Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
" KENED "11. September 2011
Čítam, čítam a čudujem sa. Budte tak láskaví a urobte nejakú štatistiku ako :
kto a čo má hrať /príslušnosť k regionu, alebo iné kritérium ?
Aká heligonka je vyhovujúca - nevyhovujúca,
Mám vyhľadať nejakého učiteľa, alebo to smokliť sám ?
Použíť kroj - alebo nie ? keď chcem hrať aj maď.halgatá ?
Veľký palec držať za hmatníkom, ? to je tradícia ?
Ako hrať keď chcem použiť aj palec na poltony ?
Zapojiť sa do debaty ? pritom čítať z knihy ?
Je možné viesť diskúsiu v korektnom ľudský prítupnom tóne a vedomostiach, aj keď nie sú valné ?
Aspon na niečo mi odpovedzte, lebo z doterajších debát ktoré sledujem som " MAGOR " - pritom nie som najsprostejší.
Ďakujem.
Čadčan11. September 2011
V poriadku, aj ja s Tebou teraz v mnohom súhlasím.

S ľudovými piesňami je to podobné ako s nárečím. Repertoár susedných obcí je k sebe veľmi blízky, čím ideme ďalej, tým sú väčšie odlišnosti. Strýco Marcin bol z Pezinka, preto sa prezentoval ich nárečím, Ander je z Košíc, preto vo svojich vystúpeniach hutorí ... Nemenia nárečie podľa miesta, kde práve vystupujú.

A že bazírujem na autentickom podaní piesne ? Naozaj mám radšej napr. pieseň Na Kráľovej holi radšej v podaní chlapov zo Šumiaca bez muziky, ako upravenú na veselý tanečný popevok v podaní nejakej svadobnej kapely od Nitry.
fp.11. September 2011
Pre Čadčan - neobávaj sa, v Drienici a zatiaľ ani na inom verejnom podujatí s heligonkou sa nechystám vystúpiť, tobôž nie s "marsejézou". Fikcia je fikcia a myslím že veľmi dobre vieš, čo ma oškiera. Nalikovanosť, vševedúce rozlišovnie tých pravých a iných, vnucovanie čo je správne a čo nie je správne, čo sa má hrať a čo nie, čo sa má obliekať a čo nie. Na druhej strane si vážim snahu o zachovávanie tradícií, autentičnosť a podobne a určite aj množstvo fundovaných poznatkov z oblasti hudby a folklóru. Teda smerom k tebe - čosi áno, čosi nie. A len tak pre zaulímavosť - Chvasteka na 1. mája 1968 som obdivoval aj ja, aj keď ten palec pod hmatníkom mi bol ukradnutý vtedy a aj teraz. Radšej ho mám v pohotovosti - pre hranie a pri, či na hmatníku. Však je to jedno, nech si hrá každý tak, ako mu to ide lepšie. K tej myslenej piesni ma vtedy napadla pieseň Pod roháčom žijem - v podaní Darinky Laščiakovej /cca1970/, Vidiečanovcov z Habovky, ako sme to spievali doma - Habovka, Zuberec - sú tam miestne rozdielnosti a terchovská Pod Rosucom bývam v podaní Hanuliakovcov /1980/. Mne osobne , napriek - čuduj sa svete- značnému lokálpatriotizmu, imponujú všetky. nerozlišujem a ani to neviem, ktorá je tá pravá orechová. A ani to nepovažujem za dôležité. Asi to domáce habovské podanie. Alebo je to iba ukradnutá verzia? Súkmeňovci ma zahlušia už len za takú myšlienku. A Zuberčania za to, že si ju privlastňujú Habovčania. A to sa zrejmä týka množstva iných piesní a množstva lokalít. A preto tí povolaný - podľa vzdelania, vedomostí a skúsenosti by mohli robiť v tomto smere osvetu. To je však už na ďalšiu tému.
