Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
pozorovateľ24. September 2012
Včela je ženského rodu.
Peter 224. September 2012
pozorovateľ: neviem, ale podľa mna sa v piesni "Včera večer včera" - spieva v druhej slohe - Nebola to včela, včela zo včelína, ale to bou šuhaj ej s čiernyma očima... - takto sa to spieva na Podpoľaní. Neviem, prečo by sa tam malo spievať, že milá s čiernyma očima...
pozorovateľ24. September 2012
Aj v najstaršej kategórii hviezdili na mládežníckej heligónke naši Podpoľanci. Tí prví dvaja v najstaršej kategórii mali perfektný podpoliansky štýl a nepotrebovali k nemu nič dodávať.

A tu sú slová požadovanej piesne :
Včera večer, včera, uštipla ma včela,
včelička maličká na obidve líčka.
Nebola to včela z našieho včelína,
ale bola milá s čiernyma očima.
Juraj24. September 2012
Dominik Jaraba diki moc :) a inak super vykon na zlatej heligonke, chcem sa ta opytat postupil si na ten galavecer? a este ze ako sa vola pesnicka co hras v 3:30 min.???
..23. September 2012
Dominik Jaraba: výborne.
Dominik Jaraba23. September 2012
pre Juraj

Neviem, či si myslel tú pesničku čo ja myslím. Ale tie slová sa zhodujú s jednou pesničkou čo ja poznám a je podpolianska. Je v albume Heligonkári 10 a je asi 11 track.
Juraj23. September 2012
Zdravim vas vcera som zacul dobru horehronsku pesnicku, spievalo sa v nej nieco ako včera večer včera, uštipla ma včela..... neviete o nejakom videu na youtube ci ju niektona heligonke nehra? pripadne nema niekto na nu notovy zapis na heligonku?
Dakujem
Miro S.23. September 2012
Umiestnil som nejaké videa zo Šarišskej heligónky, ktorá bola včera v Drienici na Youtube. (SMiro47) Po čase budú aj ďalšie.
Dominik Jaraba23. September 2012
Ďakujem za pochvalu :) .. Áno je to tak.
....23. September 2012
vdaka Stepanovi! A na tom zazname hned prvy ucinkujuci je radost pocuvat. A ak ozaj hra na nastroji vlastnej vyroby(!!!) ako uviedla moderatorka, tak dvakrat klobuk dole
Śtěpán23. September 2012
http://www.youtube.com/watch?v=_UWcYgSSfkE

Zlatá heligónka 2012 kategorie C 16 - 20 roků je nahrána.Seznam hráčů je v úvodu uveden. Štěpán
Kontakt: vrana1935@seznam.cz
...23. September 2012
chlapci ten mladý slovinec na tej zlatej heligonke ten hrá neskutočne harmoniku ma rutar. čo vy na to?
http://www.youtube.com/watch?v=pDqz21Ip8zM&list=UUiHJ4PyAypajlwZrMiXiUZw&index=1&feature=plcp
Miro S.23. September 2012
Tam okolo Levoči.
Nechcem sa vyjadrovať ku tomu kto má väčšiu pravdu - či Peter, alebo Štrážovec, ale chcem sa pozastaviť nad tým ako môže pesnička evokovať rôzne pocity.
Sto ľudí - sto chutí a asi aj sto pocitov?
Túto pesničku poznám od rannej mladosti - konkretizovať sa to nedá, ale vždy vo mne vyvolávala a aj dnes vyvoláva pocit, že tá dievčina sa hrdo vzpiera snáď kedysi zaužívanému názoru: - ktorá nemá frajera - nemá právo žiť?!
Nikdy ale vo mne nevyvolávala pocit melanchólie, alebo smútku, ale vždy veselosti.
Ku tej tretej slohe.
Pesničku som poznal ako dvojslohovú, až keď som sa asi pred dvadsiatimi rokmi zoznámil s dnes už nebohým priateľom, ktorý bol výborný heligonkár (pochádzal z Levoče), ktorý ma naučil aj tretiu slohu, tak ako ju prezentoval Peter.
Tá tretia sloha mi do toho príbehu veľmi nesedí - vyzerá to ako dodatočne pridané, ale je to milé.
Tak to sú moje pocity čo sa týka pesničky "Tam okolo Levoči".
Tie štýly hrania a spievania tejto piesne, to je zase len o pocitoch každého z nás.
Strážovec22. September 2012
Pre Petra
Hrôza samovraždy spočíva v jej neuskutočnení a význam piesne ( básne ) býva často nepochopený kvôli metaforickosti, prenesenému významu a my sa možno zbytočne prieme o to, ˝čo chcel tým básnik povedať˝.

Zmieňovanú pieseň som počul veľakrát v podaní rôznych ( najmä východniarskych ) folklórnych kolektívov a vždy v nej bola už toľkokrát zmieňovaná polosmutnosť ( preto sa prvá časť nehrá inak ako duvajovo, až v tej záverečnej časti sa korešpondujúc s textom môže zrýchliť a rozveseliť ) a hrdosť ( to slovo tu prvý použil kriticky naladený ˝pozorovateľ˝ ). Nikdy v prvej polovici tejto piesne speváčka neujúkala ( čo býva takmer stopercentným zvykom pri iných, naozaj veselých piesňach ). A už vôbec sa pieseň nepodávala v takej revuálnej podobe ako na akcii Zlatá heligónka. Naschvál som nechal odkaz na americkú interpretku tejto piesne, ktorá ju určite zahrala ˝východniarskejšie˝ ako mládenec na súťaži. A to je ten paradox - Američanka sa snaží o štýlovú čistotu prednesu slovenskej piesne a Slovák ju globalizuje podalpskými rozkladmi akordov.
youtu.be/_asW---4Tno - Anička Poráčová a muzika
youtu.be/DJt3qraAg-s - americká interpretka
youtube.com/user/Vrana1935 - slovenský heligónkar

pre konec šveta
Aj ja zdieľam názor, že túto pieseň najlepšie interpretovala východniarka, konkrétne Janka Guzová. Výborne ju spieva aj východniarka Anička Poráčová na odporúčanom videu. Vôbec sa východniarom nepletiem do ich piesní, len sa mi nepáčilo jej neštandardné ( a absolútne nevýchodniarske )prevedenie na heligónke.
konec šveta22. September 2012
Ta to tak potym i vypatra, ked nevychodňare chcu diktovac nam vychodňarom, že jak sa ma spievať dajaka vychodňarska piseň. Abo idu nam poručac, že či to vešela pesnička abo smutna. Nech pan mudry pridze tu byvat a potom naj debatuje a ne tam z knihoch abo ha-ha-ha z youtube?
Peter22. September 2012
pre Stražovca:

Každá pieseň môže v rôznych ľuďoch vyvolávať rôzne pocity. Nesnažím sa presvedčiť okolie o mojich vlastných vnemoch, ale chcem však poukázať na to, ako je konkrétna pieseň chápaná a vnímaná v regióne kde (zrejme aj) vznikla... a to rozhodne nie smutne. Nevychádzam z definícii, z encyklopédií, z hudobnej literatúry, z učebníc etnografov,... vychádzam jednoducho z reality, z toho ako sa správa a ako cíti moje okolie v ktorom žijem.

A keď už spomíname text, tak:

1.
[:Tam okolo Ľevoči, tam śe voda toči.:]
[:Chtora ňema frajira, chtora ňema frajira,
chtora ňema frajira, ta naj do ňej skoči.:]

(... táto sloha je iba konštatovaním "hrdej" devy, poukazuje na možnú konkrétnu situáciu ktorejkoľvek dievčiny. Skôr však je vyslovenou všeobecnou otázkou, či má dievča ktoré prišlo o frajera skočiť do vody?

...okrem iného, v historickej literatúre sa táto pieseň niekedy uvádza aj ako "A okolo Ľevoči". Čo je však viac podstatné, v niektorých zdrojoch je refrén ukončený nie bodkou, ale otáznikom. Ten sa prepismi časom vytratil.)

2.
[:A čom bi ja, čom bi ja, do vodi skakala.:]
[:Pre jedneho beťara, pre jedneho beťara,
pre jedneho beťara, život utracala.:]

(... nastupuje hrdá deva a takmer pyšne uvažuje nad tým, že keby sa také niečo malo stať jej, určite by kvôli jednému nesiahala na seba)


3.
[:A okolo Podhradza, tam kapustu sadza.:]
[:Eśči som ľem maľučka, eśči som ľem maľučka,
eśči som ľem maľučka, uš śe na mňe vadza.:]

(... Neďaleko Levoče je Spišské Podhradie, ľudovo iba Podhradze. Možno tá istá deva je pyšná na to, že hoc je ešte dosť mladá už sa (zrejme pre jej krásu) o ňu bijú, vadia? )

