Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Ondrej S.12. Január 2013
Šimon, prosím o pomoc, poslal som ti email, vopred ďakujem.
Kontakt: older73@gmail.com
Tomášš12. Január 2013
Prosím Vás aké je to ladenie heligonky pána Tomčalu zo záznamu čo hral v Novej Bystrici, veľmi pekne znie.
Od 9:30 min.
http://www.youtube.com/watch?v=lDpXL2-mh0U&list=UUiHJ4PyAypajlwZrMiXiUZw&index=7
Šimon12. Január 2013
pro Peter
Peter je mi jasné o čem píšeš. Setkal jsem se mnohorkát s nějakou kritickou poznámkou na adresu některých hráčů co se týká techniky hry, ale já třeba oponoval že je to pravda, ale podívejte se jak jim ladí zpěvy, jaký mají repertoár, jak baví lidi. To je samozřejmě velice důležité a já v tom vidím i poslání heligonkáře. V hospodě se lecos přehlídne, tam jsou priority jiné,v tom jsem stoprocentně s tebou. Ale pokud jsi fakt dobrý muzikant a sluchař tak ti musí trhat uši když někdo i v té rozjeté hospodě valí celý večer jen dva basy. Devadesáti procentům lidí to nevadí, ale ..... Rozumím tomu co píše Jano protože znám jeho hru a vím o čem píše. Jednou jsem s ním hrál nějakou písničku a on mi řekl kde mám šupnout na dvě doby jeden moll. Ono to tam sedí a ta písnička zní jinak. V putyce je to fakt jedno, ale když se chceš na tu heligonku muzikantsky ukojit tak je to paráda když se ti tam podaří šoupnout něco co bys normálně řekl že to nejde. Jirka Hampl mi vždycky říká snaž se z heligonky dostat maximum a uvidíš že se ti odmění krásou hry. Pamatuji se když mi říkal jak ho jednou v Rakousku vyloučili z nějaké soutěže s tím že mu řekli že hrál na chromatiku a ne na heligonku, na tu že to nejde zahrát. Nechal je potáhnout měchy na své Delicii a bylo po vysvětlování. V tom já vidím kouzlo hry na heligonku. To o čem píše v úvodu jako je rytmus a basy považuji za samozřejmost stejně jako určitý repertoár. Ne každému je dané aby takovou hru zvládnul, ne každý má tolik času, ne každý je tak pilný. Důležité je fakt pobavit ty lidičky kolem nás,
ale když už o tom kecáme tak říkám co si myslím.
,,,12. Január 2013
Súhlasím s Petrom, a hlavne okrem hrania musi vedieť heligonkár spievať. Spev je veľmi doležity.Nikto sa nepozerá na ozdoby pri normalnych akciach. Pošlite nejakeho žiaka plneho ozdob niekam hrať na dedinu do jedneho ucha ti huči jeden do druheho druhý v realite je to celkom ine než na podiu kde si zahráš dve nabiflene pesničky a ideš s potleskom domov. Tahaj celý večer akciu piatok sobotu. A zahraj takuto hentaku.. a ideš. A doležite je aj aké ma ten hráč srdce. Neviem či ste ma pochopili správne proste okrem toho že sa niečo nabifím tak treba do toho vložiť aj srdce.
Jano Chudoba12. Január 2013
Neberiem Ti Peter Tvoj nazor - Hraci krtorí dokazu do svojej hry preniest cosi naviac vynikaju nad ostatnými. MČ, Jirko Hampl, pan Grim, Vlado Michalek, Miro Burzula, a jasne aj tí mladí Martinovi ziaci,/ sazrejme mnohí dalsi/
Moj otec cely zivot hra na heligonke na troch akordoch- a jeho hra sa mi vzdy pacila. Nik ho za to neodsudzuje ze tak hra, vzdy sme sa pri jeho hre zabavili a dobre si zaspievali. Never vsak tomu kamo ze v krcme nevyuzijes moly, prechody, ozdoby...
Peter12. Január 2013
Podľa mňa, dobrý hráč - harmonikár musí v prvom rade dokonale vedieť:
1. držať rytmus
2. oddeliť pravú ruku od ľavej

Správna harmónia je pekná vec, súhlasím s tým, ale hlavne na javisku. Ak sa hrá na nejakej akcii spievajúcim ľuďom, vtedy je to takmer prd platné. Čo z toho, že hráč zabehne na chvíľku do mólov, urobí nejaký prechod, cifru,... ale vypadáva z rytmu, alebo pravá ruka ovplyvňuje jeho ľavú?