johnypeas11. September 2011
pre Básnik: pokračovanie:

jednoducho buď opusti túto skupinu alebo sa začni vyjadrovať ako človek, a zmeň si aspoň nick, nik, kto používa také jazykové prostriedky ako ty si NEZASLÚŽI meno "BÁSNIK"............ tak a teraz ma svojou slovnou zásobou aj zakop pod zem, pokiaľ sa nezačneš vyjadrovať ako človek, je mi to jedno................................................
johnypeas11. September 2011
Och, básnik, básnik, už niekoľko mesiacov sa snažíš vo svete folklóru a heligonkárov nastoliť neautentickosť a vulgárnosť... očividne si sám uvedomuješ že nemáš pravdu, alebo nie - čo je ten horší prípad, a ako sa hovorí "už sám nevieš kam z konopí"........ to že tu nadávaš je trochu drzé a nemorálne, hlavne medzi ľuďmi, ktorí sa chcú deliť o dojmy, pocity a zážitky zo sveta folklóru, ktorý ako čítam tebe nič nevraví. Už 4krát asi som ti písal o tom aká je dôležitá AUTENTICKOSŤ folklóru, no keď nesúhlasíš s názorom, tak povedz OK, fajn, tak mám na vec iný názor, ale načo sa hádať? buď naozaj nevieš ako sa vyjadrovať, alebo nechceš byť slušný, alebo si "násť"-ročný teenager ktorý sa to ešte nemal možnosť naučiť.
colombo11. September 2011
k básnikovi- naozaj - žiadny hlupák nikomu do múdrych nevynadal- folklor - múdrosť našich predkov sa opäť potvrdila
rychlík11. September 2011
uz uz som chcel adminovi mailovat, ze nech vymaze basnikov prispevok kvoli jeho vulgarnosti, ale nie. Nech si kazdy vsimne kto je kto vo svojom vnutri, kto ako sa vyjadruje a ake pocity prejavuje ku svojmu okoliu. nech si kazdy utvori vlastny obraz. a taky clovek ako basnik bude moralizovat inych v diskusii?
zaciatocnik11. September 2011
Pozrel som si zo 10 stranok diskusie dozadu a jediny kto tu neslusne bryzga na inych je Basnik. Pritom prave on sa ohana slusnostou a poucovanim inych, ze ako slusne treba diskutovat. Takmer sa ani neda najst taky basnikov prispevok, ktory by neobsahoval vulgarizmus. Basnik, to si napzaj neuvedomujes aky si? Zmen si meno, zmen vyjadrovanie a mozno ta budu ostatni v diskusii akceptovat, lebo inak si ty prave takym na ktorych nadavas.
Čadčan11. September 2011
Pokojne zahraj v Drienici tú francúzsku hymnu, ľudia sa aspoň postavia. Vôbec sa neobávaj - veď aj na francúzskych prehliadkach hrávajú do omrzenia Nad Tatrou sa blýska.

Ja by som sa však skôr tešil na vysvetlenie vety z Tvojho predchádzajúceho príspevku o piesni, ktorú by si tiež rád zahral - citujem : Spievajú takú istú ako svoju, akurát na trochu inú nôtu , rytmus a slová.
