Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »
Peter20. August 2023
Čaute, ako to je s ústnymi harmonikami? Keď je označená v ladení C bude ladit s C-F kou v Cdur a s B-Es kou v Cmol ? Alebo to je úplne inak?
JoMi17. August 2023
No to bude zrejme tým, že na DG nemáš k Hmol potrebné akordy/basy. Teda basovať môže len tá AD. A tiež by som na DG radšej hral o oktávu vyššie. Teda nie od 2. gombíka na tlak, ale buď tlakom od 5. gombíka, alebo ešte lepšie ťahom od 6. gombíka na 1. rade.
DGčka17. August 2023
Ďakujem za rady, mne ani tak nešlo o basovú stranu ale o melódiu. Pretože nedávno som bol na akcii kde hrali dvaja muzikanti. Jeden mal A-D a druhý D-G a ladili spolu v mólových piesňach. Ja s kamarátom máme rovnaké heligónky a chceme to skúsiť no vždy je tam niečo čo nepasuje, hráme bez basov. Keď som si pesničku prečísloval podľa tónov gombíkov ( príklad, A-D ladenie I. rad 4 gombík na ťah je tón H a pri D-G ladení je to II. rad 2 gombík na tlak, tónina H) tak to sedí podľa tónov, avšak stále niečo neladí :D.
JoMi17. August 2023
Sú rôzne možnosti akordového sprievodu melódie. Základné, aj rozširujúce akordy. A keď nám niečo chýba, dá sa to nahradiť. Ale vždy je to o kompromise. Jednak máme rôzny vkus (a sluch), jednak (ako spomína Peter) na to vplýva technika hrania+tempo, rytmus. Ale tiež samotný melodický tón.
Ak je v melódii tón g, prípadne d, môžem akord Gmi(Gmol) nahradiť kľudne durovým. Alebo akordom C, to platí aj pre súzvuk g+b (akord C7). Ak je však v melódii tón b (najmä dlhý, alebo pri pomalom tempe), akord G dať nemôžem. Vtedy je lepšie dať C(7), alebo B. Takisto pri súzvuku b+d je lepší B(dur), hoci aj C môže byť (vznikne C9). A... samozrejme, záleží, aký akord bol predtým a aký nasleduje potom. Súlad totiž nevnímame len v rámci akordu ako takého, ale aj ich postupov-spojov.
Peter17. August 2023
Pre: Mir_

Možno pri hre estamom sa ten jeden tón v akorde asi dáko stratí. Ja so skúšal hru duvajom a bolo to nepočúvateľné
JoMi17. August 2023
Pre ABC, prípadne ďalších.
Mám to na 3,5 radovke (kde mám melodický tón b aj tlakom), akord tlakom na "béčku", bas normálne z prvého radu. Teda na opačný smer je tam klasické béčko. Dokonca ani úprava nebola zložitá- sú to podobné akordy, stačilo preladiť jazýček "f" na "g", ostatné majú zhodné.
Mir_17. August 2023
Akord G-mol sa skladá z tónov G B D, a akord B-dur z tónov F B D. Ten rozdiel naozaj nie je veľký, porovnával som to na chromatike. Bežne máš "falošný G-mol aj napríklad v zápisoch od M.Čerňanského.
Peter17. August 2023
pre: Mir_

No, neviem, akú mám ja harmoniku, ale práve som si ten "falošný" g mol vyskúšal (G bas + B akord). Mne to znie príšerne. Toto by som si v pesničke nedovolil zahrať :-(
ABC17. August 2023
Pre Jomi
Gmol OK. A opačná strana mechom máš čo osadené?
JoMi17. August 2023
Skúšal som túto náhradu (formálne je to Gmi7), ale neznie to čisto, tak to nepoužívam a radšej ho nahrádzam akordom C(7).
Na novej som si nechal pridať čistý Gmol.
Mir_17. August 2023
Pri dvojradovej heligónke (CF) pridávať akord G-mol je podľa mňa zbytočné, pretože sa dá veľmi slušne zahrať tzv. "falošý" G-mol tak, že použiješ G-bas a akord Bdur. Osobne využívam veľmi často a je to veľmi slušne prijateľné. Bežný poslucháč určite nerozozná, či to je Gmol alebo G-Bdur
JoMi16. August 2023
Samozrejme, ten akord Gmol chýba asi najviac. Rozširuje možnosti hrania v F dur. Aby sa dalo hovoriť o hraní v tónine Gmol, chcelo by to aj akord Ddur(7), prípadne Cmol. Kontru/akord D už poriešil Janči, aj s Gmol sa už robili pokusy, moravský výrobca testuje a prezentuje Amol.
Peter16. August 2023
Pri CF-ke je to iba pridať jeden gombík a to na ťah, akord g mol, nie ?
(čo by tam bolo na tlak môžeme debatovať :-) )
JoMi16. August 2023
Uvažujem, samozrejme, pre ladenie CF. Pre DG, by to boli spomínané Hmol a A mol.
JoMi16. August 2023
...ktoré jednak môžu rozšíriť možnosti hrania v dur (A mol, G mol), jednak sa dajú použiť ako základ samostatnej molovej tóniny.
JoMi16. August 2023
Peter, uvažujem nad možnosťou, aby bol aj vlk sýty, aj koza celá. Teda pridať molové akordy (k nim chýbajúce basy), ktoré
Mir_16. August 2023
Pre DGčka

Nechaj na seba kontakt, môžem ti poslať nejaké nahrávky na ADG v H-mol (vychádza z Ddur) aj z E-mol (vychádza z Gdur)
Peter16. August 2023
Pri pridávaní basov do 2-rádovej heligónky musí človek urobiť zásadné rozhodnutie, teda:
1. či si chce rozšíriť herné možnosti v oblasti molových piesni, alebo
2. či chce vylepšiť možnosti durových piesni.

A toto rozhodnutie bude zrejme ovplyvnené regiónom, v ktorom hráč žije, príp. typom piesni, ktoré najčastejšie hráva.
JoMi16. August 2023
Piesne s prechodom medzi tóninami sú snáď jedinou možnosťou, kedy sa dá hovoriť o (provizórnej) hre v H mol na DG. Ako je správne poznamenané, nie je to také, ako na ADG. Teda také, ako má byť. Podstata je v tom, že samotná melódia sa zahrať dá, ale chýbajú nám správne akordy (basy, harmónia) na ľavej strane.
Takisto sa na DG sa dá zahrať melódia v Amol, ale potrebné basy nám chýbajú. Teda o plnohodnotnom hraní v danej tónine nemožno hovoriť. A tu sa dostávame zasa k téme nástroja s pridanými basmi spolu s nápovedou, čo by na tých pridaných basoch mohlo byť....
B116. August 2023
O akú pieseň sa jedná? Nakoľko zahrať ju čisto v Hmol je zbytočné taktiež záleží od peisne lebo nie každá sa dá a v ľavej ruke nemožné. Ale ak sa jedná o pieseň kde začína Hmol a prejde do Emol alebo začína Emol prejde sa do Hmol a vráti sa späť do Emol tak sa to dá ale neznie to ako keby je 3rad ADG.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »