Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Jozef D.17. Máj 2012
kamarat ma ich 7 CD - Kysucky pramen z Oscadnice a Martin Cernansky - hra na heligonku je penka, p. Cernansky je naozaj majster, ale to cd je take zvlastne, nepaci sa mi hlavne ten zensky hlas, pani co to spieva zjavne nevládze, je to pre nu vysoko
nasiel som ich aj na youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=i3dy1mfycao
---17. Máj 2012
Presne tak ked im budeš hrať pesničky tvojho regionu ktore nikdy nepočuli zostanu pasívny ale ked im hodíš na notu tú ich čo poznaju je to ine.Jasne že može hrať aj zo svojho regionu aby vedeli ake sa u nich hrajú. Inak si pesničky pýtaju sami ktore chu počuť.Akurat ten s toho kríža to furt nechápe...
...17. Máj 2012
hrám aj zo svojho regionu, lenze tych ludí treba niecom zabavit...a povacsine si oni pytaju pesnicky, ktoré mam zahrat....musím prezradit, ze aj ked sme hrali v polsku sumi javor sumi, mysleli sme si ze to nebude dobry napad, ale bol... ludia sa postavili zo stoliciek a tlieskali asi 15 minut...ocenili to, ze sme zahrali aj nieco od nich a pviem vam, ze kazdy do jedneho spieval...bol to krasny pocit - po vystupeni si to vyziadali este raz :D
Ján z Kríža17. Máj 2012
A to má byť smerodajné, že pieseň ˝A na hure oveš pokošený˝ hrá nejaký vraj Kysucký prameň? Každý folklorista vie, že je to pieseň východniarska.

Aj vtedy, keď ideš hrať na opačný koniec Slovenska, hraj piesne zo svojho regiónu. Budeš vzácny, jedinečný a donesieš im kus svojho kraja.
Jozef D.17. Máj 2012
pre Jan z Kríza
piesen co spieva v seredi - a na hure- som pocul spievat aj Kysucky pramen
....17. Máj 2012
piesne vylucne zo svojho regionu si moze spievat clovek, tkorý si ide zahrat raz za cas niekde na nejaku prehliadku....avsak clovek ktoreho vystupenie trva aj niekolko hodín si zahra vsetko.... aj ja hravam piesne z celeho slovenska a vzdy sa to pacilo...budem tazko hrat piesne zo svojho regionu, ked idem na hrat na druhy koniec slovenska a nikto to tam nepozna
Peter17. Máj 2012
pre Bonyho:

Neideš náhodou do Dežeríc?
Kontakt: peter@seman.sk
Ján z Kríža17. Máj 2012
No neviem - pozrel som si video zo Serede, ktoré má na svojej stránke, a tam spieva prvú a tretiu skladbu autorskú, druhú východniarsku. Po Kysuciach ani chýru, ani slychu.
Roberto16. Máj 2012
Pre johnypeas

Reagujem na Váš príspevok o Vlaste Mudríkovej. Čo sa týka jej stránky, súhlasím s Vami a myslím, že k tomu už nemá cenu nič dodávať. Pravda je aj to, že na jej CD je kysuckých piesní menej ako tých z iných regiónov, ale taký bol pôvodný zámer. Dôkazom tejto skutočnosti je nasledujúce video:
http://www.youtube.com/watch?v=0JcTp_sOkLU
Ináč tvoria jej repertoár naozaj predovšetkým ľudovky z Kysúc.
+++16. Máj 2012
johnypeas: Ideš do Dežeríc? rád si pozriem teba ako hráš a spievaš.je to možné?Alebo sem daj link na nejaku nahravku video tvojej prezentácie ďakujem. Fakť si ho rád vypočujem a podučim sa niečo.
pozorovateľ 16. Máj 2012
Tak napríklad tri autentické piesne z Kokävy nad Rimavicou :
a) Kod zmo sä tak zišli
b) Mošär, mošär
c) Na zelenej lúčki milá stála

Tri autentické piesne z Čičmian :
a) Navrch Javorince veľké dymy stoja
b) Čičora, čičora
c) Na svatého Jána na zelinách spala

Tri autentické piesne z Východnej :
a) Vychodna, Vychodna, vo dva rady domy
b) Čuo som sa ja nachodziu
c) Načuo sce nas vouaui

A takto by som mohol menovať desiatky obcí. Ja som už totiž z diskusie pochopil, že hlavnou príčinou toho, prečo nehrajú niektorí heligónkari piesne svojej obce či regiónu, je absolútna folklórna neznalosť, nevzdelanosť a naivita.
johnypeas16. Máj 2012
Každá obec, mesto, či oblasť má svoje autentické piesne..... každá má svoje vlastné, len ich treba zozbierať....
***---16. Máj 2012
Pre johnypeas

