Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
nováčik18. Máj 2012
Tonko, prosím ťa daj my sem tie zdroje, kde hrajú aj heligonkárov :) Lebo väčšinou keď počúvam napr. kolovrátok (tak nejak sa to volá) tak tam púšťajú kadejaké ľudovky, len heligonku som tam ešte nepočul.
Tonko18. Máj 2012
pre nováčik

Ako je pesnicka stara, na tom nezalezi. Co je v kurze zistis, ked si pustis radio, kde hraju na zelanie, jubilantom a podobne relacie. Tam si ludia objednavaju to, co sa im paci . Ked budes mat v repertoari tie pesnicky, mozes ist na akciu, inac by s tam mohol pohoriet, lebo oni sa pustia spievat a ty by si na nich cumel.
M.P.18. Máj 2012
Keď čítam tieto diskusie, nemôžem uveriť vlastným očiam. Ja doteraz poznám heligonkárov len ako ľudí milých, spoločenských, milujúcich svoj nástroj, ktorých najvačšou odmenou je potlesk kolegov a účastníkov, radosť z toho, že potešili iných. A tu zrazu čítam závistlivé riadky, poukazovanie na kopírovanie podujatia, či iné veci, čo som doteraz nikdy nepostrehla. Preto prosím, milí heligonkári, namiesto niekedy trápneho vypisovania zoberte radšej do rúk harmoniku a hrajte, hrajte. Možno raz budete takí dobrí, že aj Vás budú iní chváliť, či dokonca závidieť.
...18. Máj 2012
vdaka za zopakovanie toho najrozumnejsieho co tu asi na tuto temu bolo povedane. ale je to maloplatne, je len otazka casu kedy dalsi majster sveta zacne s tym co sa moze hrat v krcme, co na javisku a sme tam kde sme boli.
len tolko18. Máj 2012
tento prispevok od p. MIRA S. stal naozaj za precitanie, mali by ste si ho vsetc este raz pozorne precitat:

Už neviem po koľký krát sa tu rieši problém hrania piesní vlastného regiónu.
Zamyslel sa niekto nad tým či majú všetci ľudia niekde na západe, alebo východe Slovenska radi pesničky z Podpoľania, Terchovej, Oravy, alebo z iného stredoslovenského regiónu? Tiež to platí aj opačne, či na stred. Slovensku majú všetci radi hudbu a piesne z východu, resp. zo západu?
Už som sa viac krát stretol tu na východe s názormi niektorých domácich poslucháčov, že cifrovanie Terchovcov, Podpoľancov a aj iných, ktoré sa mne osobne páči - samozrejme keď je vynikajúco zahraté, nazvali "trdlikanie", ktoré im nič nehovorí!!!
Platí: - proti gustu žiadny dišputát!
Na heligonkárskych akciách - vystúpeniach - súťažiach je väčšinou dosť veľký šum, hluk zo strany publika. To znamená, že vždy sa v publiku nachádzajú nejakí ľudia, ktorých to menej baví ako ostatných. Keď sa niekomu nedarí - hlavne mladému hráčovi, tak začnú tlieskať, aby ho podporili, ale nie vždy a nie každý tlieska úprimne, len sa nechá strhnúť ostatnými.
Už som zažil hráčov, ktorí hrali mizerne, ale nikdy obecenstvo nikoho nevypískalo, vždy mu aspoň trocha zatlieskali.
Naopak, keď príde na pódium hráč, ktorý začne hrať vynikajúco, brilantne a ešte k tomu aj výborne spieva, tak diváci stíchnu a väčšinou tlieskajú už počas hrania (čo mne osobne dosť vadí - hlavne pri nakrúcaní, ruší to zvuk, ktorý mi nahráva kamera) tohto vynikajúceho hráča.
Všetko toto môžem dokázať svojimi nahrávkami z rôznych vystúpení heligonkárov. Samozrejme bez tých rôznych názorov ľudí o hudbe jednotlivých regiónov Slovenska. Do kamery nikto nič hanlivé nepovie!
Ďalej sa chcem vyjadriť ku oblečeniu na heligonkárskych vystúpeniach a k repertoáru hráčov.
Pred časom som bol v Zázrivej na ukončení fašiangov a tam až na cca štyroch, piatich mladých ľudí nemal nikto žiadny kroj, ale hrali v civilných šatách a niektorí v oblečení, ktoré mali počas maškarného sprievodu.
Až na pár hráčov, ktorí hrali svoje regionálne piesne, tak väčšina hrala od Českých všeobecne známych pesničiek po Slovenské všeobecne známe pesničky. Nepostrehol som, že by sa niekto pohoršoval - snáď aj áno, ale určite to nebola väčšina divákov.
Ja pochádzam zo západu a skoro dve tretiny života žijem na východe, takže mám vzťah aj ku hudbe a piesňam západniarskym, ale aj k piesňam východniarskym, ktoré su podľa môjho názoru melodickejšie a rytmickejšie, ale veľmi rád mám aj hudbu a piesné zo Stredoslovenských regiónov, ktoré keď zahrajú takí hráči ako pán Miho, Jackuliak, Mitter, Purdek, Bobáň a iní, ktorých všetkých sa tu nedá menovať - dúfam, že som nikoho neurazil, tak človek, ktorý má rád folklór musí počúvať s nadšením a úctou ku vynikajúcim hráčom a krásnej ľudovej hudbe.
Osobne rozlišujem heligonkárov na slabšich, priemerných a tých vynikajúcich. Nevadí mi ale čo kto hrá, či je to autenticé z jeho regiónu, alebo nie. Je to ale len a len môj názor a nikomu ho nevnucujem.
Ešte jedna poznámka.
Keď tu chceme slušne a bez urážok diskutovať, tak diskutujme ku téme a nie ku diskutérom. Nikdy o nikom nepíšme, že ty si taký, alebo onaký a nemáš pravdu.
Keď si myslím, že niekto nemá pravdu, tak mu to treba dokázať pomocou dôkazov a nie nádavkami a osočovaním!
Už som to tu hore napísal. Každému sa niečo iné páči a presviedčať niekoho, že mne sa to nepáči nemá vôbec žiadny význam.
Tiež na túto stránku, kedže je verejná, môže napísať kto chce čo chce a tak tu môže zavítať aj ten kto s heligónkou nemá nič spoločné a pod akým-koľvek menom môže pourážať kohokoľvek. Na to ale netreba reagovať.
Aj mňa niektoré príspevky nazlostia a mám veľkú chuť na ne reagovať, ale treba počkať až zlosť prejde a až potom písať.
Takže, keď budeme ku sebe slušní, tak sa tu môžeme aj podpísať.
len tolko18. Máj 2012
novaci, mas pravdu...stojime si za svojim, regionalisti si zahraju svoje z regionu a my ostatní to , co je nam srdcu blízkô :D
......................18. Máj 2012
....nepaci sa mi to, ze ma byt niekto odsudzovny preto ,lebo si nehra piesne len zo svojho kraja?! to je moj nazor , ja sice hravam aj s kapelou, takze mi hrame piesne z celeho slovenska, ale mal som potrebu vyjadrit sa k teme. Ale pisal som aj , ze je potrebne rozmysliet si co a kde idem hrat !! len som ostal prekvapeny , ze niekto ide kritizovat M.Č. to je uz naozaj drzost
nováčik18. Máj 2012
Taká otázočka. Podľa čoho sa určujú ľudové, niekoľko desať, možno storočí staré pesníčky, že ktorá je v kurze? Každý hrá to čo sa jemu páči ne? Tam by nemal byť vplyv okolia, resp. iných heligonkárov. Alebo sa mýlim?
Tonko18. Máj 2012
Ja poznam takych heligonkarov, co hraju pesnicky, ktoré su momentalne v kurze. Z akeho su kraja alebo ci je tam chyba, to nehra rolu.Hrania maju viac ako stihaju. Kroj maju jednoduchy, muzikansky. Heligonkarske akcie videli a hovoria, ze videli sme to, tak naco tam este pojdeme.
rychlík18. Máj 2012
uzavriem to otazkou: KTO TU KOHO OSOCUJE? ved je tu normalna diskuzia, nevidim na nej nic zvlastne. Vy, ktori ste taki citlivi na osocovanie ukazte tu jeden prispevok ktory osocuje
Ján z Kríža18. Máj 2012
Súhlasím. Heligónkari by mali pred vlastnou pohodlnosťou (hrajú všetko bez rozmyslu) uprednostniť nadhľad a upriamiť pozornosť na budúcnosť. Inak sa nám potom naše vyhranené regióny zlejú do jedného celku a Slovensko sa stane folklórne nezaujímavou krajinou.
johnypeas18. Máj 2012
Pre Miro S., Peter...... a všetci ostatní:

