Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Viktor2. Október 2012
Ďakujem :)
Jozef M2. Október 2012
Tento pán z 9-tej strany galérii je sam admín... Peter Seman
rasťo2. Október 2012
Že to s tou výkladnou skriňou nebude až také prehnané tvrdenie dosvedčuje aj to, už v 1850. roku ich volali vystupovať do Viedne, ako sa o tom píše v tomto životopise

http://zlatyfond.sme.sk/dielo/988/Francisci_Vlastny-zivotopis/1

od "Vo fašiangy 1850 dostal som bol vyzvanie z Viedne"...

(Ibaže škoda, že s cedidlami neprehodili cez plece aj jednu heligónku).
Viktor2. Október 2012
Dobrý deň chcem sa opýtať či niekto nemáte email na pána ktorý uverejnil heligonku na 9 strane v galérii..myslím prvú na tejto strane..uvedený email je uz neplatný...ďakujem
Kontakt: viktor66666@azet.sk
Strážovec2. Október 2012
Áno - ja osobne nie som spod Poľany, ale musím uznať že práve ich folklór tvorí jeden z najrýdzejších výhonkov slovenského ľudového umenia. Tým vôbec nechcem zhadzovať ostatné regióny, každý z nich má svoje osobité a jedinečné čaro, ktoré treba citlivo vnímať a ešte citlivejšie interpretovať.

youtu.be/sUGsRP3sGmk - Podpoľanie
youtu.be/Qjitwj8vnAg - Horehronie

... a tak ďalej ...
výkladná skriňa slovenskeho folklóru?2. Október 2012
v takychto vyjadreniach by som bol opatrnejsi
Strážovec2. Október 2012
Dvaja páni na zmieňovanom videu z Podpolianskych slávností Detva 1983 hrajú presne tak, ako treba - neštylizujú sa, nešpekulujú, idú po pesničke a perfektne sa muzikantsky prekárajú. Toto je klasické priamočiare Podpoľanie a jeho štýl, ktorý je jednou z výkladných skríň slovenského folklóru. Vďaka Bohu, že sa nám tento štýl hry zachoval a dnes môže tvoriť jeden z nádherných pilierov slovenskej hry na heligónke.
rychlik2. Október 2012
sa skutočne iba zda
amatérik2. Október 2012
Tak sa mi zdá že pán rýchlik tu len kritizuje našich najväčších heligonkárov, ktorý hru na heligonke dostali na takú úroveň ako je teraz. Stavím sa že ani jednu slohu z tých prekáračiek by si sa nedokázal ani len naučiť, nie to ešte hrať tak ako oni.
Peter 22. Október 2012
pre rýchlik: ak si myslíš, že to "čvrlikanie" baví len ľudí z Detvy, tak si pozri video z tohto roku zo Serede, kde robil p. Purdek záver a či pri jeho cifrovaní diváci zívali od nudy, alebo naopak tlieskali a výskali...

A zopakujem k tomu spomínanému videu - pochop to, že to bolo pred 30. rokmi. Daj video spred 20-30.rokov ostatných dnešných majstrov, ked tak kritizuješ.

Peter 22. Október 2012
rychlik, ak je pre teba podpolianske cifrovanie resp. hra týchto dvoc Pánov heligonkárov čvrlikaním, tak ťažko sa s tebou baviť.potom mi povedz, ktoré cifrovanie sa ti páči. Ano, máš pravdu, bolo by to nudné, keby takto mali hrať pol hodinu -a preto hrali len chvíľu. V minulosti nebol priestor na to, aby v rámci folklornych slávností heligonkari hrali polhodinu. Mali na to možno 5 minút a museli ukázať čo v nich je, takže tam nemohli prísť s nejakou ťahavou piesnou. A zvlášť ked diváci chceli takéto prekáračky. Ano máš pravdu, bolo to o tom, aby sa ukázalo kto je lepší - Matúš Mitter (Hriňová resp. Korytárky) Peter Purdek (Detva). Ano máš pravdu aj v tom, že dnešní heligonkári pri rýchlom hraní vedia využívať aj basovú stranu lepšie. To vie aj Purdek, p. Matúš Mitter už nie je bohužiaľ medzi nami :-(

