Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 8 »
SMX25. Marec 2021
Palo, trochu nechápem tvoj príspevok. Hrať jedným smerom, keď u heligonky sú iné tóny na ťah ako na tlak. Možno sa to dá (neviem, lebo som začiatočník) ale bude to dosť harakiri a čo to urobí s basovaní ? Myslím si, že používanie vzduchovej klapky by sa malo stať podvedomou súčasťou. Skúsenejší mi radia - nauč sa používať vzduchovú klapku, lebo to oslobodzuje. Osobne sa učím podľa Čerňanského publikácii, ale súbežne skúšam zahrať pieseň aj po svojom. Veľa piesni som si začal hrať podľa seba až keď som si nakúpil dalšie diely som zistil že ich hrám v základe podobne. Mám celkom slušnú hudobnú pamäť a zapamätať si ľudové piesne s jednoduchou melodikou mi nerobí nejaký problém.



JoMi25. Marec 2021
Paľo, toto je jedna z hráčskych techník. Super, že ju ovládas, nie každý ju používa. Funguje však iba na prvom rade (ťahom z druhého), pri trojradovke na 1 a 2. Určite neplatí pre vnútorný rad, hru v mol, či terchovskym štýlom. Tam sa hrá na priebežné výmeny (zmeny smeru pohybu mechom). Vyplýva to najmä z rozloženia basov+akordov, samotné melodicke tóny sa väčšinou dajú zahrať oboma smermi.

Miro S., Súhlasím. Len dodám, že časté pomenovanie toho, keď dotyčný "nemá sluch", je lepšie nahradiť "nemá ho dostatočný". Úplne hudobne neschopných ľudí je v spoločnosti úplné minimum a je na to diagnóza. A každý nízky level hudobného sluchu je možné rozvíjať, zlepšovať. (To isté platí o hre z predlohy- tiež sa dá naučiť/vycvičiť/zdokonaliť) Miera "sluchu", či talentu je iba relatívna, záleží, s kým/čím sa porovnáva. Práve tá druhá strana nerovnice býva často neobjektívna. A získať nejaký objektívny národný/spoločenský priemer nie je ľahké získať.

Alois, takéto "truc konanie" sa stáva. Keď chce niekto presvedčiť ostatných o svojej pravde, ťažko ho presviedčať. Hra spamäti a na želanie sa v prostredí krčmovej zábavy spravidla cení viac, verím, že aj v tom prípade bol Tvoj výkon ten lepší. Ale ťažko presvedčiť niekoho, kto pozval miestneho borca. Možno mal krajšiu (alebo len drahšiu) harmoniku, možno mal dohodnutú exkluzivitu. A možno inými prejavmi nahrádzal hráčske nedostatky. Lebo priznajme si, hodnotí sa celkový dojem, nie iba hudba. A pekná slečna (alebo deti), pekne oblečená a vymaľovana s parádnym nástrojom má u divákov dosť úvodných bodov, hoci ešte nevydala ani tón oproti ošumelému chlapovi v strednom veku a s obstarožnou harmoniku. To sa často ťažko dobieha.
Palo25. Marec 2021
K tomu zvyku a návyku by som pridal.

Je dôležité sa naučiť hrať skladbu aj opačným smerom tak aby som si kontroloval vzduch v mechu. Zo začiatku to ide pomaly. Každú skladbu čo som sa naučil hrať jedným smerom, okamžite som sa učil hrať aj opačným smerom.

Dnes vzduchovú klapku používam len na začiatku a na konci skladby. Učil som sa to tak, že som si vzduchovú klapku zablokoval aby som ju nemohol používať. Hneď od začiatku som musel hrať tak aby som vzduch do mechu naberal. Postupne som si na to zvykol a klapku som odblokoval. Teraz ju používam dvakrát - tak ako som písal na začiatku a na konci skladby.