Vieš povedať aspon 3 pesničky,ktoré sú autentické pre stredoslováka?
johnypeas16. Máj 2012
to bol len príklad, neviem kde všade sa pieseň spieva a všade môže mať veta trochu iný význam, iné slová...... každopádne som chcel poukázať na to že je lepšie speivať svoje piesne...
.16. Máj 2012
Ja to poznam "ked na razila hruď presekla " a teraz čo.
johnypeas16. Máj 2012
a vyjadrím sa k p. VLASTE MUDRÍKOVEJ...... naozaj spieva krásne, občas mám pocit že trochu nosom, ďaleko to dotiahla, jej CD počúvam už asi 2 mesiace,,, ALE: jej web je naozaj až moc preťažený superlatívmi..... Tá druhá slečna z Kysúc má krásnu stránku kde sa nijak zbytočne nevychvaľuje.... nie nadarmo naši starí otcovia používali výrok "Samochvála smrdí".... načo sa zbytočne prechvaľovať? Tiež uvádza že spieva piesne kysucké, ale opak, ako už mnohí napísali, je pravdou. Možno na to má, áno, ako mnohí píšete kvalitu hlasu, kvalitu hry atď..... ale keď nespieva svoje, nieje to ono - nieje tam to SRDCE regiónu...... aj v texte sa občas mýli a tým mení celú koncepciu významu piesne.... napríklad na CD má pieseň "Osemnásty rôčik nastal" - určite tú pieseň každý poznáte... počúvam počúvam a naraz počujem "Keď narazila TAK zasekla, až do Dunaja krv vystriekla..." - v tej piesni je to slovo odvodené od "zaseknúť sa" a čo ja osobne poznám text tak by malo byť "Keď narazila sa zasekla, až do Dunaja krv vystriekla..."..... môj názor.... a sem tam sa nejaká tá chybička vloudila keď som si vypočul obe CD od začiatku do konca, ale zároveň dodávam, nieje to môj štýl, je z iného regiónu ako ja, nespieva autenticky ako ja, dokázala v speve viac toho ako ja atd atd atd..... vždy si ju rád vypočujem a neraz ju mám doma pustenú aj celý deň...... poteší, radosť počúvať ju, ale vravím, keby som ňou a stojím na javisku, hrám len svoje, mimo javiska hocičo....... aj Goraľu goraľu....... naozaj.... uvedomme si čaro autentickosti folklóru..... nebude krajšie keď každý na heligonkárskom vystúpení zahráme každý niečo svoje, niečím prekvapíme, niečím neznámym pre ostatných? Tam by malo spočívať čaro heligonkárskych vystúpení.... A na VÁŠ ARGUMENT: "Hrám na javisku to čo chcem a prečo chcem, lebo sa mi to páči" - to nieje gro toho načo tam idem, veď keď sa mi to páči, tak to si každý hrajme doma, načo by som sa trepal na heligonkársky meeting keď si predstavím že tam každý zahrá to čo už poznám a hrá to "skoro každý"..... hrajme každý svoje.... a bude nám fajn...
johnypeas16. Máj 2012
Absolútne strácate mienku o tom čo znamená pojem "autentický" folklór. Už neraz dávnejšie som vysvetľoval, že na javisku cez vystúpenie by mal každý hrať to svoje, z jedného regiónu, a nie odrhovačky z celého Slovenska. Je to úplne iná vec keď človek pred alebo po vystúpení mimo javiska zaspieva Kúty Kúty, Na Orave dobre, Tota Heľpa či Tys falešná frajárko..... ide o to že na to javisko, ako spomínal jeden príspevkujúci, nepamätám si nick, patria piesne autentické - svoje. Bol na vystúpení na Orave kde začali hrať jeho piesne, viete čo je to za pocit? Tí čo vediete svoj folklór autentickou cestou a zažili ste to viete, že ten pocit je trápny, smutný a zároveň trochu plný hnevu... Prečo sa niekto na javisku PREZENTUJE (lebo javisko je o sebareprezentácii) mojou piesňou? Ja som to zažil, a neraz, že piesne z môjho folklorneho suboru začal speivať niekto iny, hroznym sposobom, napríklad "Zlatá heligónka 2010 Galakoncert" jeden šuhaj - no skoro ma kleplo, spieva to bez srdca, nepozná náš kraj, nevie o čom spieva, text doplietol, hra nemá autentické cifry heligónky ktoré má u nás atd atd atd.... myslíte si že je to správne? potom to divák môže pochopiť ako jeho pieseň a myslí si že to je originál, ale to je URÁŽKA voči samotnej PIESNI !!!!!!!! Treba si uvedomiť, či ste husličkár, gajdoš, harmonikár, heligonkár či spevák, na javisku sa prezentujme len piesňami svojimi, a keď ich radi hráte, hrajte si ich mimo javiska, neprezentujte sa codzím pokladom a nerobte z toho svoje bohatstvo! Tie piesne majú svoj pôvod a treba to akceptovať......