Prekáračky na heligonke, rozkazovačky pred muzikantmi - áno to je typický detviansky folklor. Povedz ale rovno, ak sa ti tento region nepáči, ale nie zhadzovať neprávom heligonkárov. Snád nechceš aby hrali na Podpoľaní dvojhlasne - len preto, aby tebe alebo niekomu ukázali, že či vedia hrať aj dvojhlas?
rychlik2. Október 2012
to Peter 2 - nerozumies tomu co pisem. Nerozpravam o pretekoch pri prekarackach. hovorim o pretekani v tom kto nejaku pasaz piesne zahraje rychlejsie. Toto je trapne pre vacsinu divakou, iba pre vas podpoliancov sa to zda normalne. Ani orava, terchova nema taketo detinske preteky. Vychadza to vsak z vasho folkloru, mentality, vytahovat sa jeden pred druhym, ja som lepsi ako ty! Z toho v podstate nakoniec vzisli aj prekaracky! ale teraz nie o nich je rec ale o cvrlikani
rychlik2. Október 2012
nenarazam na to ako zacinali vystupenie alebo ci si to tak divaci ziadali. Poukazujem na dve veci:
1. aj pri takomto cifrovani dnesni dobri hraci vyuzivaju spravny basovy doprovod, nie taky jednoduchy ako je na ukazke
2. komu sa paci taketo cvrlikanie? Iba ludom z tohto regionu. Seckym inym to pripada monotonne, nevidia ani ziaden rozdiel medzi jednou, druhou, tretou pesnickou. Secko rovnake na jedno kopyto. Viem ohodnotit heligonkarske umenie, dve tri pesnicky vypocujem, ale aj ja by som sa unudil, keby som to mal pol hodiny pocuvat
Peter 22. Október 2012
rýchlik, no veru stále to isté podľa teba - preteky. Trošku ťa opravím - ono sa to volá prekáranie na Podpoľaní. Ale kedže asi nie si z Podpoľania, tak to nepochopíš. Jaj zabudol som - ty si určite najväčší odborník...
Pozri si rok toho videa - 1983. Vtedy ani terajší majstri a učitelia a ani napr. p. Čerňanský nehral tak ako hrá teraz, doba ide dopredu, ale na tú dobu to boli virtuózi. Ani medzi dnešnými heligonkármi sa určite nestratili, ani nestratia. Bohužiaľ jeden z nich už nie je medzi nami...
Ty si virtuóz tejto doby, len nejaký skrytý, pretože ťa ešte nikto nikdy nevidel hrať :-)
Mišo2. Október 2012
rýchlik, keby si do toho trošku videl, tak by si vedel, že v tej dobe si to diváci žiadali. žiadne pomalé začiatky, ale rýchle prekáranie na heligonkach. Poviem ti to tak, dovtedy kým títo dvaja páni nehrávali, tak dovtedy veľmi heligonku na festivaloch vidieť nebolo, až oni ju pozdvihli a dostali do povedomia práve tým, že takouto hrou zaujali divákov. A chcel by som vidieť teba, ako by si v takej rýchlosti pri totálnom cifrovaní ešte správne basoval. nebohý pán Stračina sa vtedy sám vyjadril, že pri takomto cifrovaní postačuje hrať na 1 basoch, nakoľko na podpoliansku hudbu sú tie akordy postačujúce. Samozrejme vývoj ide dopredu a aj basovanie sa zlepšilo, ale nedávno ste tu kritizovali, že ľudovkári hrajú len na 6 gombíkoch, tak tento dôkaz ti asi nestačil.
rychlik1. Október 2012
hej, hej,................ ako opreteky, ze kto dokaze rychlejsie preberat prstami na pravej strane - sutaz, ze kto rychlejsi. Stale ta ista melodia a stale rovnake basy............. niepodpolancovi to zneje vsetko na jedno kopyto............ "ozaj nadherna hudba"
Strážovec1. Október 2012
A takto hrávali starí machri spod Poľany, keď žili či boli mladí a heligónka bola nástrojom naozaj ľudovým.

http://youtu.be/cWSL1_TaClg
Peter1. Október 2012
Čo sa skrýva za slovíčkom "hráč"? Jeden hraje celý život, napr. od svojich 3 rokov, iný sa k heligónke dostal iba pred nejakým časom. Ja osobne som už prekonal stav, kedy by som mal porovnávať takým povrchným spôsobom (ako to niektorí robíte aj teraz tu) jednotlivých hráčov na heligónku. Na základe čoho si vytipujete nejakého hráča a zoberiete si ho ako zovšeobecnenie, ako vzor toho, či hraje dobre alebo zle nejaký druh piesni?

Pravda, sú hráči aj takí aj takí... a stále rozprávam o amatéroch - neprofesionáloch.... sú viac, alebo menej skúsení. Moja skúsenosť však je taká, že už aj "stredne" dobrý hráč ľudových piesni odohrá tú istú pieseň stále rovnako a predstavte si, aj včítane cifier. A keď sa stretnú viacerí lepší hráči a hrajú spolu to isté, všetci to hrajú rovnako. Je to tak!

Nech sa páči, Slovensko nie je tak veľké, aby ste nemohli poobchádzať jednotlivé regióny... ponavštevovať heligonkárske prehliadky, potom zahrať, zaspievať si naživo spolu s tými ľuďmi, aj ktorých vidíte na YouTube... posedieť si a hlavne všímať si ako hrajú iní... potom zmeníte na rôzne veci svoj názor...a snáď aj zmeníte rétoriku tu v diskusii...
i1. Október 2012
muzikant nie je hrací a. Bu´d má dirigenta a naplňa jeho predstavu interpretácie, alebo hraje bez dirigenta a teda má voľnejšie pole pôsobnosti vo výbere výrazových prostriedkov. Čím dokonalejšie ovláda nástroj, tým viac si môže dovoliť- vložiť do interpretácie svoje cítenie melódie, rytmu, momentálnej nálady.Takže sa naučme hrať čisto, správne, dokonale basujme,ovládajme prstoklad ,zvládnime nástroj, hrajme a to ostatné príde. ak pán Boh dá...
pozorovateľ1. Október 2012
Práve o to ide - ľudový muzikant nehrá pieseň dvakrát rovnako. Vždy hrá podľa momentálnej nálady a situácie, raz dá cifru tam, inokedy onam - nejde však proti zmyslu piesne. Ten, kto hrá podľa nôt, zahrá nemenne len to, čo niekto iný zapísal. Pritom hra folklórnych heligónkarov určite nie je hra na nejakých šiestich ošúchaných klapkách. Stačí si pozrieť a vypočuť videá na YouTube od Jackuliaka, Bobáňa ...