V tejto piesni nie je nič smutné, či melancholické. Je to oslava ženskej hrdosti, ba až pýchy, a tomu zodpovedá aj durová hudobná stavba piesne.
vychodniar22. September 2012
V hodnoteni piesne A okolo Levoči plne suhlasim s Petrom
pre Strážovec22. September 2012
Aká je tá tretia strofa? Ja viem len dve...prosím, zverejni...
Strážovec22. September 2012
Milý Peter,
každý má na veselosť iný názor, ale ja úplne súhlasím s pozorovateľom - je to polosmutná pieseň hrdej devy. Všimni si text - devu zanechal frajer a ona stojí na brehu rieky, kde sa voda víri. Dumá nad životom a nešťastnou láskou. Skočí a život utratí ? Neskočí. Nakoniec neskočí a v tretej strofe vyjadruje nádej, že ešte sa raz niekedy zapáči nejakému mládencovi.

Hudba vždy korešpondovala s textom. Veselé piesne z Východu sú napríklad Zahrajce, zahrajce čarne andelata alebo Parchovany-valal okruhly jak taľar. To sú jednoznačne veselé a radostné popevky. Preto boli spievané aj v oveľa vyššom tempe ako polosmutná pieseň Tam okolo Levoči.

Keď začali túto ( v podstate intímnu dievockú pieseň ) sprevádzať nástroje, nikdy nešli do zbesilého tempa, držali sa ducha piesne.

http://youtu.be/_asW---4Tno
Túto pieseň spopularizovala niekedy pred 50-imi rokmi
vynikajúca Janka Guzová. Naše ľudové hudby ju hrávajú tzv. karpatským štýlom ( v Európe je aj stredomorský, baltský ... ), podobne karpatsky ju hrqla aj americká interpretka. Mládenec na súťaži tam dával evidentné presahy z tzv. alpského štýlu. Porovnaj si nasledujúci odkaz :
http://youtu.be/_asW---4Tno
s hrou americkej pianistky a slovenského mládenca a zistíš, kto to hrá oveľa bližšie pôvodine. Lebo nie je všetko zlato, čo sa blyští.
Peter22. September 2012
Aspoň máme o čom debatovať :-), nuž:

pre Pozorovateľa -
Narodil som sa a celý život žijem v regióne, kde vznikla a kde sa spieva táto pieseň (Tam, okolo Levoči). Musím Ti teda, oponovať - vôbec to nie je "polosmutná" pesnička ako uvádzaš. Je to veselá, takmer až žartovná pieseň hrdých dev, pyšných na svoju dieveckosť, mladosť, krásu a nezávislých na svojich mužských nápadníkoch. Pesničku by som naozaj prirovnal ku takej veselej hudobnej cukrovinke.

pre Strážovca -
Keď už by som mal ako východniar hodnotiť, či porovnávať prednes piesne Tam okolo Levoči tou američankou vs. Ondrej Michalisko, tak rozhodne by u mňa zvíťazil Ondrej. U ňho je väčšia prirodzenosť a precítenie tejto pesničky. Je to určite dané tým, že on žije tu na Slovensku, v rovnakom kultúrnom priestore, tak predsa má bližšie k východu. Pieseň pani z Chicaga mi zneje tak nejako umelo, niečo ako "zvonkohra" alebo MIDI :-) i keď jej technika hry na akordeóne je celkom "závideniahodná".

Martin Č. je jeden z našich najlepších heligonkárov, o tom niet pochýb. Keď je na pódiu, chce ukázať ľuďom, že aj ako môže hrať heligónka. Kankány väčšine z nás akosi nerežú. Keď sme občas s Martinom rozprávali, aj som sa ho pýtal, že či nemôže svoje umenie (alebo svojich žiakov) prezentovať na nejakých našich slovenských pesničkách. Že nech ich dáko upraví, zoštylizuje, (hudobne skomplikuje :-)) a nech takto na nich demonštruje heligonkárske majstrovstvo. Odpovedal, že určite to aj takto bude robiť.

Teraz keď v podaní Ondreja M. počujeme pekne štylisticky rozvinutú, inak vo svojej podstate akordicky jednoduchú pesničku, opäť sa nám to nepáči... Spevákom v krčme by ju takýmto spôsobom určite nehral, ale na pódiu? Ukázať, že aj ako sa to dá, prečo nie? A dovolím si povedať svoj názor: môjmu východniarskemu uchu to celkom ladí... Osobne nemám voči takémuto prednesu žiadne výhrady.