Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter21. August 2023
Géčko je také špecifické a záleží v akom ladení je použité. Napr. v zostave GCF by s hlbokou oktávou bolo podľa mňa už extrémne hlboké a neznelo by pekne. Už aj Céčko s hlbokou sa niekomu nepáči. Naopak, v zostave napr. DG je hlboká oktáva u Géčka takmer štandardom.
abc21. August 2023
ja by som gcf dal s vysokou oktavou
JoMi20. August 2023
Pre AJ.
CF/GCF s hlbokou oktávou sa občas nájde, teda konštrukčne to možné je. Viem o jednej takejto CF a jednej GCF. Samo o sebe to však príliš dobre neznie, je to také ubrblané, nevýrazné.
Ale keď sa takýto nástroj použije do skupiny medzi nástroje v základnej oktáve, zrazu je to úplne o inom- parádny zvuk. A takto sa aj oba kúsky v praxi používajú.
V našom regióne sa hráva v základnej-nižšej oktáve. Pri hre vo vysokej to tiež môže byť výhodou. Ale ja mám GCF na základe.
Andrej20. August 2023
Hram na ustnej harmonike.
Ak mas ustnu harmoniku ladenu v Cdure
tak mozes hrat v Amole. A mol prirodzena ma tie iste tony ako Cdur...paralelne stupnice.
Poltony Gis,Fis, co su v Amol harmonickej a melidickej na bezne hranie v Amol nepotrebujes A bez tonu Cis co je v akorde Adur alebo A7, sa tiez zaobijdes.
Trochu neprakticke je to ze v Amole sa zacina a konci tahom vzduchu do ust
na zakladnom tone A, naopak ked hras na tej istej harmonike v Cdure tak zvycajne zacinas koncis vydychom tlakom vzduchu do harmoniky nazakladnom tone C.
aj20. August 2023
Zdravím, měl bych dotaz, zda-li bude k heligonce v ladění GCF sedět hluboká oktáva, 3hlas, hlasy Amano. máte s tím někdo zkušenost? díky aj
JoMi20. August 2023
Štandardné fúkačky sú diatonické- ladené v konkrétnej tónine, prípadne obojstranné (2 v 1). Videl som (ale nehral) aj chromatickú, čo mala register- páčku na prepínanie o poltón (už neviem, či vyššie, alebo nižšie), čím sa podľa potreby pridávali krížiky/béčka.
Skúsení hráči vedia umelo vyrobiť béčko (znížený tón) aj "ohýbaním" nástroja- naklonenie, teda fúkanie zošikma na (perami) privretej dierke.
JoMi20. August 2023
Čo som mal fúkacie harmoniky (všetko hobby), boli ladené v dur. (Možno sú aj molové, ale ešte som takú nemal v ruke).
Ladiť teda bude napríklad C s prvým radom CF, resp. druhým radom GC. Princíp je takmer identický s heligonkovým radom bez stojáka- fúkanie/ťahanie.
Palo20. August 2023
Ústna v Cdure bude ladiť len s Cdurom - nemá žiadny poltón. Na hranie v Cmol musíš mať aj ústnu v Cmol.
Peter20. August 2023
Čaute, ako to je s ústnymi harmonikami? Keď je označená v ladení C bude ladit s C-F kou v Cdur a s B-Es kou v Cmol ? Alebo to je úplne inak?
JoMi17. August 2023
No to bude zrejme tým, že na DG nemáš k Hmol potrebné akordy/basy. Teda basovať môže len tá AD. A tiež by som na DG radšej hral o oktávu vyššie. Teda nie od 2. gombíka na tlak, ale buď tlakom od 5. gombíka, alebo ešte lepšie ťahom od 6. gombíka na 1. rade.