fp.11. September 2011
Fikcia: ..po štyroch rokoch učenia sa hry na heligonku vo svojom preddôchodkovom veku by som sa chcel verejne prezentovať na nejakom heligonkárskom zraze. No zrazu mám obrovské bariéry. Tou prvou je - na akej heligonke zahrať - tá moja najmilšia dvoječka žaškovského pôvodu má vraj huhňavé basy, aj keď ja nič také nečujem. Krásavica troječka z Poruby má vraj cudzie komponenty a to sa u nás nenosí a posledná štvorečka z Rakúska, ktorú som si zadovážil v márnej viere, že každý rad znásobí aicky moje hráčske schopnosti, je naskrz cudzia a mohol by som byť obvinený z vlastizrady a dedičného hriechu na dedičstve vlastných otcov. S repertoárom je to ešte horšie - ak by som si vybral podľa múdrych rád spod našich Roháčov -čo ak je švihnutá Terchovcom spod Rozsudca. Spievajú takú istú ako svoju, akurát na trochu inú nôtu , rytmus a slová. Aj keď ma tú moju vlastá mať učila, čo ak ju dobre neprecítim a žiadnu slzu nevyroním. Tú povedzme druhú by som zaspieval just / v Drienici/ východniarsku, lebo sa mi veľmi páči, celkom dobre ju aj hrám a by som sa zalíškal aj publiku. No čo ak ma niekto verejne roznesie na vebe, že im przním pesničky a ja o tom pre svoje laické hudobné vzdelanie ani nič neviem. To by som asi neprežil. Aby som zdôraznil svoju hráčsku vyspelosť, rád by som zaradil aj nejaké basové vyhrávky. To by som však mohol byť obvinený z cudziny aj z domova. Tí prví - že im kradnem ich petentované basy, tí naši pre spreneveru vlastného kultúrneho dedičstva. A už vôlec nedomyslím dôsledky, keby som povezme zahral " marsejézu". Mezinárodný konflikt, domáca hanba. No a nakoniec - čo na seba. Oravský klobúčik by som mal, ale krpčeky iba liptovské. Neviem či by to zase prežili superexpeti na všetko. Koniec fikcie.
Tak ja radšej zostanem doma . Pôjdem na záhradu, zahrám si na ktorejkoľvek radovečke, akúkoľvek pesničku a čo najlepšie, ako len viem. Poteším seba a možno aj iných. A nemohlo by to byť tak aj na našich heligonkárskych zrazoch? Zvyčajne aj je. Len vebové dozvuky su často namiesto uznania naplnené niečím iným.
Básnik11. September 2011
Ty prihoretý "kolombo "
si kokot veľký ako ropovod družby, si jeden z tých čo používa tri mená, ako ta doma volaju, " debil ", chuj, primitíáv ? alebo proste národne chudák asi to bude naj pravdopodobnejšie.
Raduj sa že si tu, my sa budeme radovať keď tu nebudeš, lebo matka zem taklého chuja nenosila aklo si ty.
colombo11. September 2011
heligonka nie je folklor!!!!!!!!!!!!!ALE FOLKLOR J U NáS SA TRADUJE, že žiadny hlupák ešte nikomu do múdrych nevynadal
Marek Mužík11. September 2011
Suhlasím s Básnikom o tom je hra,piesne odreagovat sa uvolnit zabavyt a mat pekný zážitok a nie špekulovat , kto ako hrá .
Kontakt: muzik76@azet.sk
Básnik10. September 2011
Dnes som sa bol pozrieť na vystúpenie a čuduj sa svete, nepovim kde, lebo by ste brýzgali, harmoniky hrali ako o dušu, heligonkári spievali, ľudia sa zabábali a spievali, nikomu nič nevadilo , boli šťastný že takéto podujatie bolo a že sa ho zúčastnili. Zabavili sa a zas jeden deň v roku mali píjemný, bez každodených starostí.
Na tejto stránke asi 5-ti diskutujúci nič nehovoria len kritizujú, usmerňujú, mudrujú, a pritom prepáčte za výraz sami hovno vedia. Budte tak láskaví a raz sa posadte medzi ten prostý národ, započúvajte sa do jeho vyznania a STANETE SA ĽUDMI BEZ KRITIKY, RADENIA , POÚČANIA čiže normálni a uznanliví.
...10. September 2011
Cadcan, tvoje vzdelanie som znevazovat nemienil, nepochopil si o co mi ide = neodpovedal si na moje otazky. totiz posudit ci je ta ktora, nazvime je exoticka skladba zo zahranicia dobre zahrana chce trosku viac nez tebou uvadzany slovensky diplom. ak si ozaj dlhodobo nezil v tom bretonsku ktore spominas, nezrastal dlhe roky s miestnymi a ich hudbou, ako prosim ta chces posudzovat kto to robi dobre a kto nie? na zaklade toho diplomu? napocuvanej hudby? kniziek? ved uvaz, predstav si ze brazilcan, s titulom kunsthistorika, pride nabaleny teoretickymi informaciami o nasej slovenskej hudbe a ide hodnotit kto hra tie nase pesnicky dobre alebo nie? co myslis ako by to dopadlo? to je taka analogia k tebe. nikto neznevazuje co vies, len si sa tak nejak zapasoval do role vseveduceho a obcas sa mi zda ze sa dost precenujes, je mi to jedno, ja na to mam nazor svoj vlastny (tvojim poslednym prispevkom len utvrdeny) takze tuto kratku debatu povazujem za pre mna dost prinosnu. bodka.
