Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Miro S.18. September 2011
Pridal som nové videá z Kojšovskej heligónky na Youtube.
(SMiro47). Budú ešte ďalšie.
J.M18. September 2011
neviete niekto kto ste boli vcera v korytarkach na heligonkaroch ci sa da este to dvd dade objednat co nahravali....
Marek Mužík18. September 2011
Včerajšie Korytárky sa naozaj vydarili , kto tam bol iste si prišiel na to svoje,parádna akcia ako vždy.
Kontakt: muzik76@azet.sk
rychlík18. September 2011
... no, Korytárky si zachovali svoj styl...prispelo k tomu aj nadherne pocasie...
Peter15. September 2011
Vieš čo?... Máš možno i pravdu... :-)
rasťo15. September 2011
pre Petra zo včera:

nedá mi a vrátim sa ešte k tým štýlom. Píšeš "Všetko sa dá zahrať i tak i tak, ale keď zahráš INAK, vyženieš pieseň z jej regiónu a garantujem, mnohí poslucháči (ak nie väčšina) to hneď počujú." Súhlasím, na určitej úrovni toto platí absolútne. Za tento názor som sa postavil v svojom prvom príspevku.
Je tu potom ale veľká oblasť tých bežných pesničiek, ktoré sú prijaté a bežne sa spievajú všade, nie sú viazané na región, (na lapidárny príklad V hlbokej doline, Tam pod Tatrami, na svadbách Vydala mamička) a dovolím si povedať, že tieto pesničky možno hrať na heligónke v rôznych štýloch a tak sa aj hrávajú, a v každom z tých štýlov môžu mať svojské čaro. (Takisto ako ich môže hrať dychovka, cimbálovka, i zábavová kapela so saxofónom bez toho, aby to na niekoho pôsobilo nevkusne, či gýčovo - to je vlastne prednosť tohoto repertoáru). Možnože je to iný level, než v ktorom žijú viacerí tu diskutujúci, a preto dochádza aj k niektorým nedorozumeniam. Domnievam sa, že v tomto leveli je sloboda štýlu aj pokiaľ ide o hru na heligónke.
Peter14. September 2011
... a bude tam priestor, aby sme sa mnohí (tu z diskusie) vzájomne osobne spoznali, vymenili názory, kamarátsky posedeli, pohrali,... a nakoniec zistili, že sme všetci celkom "normálni" ľudia a že tie naše žabo-myšie diskusné vojny boli a sú absolútne bezpredmetné... :-) ... dovolím si teda všetkých pozvať do Korytárok,... a prihovorte sa... :-)
Marek Mužík14. September 2011
V Sobotu sa koná perfektná akcia v obci Korytárky-okres.Detva. Celoslovenská Prehliadka Heligonkarov začiatok o 13.oohod na krásnom novom amfiteátri oplatí sa príst,viac info na obecných webových stránkach.
Kontakt: muzik76@azet.sk
...14. September 2011
pekne videa Miro, vdaka za nazdielanie. Neodpustim si: co by povedali tunajsi zastancovia tradicna na tu piesen "Javorom, javorom" co tam znie? Moja oblubena, tak som sa k nej hned pristavil. Spev, kroje, prejav. Moze, ci nemoze byt?
Peter14. September 2011
Mýliš sa, nie som dobrý hráč,...no na strane druhej si myslím, že aspoň tuším, aké by to malo byť....

Dobre, tak pošli mi na seba kontakt...
" KENED "14. September 2011
Pre Petra,
Ty budeš určite dobrý hráč, rád by som si ťa vypočul a aj niečo odkukal od teba. Kde by som ťa našiel - niekde na yotube, alebo kde ? Buď tak dobrý oznám mi to, Ďakujem
rychlík14. September 2011
Peter, to si dobre vystihol, ani ja by som to tak nedokazal napisat :)
Miro S.14. September 2011
Umiestnil som na Youtube zatial spracované videá z Kojšovskej heligónky 2011 a tiež niejaké staršie.
Keď budú ďalšie oznámim to. Adresa: SMiro47.
Peter14. September 2011
Aby sme sa opäť nedostali do slepej diskusnej uličky... Nikto nenariaďuje - a už vôbec nie v ľudovom folklóre, čo je správne a čo nie. Pravdou je, že ani nikto nemá na to právo, či patent určovať "správnosť". Možno sa zle vyjadrujem a nevyznieva to z mojich slov, ale mne ide o čosi iné. Naozaj do detailov, čo je správne/nesprávne pri hraní piesne by som nerád zachádzal, lebo to nechcem a pravdu máš, ani sa to nedá.

Myslím si, že v hrubých charakterových rysoch je ale treba dodržiavať typický prednes pesničky. To čo sa má hrať napr. duvajom malo by sa to tak i hrať a nie napr. polkovým rytmom. Spevavá "akordická" pieseň sa má hrať akordicky a nie napr. sólovo ako ste to nazvali "primášovsky". Naopak napr. sólové cifrové vrchárske piesne by sa nemali hrať akordovými viachmatovými štýlmi.... a takto by sa dalo pokračovať ďalej...

Všetko sa dá zahrať i tak i tak, ale keď zahráš INAK, vyženieš pieseň z jej regiónu a garantujem, mnohí poslucháči (ak nie väčšina) to hneď počujú. Niektorí ani nevedia slovami zadefinovať, čo je na Tebe - Tvojej piesni zle, len jednoducho hneď cítia, že to nie je ono...

