Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
rychlik11. Máj 2008
to s poctom zahybov na mechu je pravda. No ale i ked je na heligonke povodny mech a ked je vsetko na nej tak ako ma byt tak sa da v pohode hrat na nej i akordicky, t.j. po 3 - 4 gombiky naraz. Je velmi zavadzajuce tvrdit, ze na 2-radovke je taky sposob hrania obtiazny kvoli nedostatocnej vnutornej dynamike nastroja. Mnohi len z vlastnej nevedomosti a neznalosti problematiky sa casto snazia nepravom zatracovat 2-radove heligonky - a ostatni tieto klamlive tvrdenia lahko prijimaju
Kojšovjan z Gelnice.11. Máj 2008
No chapi...šak je demokraciaa,môže hrať každy na čom chce,aj na kravskom chvoste!!!! Heligonku si ma každy vybrať taku aby sa mu pačila a on ju mal rad!!!! To jak manželku! A keď ju ľubiš tak net problem!!!! A p. Ladislav... jak to že v mechu na dvojradovke nedvojde vzduch????? Za 1. je tam dychak,alebo luftovnik,s tym treba narabať! A za 2.mech si dajte urobiť 17_18 zahybov a hlboke zahyby,neexituje ze mechy zrazite do kopy....ale to ja mojim učňom prizvukujem stale...... A teši ma že vam akcia vyšla.....s Pozdravom Leško!
XXL11. Máj 2008
1. koho hostiš, ten ťa bude iba chvaliť
2. 130 divákov? - to asi nechodíš na iné podujatia

Ale i tak držim ti palce do dalsich rocnikov
Ladislav11. Máj 2008
Prajem všetkým príjemný deň,
Dovolím si Vás poinformovať o našom prvom stretnutí heligonkárov Seredi. Bude to znieť ako samochvála, ale podujatie sa nám vydarilo k celkovej spokojnosti. Všetci učinkujúci zanechali v každom divákovi kus svojho srdca, svojej osobytosti, umenia a to prekrásnou hrou, spevom a nádherným ľudovým krojom. Ja s celým organizačným štábom na čele s primátorom mesta sme sa snažili pre učinkujúcich vytvoriť príjemné prostredie a aby sa cítili ako doma. Mám zato , že sa nám to podarilo, preto, že nešetrili slovom chváli a prísľubom účasti v ďalšom ročníku v roku 2009. Keď, že v Seredi nie je zaužívaná tradícia v tomto smere, k nášmu údivu ako aj údivu učinkujúcich bola pomerne hojná účasť, viac ako 130 poslucháčov.
Veľmi rád by som bol, ak niektorí z učinkujúcich navštevujú túto stránku, aby vyjadril svoj názor na celé podujatie a vôbec sa nebudeme hnevať , keď bude aj kritické, aspon sa poučíme pre budúcnosť.
Laco - Detva10. Máj 2008
ahojte,
náhodou som si prečítal čo prejednávate a som tiež rád, že konečne sa píše k veci - heligónkam. no ale milý Lacko, nemôžem ani ja súhlasiť s tým, že sa máme - ku príkladu ja detvan preúčať na viac radovú heligónku resp. harmoniku, i keď ja nemám problém aj na troj radovej. je táto síce využiteľnejšia pre väčšiu škálu basov ale ak by sme sa chceli rozprávať o udržiavaní folklóru resp. našich tradícií, ak by som vzal do ruky na pódium niekde na folklórnom festivale štvor a viac radovú harmoniku a bol oblečený v detvianskom kroji, tak sa prinajmenšom zosmiešnim. to nieje folklór detvy. myslím na to " nebojme sa inovovať tradíciu". uvedomme si Lacko, čo je tradícia. sám si podotkol, že slovensko bolo chudobné o čom svedčí nesmierne množstvo " tradičných " ľudoviek. Ak raz máme folklór, udržiavanie a zachovávanie tradícií neničme ho a netlačme ho do iných sfér umenia, kam je dnes zatlačený aj práve tebou spomínaný sľuk. určite má svoje miesto na slovenskom pódiu, ale už dávno to nieje ten folklór o ktorom hovorí detvianska pesnička zahraná na "dvojradovej heligónke" v detve. majstrovstvu v šikovnosti prstov v hre na viac radovej harmonike nieje škoda venovať čas na učenie. odpustite prosím všade malé písmená je to rýchlejšie. ahojte laco z detvy
Ladislav10. Máj 2008
Pre petra,
vyslovili ste svoj názor, nič iné - to je v posriadku. Dovolím si Vám povedať, že troj radové a štvor radové heligonky boli bežné už pred viac ako 60-timi rokmi. Ja som mal sám toroj radového "Kavečku ". V čechách sa bežne na tieto heligonky hralo. Možno pred toľkými rokmi nemal kto ukázať hru aj na takomto nástroji, alebo boli príliš drahé a v tom čase bolo Slovensko pomerne chudobné. Aj teraz slušná trojradová heligonka z hlasmi "AMANO" sa pohybuje v cenovej relácii okolo 80-90 tis.
Peter10. Máj 2008
Pokiaľ budeme pluh inovovať a budeme napr. jeho jednotlivé časti nahrádzať trebárs lepšími materiálmi (avšak pri zachovaní celkového charakteru pluhu), môžme hovoriť o udžiavaní tradícií. Akonáhle na pole vyjde traktor (a viacradovky ním bezpochybne v našom geografickom priestore sú), rýchlo na tradície zabudnime...

