Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Janko K.11. Apríl 2014
Andrej,
čo tak k DGCF ešte BEsAsDes a FisHEA a máš to komplet:)
Alebo si kúpiš jednu chromatiku a neriešiš viac nič, zahráš všetko ...a ešte aj pár tisíc eur zostane vo vrecku:)
?11. Apríl 2014
No a ked to uz teda má či môže byť DG, ako s tými oktávami? Na youtube som našiel dve nahrávky DGčiek s hlbokou oktávou

http://www.youtube.com/watch?v=rOFrFQAhS4w

http://www.youtube.com/watch?v=9eJwj5Gu1PI

a jedno porovnanie CF s DG v základe, kde ale musím priznať, to DG vôbec nezneje príliš pekne, aspoň podľa mňa.

http://www.youtube.com/watch?v=UFbsj07fv0g

Ale záznam skresľuje, to si uvedomujem. Čo tak čítam príspevky, zväčša keď vyššie ladenie, každý si tam dá nejakú tú oktávu.
Šimon11. Apríl 2014
pro Andrej Švarný

Tak jak píše Janko K. není to lidová písnička co hrajeme.
Co se týká heligonky většinu teď odehraji na ADG, CF a GCF.
Poslední dobou mi nejvíce sedí to ADG. Pokud hraji třeba v G dur tak neřeším zda je to na GCF z první řady nebo na ADG ze třetí řady. G dur je pro mne G dur a když zpívám je mi jedno zda se doprovázím v nízké nebo vysoké oktávě. Na kytaře když hrajeme ve dvou tak jeden třeba to G dur v základní poloze a já aby to bylo barevnější tak s kapodastrem
na sedmém poli a kytara mi zvoní ve výškách. Co zpívám je mi jedno, pořád je to v G dur. Tak to mám i s heligonkou. Myslím si že je jedno zda tě někdo doprovází v nížší nebo vysoké oktávě. Když chci zazpívat tón G v nějaké spodní oktávě a někdo mi ho zahraje na klavír v kterékoliv horní oktávě měl by se každý chytit a své géčko zazpívat. Tak by to mělo být, ale i já s tím mám občas potíže. Pokud se třeba dolaďuje čtyřhlasý vocál a je tam nějaký akord např.zmenšený,
dim, maj, apodobné srandičky vždy se mi tón lépe chytá když si ho brnknu v poloze kde jej budu zpívat. Někdy je to boj, ale vše jde nacvičit. Vše je v tom že jsem špatný zpěvák. Můj kapelník zazpívá cokoliv kdykoliv čistě i bez doprovodu. No jo, každý jsme dostali do vínku něco jiného, on mi říká že všichni dostali po zásluze !!! Ale dáš mu do ruky kladivo a než zatluče hřebík má prsta modré a autoškolu dělal 5 let a to u kamaráda !!! Muzikant je ale skvělý.
Andrej Švarný11. Apríl 2014
Tak len tak trochu po poslednych prispevkoch o rozlozeni piesni na rozne stupnice :

zeby 4 radova heligonka DGCF ? 4 durove a 3 molove stupnice

Nie velmi tradicne v nasich koncinach ale preco nie.

Alebo mat 3 rad DGC a este 2 rad CF alebo FB ?
Alebo mat 2 rad DG a 3 rad GCF alebo 3 rad CFB ?

