Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 »
JoMi1. Apríl 2021
Ja som atestáciu robil na inej inštitúcii a v inej oblasti, hoci tiež sa týka hudby. Prípadné nedostatky si rád nechám vysvetliť a dovzdelám sa.

Ak je táto diskusia určená len na ohováranie jednotlivcov a nepodložené úsudky, poprosím súradnicu, kde je to uvedené.
ulrich Fero s a ...1. Apríl 2021
Pre mudrlanta JoMi. Vy sa tu staviate do pozície akéhosi mentora, hudobného teoretika až vedca, ale s vyguglenými výrazmi sa vám nepodarí presvedčiť o vašej vzdelanosti. Keď už guglite tak si to nechajte aspoň nejakému hudobné vzdelanému človeku dovysvetliť. Ujasnite si pojmy vybočenie a modulácia, keď už chcete ohurovať tuná prítomný insitný plebs. Najviac som sa zasmial na ...subdominanta g mol... Nie ste vy náhodou ten nemenovaný z Turzovky, ktorý predložil do mpc na atestáciu ten skvost pre heligonku?????
JoMi1. Apríl 2021
Hoci doplnenie samotného akordu A mol (s basom E- striedavý k A) je na hru v A mol málo, k tomu by bolo dobré mať ešte aspoň dominantu E dur. Teda v tomto prípade je to naozaj len rozšírenie možností základných tónin.
JoMi1. Apríl 2021
Alois, pravá strana ide s ľavou vždy ruka v ruke. Akonáhle na ľavej strane pridáš nejaký bas + akord, dá sa pozerať na toto obohatenie z pohľadu basových figúr, ako Ty (a máš pravdu), alebo si k tým akordom nájdeš príslušné hmaty na pravej strane a (za príslušných okolností) môžeš uvažovať o hre v novej tónine.
Týmto pohľadom som spomínal dnes už úplne zaužívaný D mol, ktorý však nemení formálne ladenie CF na CFDmi. Jednoducho je to odvodené od pridaných basov+akordov a pravá strana sa kombinuje z tónov C duru a F duru.
Nič to nemení na tom, že na pridané basy+akordy nemusíš pozerať z pohľadu novej tóniny, ale len ako na možnosť rozšírenia spektra basových prechodov/figúr, či rozšírenia harmónie. Tón D sa dá použiť na striedavý bas k B, ale tiež ku G, tón A ako striedavý bas k F, ale tiež k C, kde po doplnení tónom E, poskytuje ďalšie možnosti.
Akord D mol sa dá (ako ďalší z akordov) využiť v C dure, aj v F dure, hoci k basu A by tam bolo lepšie mať akord A mol (čo páni D&R vedia, preto ho tam dali), ALE na prechod k akordu D mol (=D mi) sa používa aj akord A dur, čo už však pôsobí ako vybočenie do tóniny D mol (s pokračovaním v C, alebo F).
Týmto istým spôsobom sa môžeme pozerať aj na mnoho ďalších akordov. Buď ich vťah k základnej tónine, alebo vybočenie do inej tóniny. Používaný akord B dur patrí do tóniny F dur ako jeho subdominanta s následným pokračovaním v F. ALEBO to považujem za vybočenie do tóniny B dur, pretože máme k dispozícii jeho dominantu (F dur) a keď sa doplní aj subdominanta (Es dur), tak máme kompletnú kostru akordov pre B dur.
Alois1. Apríl 2021
JoMi a Šimone, mluvíte tu ale o úplně jiných záměnách. Přejeli jste na jinou kolej.
Tady nejde o to hrát v jiných tóninách a cokoliv měnit na diskantu.
Ta záměna na stojáku co je na videu a co popisují i já je jen o obohacení basfigur.
Je to jako by jste na autě ,na kterém víte, že máte silný motor a jen 4 rychlosti do předu dali 5 rychlost. A přitom ji výrobce má za příplatek v nabídce a autu to neuškodí.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
JoMi31. Marec 2021
Asi aj preto stále hovoríme o ladení napr. CF, hoci okrajovo sa dajú zahrať aj piesne v iných tóninach.
JoMi31. Marec 2021
Na 2,5 radovej hohnerke (23+7) je aj es1, aj b1 tlakom, tak sa dá. Ale na štandardnej je to problém. Hrať v B dur ako základnej tónine nie je najlepší nápad. Ale v pesničkách s moduláciou sa to dá využiť, ak mi na spev nevyhovuje prechod z C do F. Hlavne kvôli tomu spevu, lebo aj ním sa dá prikryť nejaký ten chýbajúci tón. Pri sólo hre by to bolo hneď počuť. Ono ten B dur je taký neúplný, ako aj D mol bez subdominanty Gmi a bez tónu cis na tlak.
Šimon31. Marec 2021
JoMi věděl jsem že se mi ozveš, díky !!! Na té 2,5 Honerce by se to Es snad trochu využilo, ale na klasické dvojřadovce CF ne. Záleží co v té půlřadě jsou za tóny, většinou tam bývají půltóny, alespoň v těch co mám já. V Bdur se dá na CF nějaká jednoduchá melodie odehrát, to je fakt, ale do té subdominanty Es by se tóny asi těžko hledaly !!! Takže basový stoják máme vyřešený !!! Vlastně vyřešili to za nás staří mistři.
