem Petrovi, že zneužívám burzu.
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Peter9. Január 2021
Ja si to pamätám, alebo rozoznám tak, že na "ruskom" grife pravá ruka hráča je pri hre nastavená na klaviaturu akoby odspodu, a pri "západnom" grife je ku klaviature akoby zhora.

S tými návodmi a konkrétnosťou informácií to je fakt pravda. Všimnite si, že na internete rôzne konkrétne návody "ako na to", videjka, rady, a pod. nájdete najmä na zahraničných stránkach. Naši ľudia sa akosi nechcú podeliť so svojími znalosťami, skúsenosťami. A keď, tak iba tak povrchne, aby im náhodou niekto niečo z toho neukradol, neobehol ich...

JoMi9. Január 2021
Viem, že existujú systémy B a C. Zrejme vznikli v rôznych krajinách a podľa toho sa v daných oblastiach (väčšinou) používajú. U nás sa používajú obidva systémy, aspoň známi chromatikari používajú obidva. Ale môže byť, že niektorý je častejší. Prípadne bol u nás skôr (iba predpokladám) kvôli vplyvu Ruska a teraz kvôli vplyvu Západu sa presadzuje ten druhý.
Každopádne, mechanika ostáva rovnaká, veď v čom by sa aj mala líšiť?. Len jednotlivé tóny sú na klaviature "posunuté". Raz sa začína od B, raz od C. Zvyšok princípu je rovnaký. Čo spomínali chromatikari, tak je odlišné základné položenie ruky a ďalej zasa to isté.
Alois9. Január 2021
Ten pán Pascher je člověk, který tvoří speciální modely čtyřřadých heligonek, hlavně co se týče basů. Zabývá se výrobou laděním, přestavbami, restaurovaním starých harmonik atd. Na tom jeho FB účtu naleznete i webové stránky,kde popisuje systém jak co dělat. Ničím se netají. A taky kvůli čemu, pokud by to tajil, co se v životě naučil, tak to s ním jednou odejde a nikdo nic nebude vědět. Jen ti hodně šikovní totiž dokážou něco vyrobit a musí pro to žít. Ty fotky by mohl někdo pokládat za průmyslovou špionáž.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Miro S.8. Január 2021
JoMi, je to chromatický akordeón s 12. heligónovými basmi. Ten výrobca p. Pascher to uvádza v tom druhom odkaze (čo tu dal Alois).
Diskantový hmatník má usporiadanie gombíkov v systéme "B", ktorý sa používa u nás na Slovensku, Česku, Nemecku, Polsku a aj inde. Existuje ešte systém "C", ktorý používajú Taliani, Švajčiari, Belgičania a iní.
Toto všetko píše pán Pascher na svojej stránke.
JoMi8. Január 2021
Rovnaká pravá strana- z konštrukčného hľadiska. Z obrázka sa nedá zistiť, aké hlásky sú na kobylkach osadené. Ak sú v chromatickom systéme (+stojáky), bude to chromatika. Ak tam dá diatonicke, bude diatonicky gombíkovy akordeón. Mechanika ostane rovnaká, len v prípade niektorých konkrétnych tónov sa upravia komôrky na kobylke.

Ak aj má akord 4 tóny, stále je vyskladaný z tých 12-ich, len to nie je trojica, ale štvorica, prípadne sa z nich jeden (tretí) môže vynechať.
Miro S.8. Január 2021
Z tých fotiek som pochopil, že je to amatérsky - teda jednoduchým spôsobom vyrobený chromatický gombíkový akordeón. Teda jednoducho je riešená basová mechanika, lenže tým pádom treba tých 72 hlasov na priznávkove akordy. Ako JoMi spomenul dnes sa basová mechanika robí veľmi zložitá, ale zase netreba toľko hláskov - stačí 12 (toľko má chromatická oktáva po poltónoch) plus ďalšie hlásky, keď má byť akord viachlasný.
Taká dnešná basová mechanika sa v podstate amatérsky nedá vyrobiť, treba na to stroje.
Aj tak klobúk dole pred tým kto sa odváži vyrobiť takto stavaný akordeón! Je to práce až, až.
Alois8. Január 2021
JoMi tím myslel vzhled, konstrukci. Jinak klasická chromatika,tlak i tah stejný tón.
Alois
?8. Január 2021
Pravá strana úplne rovnaká ako heligónka? Znamená to, že rozdielný tón do dnuka a von?
JoMi8. Január 2021
Výborné fotky.
Basy sú teda pomocné+základné+dur akord+mol akord. Stačí. Tie priznávky sú zvláštne, 24 trojíc tónov/hlasov, teda celé akordy. Zrejme starší systém. Dnes sa jednotlivé akordy pomocou hriadeľovej mechaniky skladajú z jednotlivých tónov, teda netreba 24x3=72 hlasov, ale stačí 12. Ich opakovanie však môže byť v rôznych oktavach. Všetko, samozrejme, stojáky.
A melodicka strana konštrukčne totožná s (trojradovou) heligónkou, len viac gombíkov v rade.
Alois8. Január 2021
Dávám odkaz na FB

