Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter 230. Máj 2012
Pardon, neuvedomil som si, že aj admin sa podpisuje ako Peter. Takže sa budem snažiť podpisovať ako Peter 2. prepáčte, ak na to občas pozabudnem :-)
Peter30. Máj 2012
... a tu je už o niečo starší:
http://www.youtube.com/watch?v=kFE9VNt72l4&feature=related
Kontakt: peter@seman.sk
Peter30. Máj 2012
Ja osobne som zástanca 2-radových heligóniek. Toto je názorná ukážka aké pekné basové prechody sa dajú zahrať i na tých zopár basových gombíkoch. Pekne to chlapec zahral, veru.
Kontakt: peter@seman.sk
no toto30. Máj 2012
ja len tak, zase na naladu dajeke videjko :)
http://www.youtube.com/watch?v=stiwK56Rqf4&feature=g-like
trochu starsie, ale fajnovovo sa to pocuva ;)
Oňo30. Máj 2012
Pre J.M
Kontakt na pána Číka je 0908177009 ,presnú cenu Ti povie len on.
++30. Máj 2012
Marcel aj Miro suhlas s vami.
Miro S.30. Máj 2012
Niečo ku tým hmatníkom na heligónkach.
Starí majstri robili hmatníky účelne a nie len tak, ako ich napadlo. Aby nebola skrinka heligónky zbytočne veľká a tým aj ťažšia a drahšia, tak sa šetrilo miestom v heligónke. Kobylky sú čo najtesnejšie vedľa seba, tak aby ventilky na hláskoch nezasahovali do inej kobylky.
Z tohto sa tiež odvíja umiestnenie hmatníka. Mohol by byť aj na kraji skrinky ako je to na dnešných heligónkach, ale kedže mechanika je konštruovaná tak, že v drevených hranolkoch je nalisovaný drôt, na ktorom sú priletované tesniace klapky a aby ten drôt nebol zbytočne dlhý a nekmital, tak sa hmatník umiestňoval čo najbližšie ku prvým otvorom v ozvučnici.
Dnes, keď existujú veľmi vylepšené mechaniky, tak môže byť hmatník umiestnený na úplnom okraji skrinky a zahnutý ku telu hráča čo zlepšuje hranie pravou rukou a tiež stabilizuje harmoniku na tele.
Kedže máme na jednej ruke päť prstov, tak je logické, že pri hre by sme ich mali všetky využiť - ľahšie a krajšie sa dá zahrať.
V dobách keď heligónky a harmoniky vôbec začinali, tak každý hral ako vedel, ako sa naučil, preto si zrejme nerobili ťažkú hlavu s toho či bude palec pod hmatníkom, alebo na hmatníku.
Aj dnes niektorí hráči hrajú dobre s palcom pod hmatníkom a iní ho majú opretý o hranu hmatníka, pretože ho občas používajú pri hre.
To sú moje postrehy získané pri opravách harmoník a dá sa o tom písať aj viacej.

J.M30. Máj 2012
ma niekto číslo na pána Číka? alebo neviete niekto kolko cca stoji antikorovy plech na pravu stranu heligonky na 21 gombikovu trojhlasku?
Peter30. Máj 2012
Asi tak ako si povedal: Každý hrá, ako hrá... Je v podstate aj jedno, či mu heligónka "lieta", alebo nie, alebo ako napr. rozťahuje mechy... Najdôležitejší je výsledný hudobný efekt zahranej piesne, alebo aj miera zabavenia publika...
Kontakt: peter@seman.sk
Marcel30. Máj 2012
k tým zadným krytom by som uviedol, "toto je vydrenie odborníkov v Čechách " nestabilizuje heligonku, ale chráni mechy proti oderu o brucho a ani mechy nezatrhávajú o odev. Toto nie je výmysel slovenských výrobcov, takto to praktizuju vo svete nemci rakušania slovinci a pod. už dlhé roky.
Stabilita heligonky vyplýva z jej celkovej konštrukcie, len si porovnajte nové heligonky npr. od koblížka, Stanačeka, ktoré sú vernou kopiou štrassera, Šmida z Rakuska zo strýnmi heligonkami typu hlaváček, štitz a pod. Prídete nato aj sami že prečo nebehajú po bruchu. Samozrejme aj dva remene majú význam.
V neposlednom rade je to aj na technike hráča, hlavne držanie pravej ruky opretá o hmatník , alebo volne ako na chromatickom hraní. Pri opretej ruke o hmatník resp. palec za hmatníkom sa hráč pohybuje z boka na bok tak lieta aj heligonka. Na starých heligonkách sú hmatníky malé cca 5 cm a tenučké a ešta aj odskočené, mechanika je vonká. Na starých heligonkách ked hráte na druhom rade tak búchate prstami o kryt hlasov.
Nové heligonky majú skrytú mechaniku hrubší hmatník a hlavne väčší cca 10 cm, tak že hmantník zo skrinkou má cca 20 cm, potom sedí na bruchu ako uliata.
Môj osobný názor že ked heligonka lieta tak je to 50% vinou hráča. Lena si pozrite ako hrajú starý hráči, ale aj mladí. Heligaonka na jednom remeni, remeň dlhý volný a heligonka je položená od ramena až po pupok krížom cez celé telo hráča. Nové heligonky a hráči novými technikami hrajú tak že heligonky majú v jednej rovine na prsiach a ľavú ruku neťahaju dole ale rovnomerne z umiestnením heligonky.
ale každý hrá ako hrá aj tak drží heligonku.
znova podotýkam TOTO JE MOJ NÁZOR nikoho nehaním a ani nikoho nechválim.uvádzam zámerne preto ked som napísal o heligonke vyrobcu ktorý vehementne protežoval nejaký milan z kysúc tak sa sa začal obúvať do mojej osoby.
Bolo by namieste keby nový výrobca sám uviedol heligonku a jej prednosti.
Ondrej S.30. Máj 2012
Šimon, chcem ťa poprosiť o foto a popis, čo si spomínal v poslednom príspevku. Ďakujem.
Kontakt: older73@gmail.com
Šimon30. Máj 2012
Na svoji heligonku s odsazeným hmatníkem jsem si vyrobil zadní kryt měchu který je pevný, přidělaný na suchý zip a nástroj s ním perfektně sedí. Kdo si to odzkoušel velice si to pochvaloval. Heligonky s odsazeným hmatníkem sedí na těle jen malou částí pravé strany nástroje a hlavně při změně tahu měchu se kymácí. Tento kryt je protažený až pod hmatník, umožňuje hru s palcem pod hmatníkem a nástroj sedí naprosato pevně a velice pohodlně. Foto i popis můžu poslat mejlíkem, pro šikovné ruce práce na chvilku.
Kontakt: miroslav.hampl@frebio.cz
Peter30. Máj 2012
Máš pravdu, rychlík, je tu minimálne aspoň jeden ďalší Peter. Moje príspevky rozoznáš podľa toho, že ja ich väčšinou podpisujem aj svojim e-mailom - hlavne kvôli odlíšeniu.