TU IDE O TÚ AUTENTICKOSŤ - konkrétne o to, že sa máme prezentovať vlastnými piesňami. Každý hudobník, či už je to heligónkar alebo hoc kto iný, musí vsadiť na vhodný výber piesní. A je asi hlúposť ak zahrá jednu z Podpoľania, jednu z Turca, jednu z Východu, jednu Moravskú a svoje kolečko piesní zakončí goralskou, nemyslíte???? Ku piesňam ktoré spievame je vhodné aj kroj zosúladiť.... A ak teda spievate mix, a to čo vás baví, a ohŕňate sa tým že hráte čo chcete a kde chcete, tak aspoň treba na úvod k tomu povedať, niečo ako "A teraz milí poslucháči Vám zahrám pieseň z regióinu *******." Alebo "Na sebe mám oblečený kroj z regiónu ***** lebo odtiaľ pochádzam ale piesne Vám zahrám z *****." Aj keď to je síce dosť polemické ale aspoň tak, aby nedošlo k nedorozumeniam. Tak potom domáci budú akceptovať chyby v interpretácii piesne, v štýle hry a celkovom dojme, alebo aspoň čiastočne akceptovať..... Ale nebudú mať pocit že je to vaše..... Opakujem sa, stále hrajme to čo je naše, a ak to nieje naše, tak to povedzme. VIETE KOĽKO ČASU, nervov a ochoty dalo zabrať ľuďom ktorí SI DALI TÚ NÁMAHU, chodili po starých ľuďoch v svojom regióne a pýtali sa, chodili na dlhé rozhovory, počúvali ich, aby vedeli čo sa tam spievalo, ako sa tam spievalo, aký text má ta pieseň a aký význam....... TOTO SI UVEDOMME...... ako uvádza aj "rýchlik" - domáci keď počuje na javisku od interpreta z iného regiónu vlastnú pieseň, reže mu to uši - áno, je to pravda a môžem to potvrdiť..... Už dlho sa chystám tiež na jedného človeka ktorý prespevuje naše piesne a chodí si s nimi po súťažiach, ale to že naša snaha a dlhodobé cvičenie a nahrávka na CD tú pieseň urobili peknou, a on to takto hanobí.... Tu ide stále o to, spievajme to čo je naše a ak nie, tak to povedzme, inak divák nadobúda pocit, že sú naše, a CHCEME - NECHCEME, za takých 30 rokov, čo naše deti? čo naši vnukovia? Aké dedičstvo - aké kultúrne bohatstvo im tu necháme???? To že každý bude spievať všetko, ľudia, vznikne taký mix, že Slovenský folklór prestane byť svetový unikát, ale len obyčajné odhrovanie ľudoviek, ktoré nikto nevie poriadne zaspievať.....
Rasťo18. Máj 2012
Karol, či tri bodky, či štyri bodky,
aký je vlastne tvoj názor a čo to máme pochopiť?
:D18. Máj 2012
pre p. Petra

viete ale lepsie je na nejaku tu chybu upozornit ako tu niekoho zhadzovat a osocovat. Ja tiez hravam piesne z celeho slovenska, lebo mne sa pacia vsetky, ale ked ma niekto slusne upozorní na chybu tak ano, preco nie, ved sa poucím - ale neznamena to, ze ich nemozem hravat. Co ma ako naucili tak to hram.
Hram na heligonku, naucila som sa to samucicka sama a som na to hrda, presla som skoro cele slovensko a vzdy som vysla v ustrety piesnam aj z inych regionov a naucila som sa ich prevazne na tom danom mieste - no netvrdím, ze nieco naozaj nehram presne tak , ako by sa malo ale na viacero piesni je viacej melodii . Samozrejme , ze na heligonkarskych prehliadkach sa snazim hrat "tie nase " piesne, ale zahram si aj nieco ine.
Diskusie tu uz su o osocovani druhych a niektorí ludia si tu neuvedomuju, ze beru chut do hrania aj ostatným.
Preto pre vsetkych novacikov, neberte na tieto nazory, ale hlavne na tie svoje, hrajte srdcom, lebo vtedy to ma zmysel :D
Karol18. Máj 2012
KAZDY BY MAL NAJST POCHOPENIE PRE TOHO DRUHEHO, LEBO TOTO OSOCOVANIE NIKAM NEVEDIE A KAZDY SI STOJI ZA SVOJIM NAZOROM. MUDRI LUDIA TO POCHOPIA A TÍ DRUHY TO BUDU DONEKONECNA KOMENTOVAT.
TÝMTO OPUSTAM TUTO KONVERZACIU A PRAJEM VSETKÝM "ZNALCOM FOLKLORU A LUDOVYCH PIESNI" (hlavne tím "regionalistom" ) VIAC SLUSNOSTI A POROZUMENIA AJ PRE DRUHYCH HRACOV.
lom-dom18. Máj 2012
pre vychodniar...
nahram a poslem, aj ked neznamena, ze to ze tu napises, ze si vychodiar, ze nim naozaj si..ja mam polovicu rodiny vychodniarov

pre xyz... rozum nemaju tí, ktorí neakceptujú druhých hráčov a ich názory

..a precitajte si príspevok p. Mira S. , ak uz toto nepochopíte, tak debata s vami nema zmysel
nováčik18. Máj 2012
a práve tí ľudia patria do 2. skupiny
xyz18. Máj 2012
podla niektorych su tu iba 2 skupiny ludi:

1. Taki co maju taky isty nazor ako ja
2. a ti druhí co nemaju rozum
?18. Máj 2012
pre Mira S. ak tu čítaju ľudia čo maju rozum tak čo si napisal pochopia.Ak nie tak bude debata zase ......,dík
Milan S18. Máj 2012

Pre Miro S.

Pán Miro S. všetka česť, že ste sa rozhodli tak vysvetliť
diskutujúcim ich problémy v slušnej diskusii. Ja som si
povedal, že už na vystúpenie Heligonky nikdy neojdem, lebo
so, začiatočník v pokročilom veku. Možno to po Vašom príspevku
ešte niekedy skúsim.