Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Marek Mužík14. September 2011
V Sobotu sa koná perfektná akcia v obci Korytárky-okres.Detva. Celoslovenská Prehliadka Heligonkarov začiatok o 13.oohod na krásnom novom amfiteátri oplatí sa príst,viac info na obecných webových stránkach.
Kontakt: muzik76@azet.sk
...14. September 2011
pekne videa Miro, vdaka za nazdielanie. Neodpustim si: co by povedali tunajsi zastancovia tradicna na tu piesen "Javorom, javorom" co tam znie? Moja oblubena, tak som sa k nej hned pristavil. Spev, kroje, prejav. Moze, ci nemoze byt?
Peter14. September 2011
Mýliš sa, nie som dobrý hráč,...no na strane druhej si myslím, že aspoň tuším, aké by to malo byť....

Dobre, tak pošli mi na seba kontakt...
" KENED "14. September 2011
Pre Petra,
Ty budeš určite dobrý hráč, rád by som si ťa vypočul a aj niečo odkukal od teba. Kde by som ťa našiel - niekde na yotube, alebo kde ? Buď tak dobrý oznám mi to, Ďakujem
rychlík14. September 2011
Peter, to si dobre vystihol, ani ja by som to tak nedokazal napisat :)
Miro S.14. September 2011
Umiestnil som na Youtube zatial spracované videá z Kojšovskej heligónky 2011 a tiež niejaké staršie.
Keď budú ďalšie oznámim to. Adresa: SMiro47.
Peter14. September 2011
Aby sme sa opäť nedostali do slepej diskusnej uličky... Nikto nenariaďuje - a už vôbec nie v ľudovom folklóre, čo je správne a čo nie. Pravdou je, že ani nikto nemá na to právo, či patent určovať "správnosť". Možno sa zle vyjadrujem a nevyznieva to z mojich slov, ale mne ide o čosi iné. Naozaj do detailov, čo je správne/nesprávne pri hraní piesne by som nerád zachádzal, lebo to nechcem a pravdu máš, ani sa to nedá.

Myslím si, že v hrubých charakterových rysoch je ale treba dodržiavať typický prednes pesničky. To čo sa má hrať napr. duvajom malo by sa to tak i hrať a nie napr. polkovým rytmom. Spevavá "akordická" pieseň sa má hrať akordicky a nie napr. sólovo ako ste to nazvali "primášovsky". Naopak napr. sólové cifrové vrchárske piesne by sa nemali hrať akordovými viachmatovými štýlmi.... a takto by sa dalo pokračovať ďalej...

Všetko sa dá zahrať i tak i tak, ale keď zahráš INAK, vyženieš pieseň z jej regiónu a garantujem, mnohí poslucháči (ak nie väčšina) to hneď počujú. Niektorí ani nevedia slovami zadefinovať, čo je na Tebe - Tvojej piesni zle, len jednoducho hneď cítia, že to nie je ono...