Peter16. Máj 2012
rýchlik, máš pravdu, že cestovné náhrady znie lepšie ako honoráre :-) Ale je pravda, že p. Skubeň opísal reálne situáciu, tak ako je. Myslím si, že to je len na prospech veci, že dokáže zabezpečiť financie pre takúto akciu - aj občerstvenie v Seredi pre účinkujúcich je skutočne ako na nejakej veľkej hostine. Je jasné, že pán Skubeň má aj zopár neprajníkov na tejto stránke alebo medzi heligonkármi, no myslím si, že za zorganizovanie tejto akcie si zaslúži skutočne pochvalu.
Samozrejme, že merítkom kvality podujatia nie je len výška honorárov, alebo veľkosť rezňov na stole, ale v Seredi sa schádzajú kvalitní heligonkári z rôznych regionov, od východu, severu, stredného SR po západ a aj Čechy.
rychlík16. Máj 2012
p. Ladislava S. osobne nepoznam, no musim teraz priznat, ze z tohto prispevku co napisal mam osobne dobry pocit. Otvorene opisal situaciu v Seredi a teda nie je co dalej riesit ake dohady. Nikto iny nez jeden z organizatorov to nemoze napisat pravdivejsie. Kto chce nech do Serede ide, kto nie nech na nu kasle a hotovo. Drzim palce, nech sa vam tam dari.
/iba mala poznamka: nikde nerozprvajte o "honoraroch". Nazvite to radsej "cestovne nahrady". Zneje to lepsie a nebude to robit zlu krv/ :))
Ladislav16. Máj 2012
Dobrý deň prajem všetkým, aj priaznivcom ale aj nepriaznivcom.
Na Seredské vystúpenie heligónkárov sa tu už popísalo veľa aj dobrého ale aj mnoho neprávd. Nepravdy píšu z pravidla tí čo u nás vôbec neboli, ale čo už, nikomu nebudem zatvárať ústa, nech sa vysporiada sám so svojím svedomím.
Na celé zabezpečenie podujatia som sám, nesťažujem sa som hrdý, že som v Seredi presadil takúto krásnu akciu, preto, že v Seredi pred piatimi rokmi vôbec nevedeli čo je to heligónka.
Niekomu, hlavne tým ktorí u nás neboli veľmi vadí vstupné 5.€, Dávam do pozornosti že v Seredi je množstvo kultúrnych podujatí a vstupné sa pohybude od 10.-€ vyššie.
Jasné, divákom nerobíme chlebíčkové hostiny to tu nie je zvykom a ani by to zrejme nechceli, prišli sa pozrieť na interprétov a zaspievať si snimi, pobaviť sa, rozveseliť.
Na druhej strane pre účinkujúcich sa snažím vytvoriť príjemné prostredie z bohatým občerstvením - rôzneho druhu a to tak aby im nič nechýbalo a čuduj sa svete žiaden si nesťažoval, sú veľmi spokojní. Teraz sa nevyťahujem ale dávam do pozornosti aby si konečne prestali utierať ústa o 5.-€ vstupné. Hráčom z východu a Prahy poskytujeme honorár 150.-€, hráčom zo Stredného slovenska 100.- € Západné slovensko 50.- € , teraz , takto sme poskytli honoráre 23 účinkujúcim. Ďalej dávame ako pamiatku keramickú heligonku-krásnu, ďakovný list a flašku šampusu.
Vážení, ak chcete silou mocou haniť, tak hante ale povedzte čo robím zle a ako by som to mal zlepšiť poprípade ako dobre to robíte Vy.
Mám zato, že táto stránka je hlavne o korektnosti, slušnosti, poradenstve a priateľstve heligonkárov bez rozdielu ako hraju, hlavné je že hrajú a nie o devstácii človeka a jeho názore. Mne vôbec nevadí a ani sa tým nezaoberám čo Vy dáte hráčom , obecenstvu to je na Vašej úvahe, ja viem ale Vás trápi naše 5.-€ vstupné.
s úctou JUDr. Ladislav Skubeň