Napr. v krčme, či na oslave "päťdesiatky" takmer nikto neocení dokonalú harmóniu hráča, dokonca si to ani nikto nevšimne. Ľudia si chcú hlavne ONI zaspievať, ONI zatancovať a teda k tomu čo uvádzam, je nemenej dôležitý aj repertoár piesni a aj určitá improvizácia hráča.

Nechápte to zle, nie som proti správnemu harmonickému prednesu piesne... Iba sa snažím naznačiť poradie dôležitosti pri zvládaní nástroja - je to ale iba môj názor.
JanK12. Január 2013
vedieť správne potiahnuť mech a popritom stlačiť patričný gombík sa dá naučiť v celku rýchlo ale muzikantský kumš a cit majú len dalo by sa povedať vyvolený, takýto ľudia sa stým rodia, ja osobne im toto závidím ale v dobrom zmysle slova a nám ostatným neostáva len hrať a hrať a hrať... :-)) ale týmto nechcem povedať že sa to rokmi, skúsenosťou a samotným vyhratím hráča nedá dosiahnúť
Jano Chudoba11. Január 2013
Harmonicke citenie je uzasna vec. Hras v C dur - zrazu tam uder a mol pokracuj dmol a cez G7 sa vrat do C duru. Uder tam E dur - bum Fdur - C zmensene- G7 -C. Zrazu zistis ze si povymetal vsetky styri rady ako nic
Pozrite si z dezerickej cifrovacky 2012 ako hra Vlado Michalek napr VINOHRADY, alebo PRŠI prsi len sa leje. Ked som Vlada pocul hrat u nas prvy krat, padla mi sanka, Vdaka Vlado za ucast, nastartoval si ma do dalseho cvicenia. :)
JanK11. Január 2013
ja som to asi trošku nepresne popísal, takže keď hrám na obidvoch radoch v prvej oktáve a mi to nepasuje môžem prejsť do druhej, a tiež sa využíva hra buď v sextách alebo terciác, som iba laik tak možnom to dobre nepopisujem
Peter11. Január 2013
Ako to myslíš? Veď na heligónke máš na každom rade po 2 oktávy....
JanK11. Január 2013
sledujem túto diškutu o hraní na jednom, dvoch, atď.radoch, a o výbere ladenia heligónky ku spevu, no nikto nespomenul tú možnosť, že ak hrám v nižšej oktáve a je mi to moc nízko a ani to nevitiahnem z hlasom vížšie ako je hra, tak mám tú možnosť zahrať to vo vyžšej oktáve a s hlasom ísť nižšie, no a tu už je potrebné použiť dva rady a väčšiu škálu spôsobov hrania, to je môj taký, skromný laicky postreh
Kontakt: najov@centrum.sk
Šimon11. Január 2013
pro Peter
myslel jsem tím porovnání tří a čtyřřadovky, možná jsem to nenapsal dosti jasně.
pro Jano
myslím že jsem to pochopil, pravda je že u třířadovky nejvíce využiješ všechny řady když hraješ od prostřední, při hře na krajní řady je to omezenější. Ale i když hraji jednoduchou písničku na třetí řadu jdu pro některé tóny do první, jinak bych je musel hrát na té třetí ale cuknout si pro ně měchem. Z první řady zase jdu někdy do třetí, takto to je plynulé. V tom já vidím kouzlo a význam hry na víceřadou heligonku,využít ji maximálně pro plynulou hru, správnou melodii i harmonii. Možná se to někomu bude zdát divné, ale takto mi to bylo vysvětleno a v praxi si pomalu ověřuji že to není kec, ale pravda, akorát cesta k takové hře je trochu trnitější.
Miro S.11. Január 2013
Peter, myslím si, že Šimon neporovnáva heligónku s chromatickou harmonikou, ale helig. trojradovú a štvorradovú.
Určite, že čím viacej radov, tým dokonalejšia hra - samozrejme len kto to ovláda, ale aj možnost hrať v štyroch tóninách.
Ešte chcem k tomu rozdielu medzi chromatickou harmonikou (akordeónom) a heligonkou, resp. diatonickou harmonikou.
Myslím si, že hlavný rozdiel je možnosť hrať hudbu vo všetkých tóninách, durových či molových a možnosť hrať akúkoľvek hudbu, preto, že harmonika je chromatická - má všetkých dvanásť tónov - 7 celých tónov a 5 poltónov.
Heligónka má len 7 celých tónov, preto je diatonická. Môžeme na nej hrať len v tých diatonických stupniciach, ktoré su v nej naladené.
rychlik11. Január 2013
Jasne ze je to tak. Pre vacsinu ludoviek si vystacime s jednym dvoma radmi. Nemusime mat ani kopec tonin k dizpocii. Takisto staci jedna dve. vacsine ludovych piesni to vystaci, v niektorych pesnickach sa troska potrapime ale ujde to. Na komfortne vozenie staci aj skoda oktavia, nemusi byt mercedes. A ked mame mercedesa i tak musime ist pomalou predpisanou rychlostou ako na oktavii, takze rozdiel ani nepoznat
Peter11. Január 2013
Jano, presne toto isté som chcel v tom mojom staršom príspevku povedať i ja.
Jano11. Január 2013
Šimon vobec si ma nepochopil ale nevadí. Ja netvrdím že nevedia pesničku zahrať cez tri rady ale si všimni na videach že jirka hrava večšinu druhý treti rad. Tým nechcem povedať že to nedokaže ale asi je to zbytočné prechadzať pri nejakej ľudovke do prveho radu. Ale kto to robí všetká česť ja nie som proti.Pochopim u Martina ked hrá Šli panenky silnici že to hrá cez tri rady alebo Rád polku mám.Jožin zbažin aj ked toto všetko sa dá zahrať na dvoch radoch.Alebo tie francuzske valčiky alebo čo to hrá. Stači pozrieť videa a vidime kde kto hrá. Ja to tu nepišem ako kritiku ale ako realitu.
Peter11. Január 2013
pre Šimona:

cit: "...Myslím si že ta čtyřřadovka poskytuje více možnosti pro technickou hru, nabízí bohatší harmonické využití..."

Pochopil som správne, že to porovnávaš s chromatikou? Ja som síce tiež iba amatér a hudobný samouk, ale s touto vetou mám sakramentský problém prijať ju. Hmmm,... chromatika je "všetko" a diatonika iba "niečo" z chromatiky....
rychlik11. Január 2013
i ked secko zalezi na pomere cena/vykon, populara hned skrtni. kazda priemerna ligna je vacsinou lepsia ako delicia
Šimon11. Január 2013
pro Jano
Jano nevím jak se díváš na to jak hrají Martin a Jirka, já se snažím od obou okoukat co nejvíce, s Jirkou jsem v neustálém kontaktu, trávím u něj dosti času a proto nesouhlasím s tvrzením že oběma stačí na třířadovce dvě řady. To není pravda. Dobrým kamarádem je mi i Jano Chudoba a proto vím že co píše je pravda. Je to člověk z velikými teoretickými znalostmi hudby, s citem pro harmonii a ohromě pilný hráč. Vím že nekecá a v duchu mu jeho znalosti a píli závidím, málo kdo je ochoten hudbě obětovat jako to od dětství tolik jako on.
pro Peter
Peter já si myslím že čtyřřadová heligonka je pořád heligonka, chromatická harmonika je pořád harmonika. Pro mne je to zásadní rozdíl. Myslím si že ta čtyřřadovka poskytuje více možnosti pro technickou hru, nabízí bohatší harmonické využití, je to asi jak rozdím mezi dvou a třířadovkou. Ale znáš mne, je to naprosto laický názor, nejsem žádný teoretik. Na to by ti fundovaně měli odpovědět jiní.
Lajo11. Január 2013
Zdravím odborníkov, poprosím o radu k výberu 2-radovej heligonky CF v cene 200-250Euro, mám toto poradie:
1.Delícia FAVORIT
2. LIGNA
3.Populár
Ďakujem za popis plusy a mínusy....
Kontakt: janasek@kalitek.sk