Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 »
JoMi7. August 2019
Niektoré praktické skúsenosti sú špecifické, iné sa čiastočne dajú použiť aj v iných oblastiach. Napríklad akordeonista nemusí byť v oblasti heligóniek úplne mimo. Samozrejme, ak natrafí na šikovného špekulanta, ľahšie sa môže stať, že sa nechá obabrať.
Ale prečo nemôžeme byť optimisti a veriť, že natrafí na seriózneho človeka?
!6. August 2019
Bavíme sa o nastroji nie o hudobných vedomostiach.
JoMi6. August 2019
Aj to sa stáva. Ale ak je niekto začiatočník v oblasti heligóniek (a preto si pýta radu), neznamená to automaticky, že nerozumie hudbe ako takej. V iných oblastiach, napríklad v hre na inom nástroji, môže byť odborník. A teda kľadne môže počuť, či je nástroj naladený, alebo nie. Vie určiť ladenie- stupnicu a pod.
!6. August 2019
Začiatočník, ktorý sa vypytuje v diskusii na zakladné veci, to znamená, že sa nerozumie a kúpiť sám harmoniku? Na 99% kúpi somarinu a to že kúpil zle pochopi až neskôr, keď trocha zmudrie v tejto branži
JoMi6. August 2019
Možno ešte čaká/hľadá a možno už kúpil a teraz testuje. Snáď sa pochváli, ako to dopadlo.
JoMi6. August 2019
Ťažko povedať, či ho nadšenie opustilo. Skôr to vyzerá, že si vybral. Ak si človek objednáva nový nástroj, môže si (aj podľa rád a doporučeni) objednať rôzne úpravy. Ak však kupuje starší nástroj, musí si vybrať z toho, čo je v ponuke za cenu, ktorú môže/chce dať.
rychlik6. August 2019
to su ti rychly nadsenci. Ak im niekto ponukne konkretnu pomoc seru na to
Peter5. August 2019
Nie, neozval. Zrejme mu asi mu stačia iba tie informácie, čo si prečítal tu v diskusii.
KM4. August 2019
Peter, ozval sa ti Dominik? Ma zaujima na akej heligonke ste sa dohodli?
Miro S.1. August 2019
No, a v podstate je to tak.
Len veľmi málo ľudí rozozná absolútnu výšku tónu - teda jeho frekvenciu, aby mohol povedať, že zneje napr. tón e1, alebo g, alebo iný?!
Mal som heligónku (C/F) naladenú o štvrť tónu vyššie než je normál a keď sa na ňu hralo len samostatne, tak nikto nevedel povedať, že nieje dobre naladená.
Keď ale zahrala s inou (C/F) heligonkou v normále naladenou, tak už bolo počuť, že niečo nieje v poriadku - neladila s tou správne naladenou!
Takže, keď nemám absolútny hudobný sluch ťažko určím či je správne naladená!
Peter1. August 2019
Ten istý pán Josef V. mi pri osobnom rozhovore a téme o ladení heligónky, prezradil obľúbenú vetu p. Stibitza, ktorú občas vravel svojím zamestnancom: "Ale nechte to tak, je to dobre naladěny. Vďyť lidé jsou hluchý." :-)
Miro S.1. August 2019
Nechcem tu špekulovať o tom prečo je, alebo nieje niekde "stoják", ale zrejme v tom dávnom období keď sa na heligónkach hrávala taká hudba - pesničky, ktoré vtedy "leteli", bolo najvýhodnejšie vyrábať, teda upravovať heligónky v takej konfigurácii, o ktorých sa tu teraz bavíme?!
Napr. - pýtal som sa raz majstra a ladiča (pán Josef Voříšek), ktorý sa kedysi vyučil a pracoval u Stibitza aký tón ladili na tých heligónkach, ktoré majú 13 basových gombíkov, na tom trinástom gombíku. Povedal mi, že taký aký tam chcel kto mať???!!!
Akúkoľvek hudbu v dnešnom dur-molovom systéme zahrajú len chromatické klávesové a gombíkové nástroje. Diatonické, aby čo najviacej rôznej hudby zahrali musia mať rôzne úpravy, o ktorých sa tu teraz píše.
Peter1. August 2019
O basovom stojáku som veľakrát premýšľal, no doteraz mi nikto nedal uspokojivú odpoveď. Vysvetlenie, že starí majstri ho urobili iba preto, že už nevedeli aký basový tón na tlak tam dať, sa mi absolútne nezdá. Ak vedeli prečo urobili stoják "c" na pravej strane určite vedeli a malo to svoj dôvod, prečo urobili stoják "B" na ľavej basovej strane.

V niektorých ojedinelých pesničkách (ale fakt iba v jednom - dvoch prípadoch) som si všimol, že hráč použil B-bas na tlak, ale bez väčších komplikácii sa pasáž dala zahrať aj na ťah.

JoMi1. August 2019
Práve toto riešenie mi pripadá logickejšie. B/Es. Potom sa v B dure hrá ešte lepšie.
Ja si myslím, že tam nebolo (nevedeli čo) na tlak čo dať, tak nechali stoják B/B. Ale v praxi sa naozaj používa len ťah. Okrem Es si tam na objednávku niektorí dávajú iné basy/ akordy, dokonca v takej kombinácii, že to nie je dvojica bas-akord/priznávka. Zišiel by sa akord g mol, alebo D dur, ale obidva na ťah. Niekto dáva bas E, niekto H- kvôli basovým vyhrávkam.
Alois1. August 2019
Pánové,dotaz, když už jsme u tohoto tématu stojáků, k čemu je dobrý stoják na basech,mám pocit ,že se skoro nepoužívá, v uč. M.Č. jsem ho našel u dvou moderních písní jako basový přechod.Na modelech club je tam misto toho u ladeni CF Es-es na tlak.
Alois
rogi31. Júl 2019
Vďaka za informácie. Sú zaujímave, a hoci som len "taký obyčajný" hráč, teda nič moc, skúsim niečo poštudovať a popozerať. Je skutočne pravda, že tú druhú klapku zhora v prvom rade využívam minimálne, asi v jednej pesničke čo hrávam, takže je to na zamyslenie. Vďaka za "chrobáka v hlave".
JoMi31. Júl 2019
Absenciu tónu cis1 (v oboch smeroch, v prípade cis 2 je dostupný len ťahom-chýba tlakom) pociťujem aj ja. V mnohých molových piesňach sa musí obchádzať. Keďže mám štandardné rozloženie tónov, na starom nástroji do toho nechcem vŕtať. U nás sa aj ten druhý gombík v prvom rade používa- viac ťahom. Tón g je pri hre v C dure potrebný.
Ale ak by som si dával robiť nový nástroj, tak tam tie tóny cis určite budú v oboch smeroch. Pravdepodobne však v samostatnom-polovičnom rade. Sú aj ďalšie tóny, čo mi pri štandardnom rozložení chýbajú. A aj zopár basov+akordov.
Peter31. Júl 2019
Niekedy dávno som nevedel prísť na chuť ani štandardnému stojákovi. Teraz si neviem predstaviť heligónku bez stojáka. (- a pritom som sakra slabý, jednoduchý hráč). Je to "zlepšovák", na ktorý prišli už starí majstri heligonkári a začali ho montovať.

Na Východe a pomaly zisťujem, že aj inde je potreba mať aj tón cis (hlavne na tlak mecha kvôli basovej harmónii). Je potrebný pri hraní molových piesni v prvej molovej oktáve. Tón cis2 v heligónke máš štandardne na tých horných "poltónových" gombíkoch heligónky. Teda ak začneš hrať pieseň v druhej molovej oktáve, tak ho tam máš a všetko je OK. Z rôznych dôvodov, ale väčšina molových piesni sa začína hrať v prvej molovej oktáve, no a tu práve treba o oktávu nižší poltón, teda cis1.

Ten tón (cis1) si nechávame dorábať na tlak, na druhý gombík z hora v prvom rade. Keď som na to kedysi dávno otrocky prišiel, že takto by to bolo asi treba, zistil som, že som objavil "teplú vodu". Totiž túto úpravu vo svojej knihe už predo mnou navrhoval aj p. Grimm (a on je z úplne opačného regiónu, oproti Východu). V knihe to nazval ako tzv. "úprava Grimm" a dá sa s ňou jedine súhlasiť.

Pri nejakých Horehronských a Podpolianských pesničkách (ale aj našich Východniarskych) som neskôr cítil, že nebolo by možno od veci, keby ten tón bol aj na ťah. No a objavil som "teplú vodu" druhykrát. Predmetný stoják do svojich heligóniek montuje min. jeden výrobca heligóniek z Podpoľania a zrejme už začal aj druhý výrobca. (Inak obaja vynikajúci hráči). Nedávno na jednom vystúpení zahral také pesničky, že nebyť heligónových basov, povedal by som, že to nemôže byť zahraté na 2-radovej heligónke.

Vždy je všetko jedno na úkor druhého. Ale prínosy z prerobenia tohto druhého stojáku sú podľa mňa oveľa väčšie, než strata tých pôvodných tónov, ktoré sa navyše takmer nikdy nepoužívali pri hre.








rogi31. Júl 2019
Peter, počúvam, počúvam a vidím čo píšeš. Dobre, ale úprimne ma zaujíma ten druhý stoják cis/cis na druhej klapke. Využívate ho vo vašom regióne, alebo prečo? Skutočne úprimne ma zaujíma jeho využitie.
Peter31. Júl 2019
Faaaakt?... :-O .. Zavolaj mi na moje tlf. číslo (je uvedené v Kontakte), či napíš maila a možno si dohodneme niekde aj spoločnú kávu. Dozvieš sa určite viac ;-)

No ale aby počuli aj ostatní:
Ako prvú heligónku si objednaj: 2-radovú, 3-hlásku, ladenie C-F, na základoch s veľmi širokým tremolom, s dvomi stojákmi (jeden štandardný na štandardnom mieste a ten druhý stoják v prvom rade, druhý gombík z hora, cis/cis), o jeden-dva záhyby mecha naviac, hlasy: hlinikové amano (najlepšia hliníková trieda).

Ak by si heligónku neobjednával novú, tak je zbytočne vypisovať presnú špecifikáciu. Tak-či tak kúpiš iba to, čo sa Ti ponúkne na inzeráte (a tu veru veľa na výber nemáš). Ale zháňaj iba ladenie C-F! Nie je ani žiadna (stará) značka, ktorá by bola zároveň zárukou kvality! A ani nie je zárukou, že viachlasá heligónka bude lepšie znieť než napr. 2-hláska. Všetko záleží na konkrétnom nástroji.

Ak si začiatočník (čo asi si) v žiadnom prípade nekupuj sám !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



« 1 2 3 4 5 6 »