Gorálska basička má napr. len 2 struny a nikoho ani nenapadne polemizovať, že aké je to hudobne "obmedzené" a že by bolo v záujme "skvalitňovania" folklóru potrebné pridať ďalšie. A cimbal má prečo "len" 154 struny? - veď je moderná doba je treba zvyšovať jeho rozsah... Nedá sa predsa na ňom zahrať napr. niečo, čo je momentálne "in"...

O čom sa teda vlastne bavíme ?
Ladislav10. Máj 2008
Vážení páni,
som veľmi rád,že sa rozbehla diskúsia o heligonkách a nie o tých čo na ňu hrajú.
Dovolím si povedať, ale podotýkam, že je to len môj názor, ktorý nikomu nevnucujem.

Hrať pesničku na trojradovej harmonike cez tri rady ide, ale všetko nehráte na troch radoch , jednotlivé hlasy konbinujete a to ak s 1. radom a 3.radom, alebo ,2. s 1. , 3. a 2. radom a samozrejme chytajú sa akordy aj cez tri rady.
Ak hráte pesničku npr. v ladení G-C-F v stupnici GC a to jej prvú slochu a druhú zahráte v stupnici CF, nádherne to zvýrazní celú skladbu nech je aká chce.
V mojích predchádzajúcich príspevkoch som mal na mysli hru v troj hamtoch, štvor hmatoch - čiže v akordoch, kde každá pesníčka je krásna. Samozrejme neplatí to pre špecifický folklor.
Aj na dvojradovej harmonike sa dá krásne hrať vo viac hmatoch - akordoch, ale táto má jednu technickú nedokonalosť a to, že mechy Vám nedodajú patričné
množstvo vzdzuchu. Trojradové harmoniky a hlavne " nové" sú už na tento spôsob hry uspôsobené. Tasktiež veľmi záleží na prstoklade - čo má význam na melodičnosti a ľubozvučnosti predvádzanej skladby.
Dovolím si povedať,že SĽUK pred 50- timi rokmi, hral piesne tie, ako hará aj teraz, len tezar ich hrá v úprave na súčastnú dobu a je to veľmi krásne. Nič ľudového a regionálneho sa z nich nestratilo. Kostra zostáva rovnaká, len šaty prispôsobujeme. Pčul som hrať čistý folk-detvu v úprave a bolo to nesmierne krásne.
Preto vážení páni, zachovaávajme tradíciu, ale nebojme sa ju inovovať. Veď aj pole neorieme dreveným pluhom, ako kedysi.
Jozef Fízeľ10. Máj 2008
Peter suhlasim s tebou,(aj ked budem zase aj ja nechapavy a iny ako ostatny) ale tiez ked si predstavym ako by sa hrala daka detvianska pesnicka na 3 radovke cez 3 rady no nebolo by to ono,nebolo by to origos.Aj ked by to mozno znelo pekne.
Tesim sa na vas kto idete dnes Do Cinobane zahrame volaco tak dovidenia v Cinobani.
Peter9. Máj 2008
Hmmmm,... Naozaj neviem ako je to myslené s tými "klapkami na očiach" na adresu niektorých diskutujúcich, teda skúsim radšej niečo povedať priamo sám na seba:

Niekedy dávnejšie, než som tiež mal oné klapky na očiach videl som len "kvalitu" muziky, presnosť, výspelosť, precíznosť, vernosť hudobného prejavu, atď...a ak chcete tak aj honbu za počtom radov heligónky.
Teraz, a myslím si, že tie klapky mi spadli dole, už viac vnímam a cením si originalitu, jednoduchosť, autenticitu folklóru, hudobnú svojráznosť,... i jasne vidím negatívne prejavy globalizácie, odnárodňovania a ak chcete, tak začínam aj chápať, čo vyznávali naši predkovia - "dedičstvo otcov zachovaj nám Pane"...

A možno naozaj mám ešte stále klapky na očiach a som len "ten, čo to vôbec nepochopil". Nechcem a ani si nedovolím nikomu vnucovať svoj názor, ide mi však len o jedno: "Pouvažujte!" ...
Jaro9. Máj 2008
tie klapky to bolo asi na mňa, ale viem o čom píšem....Je rozdiel hrať klasické ľudové piesne polka, valčík cez tri (viac radov) a je rozdiel hrať špecifický folkór....rád sa prídem pozrieť napr. na ten detviansky folklór o ktorom som písal, aby bol hraný cez tri a viac radov, ale nie tak, že najskôr zahrám na 1. a 2. rade a potom to isté na 2. a 3. rade.
Jaro9. Máj 2008
Možno sa to niekomu hodí, napíšem sem všetkých 12 ladení pre dvojradové heligónky postupne od najnižšieho ladenia po najvyššie. Každé nasledujúce ladenie v tomto poradí je z ľava do prava o pol tóna vyššie a z prava do ľava o pol tóna nižšie, takže ľahko si viete porovnať postavenie dvoch heligóniek ako sú od seba ladením vzdialené.

1.GC - 2.GisCic (AsDes) - 3.AD - 4.BEs - 5.HE - 6.CF - 7.CisFis - 8.DG - 9.EsAs (DisGis) - 10.EA - 11.FB - 12.FisH - GC (toto už je o oktávu vyššie)