Od začiatku tejto stránky som iba "Peter". Nechcem do bežnej diskusie vstupovať s menom ako "Admin", "Peter - admin", či s nejakým podobným. Taký nick totiž na fóre často evokuje u ostatných pocity akejsi nadradenosti a to ja nechcem a ani si na "hrdosti" admina ja určite nepotrpím.

Keď tu prišiel ďalší Peter, nebolo by však príliš na mieste, aby som ja kvôli nemu mal zmeniť v diskusii svoj nick. Skôr naopak, keď on vidí, že tu už jeden Peter bol pred ním, kľudne mohol vstúpiť ako Peter 2, Peter "xy", alebo akokoľvek ináč...

Je to však na ňom, či mu vyhovuje takýto stav, alebo či to robí zámerne?... Neviem...
Kontakt: peter@seman.sk
rychlik30. Máj 2012
ale ba. Ten penovy kryt, ktory montuje na svoje heligonky napr. Stancek je celkom dobrym napadom. Velmi dobre to splna ucel, skus si na takejzahrat a uvidis.
Sa mi zda, ze v poslednom case mame dvoch Petrov v diskusii? Jeden je admin a druhy iny? alebo sa mylim?
++30. Máj 2012
Trilkovanie ako nejaká vyhrávka sa mi páči ale stále je to take fádne.napr jeden hráč neviem ako sa vola bolo to na Lesnanskej heligonke 2012 tušim išiel po Liskovi tak to ma nejako neoslovilo. K tomu krytu odevov čo je na tej fotke to je len pena pricvaknutá k telu heligonky nemá žiadnu pevnu oporu pod tým ako napr duralový alebo hlinnikový plech nič také tam nenajdete.
Peter30. Máj 2012
Ameno, tak ako tu niekto napísal - iný kraj iný mrav. Niekomu zase nič nehovoria nejaké pólky, české alebo západniarske piesne, ktoré ho nudia, teba zase trilkovanie. Ale jedno je podstatné - pri tom trilkovaní dokážeš rozlíšiť kvalitu heligonkárov, niekto trilkuje fakt krásne a niekto tak, že je to skutočne guľáš a potom nastáva to, čo si napísal- že tam nepočuješ poriadne melodiu. To nie je tvoja chyba, ale často chyba heligonkárov, ktorí netrilkujú čisto.
Ale trilkovaním každý ukáže svoju techniku na heligonke, takisto aj p. Čerňanský hráva často nejaké tie svoje cifrované piesne - aj ked v iných typoch piesní, ako napr. detvanci u svojich. Ale hravne pri takomto hraní odlíšiš kvalitu heligonkára, ak by každý hral len pomalé pesničky, tak by všetci hrali na jedno kopyto a bolo by to viac fádne.
_HM_29. Máj 2012
Ešte k tomu, ako Stančekove a Kobližkove heligonky držia pevne na tele... Nedávno som si odskúšal jednu Kobližkovu dvaapolradovku a myslím si, že je to skôr tým, že obaja spomenutí výrobcovia používajú na svojich heligónkach zadný ochranný kryt odevu a mechov, ktorý má takú povrchovú úpravu, aby sa nešmýkal. Pri hraní teda nekĺžete mechmi po bruchu a naozaj máte výrazne väčší pocit stability. Môžete si to pozrieť tu: http://4.bp.blogspot.com/_33-KOwMUzw4/SgcreHWqsoI/AAAAAAAAAe0/GsHqsdxMZjA/s1600-h/zadn%C3%BD+ochrann%C3%BD+kryt+%C5%BE.jpg
no toto29. Máj 2012
v galerii je jedna z nich odfotena a trosku obkecana 2x. Ta modra favoritka. V jej vnutri je datum z roku 1958, ale ci je to aj datum vyroby, to neviem. A zvukove vlastnosti... citujem z galerii "Pravá strana pekná, no ľavá nádherná - až "nepasovala" k výzoru harmoniky - basy nádherne heligónové, hlboké, zvučné. Na také basy by bola pyšná nejedná "klasická" heligónka. Hlavne to "efko"... miestami až rezonovali sklá v izbe..." :)
Lukas29. Máj 2012
Vie niekto o Heligonke Ligna? 8 basovych 21 melodickych gombikov. Zujimala by ma historia, kedy sa vyrabali a samozrejme zvuk,kvalita a vlastnosti.
Dakujem
Kontakt: lukasvoda68@yahoo.com
Ameno29. Máj 2012
oprava- trilkovanie