Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 »
Miro S.12. Október 2019
Pre začínajúceho!!!
Najprv tvrdo niekoho skritizuješ a potom praješ pekný deň - to nieje arogancia?!
Nie som učiteľ, ale jedno viem iste, že žiadna príručka, ani žiadny návod na učenie sa hrať nenaučí nikoho hrať s určitým citom - ten je pre každého hráča vlastný.
Aj partitúry od veľkých hudobných majstrov majú na určitých miestach poznámky akým spôsobom tú - ktorú časť zahrať, ale vždy je to len na interpretovi čo do toho vloží vlastného!
Príručka pre hru na heligónke slúži v podstate na to, aby sa hráč naučil čo najlepšie ovládať nástroj a keď ho zvládne, tak potom sa začne prejavovať čo je v ňom samom a aj vplyv regiónu, v ktorom vyrastal, alebo ktorý mu je vlastný.
Brožúrky od Martina sú vynikajúce na naučenie sa hrať a tým správnym spôsobom!
Tak, že Rado cvič, cvič a cvič - hraj a keď sa naučíš príde aj tvoj vlastný štýl!
Šimon12. Október 2019
pro pre začínajúceho
Zajímalo by mne odkud čerpáš své vědomosti na kritiku někoho koho možná vůbec neznáš a pochybuji že jsi s ním někdy vůbec mluvil. Pokud napíšeš že neumí hrát tak to opravdu není třeba jakkoliv komentovat. Pokud s ním máš nějaké problémy tak mu zavolej nebo k němu zajeď a vyříkejte si to z očí do očí a nekrm tím nás. Názory druhých ctím, ale toto není názor, to je sprostá pomluva a proto na to takto reaguji.
JoMi12. Október 2019
Nuž, v tomto prípade treba rozlišovať schopnosti učiteľa- umelecké, aj pedagogické. A osobnostné vlastnosti. Ono to nejde ruka v ruke.
Pred hrou majstra sveta klobúk dole. Hoci sa mi nemusí páčiť (a ani príliš nepáči), jej vysokú technickú úroveň treba oceniť. Ten titul nedostal len tak za milý úsmev. Že to nie je folklór pre bežných ľudí (na spoločnú zábavu), ale koncertný štýl, to je snáď zrejmé.
Poznať ho ako osobu som mal len veľmi málo času a možností na to, aby som mohol povedať to, či ono. A jeho pedagogickú prácu som nevidel vôbec, okrem výsledkov jeho žiakov, ale to nie je to isté.
Vo všeobecnosti však platí, že výborný umelec nemusí byť automaticky aj dobrý učiteľ a naopak- aj priemerný umelec môže byť (hoci nemusí) výborný učiteľ. Záleží na postoji k žiakom, trpezlivosti a schopnosti podať učivo nie tak, ako ho vníma učiteľ, ale ako vníma žiak. Tie spôsoby vôbec nemusia byť rovnaké.
Pre začínajúceho !!!11. Október 2019
Hlavne sa neuč od majstra sveta , lebo skončíš ako arogantný pracek ktorý v živote nič nedokázal poriadne :) a samostane sam nevie hrať a uči ľudi hrať a hlavne deti . Odporúčam každemu jedine knihu M.Č je to asi najlepši heligónkar alebo najlepšie kontaktovať jeho školu !! Krásny deň
HRA 11. Október 2019
no veru ja som zacinal podla brozur MČ a veru nelutujem ani jedine euro co som za ne dal. Samozrejme ze teraz uz idem podla sluchu a skusam aj cifrovacky ale ako zaklad boli brozury super. A taktiez si nemyslim ze hra MČ je strojena, poznam len velmi malo hracov s takym citom a laskou k hudbe ako ma Martin. Za mna ak mozem napisat nazor tak hrat na zaciatku podla cisel od Marina je vyborne. Dakujme ze to pre nas vsetkych pise.
JoMi11. Október 2019
Dobrý bubeník základ kapely.

https://www.youtube.com/watch?v=xFj5MmHHGhQ&t=30s
JoMi11. Október 2019
Že mnohí odchovanci oných brožúr hrajú uniformne, vnímam nie ako chybu tých publikácií, ale toho, že si mnohí myslia (občas sú k tomu vedení), že stačí prejsť 1-2 brožúry, postláčať určené gombíky v určenom poradí a už sú hotoví muzikanti. (Ani čerstvý absovent autoškoly nejazdí rovnako, ako skúsený šofér, hoci obidvaja idú porovnakej ceste a formálne pre nich platia rovnaké pravidlá).