Všetci zdieľame jeden geografický priestor, tu sme sa narodili, tu žijeme a i keď nie som východniarom, stredoslovákom, zapadniarom, či Čechom,... spoločné kultúrne dedičstvo "máme v krvi" a dáko podvedome (alebo dedičstvom génov? :-)) (ne)jasne cítime, čo prednesenej piesni patrí... aký štýl hrania je jej. Ak to hráč ignoruje, či vôbec také niečo vníma ako problém a možno je to len podľa niekoho obyčajné mudrcovanie, to už nechám na uvážení každého z Vás. Je to ale môj názor a moje skúsenosti...
Kontakt: peter@seman.sk
Šimon14. September 2011
To jsem uvedl jen jako příklad a náhodu, samozřejmě hledání pravosti a původnosti je věc složitá a nejistým výsledkem. Spíš jsem chtěl jen říci že ty CD od určitých interpretů zaměřených na širokou masu a hlavně kšeft nejsou tím pravým ořechovým zdrojem.
...14. September 2011
a stale dokolecka dokola. spravny zdroj, spravna pesnicka. co je to? hudba a zvlast ludova sa neda riadit podla gramatickej prirucky, ale ked vam to tak chuti, nech sa paci... Simon, ano, je dobre ked ta takto hrac posunie, len ci kazdeho kto ta tlapne po ramene povazujes za ten "spravny" zdroj, to je uz ina otazka. ako to vlastne zistis? i tu na strankach hodnotia ludia hudobne zanre ktore evidentne dobre nepoznaju no sami maju dojem ze najlepsie vedia ako to ma byt .ano, mozno je pravda ze nazivo to ma aspon trosku lepsiu uroven.
Šimon14. September 2011
Peter mám tu samou zkušenost o čem tu píšeš. Hrál jsem mezi lidmi jednu písničku, přišel pán že ji taky zná, ale trošku jinak přičemž mne plácnul po rameni a já věděl že chyba bude asi ve mě. Hned jsem doma šmejdil po jiných nahrávkách a notách a chybu jsem našel. Pán měl pravdu, já si to jen naposlouchal z nějakého toho komerčního masového CD a tam to bylo ošizené. Takže je to tak, chce to více si dávat pozor a vybírat ty správné zdroje písniček. Ono se ale většinou že je nesprávný dozvíš až to někde zmastíš a cesta k pravosti je někdy složitá.
Peter14. September 2011
Neviem,... neviem, či si použil dobrý príklad, no ale dobre. Niekedy dávno som mal na štýl zahrania piesne tiež taký zjednodušený názor. Praxou však časom dozreješ a zistíš, že i na takej guľašparte, chate, či narodeninách sa vždy medzi ľuďmi nájde niekto (alebo i viacerí), ktorí ako na potvoru rozumejú hudbe. Nemusí pritom vôbec ísť o profesionálov, nemajú žiadne hudobné vzdelanie a ani navonok sa zvlášť neprejavujú, no predstav si, že počujú... Skončíš pieseň a niekto z ľudí Ti povie: "Kamarát, toto si hral dáko inak, nie?..." Ty sa ho opýtaš, že ako inak? On Ti niekedy ani nepovie, že ako,... iba vie, že niečo mu v piesni nesedelo....

Ľudia dnes majú doma (seriózne) CD-čka, počúvajú Reginu, chodia na miestne folklórne prehliadky,... nuž mnohí vedia ako má pieseň "správne" znieť... Ja sa preto prihováram za to, že hráč by mal na sebe hoc aj dlhšie popracovať a snažiť sa zahrať pieseň "tak ako sa má" a lebo mnohé sa nedá ospravedlňovať vyjadrením "to je môj štýl", alebo "toto mi pasuje lepšie"...

Dúfam, že sa teraz nespustí debata, že čo znamená "správne" zahratie piesne a čo nie... že kto - komu dal právo určovať čo je "správny" štýl",... kto ale tomu aspoň trošička rozumie, vie o čom hovorím...
rasťo13. September 2011
pre rychlíka:

1. k tomu "jasnému názoru" - treba upresniť rozsah platnosti: ten názor je jasný pre oblasť pódiového folklóru. Jasné, že heligónka sa nepoužíva len tam.

2. čo píšeš k tým štýlom, to zasa platí len pre ten folklór - pokiaľ hráš celoštátny repertoár V hlbokej doline, Tam pod Tatrami, a naviac maximálne tak na "narodeninových posedeniach, gulášpartiách ...", tak môžeš hrať štýlom, ktorý ovládaš, alebo ktorý ti sedí. Viactónový vs. primášovský štýl - ja to prirovnávam k dychovka vs. cimbálovka. A takú Na trenčianskom moste ti v Trenčíne zahrá aj dychovka aj cimbálovka, len si vybrať.
...13. September 2011
jeden podstatny rozdiel ktory si tu nejak nikto nechce uvedomit je ten ze ten heligonkar na podiu, kazdy jeden da zo seba to najlepsie co vie, zahra ako najlepsie vie. mozno zahra dvojhmat v podpolianskej piesni (v tej horehronskej snad byt moze, nie:) ? ), mozno sa inak "prehresi" proti tym jedinym spravnym manierom. ale zahra ako najlepsie vie ci skor ako mu trema dovoli. ale NIKDY nebude tvrdit ze to hra tym najspravnejsim a najlepsim sposobom - hra ako vie, a tak aby ho to bavilo a mal z toho snad i radost. jedine tu v diskusii sa daju najst absolutne pravdy a tvrdenia co je dobre a co zle... a chvalabohu ze aspon na tom javisku to clovek nepocuje. skoda reci.