https://photos.app.goo.gl/pL1oWZnMJdp1vRPt6

https://m.facebook.com/johann.pascher?tsid=0.6099543741497782&source=result

JoMi už to vysvětlil. Na fotkách je stavba toho nástroje a na konci i rozložení basů. Pro běžné hraní dostačující, tak jak heligonka. Akorát se na tom musí naučit víc prstokladů. To na hel. ale musíte taky a navíc i basy.

Alois
Podvodnici8. Január 2021
Podvodníci menom Raška a dufek sa ukazujú v plnej sile, ako odrbali pani Koutnu. Momentálne pracujú a dokončujú jej nový model Hlaváčka so svojím menom. Hanba týmto dvom. Žeby mali ešte spojenca, ktorý im donasa informácie z delicie?? Pani Koutna prečo nezasiahnete proti týmto smradom? Váš zákazník Anton L.
JoMi8. Január 2021
Obdobný nástroj som mal (na chvíľu) v rukách. Hlavacek, už neviem, či Josef, alebo Antonín. Trojradova chromatika a tri rady basov(3x12), teda základný bas(všetkých 12)+durový+molovy akord/priznávka. Basy riadne heligóny, nie však na základnej doske, ale na kobylke 2x6, 12 v jednom rade by sa nezmestilo, prípadne by musela byť veľká skriňa. Celkový rozmer takmer identický s trojradovkou- soc. Hlaváčkom.
U nedávno spomínaného nástroja by ma zaujímalo, aké basy/akordy sú v štvrtom rade (má ich 4x12), či sa jedná o štandardný pomocný rad basov, alebo o sedmičkove akordy.
Chromaticke nástroje sa takto volajú kvôli rozloženiu tónov v rovnakých=poltonovych odstupoch (na melodickej strane, aj klavír je chromaticky nástroj), teda . K tomu je na akordeóne treba všetky basove tóny (niektoré malé akordeóny nemajú). Čo sa týka akordov, tam je viacero možností. Štandardný akordeón má rád durových aj molovych. Zvyčajne aj durové septakordy (sedmičky). Tie väčšie majú (v 6.rade) aj zmenšené akordy (dim). A ešte väčšie okrem základného (a štandardného pomocného) radu basov aj ďalší pomocný rad basov. (Nehovoriac o chromaticky uložených basoch na koncertných nástrojoch). Stále to však nie sú všetky možné akordy- molove sedmičky, deviatky, zväčšené, polozmenšené a pod.
Ak hovoríme, že sa na nástroji dá zahrať všetko, máme na mysli, že má všetky (chromaticke) tóny (skôr poltony) a teda môže zahrať vo všetkých tóninach. Ak nám nejaký akord na basovej strane chýba, môžeme ho dotvoriť, alebo úplne postaviť na melodickej strane, podobne ako sa to robí na heligónke.
Vidíme, že aj chromatika (gombíkovy akordeón) prešla a prechádza vývojom. Základ sú tri rady melodickych gombíkov (rovnaké môžu byť v prípade veľkých nástrojov na basovej strane) a bas+dur+mol na basovej strane. Zvyšok sa postupne rozširoval. 4-5 melodickych radov (opakované základné), takisto sa kvôli lepšej dostupnosti opakujú niektoré basove tóny. A postupne pridávali rady akordov. Ale ani najmodernejšie nástroje tam nemajú všetky možné akordy. A predsa hovoríme, že sa na nich dá zahrať (relatívne) všetko.
Miro S.7. Január 2021
Alois, nejako ti nerozumiem, že tá harmonika, ktorú si videl u p. Paschera, mala priznávky len dur a mol?!
Prečo potom bola chromatická? Predsa na chromatickom akordeóne je možné hrať vo všetkých tóninách a akúkoľvek hudbu, no a ku tomu je potrebné mať čo najviac akordov?!
Skús to vysvetliť.
« 1 2 3 4 5 6 »