Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Šimon4. Október 2012
pro Rasťo
Rasťo já nejsem opravdu žádný odborník na folklor, jsem jen obyčejný šumař a píšu spíš jen co cítím. Jedno je ale jisté, v našem místním Hanáckém folkloru se heligonka nepoužívá, zde dominuje cimbálová muzika. No a v tom jihomoravském
a valašském jsem ji také neviděl. Heligonkáři hrají, ale myslím si že to nepatří do tradičního regionálního čistého folkloru jako
v některých Vašich regionech. Kdy se tam ale heligonka dostala a na úkor čeho musí vědět nějaký Váš odborník. Já jsem fakt laik.
Peter 24. Október 2012
pre vážený diskutujúci: Nikde som sa nevyjadril, že heligonkár - folklorista skrýva svoju nedokonalosť za výhovorku, že hral srdcom. Ani nikde netvrdím, že každý, kto hrá ľudové piesne ich hrá dokonale. Takže to sú len Vaše výplody fantázie a vkladanie prekrútených slov do mojich úst.

Ja som tu minule napísal 3 skutočne veľmi kvalitných heligonkárov, ktorí hrajú ľudové piesne a to Vám nepostačovalo. Mne sa nechce hádať s Vami o tom, či treba tú istú piesen zahrať 100x po sebe rovnako - a podľa Vás asi len vtedy je ten heligonkár kvalitný, ked to takto urobí. Ako tu píšu aj iní- už pomaly nebudú stačiť dvojradovky na to, aby ukázali poniektorí svoju kvalitu na heligonke? A prečo majú hrať "iba" na 3,4 radovkách? prečo nehrajú rovno na "pianovkách"?
Nemá zmysel na Vás reagovať, nakoľko je evidentné, že máte folklor v zuboch a uznávate len iný smer heligonkárov, tak si ho uznávajte, nemusíte o tom silou-mocou presviedčať všetkých naokolo, ako sú tí ľudoví heligonkári podľa Vás neschopní. Prídte si medzi tých ľudových po prehliadke zaspievať a uvidíte, či sú neschopní.Lenže vy prídete možno medzi nich a budete zase čušať ako smrad a sledovať doma potom na videu, či ten alebo henten heligonkár zahral presne na gombík, tak ako to Vy máte nabiflené. Ak nezahral, tak už nie je kvalitný, však?


Quo vadis4. Október 2012
Rozšírili sa nám rozličné "súťaže", napr. vo varení bryndzových halušiek, varenie guláša, varenie kapustnice. V skutočnosti nejde o súťaž, víťazom je každý kto sa zúčastní. Ide o zábavu, ale aj o zachovávanie tradícií.
Máme rokmi overený recept na bryndzové halušky a obohatiť ho v mene pokroku o mozarellu, bazalku, či anglickú slaninu hádam neprichádza do úvahy.
Videl som huslistu ľudovej hudby v kroji, ale aj huslistu na javisku v smokingu. Viete si predstaviť heligónkára v smokingu? Na heligónke sa hrávajú väčšinou ľudovky, alebo populárne piesne, akoby ľudovky /napr. repertoár p. J.Hampla/. A tak je to asi v poriadku. Patrí heligónka na koncertné pódium?
Vyhlásiť súťaž pre deti, ktoré nemajú šancu vyhrať, pretože hrajú na dvojradovkách slovenský folklór mi pripadá ako zneužitie na nezaplatenú reklamu. Akoby chcel niekto povedať: Toto sú nástroje, skladby, možno aj kroje viťazov!?
Už nám nie sú dobré dvojradovky na ktorých sme hrávali 100 rokov, naše piesne nie sú dosť dobré, aby sa na nich ukázala virtuozita, prídeme na to, že aj naše kroje sú chudobné? Kupujme troj- a viacradovky, hrajme šansóny, tirolské či iné technicky náročné skladby, najlepšie v tirolských, francúzskych, alebo slovinských krojoch.
Máme nástroje, hráčov i pôvodný slovenský repertoár, ešte zďaleka nie všetci hrajú virtuózne, ale už poškuľujeme k susedom a hľadáme pre to rôzne zdôvodnenia. Kam smerujeme?
P.S.
Položte si otázku či by na súťaži tohto roku uspeli napr.: Jozef Kamenský, Paľo Brada, alebo Janko Muríň. Pozrite na nástroje, repertoár, hru. Človeku by z toho bolo pomaly smutno....
rasťo4. Október 2012
Šimone, vážne by ma zaujímala jedna vec: používa sa heligónka v moravskom folklóre?
Šimon4. Október 2012
Slušně budu diskutovat s každým, je mi jedno odkud je, je důležité kdo to je a jak jedná. Ze všeho dobrého i zlého se dá ledacos pochytit a udělat si širší názor na danou tematiku. Od toho diskuze je a já to tak beru. Pokud mne nikdo sprostě neurazí nemám důvod s ním nediskutovat. K tomu co napsal "Vážený diskutující" asi tolik. Fakt si myslím že hra na heligonku není výhradně spjata s tradičním folklorem. Určitě k němu patří a má tam svoje pevné místo, stejně tak patří na lidovou veselici, rodinná setkání, do krčmy a na setkání hráčů. Toto zase nemá s folklorem nic společného a nemá cenu to dávat dohromady. Každá jmenovaná hudba jde zahrát dobře a hůř, špičkovému folkloristovi z nějakého souboru prezentující určitý region odpustím daleko méně než obyčejnému lidovému hráči. To nelze spojovat. Nelze říct že pouze dobrý nebo špičkový folklorista je dobrý heligonkář a ostatní jsou prznitelé folkloru, to je podle mne totální blbost. Já jsem např. kdysi hrál někde v Krkonoších na chalupě i spoustu Vašich Slovenských písniček a líbily se víc jak ty naše odrhovačky. Slyšet mě nějaký Váš teoretik tak mě asi zarazí pěstí do země, ale i o tom je lidová hudba, o šíření písniček, zvyků, poznání něčeho jiného. Tam hudba dokáže spojit co druzí státem placeni posrali, v tom mám čisté svědomí a kdykoliv si tak zase zahraji.
rasťo4. Október 2012
Nesúhlasil by som s opakovane vysloveným Šimonovým názorom, že na heligónke sa dá zahrať všetko. Pokiaľ by bol naozaj širšie rozhľadený, ako píše, a pre svoj život by potreboval aj hudbu iných žánrov, pocity a nálady, ktoré prináša vážna hudba, jazz, rock, vedel by, že na to je heligónka na rozdiel od dokonalých nástrojov, ako je klavír alebo akordeón, slabá. Vie to zahrať, ale len s väčším či menším skreslením, väčšinou len ako karikatúru, ktorá rozveselí, pobaví, ale to hlavné nevypovie. Dokonale sa dá na nej zahrať len pár vybraných umelých skladieb.