Alois31. Marec 2021
Já teoretik nejsu, ale situace kdy se použije na ladění CF tón B na tlak jsou, ale ta záměna za basový tón "E" je výhodná. Je to jako pokračování na třířadu. To samé ten Amol.
Na třířadu GCF tam mám tón H. Přiznávku zatím taky H, ale časem Emol. Až bude čas to předělat.
Opravdu to doporučuji, ale nevnucují. Každý nechť si posoudí sám.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
JoMi31. Marec 2021
Šimone, keďže ja som z tých teoretikov, tak som sa (už dávnejšie) zamýšľal nad tým, prečo/načo je tam ten B na tlak, teda stoják. Podľa vývoja (dvojradovej) heligónky, kedy najprv mala len 4 basy, potom 6, až napokon 8 (postupne aj viac, ale to sa akosi plošne neuchytilo) usudzujem, že potrebovali subdominantu k Fduru, teda ten B dur. Podľa gombíkov na pravej strane sa hrá ťahom. No, ale čo dať na tlak? Keďže hlásky musia z konštrukčných dôvodov hrať na obidve strany a zrejme nikomu nenapadlo iné/lepšie riešenie, tak nechali tiež B. Ale na Hohnerkách tam býva Es dur, čo je subdominanta k B a najmä na 2,5 radovke sa dá hrať aj v B dure. Na klasickej dvojradovke sa to s istými obmedzeniami dá tiež- máme toniku B a dominantu F, čo je základ ľudoviek. (Podobne mnohí hrajú na prvom rade- len C a G, bez subdominanty F). Niekedy chýba tón es1, ale v mnohých melódiách ho netreba, alebo sa dá obísť/zafalšovať, podobne, ako cis v D mole.
Šimon31. Marec 2021
Tak jsem si to tu ráno přečetl, hned jsem vzal heligonku, obehrál pár běžných písniček a zjistil že to B na tlak jsem v ani jedné nepoužil. Bavím se o CF. Dá se použít občas při vracení měchu místo vzdušníku.
Ale i tady jsem zjistil že se obyčejně vracím basovou figurou v C. Takže je tu otázka, na co tam ten basový stoják fakt je. Kdyby to tu někdo nenadhodil tak mi to ani nepřijde, nikdy jsem se nad tím nezamyslel. A když ne to B na tlak, tak co by se tam místo toho dalo využít, mě nic nenapadlo, nejsem teoretik.
Peter31. Marec 2021
Niektorí ojedinelí hráči používajú B-bas na tlak v niektorých pesničkách. Čo si všímam ich hru, tak je to skôr záležitosť vytvoreného návyku, než nevyhnutnosti. Dalo by sa to plnohodnotne zahrať aj ťahom mecha.

Niekde, tuším na Terchovsku, či kde (?) som však natrafil na istý špecifický typ pesničiek, kde ten B-bas na tlak už bol nevyvhnutný.
aaa30. Marec 2021
pardon. na tlak som myslel
KM30. Marec 2021
B na ťah? No potrebuješ predsa v každej piesničke, ktora má B
pre g30. Marec 2021
na ktorých pesničkách používaš Bas b na tah????
podľa mňa to je blbosť bez B na ťah. Lepšie tam dať niečo iné
Peter30. Marec 2021
Áno, je to Milošov oco,... Nech ujo Dubovský spočívajú v Božom pokoji!
Peter30. Marec 2021
Dobre si to vystihol. Tiež zastávam názor, že pri nejakom tom "tuningu" 2-radovky treba byť značne opatrný, lebo človek sa zrazu posunie do roviny, že po prvom tuningu zistí, že mu chýba ešte dačo iné a potrebuje ďalšiu úpravu, a potom zas niečo iné,... až postupne jednoduchú malú heligónku bude približovať k chromatike.
G30. Marec 2021
Tunovať dvojradovku? A na čo? Mne osobne by chýbal bas,, B,, na tlak, používam ho u mnohých piesní, keď už,, tunovať,, tak radšej pridať naviac basy a priznávky podľa potreby, podľa mňa je zbytočné tunovať basovú stranu z dvôvodu že čoskoro by som zistil že aj na diskantnej strane mi toho zrazu veľa chýba a asi by bolo lepšie mať dva a pol radovú heligonku alebo trojradovú.
Alois30. Marec 2021
Pro Miro
Tuhle úpravu na stojáku na basech už mám na nové čtyřřadé skoro dva roky. Napadlo mě to a tak jsem nechal zrealizovat. Je to dobrá vychytávka hlavně na basové přechody. Na všech ostatních starých co mám. jsem si aspoň upravil bas. Konečně to napadlo i někoho jiného.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Miro S.29. Marec 2021
Tu je video s pánom Jozefom Dubovským. Česť jeho pamiatke!
https://www.youtube.com/watch?v=kFA65HfQi6A
« 1 2 3 4 5 6 »