Na začiatku som aj ja požíval ťahák - nabral som vzduch cez tónové klapky, ale potom som sa to radšej naučil.
Alois25. Marec 2021
Bude to asi už 28 roku na zpět, uměl jsem pár písniček zahrát a kámoši mě přemluvili ať s nima jdu do sousední dědiny do hospody zahrát. Co se stalo , místní nesnesli že jim tam hraje nějaký cizák, tak povolali svého akordeonistu. Zahrál to ano, ale měl před sebou noty . Bez nich nezahrál ani halí bělí.
Já to mám jen pro správné naučení,kontrolu, protože nejsem schopný se přesně naučit píseň z odposlechu.Ale jinak jen vše s paměti.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Miro S.25. Marec 2021
Myslím si, že sú dva druhy ľudí, teda hráčov na heligónku (aj na iné hudob. nástroje), tí, ktorí majú hudobnú pamäť, ale niekto povie aj hudob. sluch a tí, ktorí toto nemajú.
Ten kto si nepamätá melódiu nejakej pesničky, tak ju určite nezahrá správne. Bude potrebovať nejaké zápisy, či už notové, alebo číselné.
Samozrejme aj medzi tými, ktorí majú hudob. pamäť sú vynikajúci, horší a slabší. Každému sa môže stať aj keď si melódiu dobre pamätá, že mu sem-tam nejaký tón vypadne, alebo zahrá taký, ktorý tam nepatrí.
Preto je dobré, keď hráč ovláda aj noty, aby si mohol tú ktorú pesničku pozrieť či ju hrá správne. Človek sa čuduje koľko chýb robí, aj keď si myslí, že melódiu tej pesničky dobre pozná?!
To čo som napísal sa samozrejme týka aj harmónie, rytmu, taktu a frázovania.
JoMi25. Marec 2021
Veru. A preto je dobré si vytvoriť dobré návyky. Ďalej to už ide skoro samé, stačí občasná "udržiavacia lekcia", prípadne pri nejakom probléme nazrieť "do ťaháka".

Mne (celkom dobrému matematikárovi), sediacemu vposlednej lavici, moja matikárka (a triedna učiteľka) pri predpísomkovej kontrole ťahákov povedala: K tebe ani nejdem, lebo si taký lenivý, že si ani ten ťahák neurobíš! A mala pravdu. Mne bolo lepšie mať veci v hlave, ako ich písať na papieriky, ktoré treba schovávať a riskovať guľu. Dodnes sa držím filozofie, že lenivosť je v niektorých prípadoch dobrá vlastnosť, lebo človek vymyslí nejaké jednoduché riešenie. Ak by ľudia neboli leniví, tak dodnes hrabeme holými rukami jamu na mamuta.
Peter25. Marec 2021
Rozpamätajte sa na svoje časy v škole. Robili sme si ťaháky, či rôzne pomôcky. A napr. ja som sa zrazu často pristihol pri tom, že i keď som ako-tak látku ovládal, vedel som aj, že kdesi mám ukrytý ťahák a sústredil som sa na neho. Nejaká jedna predstavivosť a informácie sa zoskupovali k tomu, čo bolo v hlave a druhá sa sústreďovala na ťahák, čo je v ňom napísané, kde to na tom papieričku je a pod... No a komplikovalo mi to moju odpoveď.

Tým vôbec neznehodnocujem všetky tie príručky, publikácie, návody pre samoukov, - Bože chráň (!), treba ich,... ale podľa mňa by mali slúžiť iba na zvládnutie základných tónov, na pochopenie vzťahov a na PRIČUCHNUTIE ku základných herným súvislostiam v nástroji, napr. v heligónke. Možno aj neskôr na občasne nakuknutie, keď človek natrafí na nejaký herný problém. Myslím si však, že čím skôr sa zbavíte tých "ťahákov" tým je to lepšie.

Ak počúvam vyjadrenia typu, že "ja hrávam podľa publikácií od XY",... alebo že "ja už pár rokov si pomáham publikáciou XY"... tak naskakuje mi husia koža a mám vážne obavy, že sa už tých svojich publikácií nezbavíte. Kamaráti, prosím, nerobte to! Ste na najlepšej ceste vytvorenia si závislosti, návyku a neskôr sa bez toho ani nehnete!!!

V živote som stretol už vynikajúcich muzikantov, ktorí však bez "papiera" nezahrajú ani Kohutíka jarabého. A zobrať nástroj niekde do krčmy, spoločnosti? - Nikdy! Majú z toho neprekonateľnú fóbiu.

Mám kamaráta, ktorý hneď ako zoberie heligónku do ruky, hneď vystrelí zo stoličky a hraje len po stojačky. Tak sa to od začiatku naučil a po sediačky teraz už nezahrá nič. Naopak, poznám hráčov, ktorí napr. počas chôdze nedokážu hrať,... alebo hráčov, čo nevedia hrať súčasne s vlastným spevom.

Všetko to je otázkou zvyku a návyku... Pozor, nie nadarmo "Zvyk je železná košeľa." ...