K tomu je však ešte dlhá cesta. Taká príručka je len dobrý štartovací bod a zápis skladieb je len kostra. Konkrétna interpretácia jednotlivcov sa zvyčajne viac, či menej odlišuje. To sú tie mierne zrýchlenia a spomalenia (agogika), práca s dynamikou (hlasitosť), či mierne obmeny basového modelu- už bolo spomínané pridržanie, či skrátenie niektorých tónov, hra čiastočne otvorenými klapkami, (obmena viacerých model) a pod. To ako protiklad k strojovému stláčaniu systémom Veľký-malý-(malý), čoho paralelu neraz vídam aj u bubeníkov (často sa dajú nahradiť strojom, napríklad dvojvalcovým traktorom).
Žiadny zápis nie je úplne dokonalý/kompletný. Ak by sme chceli zapísať každý detail, tak by bol ťažko čitateľný, ak vôbec. Vždy je tam priestor pre vlastné poňatie skladby- interpretáciu (toho, čo nie je zapísané). Ľudia niesú stroje a platí to, čo tu už zaznelo: Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. To platí aj pri veľkých umelcoch v oblasti klasickej hudby. AK sa však daná interpretácia príliš líši od uvedeného zápisu-kostry, prípadne vyložene porušuje všeobecné pravidlá, alebo elementy jasne stanovené v zápise, tak sa dá pokladať za chybnú, nie za vlastnú. Takýto interpret musí potom presvedčiť kritikov, prečo to hrá tak ako hrá. V prípade ozaj veľkých umelcov dosť zaváži aj ich meno- ľudia akosi skôr prijmú, že hrá nezvyčajne veľký majster (teda asi zámerne, lebo to tak vníma) ako začiatočník, či menej známy umelec (lebo sa asi pomýlil, keď to tak hrá).
Hra?11. Október 2019
Strojená hra podla M.Č je len ak to hráš tak ako počuješ na CD prílohe. Ale o to tam predsa ide však je to učebnica tak si myslím, že to tak musí byť. Stačí tam pridat svoj prednes napriklad kde tu trhnúť mechom, zrýchliť sériu rovnakých tónov, predĺžiť tón, nechať trošku dlhšie otvorený bas v správnej chvíli, kde tu zrýchliť, nábeh na tón atď a pri rovnakých hmatoch to znie úplne inak a vôbec nie bezcitne. Okrem toho sa tam dobre naučíš basové vyhrávky a striedanie basov a časom ich budeš využívať aj v piesňach ktoré sú zapísané jednoduchšie a piesne tak budú znieť akosi ,,hutnejšie,,. Takže ja si myslím,že bezcitne môže hrať niekto len ako hráč-človek, ale určite nie preto,že sa to učí s kníh M.Č. Ale zároveň si myslím, že môžeš mať citu aj na rozdávanie, ale na populárke to bude furt znieť ,,ako keď koza ští na plech,, :D A tiež sa prikláňam k názoru, že v tvojom okolí ta s takou hrou skôr vysmejú ,,majstri cifier,, ako pochvália ako som už aj tu na fóre bol pred časom svedkom (aj keď to budú zrejme ďalší heligonkári. Bežným ľuďom to asi až tak vadiť nebude).
rogi11. Október 2019
... a ešte malá poznámka. Pre ľudí je potrebné hrať s citom, uvolnene s dynamikou a tak, ako sú zvyknutý spievať. Netreba veľa cifier ale je dôležité, keď je pesnička veselá aby prednes bol veselý, ak je clivá, tak aj prednes bol clivý. Dá sa to technikou hrania. A vtedy sú ľudia spokojný a som pre nich perfektný hráč (hoci opak je pravda). Najväčšou pochvalou pre mňa bolo, keď mi priatelia povedali, že minule si zaspievali s niekým, ale že so mnou to bolo akosi lepšie. A to je pre mňa najväčšia odmena.