Čo je však zaujímavé, heligónka vynikajúco sedí na folklór (nielen slovenský). Ľudové prostredie si dokáže na nej vytvoriť vlastný štýl pre vlastnú hudbu a ten ďalej rozvíjať. Jednotlivé štýly sú potom výrazne špecifické – nie som odborník, ale zdá sa mi, že napr. na akordeóne sa nehrá v natoľko rozličných štýloch (ak vôbec sa dá hovoriť o rozličnosti štýlov v tom zmysle, ako je to u heligónky).

Folklór je vážna vec. Nemám moc rád ten pojem folklór, ale „ľudovú hudbu“ nepoužívam, lebo do toho sa zahŕňa všeličo. Kto bol raz zasiahnutý folklórom, vie, o čom hovorím. Cez folklór sa dá zazrieť hĺbka. Nejde ani tak v prvom rade len o tradície, ako si niekto myslí, ale o ŽIVÝ folklór. Stretnutie s ním je obohatením zvláštneho druhu. Nedivím sa, že ho tu niektorí obhajujú. Žijeme v takej krajine.
Ondrej S.4. Október 2012
Matematik, fyzik a právnik debatujú o tom, koľko je 2x2. Matematik hovorí presne 4, zatiaľ čo fyzik sa pýta, s akou presnosťou to má spočítať: 4,0000 a právnik sa pýta: Koľko chcete aby to bolo???
Vážený diskutujúci je pravdepodobne právnik, vie si všetko prekrútiť i zdôvodniť, ja osobne odborník nie som, verejne sa priznávam, vy ste na tom ako???
Kontakt: older73@gmail.com
Ondrej S.4. Október 2012
Vážení diskutujúci
Zjavne ste za prvé moje príspevky nepochopil, za druhé na moje otázky neodpovedal a za tretie vy ste tu ten bez mena čo tu vŕta. To, že sa dá pieseň zahrať viacerými spôsobmi neznamená, že ju niekto nevie zahrať! To video s Paľkom Bradom bol teda podľa Vás čistý dril? Ja na seba nechám kľudne aj telefónne číslo, vy máte kde meno, alebo aspom email??? Predveďte sa vy, vy virtuóz!
Kontakt: older73@gmail.com
Vážení diskutujúci4. Október 2012
Na strane -2- som rozviedol, ako hrajú heligonkári ľudové piesne a rôzne cifry- každú pesničku inak a i každú cifru, ako sa podarí, čiže žiadne umenie.
Tu sa naskytá otázka ako odovzdávajú svoje skúsenosti mladým, keď zakaždým to hrajú inak.
Nechal som určitý čas ako sa ukáže diskúsia a ukázala sa : Diskutujúci Ondrej S ; Peter 2 ; Pozorovateľ ; zdôvodňujú neautentičnosť hry tým, že nezvládnutá hra je od srdca, ďalej že hráč hrá podľa nálady a nie podľa vedomostí a pod.
Chcel by som sa opýtať ako vyzerá hra od srdca ako to rozlíšite, keď vynikajúci hráč ktorý bravúrne zvláda heligonku hrá náročné skladby vycibrenou technikou, od srdca alebo inak. Podľa Vás výborný hráč je diletant a taký čo nezvláda nástroj 6 gombíkový hrá od srdca.
Neustále sa ohradzujete slovom folklor , konečne sa spamätajte čo to trepete. Ĺudová pieseň a hra na heligonku nie je folklor.
Určite sa nájde viac mudrlantov takých ako som menoval, ale odborníci na slovo vzatí vysvetlite, prečo folklorna skupina určitý regionálny tanec tancuje aj 100x rovnako presne, v tempe , bez akých koľvek chýb a tancuje ho od srdca profesionálne. Keby sa niektorý tanečník dopustil sebemenšej chyby bola by narušená choreografia a bol by chaos.
Zistil som že tu ste asi štyria odborníci a ostatní podľa Vás je plebs, ktorí žije v nevedomosti, určujú to Vaše názory. Len Vy ovládate a chcete diktovať čo je dobré a od srdca. Spamätajte sa plávate proti prúdu.
Šimon ja sa ti čudujem, že to ťa ešte baví debatovať z takými odborníkmi z východu. Keď sa obesíš aj tak povedia že si si správne nenavliekol skučku na krk. Takýto ľudia žijú v sladkej nevedomosti s nožom v ruke aby ti ho vrazili do chrbta, lebo v takom prípade je podľa ních lepšie byť neznámy ako uznávaný.