DGčka17. August 2023
Ďakujem za rady, mne ani tak nešlo o basovú stranu ale o melódiu. Pretože nedávno som bol na akcii kde hrali dvaja muzikanti. Jeden mal A-D a druhý D-G a ladili spolu v mólových piesňach. Ja s kamarátom máme rovnaké heligónky a chceme to skúsiť no vždy je tam niečo čo nepasuje, hráme bez basov. Keď som si pesničku prečísloval podľa tónov gombíkov ( príklad, A-D ladenie I. rad 4 gombík na ťah je tón H a pri D-G ladení je to II. rad 2 gombík na tlak, tónina H) tak to sedí podľa tónov, avšak stále niečo neladí :D.
JoMi17. August 2023
Sú rôzne možnosti akordového sprievodu melódie. Základné, aj rozširujúce akordy. A keď nám niečo chýba, dá sa to nahradiť. Ale vždy je to o kompromise. Jednak máme rôzny vkus (a sluch), jednak (ako spomína Peter) na to vplýva technika hrania+tempo, rytmus. Ale tiež samotný melodický tón.
Ak je v melódii tón g, prípadne d, môžem akord Gmi(Gmol) nahradiť kľudne durovým. Alebo akordom C, to platí aj pre súzvuk g+b (akord C7). Ak je však v melódii tón b (najmä dlhý, alebo pri pomalom tempe), akord G dať nemôžem. Vtedy je lepšie dať C(7), alebo B. Takisto pri súzvuku b+d je lepší B(dur), hoci aj C môže byť (vznikne C9). A... samozrejme, záleží, aký akord bol predtým a aký nasleduje potom. Súlad totiž nevnímame len v rámci akordu ako takého, ale aj ich postupov-spojov.
Peter17. August 2023
Pre: Mir_

Možno pri hre estamom sa ten jeden tón v akorde asi dáko stratí. Ja so skúšal hru duvajom a bolo to nepočúvateľné
JoMi17. August 2023
Pre ABC, prípadne ďalších.
Mám to na 3,5 radovke (kde mám melodický tón b aj tlakom), akord tlakom na "béčku", bas normálne z prvého radu. Teda na opačný smer je tam klasické béčko. Dokonca ani úprava nebola zložitá- sú to podobné akordy, stačilo preladiť jazýček "f" na "g", ostatné majú zhodné.
Mir_17. August 2023
Akord G-mol sa skladá z tónov G B D, a akord B-dur z tónov F B D. Ten rozdiel naozaj nie je veľký, porovnával som to na chromatike. Bežne máš "falošný G-mol aj napríklad v zápisoch od M.Čerňanského.
Peter17. August 2023
pre: Mir_

No, neviem, akú mám ja harmoniku, ale práve som si ten "falošný" g mol vyskúšal (G bas + B akord). Mne to znie príšerne. Toto by som si v pesničke nedovolil zahrať :-(
ABC17. August 2023
Pre Jomi
Gmol OK. A opačná strana mechom máš čo osadené?
JoMi17. August 2023
Skúšal som túto náhradu (formálne je to Gmi7), ale neznie to čisto, tak to nepoužívam a radšej ho nahrádzam akordom C(7).
Na novej som si nechal pridať čistý Gmol.
Mir_17. August 2023
Pri dvojradovej heligónke (CF) pridávať akord G-mol je podľa mňa zbytočné, pretože sa dá veľmi slušne zahrať tzv. "falošý" G-mol tak, že použiješ G-bas a akord Bdur. Osobne využívam veľmi často a je to veľmi slušne prijateľné. Bežný poslucháč určite nerozozná, či to je Gmol alebo G-Bdur
JoMi16. August 2023
Samozrejme, ten akord Gmol chýba asi najviac. Rozširuje možnosti hrania v F dur. Aby sa dalo hovoriť o hraní v tónine Gmol, chcelo by to aj akord Ddur(7), prípadne Cmol. Kontru/akord D už poriešil Janči, aj s Gmol sa už robili pokusy, moravský výrobca testuje a prezentuje Amol.