rogi11. Október 2019
Môj názor je taký, že pre človeka, kto nepozná noty (ale niekedy aj pre toho kto ich pozná) sú publikácie M.Č. dobrou pomôckou. Minimálne na pomoc s prstokladom. Je otázne, či so svojho regiónu tam nájdeme pesničku, možno že nie, ale na naučenie sa základnej techniky sú dobré. Je jasné, že v takýchto publikáciách nie je zachytený charakter piesne daného regiónu. A to si myslím, že to ani nie je účel takýchto kníh. Aj priložené CD je potrebné brať len ako pomôcku na to, aby sme mali aspoň predstavu, ako tá pieseň znie. Ale charakter danej piesni dá hráč svojou hrou a to tým, že pridá dynamiku a charakteristický prednes pre daný region. To sa do kníh nepíše, to je potrebné poznať vlastnými skúsenosťami a pozorovaním hráčov z daných regiónov a potom sa snažiť dostať to do svojej hry. Ako tu bolo napísané, keď dvaja hrajú to istá, nie je to to isté. Na nezaplatenie, skutočne na nezaplatenie je mať niekoho, kto hrá piesne z regiónov tak, ako ich spievali tamojší ľudia. Dotyčný nemusí (ale môže) poznať noty, ale ak vie precítiť a podať piesne v duchu daného regionu a hlavne je ochotný sa podeliť o svoje skúsenosti, to je na nezaplatenie. Ja som zatiaľ také šťastie nemal (ale je to aj moja vina). Takže toť môj názor
JoMi11. Október 2019
Ja som netvrdil, že k hre na heligónke je nevyhnutné poznať noty. Bolo to uvedené len ako jedna z možností. Síce posledná a teda zrejme preto padla do oka. Ani k rozprávaniu nepotrebujeme poznať písmená a pravidlá daného jazyka. Ale ak chceme poznať celý systém, je dobré mať spôsob, ako tie poznatky zapísať. Na to slúžia písmená, v hudbe sú to noty, či iné značky, ktorých význam treba poznať. Ale istú časť vedomostí dokážeme udržať aj v hlave. Heligónka je nástroj pomerne jednoduchý (hoci geniálne jednoduchý) a ak k tomu pridáme fakt, že veľa muzikantov hrá v podstate len "ten svoj" štýl, tak sa to dá v pohode udržať v hlave. Ako sme toho aj svedkami, že naozaj mnohí hrajú veľmi dobre aj bez znalosti jedinej noty, či poučky.
Že divákov v danom regióne najviac osloví "ten ich" štýl, tiež pokladám za fakt. Či je ale najlepší nápad začať sa učiť hrať rovno cifrovanim v podpolianskom štýle, to si už nemyslím. Aspoň pre začiatok odporúčam hrať len hlavnú melódiu so základnými vášmu. Treba len vedieť vybrať správne piesne. V tých brožúrach sú skôr také univerzálne, samozrejme, že regionálne sú lepšie.
Či sa stačí naučiť jednu pesničku a ostatné už pôjdu, ťažko povedať. Každopádne tá prvá ide najťažšie. Každá ďalšia potom ľahšie a ľahšie, pretože časť hmatov a veľká časť techniky hry bude zhodná s predchádzajúcimi. Samozrejme, ak sú v rovnakom štýle. Pri zmene štýlu je tých zhodných elementov menej, hoci vždy nejaké sú a hrať v novom štýle nie je učenie sa úplne od začiatku. A teda aspoň na tú prvú pesničku (skôr 2,3,5) je dobré mať učiteľa.
heligonkár11. Október 2019
ja ti odporúčam tiež len ako už bolo povedané dobrého alebo priemerného hráča a ten ti najlepšie poradí a aj ťa usmerní. Možno ťa to bude stáť nejakých 5 poldeci kamarádčaku, ale budeš mať aj priateľa a bude to aj lacnejšie ako Č. brožúry.
Ja som mal brožúru od M.Č. a začal som fidlikať podľa toho. Raz mi povedal jeden starší hráč " chlape vyser sa ty na brožúry tvoje hranie je nemastne-neslane.
on zahral to isté a bolo to celkom niečo iné !!!!!!
Podľa knižky hráš ako stroj, neprejavuje sa tvoja osobnosť a tvoje precítenie skladby pri hre. A hlavne aj zvyklosti daného regiónu.
Nikto učený z neba nespadol, bude to chvíľku trvať ale pri tvojej snahe všetko zvládneš. Najprv jednu pieseň a potom to už ide.