Pre trojradovky treba pridať jedno písmeno, poradie sa zachováva.
janko963019. Máj 2008
Ivan tu ale maju niektorí klapky na ociach.Radsej sa uz nezapajam do diskusie.
Jaro9. Máj 2008
Re: piťo: No je tažko takto odporúčať nejaké ladenie, lebo heligonkári mávajú zvyčajne viac heligóniek s rôznymi ladeniami, na rôzne príležitosti napr. iné pre sólo vystúpenia, iné pre hru s rôznymi muzikami, iné pre spev s mužmi, iné na doprevádzanie ženského spevu a pod.... Ja väčšinou hrávam s harmonikou DG ladenia, je to o jeden tón vyšie od CF-ky, mám aj CF, aj BEs - to je zasa o jeden tón nižšie od CF. Veľmi sa mi páči hlas FB heligónky s hlbokou oktávou, je to síce (ako sa to vezme) vysoké ladenie, o dva a pol tónu vyššie od CF, ale super hlas. Aj trojradovky sú fajn, s tými výhodami o ktorých sa tu píše, ale napr. na taký detviansky folklór niet nad lahkú dvojradovečku.
ivan9. Máj 2008
Ladislav- myslím, že ste prvý človek na týchto stránkach, čo ma rovnaký názor na hru na heligónke, ako ja. Myslím, že človek je od prírody súťaživý tvor a pokiaľ dosiaho určitu métu chce ísť ďálej a folklór sa určite zachová a bude zachovaný, len podľa môjho názoru by sa mladí chlapci mali odvážiť hrať na viacradových heligónkach. Práve viac radové heligónky dávajú možnosť dokonalejšej hre a určite i večšiemu obohateniu folklóru, muzikalnému prejavu a novím technikám hratia.
Názor, že folklór stratí na kvalite považujem za konzervatívny.Toto považujte iba za môj názor.
Rad by som vás počul hrať, možno sa raz stretneme. Ivan
piťo9. Máj 2008
a ty Jaro ake ladenie odporucas pre dvojradovku ?
Jozef Fízeľ8. Máj 2008
Kto sa chystá do Cinobane na Heligonkárov?????
Kojšovjan z Gelnice.8. Máj 2008
Dobry deň....Heligonkari!!! K tym ladeniam...Každy kto hra na heligonke a spieva,tak by si mal hľadieť take ladenie ake mu pasuje k jeho hlasu,aby keď spieva sa nenamahal a poviem to tak,aby neškriekal! U nas mal jeden heligonku on je už na pravde božej,Es-As ladena,2rad.4hl 12bas.Krasne zdobena K. Stib.Č. Bud.Taku som ešte nevidel a hladal som dosť... Ale jak sa jemu dobre spiervalo a tenjeho hlas k mej pasoval...Velmi som po tej heligonke tužil,ale nedostal som ju! JA mam Jednu B-Es a druhu F-B a v Bečku sa mi spieva dobre,samozrejme že nie všetky pesničky,ale väčšina....
Ladislav8. Máj 2008
Váž. páni,
dovoľte aj mne sa zapojiť do diskúsie a povedať svoj názor na heligónky a ich ladenie. Samozrejme , každý máte svoj názor a je opodstatnený. Prevažne si každý heligonkár vyberá taký nástroj, aký je jeho hlasový fond a čo bude hrať, aké skladby. Podľa môjho názoru pre mužov je najvýhodnejšie ladenie G -C, pretože sa pri ňom veľmi dobre spieva. Netvrdim, že všetkým, ale mne ano a čo poznám heligonkárov tak im tiež.
Vaša debata o ladení, sa rozvýja hlavne pre heligonky dvojradové. Máte pravdu ich rozsah a možnosti hrania sú čistočne obmedzené, ale pritom nič nestrácajú na svojej jedinečnosti a kráse hlasov.
Ja mám heligonky trojradové ladenia G-C-F a B-S-as.
Zvolil som takéto heligonky preto, že môžete hrať na dvoch radoch a to buď G-C, alebo C-F, poprípade na všetkých troch radoch. U týchto heligoniek sú väčšie možnosti a keď sa hrá v troj a štvorhmatoch, čiže v akordoch, tak to tiež krásne zneje. Je to výhoda trojradoviek, že Vám postačuje jedna heligonka, pričom dvojradové by ste museli mať dve. Taktiež veľa záleží na prstoklade. Ja som v začiatkoch sám skúšal ako sa dalo, ale nebolo to bohvie čo. Až keď, sa ma ujal Čerňanský a zahral tú istú pesničku ako ja , tak to bolo ako nebe a dudy. Pojal som jeho štýl hrania a je to aj ďaleko lepšie. Ja sa venujem hre aj tanečným piesňám a možno , že ma znovu odsúdite, ale veľmi rád hrám české skladby ktoré sú jedinečné a v podaní heligonky krásne znejú. Môžete mi veriť, nakoľko pri prezentácii na Morave, kde som aj toho roku pozvaný, tak lepšie hrám české skladby ako rodení česy. To hovoria oni a to je už čo povedať.
Tak, že hra na heligonku je krásna, ale treba podľa môjho názoru skúšať heligonky aj troj, resp. štvor, radové, lebo dávajú hodne viac možností pre hru a techniku hry.
Jaro8. Máj 2008
pre Petra: Určite že pre každého ladenie CF nie je navhodnejšie, to záleží od posadenia hlasu človeka, ale aj od repertoáru a výberu piesní, pretože aj každá pieseň je ináč v tónine výškovo posadená a vyžaduje si svoju tóninu. U heligónky si musíme vystačiť s tými tóninami, ktoré v nej máme aj keď sa nám u niektorých piesní žiada hrať ju pre spev vyššie, alebo nižšie, ale už to nejde. To je zasa výhoda akordeónov a množstva stupníc, ale aj tak by som hlas heligónky za nič nevymenil. Inak všetkých ladení máme 12 a každé má inú výšku, takže je z čoho vyberať.