Všetci zdieľame jeden geografický priestor, tu sme sa narodili, tu žijeme a i keď nie som východniarom, stredoslovákom, zapadniarom, či Čechom,... spoločné kultúrne dedičstvo "máme v krvi" a dáko podvedome (alebo dedičstvom génov? :-)) (ne)jasne cítime, čo prednesenej piesni patrí... aký štýl hrania je jej. Ak to hráč ignoruje, či vôbec také niečo vníma ako problém a možno je to len podľa niekoho obyčajné mudrcovanie, to už nechám na uvážení každého z Vás. Je to ale môj názor a moje skúsenosti...
Kontakt: peter@seman.sk
Šimon14. September 2011
To jsem uvedl jen jako příklad a náhodu, samozřejmě hledání pravosti a původnosti je věc složitá a nejistým výsledkem. Spíš jsem chtěl jen říci že ty CD od určitých interpretů zaměřených na širokou masu a hlavně kšeft nejsou tím pravým ořechovým zdrojem.
...14. September 2011
a stale dokolecka dokola. spravny zdroj, spravna pesnicka. co je to? hudba a zvlast ludova sa neda riadit podla gramatickej prirucky, ale ked vam to tak chuti, nech sa paci... Simon, ano, je dobre ked ta takto hrac posunie, len ci kazdeho kto ta tlapne po ramene povazujes za ten "spravny" zdroj, to je uz ina otazka. ako to vlastne zistis? i tu na strankach hodnotia ludia hudobne zanre ktore evidentne dobre nepoznaju no sami maju dojem ze najlepsie vedia ako to ma byt .ano, mozno je pravda ze nazivo to ma aspon trosku lepsiu uroven.
Šimon14. September 2011
Peter mám tu samou zkušenost o čem tu píšeš. Hrál jsem mezi lidmi jednu písničku, přišel pán že ji taky zná, ale trošku jinak přičemž mne plácnul po rameni a já věděl že chyba bude asi ve mě. Hned jsem doma šmejdil po jiných nahrávkách a notách a chybu jsem našel. Pán měl pravdu, já si to jen naposlouchal z nějakého toho komerčního masového CD a tam to bylo ošizené. Takže je to tak, chce to více si dávat pozor a vybírat ty správné zdroje písniček. Ono se ale většinou že je nesprávný dozvíš až to někde zmastíš a cesta k pravosti je někdy složitá.
Peter14. September 2011
Neviem,... neviem, či si použil dobrý príklad, no ale dobre. Niekedy dávno som mal na štýl zahrania piesne tiež taký zjednodušený názor. Praxou však časom dozreješ a zistíš, že i na takej guľašparte, chate, či narodeninách sa vždy medzi ľuďmi nájde niekto (alebo i viacerí), ktorí ako na potvoru rozumejú hudbe. Nemusí pritom vôbec ísť o profesionálov, nemajú žiadne hudobné vzdelanie a ani navonok sa zvlášť neprejavujú, no predstav si, že počujú... Skončíš pieseň a niekto z ľudí Ti povie: "Kamarát, toto si hral dáko inak, nie?..." Ty sa ho opýtaš, že ako inak? On Ti niekedy ani nepovie, že ako,... iba vie, že niečo mu v piesni nesedelo....

Ľudia dnes majú doma (seriózne) CD-čka, počúvajú Reginu, chodia na miestne folklórne prehliadky,... nuž mnohí vedia ako má pieseň "správne" znieť... Ja sa preto prihováram za to, že hráč by mal na sebe hoc aj dlhšie popracovať a snažiť sa zahrať pieseň "tak ako sa má" a lebo mnohé sa nedá ospravedlňovať vyjadrením "to je môj štýl", alebo "toto mi pasuje lepšie"...

Dúfam, že sa teraz nespustí debata, že čo znamená "správne" zahratie piesne a čo nie... že kto - komu dal právo určovať čo je "správny" štýl",... kto ale tomu aspoň trošička rozumie, vie o čom hovorím...
rasťo13. September 2011
pre rychlíka:

1. k tomu "jasnému názoru" - treba upresniť rozsah platnosti: ten názor je jasný pre oblasť pódiového folklóru. Jasné, že heligónka sa nepoužíva len tam.