Alebo ostat len pri kupe 2 radovky DG a 2 radovky CF ?
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Oňo10. Apríl 2014
Pre Šimon - máš pravdu,že nástroj je potrebné prispôsobiť k hlasu,ale nie úplnú,je potrebné prispôsobiť ho aj k farbe pleti a povahe hráča.K farbe pleti preto aby hráč ešte aj po polnoci vyzeral ako človek a k povahe preto aby nervák ten nástroj tak ľahko nerozbil.
Oňo10. Apríl 2014
A čo,tých 33 ťahavých piesní od p.Čerňanského.S mojim nízkopoloženým hlasom som asi na štyroch neuspel.Potom ma napadlo,že ich skúsim zahrať na B,Es a čuduj sa svete zapasovala.
...10. Apríl 2014
Statistika od Janka je este zaujimavejsia, predsa len je to ludova hudba, Simonov folk moze byt iny aj ked rovnako pekny sudok. Matematickyu zratane z jankovho prispevku: v ladeni CF (Fdur, Cmol zastupene najpocetnejsie v zozname) a DG (Gdur, Emol), by sa mala dat zahrat drviva vacsina tj dokopy 80% skladieb. Takze ak to berieme presne ciselne, tieto dve ladenia by mali byt najlepsou volbou :)
otázka na techniku hry10. Apríl 2014
Kto má skúsenosť, aké ťažké, pokiaľ povedzme obstojne zvládam dvojradovku, je naučiť sa hrať na trojradovke? Myslím tým ozaj využiť jej potenciál, nie iba hrať akoby vždy na dvoch radoch z troch. Nikdy som neskúšal, nebolo kde, mám pred sebou akurát rozloženie tónov na dvoj a trojradovke. Za praktické skúsenosti vopred vďaka.
Janko K.10. Apríl 2014
Šimon,
pekná štatistika a veľký rozptyl tónin. Zrejme preto, že nehráte tradičné ľudové piesne, ale country, folk, alebo niečo podobné. Ináč by bol rozsah tónin oveľa užší.
Ja som tiež urobil sumár repertoáru našej mužskej speváckej skupiny a vyšlo mi toto:
V durových pesničkách
50 % - G-dur
40 % - F-dur
10 % - ostatné
Pri molových pesničkách
40% - D-mol
30% - E-mol
ostatné G-mol, prípadne A-mol
Podotýkam, že akordeonista , ktorý nás sprevádza, dokáže zahrať z hocičoho, ale vždy hrá v takej tónine, ktorá vyhovuje väčšine z nás, prípadne je lepšia pre dvojhlas, či trojhlas.
My sme ale východniari, v iných krajoch to može byť ináč.
Rychlik má tiež pravdu v tom, že väčšina notových zápisov ľudových piesni je robená v G-dure, prípadne F-dure, D-mole a len malo ľudových piesni, napr. typické ženské, je napísaných v D – dur, či C-dur.
hlava10. Apríl 2014
Rychlik

prave o to posadenie hlasu spevaka/solistu ide, ako napisal Simon, tomu sa podriaduju nastroje. Kombinacia rozsahu piesne a rozsahu solistu urcuje toninu pre kazdu piesen, a nielen ludovu.

ak autor pise partituru pre viac nastrojov, musi ju napisat tak aby sa vsetky zmestili do rozsahu, idealne aby hrali tam kde najlepsie zneju. takze tiez sa nasiva tonina na kazdu piesen.

Zapisy ludovych piesni su zvacsa v GCF. a je na to jednoduchy PRAKTICKY dovod:
ZACINAJUCI HRACI: vzdy zacinaju ucenie stupnicou C az potom pridavaju becka a kriziky.
Dobrym hracom je to jedno, ale je vela takych, ktori si vystacia akurat s GCF a zahraju vsetko.
Ku GCF sa hraju tiez zakladne gitarove akordy, co sa naucia gitaristi ako prve (a vela hracov aj ako posledne a hraju do spevu)
Stupnice GCF stacia na to, aby sa najnizsie tony nedostali pod c1 a najvyssie nad f2. Tak sa zmestia do zakladnej notovej osnovy, lepsie sa citaju ako keby tam boli 4#
alebo boli noty na pomocnych ciarach.

Univerzalne ladenie neexistuje, pre kazdy hlas a piesen je idealne nieco ine.
rychlik10. Apríl 2014
Hlava, ty tiez nespekuluj nad pismenkami a nespekuluj ani nad posadenim hlasu hraca. Kazda piesen je jej autorom napisana v takej stupnici, aka je pre nu najvhodnejsia. Zabudni na vsetko, co tu bolo doteraz napisane a pozri si notove zapisy ludovych piesni a uvidis aka tonina sa tam vyskytuje najviac.
Andrej Švarný10. Apríl 2014
Mas pravdu hlava- prehladol som to v nasledujucom Simonovom prispevku.