JoMi25. Marec 2021
Presne tak. Na heligónke sa hrá vzťahovo. Ak aj nie je zápis v danej tónine, heligónka si ho pretransponuje do tej svoje, pretože vzťahy medzi tónmi sa tým nezmenia.
K tým elementárnym schopnostiam pomenovať danú notu stačí pridať niekoľko poznatkov o stupniciach a potom už netreba ani rozpisy pre dané ladenie. Takto hrám ja, keďže noty a systém stupníc som ovládal z iných nástrojov. Tiež väčšinou pozžívam zápisy pre akordeón (ak je na výber), kvôli zápisu akordov pre basovú stranu. Stačí porovnať počet a spektrum dostupnosti zápisov v štandardných notách s tabuľkovými rozpismi (ktoré sú v začiatkoch jednoduchšie a tiež fungujú). A z toho si každý odvodí šírku repertoáru a pestrosť zdrojov, z ktorých môže čerpať inšpiráciu.
Alois25. Marec 2021
Pro Vlado

Koukám, že jsme na tom podobně. Taky mám vytisknuté všechny rozpisy ladění heligonek. Akorát pokud to jde, tak vezmu heligonku ve správném ladění (mám čtyři,ADGC,GCF,CFB,BEsAs,taková postupka) a hrají opravdu přesně podle not a ladičky, abych měl jistotu. Taky nemám absolutní sluch. Slyším to tak jak píše JoMi. Akorát já mám na třířadech ve druhé řadě na šestém knoflíků taky stojáky, takže ještě trošku větší chaos. A na čtyřřadu ještě v třetí. Taky nejsem zastáncem tabulkového zápisu. Noty se každý učí na základní škole a to minimum úplně stačí pro jednoduchou hru. Na písničkách pro všechny Orava, jsou jednoduché noty i na heligonku. Tam jsou i nad notama čísílka. Takové noty jsou úplně ideální pro samouky.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
.24. Marec 2021
Velmi zaujimava diskusia...! A dost zložite su tu niektore veci vysvetĺovane.
Neviem ,ked čita nejaky človek ,hudobne nevzdelany..či ho to aj neodradi učit sa hrat na heligonke.
Povie si....aaa radšej to neskušam ..aj tak sa to nenaučim.
Vlado24. Marec 2021
Absolútny sluch nemám a tie tóny na heligónke vnímam nejako tak, ako píšeš. Mám vytlačené rozpisy tónov všetkých ladení heligoniek a podľa toho v akej tónine je písaná skladba, tak ten rozpis si dám pred seba a je mi jedno či mám notový zápis napr. v D dure a ja mám na sebe heligónku v inom ladení, tak hrám ju akože v D dure. Neviem, či som sa dobre vyjadril. Pritom viem, že ak stlačím, napr. v druhom rade 4,5 klapku na tlak, tak v D - durovom zápise hrám D, Fis, pritom heligónka, na ktorej práve hrám má druhý rad C ladenie, tak vlastne podľa ladičky hrám C,E. Ja si ale predstavujem klaviatúru, že hrám D,Fis. Tak isto si predstavím klaviatúru, ak stláčam v treťom rade na ťah 2,3 klapku že hrám D,Fis. Tu, ale okamžite musím meniť bas. To ale heligonkári vedia. Takto sa potom dá dosiahnuť pri hraní väčšia sloboda. Tie rozpisy tónov podľa všetkých ladení sú vynikajúce, ale to asi tiež väčšina heligonkárov pozná.
Myslel som si, že to ani nebudem písať, ale možno to niekomu pomôže, pretože ten rozpis tónov vo všetkých ladeniach pre dvoj a trojradové heligónky a stránka WWW. orava.sk sú vynikajúce pomôcky. Ja si tlačím notový zápis pre akordeón a tóny si hľadám najskôr podľa basovej strany.
Ak to niekoho zaťažuje, ta sa dopredu ospravedlňujem.
JoMi24. Marec 2021
Vlado, skús sa nepozerať na noty ako na absolútne hodnoty (ak teda nemáš absolútny sluch, lebo vtedy sa to inak nedá), ale na ich relatívne postavenie v rámci stupnice (väčšina ľudí má práve tento typ hudobného sluchu, tzv. relatívny, čo neznamená, že nedokonalý, ale vníma vzťahy=relácie). Nič hrozné, staré známe do-re-mi-fa...... A potom je jedno, na ktorom rade, alebo v akom ladení hráš. Vzťahy medzi tónmi ostávajú rovnaké. A s ostatným súhlasím, v notách sa dá vidieť aj harmónia, rytmus, frázovanie, náročnejšie postupy/nezávislosť hlasov a pod.
samouk24. Marec 2021
v nicku mi vypadlo "k"....suhlasim ze to moze byt narocnejsie a musim priznat ze z toho ze ton znie inak pri tahani ako pri stlacani mam hrôzu a a mozno aj kvoli tomu som sa som sa to neodvazil ani skusit. Ale poznam aj ja jedneho muzikanta co hra skvele na akordeon a heligonka mu ucarovala. Ukazal mi ze nielen na akordeone zahras take veci co sa na heligonke zahrat nedaju, ale ze to (urcite vies preco) plati aj v opacnom garde a to tak ze mi to aj zahral. To ma presvedcilo, nie to ze by mi to len povedal. Takze uz nie som taky zaryty odporca...Svoje nazory som prehodnotil a niektore som si opravil..
Vlado24. Marec 2021
pre samou
Heligónka je nástroj, na ktorý sa ja dívam, ako na určitú výzvu. Pokiaľ chcem hrať jednoduché melódie, stačí dvojradovka, pár hmatov, samozrejme mať nejaké to ucho, rytmus a ide to. Pokiaľ, ale chcem hrať veci zložitejšie, tak je jednoduchšie chytiť akordeón, zobrať noty a môžem zahrať vec z listu a na akordeóne je C, aj G, alebo iný tón vždy na rovnakom mieste. Rovnako sú tam všetky poltóny a taktiež ľavá ruka obsahuje všetky tóny. Naviac akordeón pekne ladí a netrápim sa s mechom.
Keď ale chcem zahrať na heligónke zložitejšiu vec (napr. českú klasiku - polky, valčíky, tak takmer vždy potrebujem trojradovku a rovnako stlačím gombík a neviem či je to C, alebo Es (už aj podľa ladenia heligónky), naviac dnu, alebo von iný tón, tak to z listu nedám, ale si musím pekne odčítať príslušný tón podľa rozpisu jednotlivých ladení a vlastne sa učím nejaké hmaty. Jasné, že časom človek získa určitú rutinu, že si vie predstaviť aj na gombíkoch aké sú to tóny v danej stupnici. Dokonca ja si pri hraní na heligónke predstavujem klaviatúru.
Ja nie som zástancom učenia sa na heligónke podľa čísiel i keď je to na začiatku jednoduchšie a mal by to asi skúsiť každý, pretože žiaci sa učia pesničky a to je dobré povzbudenie do ďalšieho učenia, ale pokiaľ sa učím hrať podľa nôt, tak tam vidím aj dĺžku doby (frázovanie), tercie, kvinty, tóny v stupnici atď. a týmto spôsobom sa podstatne lepšie učím ovládať nástroj, čo sa mi neskôr vráti. (Tej hudobnej teórie tam až tak moc netreba.)
Z môjho pohľadu je hrať (ťažšie veci) na heligónke náročnejšie, ako na akordeóne a to bola tá výzva, prečo heligónka a ako napísal JoMi, naraz hrajú až štyria muzikanti a počuť ich tam viac, ako keď hrám na akordeóne. Hlavne ten bas a to také zvláštne rozladenie nástroja (tremolo). Nie je to dokonalosť, ale to je to čaro heligónky a možno aj preto ju majú ľudia radi.
samouk24. Marec 2021
No, u nas folklor zije hlavne podiovymi vystupeniami, ale ja uz roky na amfiteatre nechodim, ale mocem sa pomedzi stanky a pocuvam take nahodne zoskupenia, lebo tam je viac spontannosti a tvorivosti ako na podiach a nie je tam ta strojenost ...Samozrejme tym nechcem zhadzovat folkloristov co si nacvicia pasmo a chodia s nim po vystupeniach...
Naposledy som zazil nieco take spontanne v r. 2019 na Gazdovani v Hrinovej . 4 heligonky a viacero nahodnych spevakov .... Take nieco mam rad.
Som si to aj nahral na mobil a doma som si to hned musel zahrat, lebo tam vytiahli take pesnicky co som nepoznal .. :)
NO a na take stretnutia ako si Ty bol pozvany by zial mna nemali dovod zavolat ..To mas stastie...
JoMi24. Marec 2021
Také podujatia sa donedávna konali. Akési stretnutie heligonkarov bez verejnosti, či samotné zakulisne aktivity bez vystúpenia na pódiu. Niekoľko málo krát som mal tú česť byť pozvaný.
pre rýchlika24. Marec 2021
Ta si najpeknejší , najmúdrejší, najvzdelanejší, len keď ťa videl pes tak si sadol aby si mu do riti nevliezol.
samoukj24. Marec 2021
To bola otazka na Peta , ale myslel som stretnutie a take spontanne hranie a spievanie, popijanie piva a lebo inych napojov a tak ... asi mam uz po krk youtubovych videiiii :)
rychlik24. Marec 2021
definuj, co to je jam session a co si pod tym predstavujes?
samouk24. Marec 2021
prisiel by som sa pozriet :)
« 1 2 3 4 5 6 7 8 »