2. čo píšeš k tým štýlom, to zasa platí len pre ten folklór - pokiaľ hráš celoštátny repertoár V hlbokej doline, Tam pod Tatrami, a naviac maximálne tak na "narodeninových posedeniach, gulášpartiách ...", tak môžeš hrať štýlom, ktorý ovládaš, alebo ktorý ti sedí. Viactónový vs. primášovský štýl - ja to prirovnávam k dychovka vs. cimbálovka. A takú Na trenčianskom moste ti v Trenčíne zahrá aj dychovka aj cimbálovka, len si vybrať.
...13. September 2011
jeden podstatny rozdiel ktory si tu nejak nikto nechce uvedomit je ten ze ten heligonkar na podiu, kazdy jeden da zo seba to najlepsie co vie, zahra ako najlepsie vie. mozno zahra dvojhmat v podpolianskej piesni (v tej horehronskej snad byt moze, nie:) ? ), mozno sa inak "prehresi" proti tym jedinym spravnym manierom. ale zahra ako najlepsie vie ci skor ako mu trema dovoli. ale NIKDY nebude tvrdit ze to hra tym najspravnejsim a najlepsim sposobom - hra ako vie, a tak aby ho to bavilo a mal z toho snad i radost. jedine tu v diskusii sa daju najst absolutne pravdy a tvrdenia co je dobre a co zle... a chvalabohu ze aspon na tom javisku to clovek nepocuje. skoda reci.
rychlík13. September 2011
Rastovi o Cadcanovi - trocha ta opravim - Cadcan trpezlivo vysvetluje svoj nie "jasny", ale "vlastny" nazor. Nevravim ze je to zle, ale zopakujem este raz VLASTNY nazor. keby jeho nazor bol JASNY mozno by ho bolo pochopilo viac diskuterov a nemuselo dost v minulosti ku sporom
rychlík13. September 2011
kazda piesen - kazdy region ma svoj typicky sposob zahratia piesne. Sikovnost a vyzretost heligonkara sa moze do piesne prenasat len do urcitej roviny. Nemozes spevavu zapadoslovensku, cesku, alebo vychodniarsku piesen hrat "primasovskym" jednogombikovym sposobom. Alebo i naopak napr. horehronsku, podpoliansku piesen nemozes hrat viactonovo akordicky. Kazdemu co jeho je, mozes hrat piesen ako chces, no ked vopchas do nej styl, ktory tam nepatri piesen vyznie cudzo a niekedy az trapne.
Rasťo13. September 2011
Dobrý deň, myslím, že Čadčan robí v tejto diskusii veľmi dobrú robotu a obdivujem jeho trpezlivosť, s ktorou vysvetľuje svoj jasný názor (za všetko hovorí jeho ostatná odpoveď Kenedovi). Ťahá to dobrým smerom.

Jedna vec je repertoár - piesňové dedičstvo regiónu, a druhá vec je štýl hry, akým sa ho zmocniť, pokiaľ nepoznáte heligónkára, od ktorého by sa dalo čo-to pochytiť, mám na mysli situáciu, keď miestnych heligónkárov niet, alebo keď sa aj nájde, tak hrá české, takým tým najbežnejším spôsobom (nič proti českým pesničkám). Čiže, keď začínate, napríklad ako Kened v BA, a nie je, ako inde, jasné, akým štýlom do toho ísť. Z môjho pohľadu sú hneď dve možnosti - tak pekne dvojhlasne (nepoznám na to odborný výraz) alebo tzv. "primášskym" spôsobom hry - ako tu už pred časom niekto zbehlejší ako ja o tom písal .
Peter13. September 2011
pre Čadčana:

Myslím, že mi vôbec neoponuješ, ba potvrdzuješ môj názor, cit.: "...našiel som jednu pieseň v 7 zápisoch...". Ja k tomu dodám: samozrejme, lebo ste odpočuli 7 ujkov :-). Asi rozprávame o tom istom, Ty odborne a ja tak amatérsky... a amatérov/laikov odborníci príliš neuznávajú... (teraz vôbec nemyslím na Teba!)
Kontakt: peter@seman.sk
Ľuboš12. September 2011
Pre " KENED ":
Daj nejaký kontakt. Ja som tiež z Bratislavy.
" KENED "12. September 2011
Pre Čadčana
Ďakujem - jeden názor a rada ktorá stojí za niečo.
Čadčan 12. September 2011
Problém bratislavského heligónkara so zostavením repertoára sme sa tu snažili rozdiskutovať 29. júla tohto roku. Ako so Ti už raz napísal - repertoár, nástroj ( značku, ladenie .. ), odev, spôsob hry - to všetko si po starostlivom uvážení vyber sám.

Ak by som však mohol aspoň trošku poradiť, je dobré mať aj tzv. reprezentatívny repertoár - to jest taký, ktorým sa prezentuješ napr. na folklórnom festivale či heligónkarskom zraze ( zvyčajne sa v publiku - a to nehovorím o spoluúčinkujúcich - vyskytne pár fajnšmekrov znalých veci ). Ak by to bol repertoár starý prešporácky, mnohých by to potešilo, lebo by si zaplnil prázdne miesto na repertoárovej heligónkarskej mape Slovenska.
Repertoár na svadbách, podnikových oslavách, narodeninových posedeniach, gulášpartiách ... ten nie je až tak ostro sledovaný, tam sa dá zahrať aj východniarska, moravská, rakúska ... pieseň. A ak popri tom zahráš sem-tam aj niečo pôvodné z Bratislavy, bude to len dobré, lebo sa aj tieto piesne dostanú späť k ľuďom - a to nie je zanedbateľné.