Simon prosim Ta jedna sa o ludove penicky na tych CD - ckach?

Napis prosim Ta mena aspon niektorych najznamejsich pesniciek zastupenych v kazdej stupinici v Tvojej skale .

Alebo ak nechces zatazovat diskuziu , tak mi to prosim Ta posli na moj email.
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
hlava10. Apríl 2014
Andrej
ako pisal Simon, je to napasovane na ich solistu nie na teba.
skus si zaspievat a nespekuluj s pismenkami ABCDEFG...
Andrej Švarný10. Apríl 2014
Hlava dakujem za radu.

To A v ADG alebo C v DGC ak si vsimnete su po G a D najviac zastupene stupnice aj v prispevku od Simona.

Tiez to trochu nahrava tymto ladeniam.....??
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
hlava10. Apríl 2014
Marian R.
udivuju ma tvoje zavery z "prakse" na zaklade toho co tu bolo popisane
:)
Marian R.10. Apríl 2014
Po dlhych debatach sme sa postupne teraz dostali k tomu, co napr. Peter uz davno povedal a tvrdil to aj na zaciatku tejto debaty. ladenie g-d. Ide o to, ze niekto nám tu povie skusenosti z prakse, no niektorych zapalenych teoretikov nepresvedci ziaden argument
Fero10. Apríl 2014
A co tak GCF NA zinku. U DG JE TO G zas privysoko tiez zalezi na tom či ti heligonka začína G -GCF ALEBO konči G- ADG hm?
Fero10. Apríl 2014
A co tak GCF NA zinku. U DG JE TO G zas privysoko tiez zalezi na tom či ti heligonka začína G -GCF ALEBO konči G- ADG hm?
hlava10. Apríl 2014
Andrej,
ak by som si teraz vyberal ladenie pre moj spev a nebol obmedzeny spoluhracmi, tak by som si zaspieval zopar molovych piesni tak ako mi najlepsie sedia. Nahral by som sa a potom s nejakym klavirom zistil v akej to bolo tonine a
na zaklade toho by som vybral. Mozno by som to posunul este o ton nizsie, lebo vekom bude s vyskami problem..
Molove preto, lebo maju vacsi rozsah a mas len jeden mol, s duorvymi sa vzdy nejako trafis, maju mensi rozsah a mas tam 2 rady.
Andrej Švarný10. Apríl 2014
A co tak 3 radova ADG alebo DGC ?

Dvojradova ma len jednu molovu stupnicu a niekedy nebude ta najlepsia pre niektore piesne.

Vatsina ludovych piesni mi ako neskolenemu spevakovi sedi v G-dur, (niektore v F-dure) ako bolo uz spominane ale napriklad taka NA TRENCIANSKOM MOSTE alebo STUDENSKA HALENKA tak toto v G-Dure nezaspievam.
V C-dure uz zvladnem ale je to nie celkom - neopriem sa do hlasu, spodne casti melodii su nizske na spievanie v C-dur , horne su OK.
B-dur by sedel ale ladenie GC B nie je .

Zaujimave je, ze co sa mne dobre spieva v G-dur manzelke sa dobre spieva v C-dur ...??
Ale ona ma nizsi zensky hlas ( alt ??- nie som si isty ako sa vola ten hlas ).
Vyhovoval by jej D-dur ? Ake su Vase skusenosti prosim Vas?

SPievaju sa prosim Vas NA TRENCIANSKOM MOSTE alebo STUDENSKA HALENKA piesne netrenovanym spevakom- myslim tomu beznemu hlasovemu rozsahu - lahko v A-dur alebo D-dur ?

ADG alebo DGC ? Co by ste odporucili ?

Basove prechody by mohli byt este trochu bohatsie.

Budu tiez dve molove stupnice ..??

Bony k tomu Zinku: Dal by si len zaklady alebo aj dolnu alebo hornu oktavu ? Co navrhujes ?

Kontakt: andrej.svarny@gmail.com