Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter4. Júl 2011
Iba tak na okraj, mimo témy: Včera heligonka.sk prekonala hranicu dennej návštevnosti cez 500 unikátnych návštevníkov - gratulujem Vám. :-)
Kontakt: peter@seman.sk
Mišo4. Júl 2011
absolútny súhlas Peter s obidvomi tvojimi príspevkami. Ináč je to dosť smutné, že aj takéto x-té verzie piesní sa vôbec môžu dostať na CD-čka a potom ako sám píšeš sa z cd-čka naučíš doslova "somarinu" a niekto ťa za to ešte sfúkne :-) Drobné obmeny v texte, alebo v melodii boli aj v minulosti, ale ak na jednu piesen mi niekto zaspieva 5 verzií totálne odlišných slov, tak to už je na zamyslenie. Nebudem sa čudovať ak mi čochvíľa niekto zaspieva na melodiu Tota Heľpa slová z piesne Na tej Detve studna murovaná
J4. Júl 2011
teda popisalo sa vselico, ale odpoved na otazku co som sa spytal, tj aka je to piesen ako sa vola a odkial je som veru nedostal, alebo ju v zaplave prispevkov prehliadol? nevadi, vdaka Stepan, za to video, som nan zvedavy
Peter4. Júl 2011
Rozprávať je umenie, no načúvať ešte väčšie. Toto mnohí nedokážu a čo je horšie nevedia si to ani priznať. Tiež stretávam hudobníkov - skladateľov, ktorí nemajú absolútne žiaden problém dopasovať si slohu - dve ku piesni, ktorá sa im páči. (niekedy aj celú pieseň)

Teraz v Dežericiach a na druhý deň v Oravskej Lesnej chlapi od Trenčína zaspievali - inak veľmi pekne - aj tuna nedávno preberanú pieseň "Dole višňou voda tečie". V Dežericiach som si to ani neuvedomil, no v Lesnej mi melódia pripomenula jednu našu východniarsku pesničku. Sedel som pri usporiadateľovi Viktorovi Ch. nuž opýtal som sa ho, či náhodou nevie čija je táto pieseň? Viktor mi vraví, že hej, pozná ju, ale že oni (na Orave) ju spievajú trocha ináč...

Po vystúpení pri guláši som oslovil priamo trenčanov a jeden z nich mi s hrdosťou vraví: "To som ja zložil!" - no a bol som hotový.

