Peter | 20. August 2023 |
Čaute, ako to je s ústnymi harmonikami? Keď je označená v ladení C bude ladit s C-F kou v Cdur a s B-Es kou v Cmol ? Alebo to je úplne inak? | |
JoMi | 17. August 2023 |
No to bude zrejme tým, že na DG nemáš k Hmol potrebné akordy/basy. Teda basovať môže len tá AD. A tiež by som na DG radšej hral o oktávu vyššie. Teda nie od 2. gombíka na tlak, ale buď tlakom od 5. gombíka, alebo ešte lepšie ťahom od 6. gombíka na 1. rade. | |
DGčka | 17. August 2023 |
Ďakujem za rady, mne ani tak nešlo o basovú stranu ale o melódiu. Pretože nedávno som bol na akcii kde hrali dvaja muzikanti. Jeden mal A-D a druhý D-G a ladili spolu v mólových piesňach. Ja s kamarátom máme rovnaké heligónky a chceme to skúsiť no vždy je tam niečo čo nepasuje, hráme bez basov. Keď som si pesničku prečísloval podľa tónov gombíkov ( príklad, A-D ladenie I. rad 4 gombík na ťah je tón H a pri D-G ladení je to II. rad 2 gombík na tlak, tónina H) tak to sedí podľa tónov, avšak stále niečo neladí :D. | |
JoMi | 17. August 2023 |
Sú rôzne možnosti akordového sprievodu melódie. Základné, aj rozširujúce akordy. A keď nám niečo chýba, dá sa to nahradiť. Ale vždy je to o kompromise. Jednak máme rôzny vkus (a sluch), jednak (ako spomína Peter) na to vplýva technika hrania+tempo, rytmus. Ale tiež samotný melodický tón. Ak je v melódii tón g, prípadne d, môžem akord Gmi(Gmol) nahradiť kľudne durovým. Alebo akordom C, to platí aj pre súzvuk g+b (akord C7). Ak je však v melódii tón b (najmä dlhý, alebo pri pomalom tempe), akord G dať nemôžem. Vtedy je lepšie dať C(7), alebo B. Takisto pri súzvuku b+d je lepší B(dur), hoci aj C môže byť (vznikne C9). A... samozrejme, záleží, aký akord bol predtým a aký nasleduje potom. Súlad totiž nevnímame len v rámci akordu ako takého, ale aj ich postupov-spojov. | |
Peter | 17. August 2023 |
Pre: Mir_ Možno pri hre estamom sa ten jeden tón v akorde asi dáko stratí. Ja so skúšal hru duvajom a bolo to nepočúvateľné | |
JoMi | 17. August 2023 |
Pre ABC, prípadne ďalších. Mám to na 3,5 radovke (kde mám melodický tón b aj tlakom), akord tlakom na "béčku", bas normálne z prvého radu. Teda na opačný smer je tam klasické béčko. Dokonca ani úprava nebola zložitá- sú to podobné akordy, stačilo preladiť jazýček "f" na "g", ostatné majú zhodné. | |
Mir_ | 17. August 2023 |
Akord G-mol sa skladá z tónov G B D, a akord B-dur z tónov F B D. Ten rozdiel naozaj nie je veľký, porovnával som to na chromatike. Bežne máš "falošný G-mol aj napríklad v zápisoch od M.Čerňanského. | |
Peter | 17. August 2023 |
pre: Mir_ No, neviem, akú mám ja harmoniku, ale práve som si ten "falošný" g mol vyskúšal (G bas + B akord). Mne to znie príšerne. Toto by som si v pesničke nedovolil zahrať :-( | |
ABC | 17. August 2023 |
Pre Jomi Gmol OK. A opačná strana mechom máš čo osadené? | |
JoMi | 17. August 2023 |
Skúšal som túto náhradu (formálne je to Gmi7), ale neznie to čisto, tak to nepoužívam a radšej ho nahrádzam akordom C(7). Na novej som si nechal pridať čistý Gmol. | |
Mir_ | 17. August 2023 |
Pri dvojradovej heligónke (CF) pridávať akord G-mol je podľa mňa zbytočné, pretože sa dá veľmi slušne zahrať tzv. "falošý" G-mol tak, že použiješ G-bas a akord Bdur. Osobne využívam veľmi často a je to veľmi slušne prijateľné. Bežný poslucháč určite nerozozná, či to je Gmol alebo G-Bdur | |
JoMi | 16. August 2023 |
Samozrejme, ten akord Gmol chýba asi najviac. Rozširuje možnosti hrania v F dur. Aby sa dalo hovoriť o hraní v tónine Gmol, chcelo by to aj akord Ddur(7), prípadne Cmol. Kontru/akord D už poriešil Janči, aj s Gmol sa už robili pokusy, moravský výrobca testuje a prezentuje Amol. | |
Peter | 16. August 2023 |
Pri CF-ke je to iba pridať jeden gombík a to na ťah, akord g mol, nie ? (čo by tam bolo na tlak môžeme debatovať :-) ) | |
JoMi | 16. August 2023 |
Uvažujem, samozrejme, pre ladenie CF. Pre DG, by to boli spomínané Hmol a A mol. | |
JoMi | 16. August 2023 |
...ktoré jednak môžu rozšíriť možnosti hrania v dur (A mol, G mol), jednak sa dajú použiť ako základ samostatnej molovej tóniny. | |
JoMi | 16. August 2023 |
Peter, uvažujem nad možnosťou, aby bol aj vlk sýty, aj koza celá. Teda pridať molové akordy (k nim chýbajúce basy), ktoré | |
Mir_ | 16. August 2023 |
Pre DGčka Nechaj na seba kontakt, môžem ti poslať nejaké nahrávky na ADG v H-mol (vychádza z Ddur) aj z E-mol (vychádza z Gdur) | |
Peter | 16. August 2023 |
Pri pridávaní basov do 2-rádovej heligónky musí človek urobiť zásadné rozhodnutie, teda: 1. či si chce rozšíriť herné možnosti v oblasti molových piesni, alebo 2. či chce vylepšiť možnosti durových piesni. A toto rozhodnutie bude zrejme ovplyvnené regiónom, v ktorom hráč žije, príp. typom piesni, ktoré najčastejšie hráva. | |
JoMi | 16. August 2023 |
Piesne s prechodom medzi tóninami sú snáď jedinou možnosťou, kedy sa dá hovoriť o (provizórnej) hre v H mol na DG. Ako je správne poznamenané, nie je to také, ako na ADG. Teda také, ako má byť. Podstata je v tom, že samotná melódia sa zahrať dá, ale chýbajú nám správne akordy (basy, harmónia) na ľavej strane. Takisto sa na DG sa dá zahrať melódia v Amol, ale potrebné basy nám chýbajú. Teda o plnohodnotnom hraní v danej tónine nemožno hovoriť. A tu sa dostávame zasa k téme nástroja s pridanými basmi spolu s nápovedou, čo by na tých pridaných basoch mohlo byť.... | |
B1 | 16. August 2023 |
O akú pieseň sa jedná? Nakoľko zahrať ju čisto v Hmol je zbytočné taktiež záleží od peisne lebo nie každá sa dá a v ľavej ruke nemožné. Ale ak sa jedná o pieseň kde začína Hmol a prejde do Emol alebo začína Emol prejde sa do Hmol a vráti sa späť do Emol tak sa to dá ale neznie to ako keby je 3rad ADG. | |