Moja rada : " hraj skladbu pomaličky a až budeš mať nacvičený prstoklad tak je dávaj do tempa v akom sa spieva " najdôležitejšie je zvládnuť jednu ľahšiu skladbu a potom to už akosi ide samo od seba.
Peter11. Október 2019
A ešte niekto povie, že nie "individualizmus" a "individualistický aspekt" istej kultúry, v istom regióne,... :-)
(to si, prosím nevšímajte. To je iba taký môj kamarátsky podpich do istých kamarátov, z istého regiónu :-)))) )
Peter11. Október 2019
Rado, v istom zmysle máš šťastie, že si z Brezna. Vo svojom blízkom okolí - Brezno, Č. Balog,... ale povedzme aj troška ďalej - Kokava, Hriňová, Detva,... máš kopec vynikajúcich heligonkárov a máš doslova z čoho vyberať. Stačí sa len obzrieť a osloviť, určite niekoho ochotného nájdeš, kto Ťa v začiatkoch dobre znaviguje.

Zhruba o mesiac máte v Brezne pravidelnú heligonkársku prehliadku, Podstavekovu heligónku, už ani neviem, koľký ročník. Zistí si presnejšie na odbore kultúry mesta ako to s tým je a choď na ňu. Ale pozor, odkedy sa začnú v predpredaji lístky na podujatie predávať, za cca 2 hodinky sú vypredané!

Súhlasím s JoMim, Populárka (a nie je to ani heligónka) nie je ako harmonika vhodná pre dospeláka. Na druhej strane nie veľmi súhlasím s jeho posledným výrokom o nutnosti poznať noty, ak chce človek začať hrať na heligónke. Práve Tvoj región - Horehronie, Podpoľanie je toho ukážkovým príkladom. Ako spomínam máte tam veľa dobrých, priam úžasných hráčov, a neviem, či vôbec medzi nimi nájdem niekoho, kto tie noty pozná.

Čo sa týka publikácií Martina Č., aj keď ich rád propagujem, v Tvojom regióne Ti sami o sebe budú nanič. Tam u Vás potrebuješ začať od dobrého, ale Vášho(!) heligonkára. Váš špecifický horehronský/podpoliansky herný štýl nie je zatiaľ dobre podchytený v žiadnej publikácii pre samoukov a pokiaľ nezvládneš to "svoje", ver mi, že s hrou "nie vaším štýlom", tam u Vás neoslovíš absolútne nikoho! :-)

A je jedno, či si učiteľ hudby a hráš super dobre podľa hudobnej teórie, alebo či si trebárs majster sveta v hre na heligónku,... Ak u Vás nezahráš Vaším spôsobom, u Vás si skončil a veľkú cenu ako hráč mať nebudeš. :-)))


JoMi10. Október 2019
Rado, ak požičanú, aj Populár poslúži. Inak dospelému odporúčam niečo väčšie, trebárs Favorit.
Čo sa týka spôsobu učenia hry, môžeš si vybrať. Buď to skúsis sám, napríklad podľa brožúr M.Cernanskeho- objednať sa dajú aj cez internet.
Alebo si nájdeš nejakého učiteľa- skúsenejšieho muzikanta, ktorý to môže poradiť a všeličo ukázať.
Alebo sa začať hudbe venovať ako systému a pochopiť jej princíp. Ale to bez nôt asi nepôjde.
Rado10. Október 2019
Brezno,BB kraj
...10. Október 2019
... odkiaľ si? Region, mesto?
Rado10. Október 2019
Ahojte priatelia, vždy ma fascinovala hra na heligonke a rad by som sa to naučil aj ja. Preštudoval som pár fór a chcel by som sa spytať vas skusenych ako na to. Nie som hudobne vzdelany(nepoznam noty) čiže by som potreboval vediet nejaky grif/navod ako na to. Mam doma požičanu heligonku popular ladenie C-F. Je mi jasne že sa do toho dostanem iba treningom, len neviem ako začať.
Ďakujem za odpovede.
Kontakt: r.hladaj@gmail.com
Martin L.30. September 2019
tusim ze si z oravy. kludne sa ozvi
Kontakt: martin@lastak.eu
...30. September 2019
... oslov admina a mas to! :)
« 1 2 3 4 5 6 »