Ondrej S.4. Október 2012
Šimon super príspevok, tá metafora s koňom mi vylúdila široký úsmev na tvári. Tie klapky si nedávaj, ja by som ich naopak odporučil niekomu zložiť, bo mu zjavne chýba periférne videnie :)))
Pre tých s klapkami: asi som sa nenaučil čítať v 1.triede ZŠ! Nikde som tu nenašiel, úzku špecifikáciu tejto stránky, či diskusie, asi pošlem email adminovi, aby mi s tým pomohol ;)
Posielam pozdravy so Škótskeho Glasgow.
Kontakt: older73@gmail.com
Šimon4. Október 2012
A já jsem si blázen celou tu dobu myslel že tyto stránky jsou věnovány heligonce jako celku a hře na ni. Že jsou určeny jen hráčům určitého stylu jsem se dozvěděl až teď. No díky za odkaz, člověk se učí celý život, zase jsem o maličko chytřejší. Myslel jsem si že na heligonku jde hrát vše a že každý styl dobře zahraný a zvládnutý stojí za uznání a obdiv, počínaje
špičkovými folkloristy a konče skvělou technikou v podání třeba M. Čerňanského. Příští týden jdu na pravidelnou kontrolu na oční, zepám se při té příležitosti zda jde léčit širokozrakost. Doufám že mi nedají klapky na oči jak koňovi na dostihu abych viděl jen dráhu před sebou a ne ostatní vedle sebe.
joj3. Október 2012
Sympatizujem s názormi Strážovca. Vyjadruje to, čo by som aj ja, možno nie tak dobre, napísal.
Dobrá diskusia je o názoroch, aj keď rôznych a vlastnom presvedčení, že to, čo tvrdím je alebo správne, alebo je to aspoň hodné zamyslenia.
Vďaka za rozumnú interpretáciu.
Strážovec3. Október 2012
Možno preto, že pred pár rokmi bola heligónka na Slovensku nástroj čisto ľudový a hráči interpretovali regionálnym štýlom piesne svojho regiónu. Dodnes mnoho z nich tak činí. O kankánoch, waltzoch, trisch-trasch polkách .... sa možno baviť na stránke :

www.buttonbox.com/button-accordions.html
Folklor ?- heligónka,3. Október 2012
začala debata o heligonke a zrazu je tu samá detva, podpoľasnie a pod. folklór. Odborníci brzdite heligonka a folklor nie je to isté.
ci takto, alebo takto?3. Október 2012
Ci tak alebo tak, hoc sa aj tu obcas pohadame, ale ja som osobne rad, ze mame tuto heligonkarsku stranku. Stabilne funguje uz zopar rokov, citiť vnej taku technicku istotu. Peter Seman alebo neviem kto este secko sa za nou skryva robi dobru robotu.
... 3. Október 2012
no to chapem.... tak az sem nahodou zavita obcas Jano K, chcem sa mu pripomenut - cakam na mail s ciframi ako sme sa dohodli po vystupe na Rozsutec. :) Juraj
Jožin3. Október 2012
No o web sa treba starať a hlavne aj platiť. Su to vydavky, ktoré sa nikdy nevratia a služba za ktoru casto ani nikto nepodakuje
turcianskaheligonka?3. Október 2012
ahojte, neviete niekto co je s webom turcianskych heligonkarov. nedavno bol vynoveny a teraz je uz dlhsi cas nedostupny....
pozorovateľ3. Október 2012
Tu sa jednalo o prezentáciu Detvanov a okolia vo Viedni, samozrejme že nie podpolianskych heligónkarov. A treba sa pozrieť na vec nepredpojato : máloktorý - ak vôbec nejaký folklórny súbor na Slovensku - nemá vo svojom repertoári aj podpoliansky folklór. Práve preto, že je jednou z jeho výkladných skríň.
Miro S.3. Október 2012
Pre rasťo.
V roku 1850 ešte heligónky neboli a určite nie na Slovensku.