Ritern10. September 2011
Osobne nechcem nikomu robiť porodcu alebo akísi rosrel,ale tu ma v názoroch navrch čadčan.
colombo10. September 2011
ad básnik- ked už drístaš tak prosím s mäkkým i čadčan na rozdiel od teba veci rozumie a mať vzdelanie a prehľad nie je na škodu.
Čadčan10. September 2011
Tak s tým na 100% súhlasím - každý by mal hrať hlavne to, čo ovláda.
Básnik10. September 2011
Pre Čadčana,
prosím Ťa prestaň, drýstaš a drýstaš . Raz ti vadí to , raz ono.Keď si nebol na tejto stránke bolo výborne, ale už zasa chceš dávať rozum, je otázne že či ho vôbec na túto tému máš ?
Heligonka nie je folklór!!!!!!!!!!!!!!!!, každý hráč hrá to čo mu je blízke a hlavne to čo ovláda.
Čadčan prestaň´mudrovať, lebo zverejním tvojke meno a nepomôže Ti ani ten veľký klobúk čo nosíš, lebo také sa na kysudciach nenosia.
Čadčan10. September 2011
pre ˝...˝
Zmieňovanými papiermi sa nechválim, to bola len reakcia na Tvoje otázky smerom ku mne - či sa môžem ako-tak kvalifikovane vyjadrovať k zahraničnej hudbe. A veľmi často tu spomínam vzdelávanie sa heligónkarov, lebo najmä to ich posúva správnym smerom.

Mám doma bohatý archív tradičnej slovenskej aj zahraničnej ľudovej hudby, hudby klasickej aj modernej. Rád si na rôznych nástrojoch v súkromí preludujem širokú paletu rôznorodej hudby. Baví ma to. Pri verejnej prezentácii však viem, že nemôžem ísť s bubnom na zajace a starostlivo zvážim, na akú hernú príležitosť sa čo hodí. Viem, že pri hre na verejnosti mám možnosť pôsobiť ( a sčasti aj vychovávať ) na publikum. Preto rešpektujem mantinely, ktoré daná herná príležitosť má a v ich rámci sa snažím ponúknuť svoj pohľad na hudbu. Už dávnejšie som pochopil, že nemôžem obsiahnť široký nástrojovú a repertoárovú ponuku HUDBY na výbornej úrovni, a tak som sa začal čo najdôslednejšie venovať domácej hudobnej tradícií ( podobne ako kováč, ktorý dobre podkúva kone, neupečie dobrý chlieb či nevyšije krojovú košeľu, ale vo svojej vyhni je pán majster ... ). Ostatný hudobný svet sa snažím vnímať, chápať vývojové či priestorové zákonitosti hudby, dokonca sa pokúšam aj inerpretovať rôzne hudobné smery, ale - viem, že ich nezvládam na úrovni verejnej prezentácie sa. Preto tak nečiním. Ak sa nám však na Slovensku vyprofiluje hráč, ktorý si dôkladne naštuduje, pochopí, priamo v teréne overí a zažije napríklad bretónske hudobné myslenie, nebudem proti. Keď potom na nejakom heligónkarskom zraze štýlovo odohrá tri bretónske skladby, prvý mu budem tlieskať. Zatiaľ ten silný potlesk ale zväčša venujem tým našim či zahraničným ( ako Ty píšeš ) ˝tradicionalistom˝, lebo najmä u nich cítim súhru spevu, nástroja, piesne a hráčskeho prejavu. Ich vystúpenia sú silné, kompaktné, štýlovo čisté.