Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
pozorovateľ19. Júl 2010
Tak, milý Čadčan, konečne s tebou súhlasím. Teraz je taká móda - zobrať najakú ľúbivú melódiu z iného konca republiky, urobiť na ňu romantický text ( najlepšie o krásach svojej dediny či regiónu ) a akože precítene ju zahrať a zaspievať.
Mimochodom, tí Turzovčania, to sú v tomto smere naozaj preborníci. Z východoslovenského čardáša urobia krčmovú polku, dajú do toho naivný text plný gramatických rýmov, tretia strofa naviac s prvými s dvoma nijako nesúvisí a text je aj rytmicky mimo melódie, nehovoriac už o hernom a najmä speváckom výkone. Ak máš link na nejaké podobné videá, poskytni. V nedeľu máme s kolegami guľášpartiu a traja z nich sú Kysučania. Zahrám im takéto hity, aby som ich tak športovo nasrdil. Ďakujem.
Toňo19. Júl 2010
Pozrel som si to vídeo fašiangová harmonika. Tak tá Turzovka s východniarskou nôtou a ufňukaným textom ... Lenže národ sa odmalička takto vychováva. Malému decku kúpia Bárby, malému chlapcovi dajú účes jak pankáč potom sa nečudujme. Ja ľutujem to malé dievča s Turzovky. Prvú pesničku odohralo a zaspievalo pekne a štýlovo a potom hentaká katastrofa. A ten Kysucký prameň potom rovnaké nepeknosti. Ja mám také skúsenosti že zahrám radčej normálnu pesničku aby som sa za ňu nehambil. Publikum nemusí so mňou spievať, to neni znak že hrám dobre. To môže byť niekedy znak že hrám odrhovačku. A keď do odrhovačky urobím hentaký pod úroveň textový zásah ....
.18. Júl 2010
Pre Aha.
Suhlasim s Tebou
Mam skusenosti z opravami pana Mozolu,
´DAKUJEM VIACEJ NEPROSIM, JE mi z toho nanič.
Stačila mi jedna skusenost
Juraj18. Júl 2010
Cadcan, nemusis mat obavy. Len som chcel precitat text v povodnom nareci lebo sa mi paci. Ziadne lokal upravy textov urcite robit neplanujem.
.18. Júl 2010
pre kupca: to je to císlo na Duraja
Čadčan18. Júl 2010
Ja len že aby si nedopadol ako naši Kysučania. Vygooglil som si heslo Fašiangová harmonika. Najprv tam boli Turzovčania. Po prvej vydarenej pesničke nastal šok - na východniarsku melódiu urobili maximálne naivnosentimentálny text o Kysuciach. Potom tzv. Kysucký prameň na juhomoravskú melódiu urobil podobne za vlasy pritiahnutý text o Oščadnici ako o peknom mestečku. To už nehovorím o úletoch typu Kysuckú dolinú vodenka preteká alebo Ja som furman z horných Kysúc. Jednoducho zoberú melódiu, ktorú kdesi v rádii začujú a natrepú do každého verša Kysuce. A ja potom začínam mať problém hrdo sa hlásiť k svojmu rodisku a bydlisku. Už čakám že z pesničky Tota Heľpa urobia Tota Čadca alebo z Na tej Detve studňa murovaná V Oščadnici drevenica murovaná ... Čítal som tu kedysi že medzi heligónkovými pesničkami je čím ďalej tým viac brakov a mal pravdu. S pozdravom a piesňou na perách Okolo Oščdanice hnojovka teče zostáva ešte stále hrdý Čadčan. Dokedy ?
Juraj18. Júl 2010
Miro, dakujem, Cadcan: ano mas pravdu, poznam ju velmi dobre i v liptovskom i polskom (goralskom prevedeni) a pocul som ju veru uz i na Povazi okolo Trencina a urcite aj ako pises niekde inde, ale tento rabcicky text i prevedenie sa mi barzdo paci. Este raz vdaka.
Čadčan18. Júl 2010
Tá pieseň sa spieva na celom severnom Slovensku ( napr. Liptov, orava, Kysuce, stredné a horné Považie ) aj v časti Moravy a Poľska. No a samozrejme aj v Rabčiciach.
Miro18. Júl 2010
No, neviem, či toto bude práve originálny zápis pesničky - čo goralská obec, to aspoň troška odlišná výslovnosť.
Ja by som to však zapísal nejako takto (no y nečítať - spomeňte si, ako ste sa učili v prvej triede čítať - malé písané d, veľké písane D - a takto čítajte to d, keď je za nim y - napr. dysc - prečítajte (male písané) "d" a pridajte k tomu to "sc" = dsc - zapísané dysc - a to by mohla byť aj tá správna výslovnosť:-)
A teraz pesnička:

V rabcyckim poľu
1.
V rabcyckim poľu, v rabcyckim poľu tři lipki,
[:rabcycki chlopcy bardzo sykovni do bitki.:]
2.
Bjyli še oni v sobote vjecor do raňa,
[:při kazdym stoľe frajerka vjerno plakala.:]
3.
Keby še bili, keby še bili ryncami
[:aľe še bijo, aj še řezajo nozami.:]
4.
Ňebi še, Janku, moje šerdecko, ňebi še,
[:tu mos vinecko, tu mos pivecko, napi še.:]
5.
Ňekce vinecko ani pivecko, gořke je
[:pře čebje mila, frajerka vjerna bitka je.:]
Kontakt: pesnicky@orava.sk
...18. Júl 2010
pre aha. A ty si asi nevidel rozpravku A je to..Tí tiez nevedeli ale spravili (do....li), tak co hundres.
Peter18. Júl 2010
pre HeHe:

Ale jasné, že suhlasím s Tebou. Chcel som len naznačiť základnú šablónu basovania, ktorá viacmenej pasuje na drvivú väčšinu slovenských "prostonárodných" ľudových piesni. Keď sa to hráč naučí, zafixuje si ju, a bude sa riadiť podľa toho, ako základ by mu to malo v heligónke bohato stačiť.

Nechcel som svoje predchadzajúce príspevky zbytočne komplikovať, a preto som sa napr. ani nezmienil o používaní "prechodových" G-čkových basov, alebo trebárs ani o striedavom duvajovom basovaní medzi F/C/G basami,... a pod. Tých možností basovania je viacej, ale podľa môjho názoru sú to len hudobné rozšírenia toho základného základu ktorý spomínam a v podstate hráč tým nič nepokazí keď to nepoužije, no nie? :-)
Kontakt: peter@seman.sk
aha18. Júl 2010
Tak to už hej!! V burze zo dňa 13. 7. nám niekto ponúka generálne opravy a kompletný servis na heligónky. Založiť nové remene, vymeniť príklopku prípadne niečo vyčistiť to má od generálnych opráv a kompletného servisu ale poriadne ďaleko. Je to podobné ako keď sa niekto učí chodiť, ale už by chcel behať maratón...horúca hlava.
kupec18. Júl 2010
to čislo je na duraja?? či?
Kontakt: 0949414453
Juraj18. Júl 2010
pekny den prajem. minule mi tuna ochotni Oravci velmi dobre poradili s textom pesnicky a tak skusim stastie opat. Mohli by ste mi prosim pomoct s textom znamej oravskej ludovky "V rabcickym polu" ? Poznam ju z CD Heligonkari z Oravy v podani pana Chudobu a aj ked text je zrozumitelny, velmi by ma zaujimal originalny zapis tak ako sa v nareci spieva - z pocutia sa niekedy neda vyslovnost urcit. Vopred vdaka.
HeHe17. Júl 2010
:) Peter a este dopln k tomu prvemu radu pravej strany bas C smerom von ktory sa tam tiez veru hrava a zrazu zistis ze k prvemu radu na pravej strane v durovej tonine pouzivas vsetky basy okrem A/D. Nevravim ze je to zlozite, s durom problem nemam, ale ty si pisal ze ti na prvy riadok vlastne staci jeden basovy gombik (G/C) a to sa mi zdalo velmi zjednodusene no. :)
Peter17. Júl 2010
pre Hehe:

Ale nie, nie,... naozaj myslím, že to nie je až také ťažké.

Teda doplním k môjmu predchádzajúcemu príspevku a ku tej akože "výnimke" v basovaní pri hre durových piesni (prinaležiacu pre druhý rad pravej strany). V CeeFke sa tá výnimka vzťahuje teda na tón H pravej strany. Dvojhlas k nemu je tón D z prvého radu pravej strany, no a sme opäť pri Bečkových basoch a je to aj to na čo narážaš.

I keď isté regionálne, či štylistické výnimky stále existujú myslím, že sa pre názornosť dá heligónková hra škatuľkovať...
Kontakt: peter@seman.sk
...17. Júl 2010
Co znamena "vyrobit bech lacno"? Za 17 rebrovy pytaju okolo 120 E, a to je si myslim uz dost velka cena. Aby bol vlk syty aj baran cely, tak podla mna 17-ka by mala stat tak okolo 90 E a klasicka 15-ka cca 70 E.
.16. Júl 2010
pre Kupca : zavolaj tu mas cislo 0907392496
....16. Júl 2010
asi milion alebo dva.
kupec16. Júl 2010
co stoji heligonka u duraja?
Kontakt: jj