Na jednej strane mi takéto pseudoskladateľstvo vadí, no na druhej strane, ak to človek neurobí rýchlym kasovým perom, ak si dá tú námahu a text výrazovo posadí do minulého obdobia..., nuž no,...no... dá sa to zjesť... a môže to aj chutnať. Nesmie sa ale jednať o pôvodnú bežne známu pieseň (ako napr. Šofere, šofere"), potom to vyzerá naozaj slušne povedané: trápne...
Kontakt: peter@seman.sk
Peter4. Júl 2011
No a to práve s horehroncami sa mi aj naozaj stalo. Niekedy dávno som si niekde hral Pod Kojšovskou hoľou", lebo takto som to počul na jednom CD-čku. Bolo to dokonca vo valčíkovom rytme, keď tu prišiel ku mne chlapík/horehronec a vraví: "Ojojój..." a stačilo mi. Nikdy viac som sa pôvodnu "Pod úbočou" nepokúšal hrať takým spôsobom ako to bolo na tom CD.
Kontakt: peter@seman.sk
Horňan4. Júl 2011
OK - o to nám tu ide väčšine - zachovať pôvodnú rozmanitosť Slovenska. A Rýchlik má pravdu - nie s každým sa dá diskutovať, to vidím aj teraz na tejto stránke.
rychlik4. Júl 2011
Cely cas sa to snazim naznacit. V krcme, na chodbach atd. si hrajme cokolvek, spievajme, pime, ale ked pride ku mne napr. nejaky horehronec a povie mi, ze co tu spievam nejaku moju prekrutenu "Pod bukom, pod bukom" a ze je to ich Javorom, javorom", tak mal by som o tom pouvazovat. ako normalny clovek si ho vypocujem a dam mu za pravdu. Mozno poviem, ze ma pravdu ale sa mi strasne pacia moje slova... ale musim si to priznat, ze piesen je ich!
?4. Júl 2011
ale nie že s tebou súhlasim to nie,všetci slovaci aj moravaci aj poliaci už hraju to čo kysučania,teda ta skupina čo je,ale to by ste mali viac cestovatˇ
Kontakt: .
?4. Júl 2011
rychlik, trafeny klinec po hlave
Kontakt: .
Mišo4. Júl 2011
Niektorí tu píšete, že heligonkárska prehliadka neznamená, že je to folklorna a preto tam môže každý hrať čo chce a ukázať svoju hru. A opýtam sa takto - a vari títo hráči na ľudovej pesničke nedokážu ukázať svoje umenie na heligonke? prečo by mali svoje umenie ukázať len na nejakej bavorskej, francúzskej a pod.? máme xy ľudových pesničiek - aj pomalých aj rýchlych, kde sa môžu ukázať. Ano je to "len" prehliadka heligonkárov, ale väčšinou tá heligonka bola spätá s folklorom, preto aj tie prehliadky vznikli. Nechcem teraz nikoho haniť, ani to neberte ako provokáciu, ale mám taký pocit, že čím východnejšie, tým viac folkloru sa hrá na heligonkach.
rýchlik - si ma rozosmial :-)) a fakt to nepotrebuje žiadny další komentár. v krčme si môžeme spievať hocijakú piesen, východniarsku, balockú, terchovskú, ale aj ked hráme v krčme, tak každá piesen má svoju historiu a je to niekedy skutočne úsmevné aké slová dokážu dať známym melodiám "novodobí skladatelia" ľudových piesní...
rychlik4. Júl 2011
Ked to chcete vediet, ja som s kysucanmi na temu "prekrucania" textov piesni sa pokusal osobne hovorit. len sa pousmiali, no ziaden komentar. a opat spustili vychodniarsku "Sofere, sofere" po svojom: "Dobre je na Kysuciach byvat".... Potom som uz ani ja nemal ziaden komentar. Diskutovat sa da iba s tym, ktory dokaze diskutovat.
?4. Júl 2011
ale ja sa nepýtam odkiaľ je pieseň ale ako ju iný hrali, to ti nevádi ?
Kontakt: .
Horňan4. Júl 2011
Ja som tu žiadnu debatu o Kubačákovcoch nerozvinul. Pieseň ˝Keď ste ma pánové˝ je vojenská pieseň z moravského Slovácka.
:D4. Júl 2011
oprava heligonkarske podujatia
:D4. Júl 2011
heligonkarske podujatie niesu o slovenskom folklore ale otom co sa da zahrat na heligonke.Ked organizatori budu chciet z toho podujatia urobit folklorny festival tak tam nubudu volať ostatnych heligonkarov ale len autentyckých folkloristov
xxx4. Júl 2011
zacína to byt podozríve,ale je to od určítej osoby a je to pomsta,pre kubačákov na sto pro
Kontakt: §
?4. Júl 2011
Počuj mudrľant-čadčan aj ten druhy v jednej osobe,mám overene že páán Kubačák má na svojom CD pieseň z národného archývu " pánove na vojenku vzali " neviem presný názov.To ti nevádilo ked v čičmanoch s nej urobili polku ? Nemám CD u seba ale určíte je to krásna pieseň ale ako ju zahrali iný v čičmanoch -a .....to,to si over.A nauč niečo kysučánov.Tešíme sa.
Kontakt: .
Horňan4. Júl 2011
V poriadku - v tom máš pravdu, mohol som im to povedať aj osobne, ale v tej chvíli ma to nenapadlo. A moje príspevky neberte ako kritiku, ale možno ako takú malú súkromnú radu. Tento festival je v plienkach ( ale na prvýkrát výborná práca usporiadateľov ), možno práve preto je stále šanca, aby išiel iným smerom ako ostatné heligónkarske prehliadky. Len o tom tu stále píšem.
...4. Júl 2011
nie len to dievca ale hocikto kto mal dost guraze a na to javisko siel, to tvrdim od zaciatku, na adresu tych co kritizuju len v sobotu ich nebolo akosi pocut. ked si zaplatite vstupne vo vychodnej a idete sa pozriet na subory existujuce desiatky rokov a hrajuce po celom svete , mate vsetko pravo ocakavat prvotriednu kvalitu a byt nespokojni ak je to inak. ale sediet doma ci napchavat sa gulasom medzi divakmi a potom po funuse tu mudrovat nad nadsencami co najdu odvahu a zahraju pred ludmi ako vedia. preco ste neprisli k nim a neporozpravali sa normalne a slusne ze preco hraju co hraju, tuna vypisujete coho bolo moc, coho malo, to nikomu nepomoze, ani vam ani ucinkujucim.
Horňan4. Júl 2011
Do dievčatka sa tu nikto nenaváža - pozorne si prečítaj diskusiu.

A čo je to za konštatovanie, že na Kysuciach sa menej hrávalo a spievalo ako v Terchovej. Nielen spomínaný pán Kužma, ale napríklad aj Ondrej Demo nahral v kysuckých dedinách toľko krásnych a jedinečných piesní, že ich možno rátať na stovky. Bohužiaľ, miestni hráči ich takmer nehrávajú a potom sa tratia z kolektívneho povedomia. Terchovci sa držia stále svojho, preto sa javia ako folklórne bohatá dedina.