Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
30. Apríl 2012
tak veru. to len my tuna riesime kto ma co hrat a co nie. ti co ozaj hrat vedia tu nepotrebuju mudrovat, zahraju na vystupeni a divak sa odvdaci potleskom, ale mudrovat v diskusii je lahsie. len tak mimochodom, ze rubarske spevy sumiacanov zneju najlepsie ako ciste spevacke v skupine je jasne, ale ked tu piesen zasoluje Janko Ambroz za sprievodu horehronskej muziky, nie je to o nic horsie ci menej autenticke. Aj ked som si isty ze tuna su odbornici ktori znosia pod zem i to.
jano z DT30. Apríl 2012
...už som sa tu dávno neobjavil (príspevkami do diskusie), ale občas si prečítam a nedá mi to nezareagovať.. Ja som tiež detvanec ako peter purdek , jarko jackuliak, ďuri krahulec a iný "fachmani" do heligoniek a tiež si rád zahrám iné regióny.. Ja v poslednom čase "fičím " na rusínskych a východniarskych piesňach- sú ozaj prekrásne.. Jediná chyba je asi v tom že ako-koľvek sa ich snažím zahrať - tak ich nezahrám tak , ako človek ktorý je odtiaľ a "má to v krvy" . Tak isto je mi smiešne keď počujem ako napr. terchovčania hrajú detvu, lebo len detvanci vedia čo je to pravé "orechové" v ich muzike. Verím tomu že je to tak aj opačne - keď mi detvanci(alebo aj hráči z iného kraja) sa "rýpeme" a skúšame iný kraj ako je ten náš.. Viem si predstaviť čo by povedal nejaký terchovec keby počul mňa detvanca zahrať ich muziku !! :-D No pokiaľ to nie je nejaké významné podujatie, tak nevidím dôvod prečo by si muzikanti nemohli vyskúšať nielen svoj región. Avšak na vystúpeniach kde je viac ľudí , by som ja ososbne určite ostal iba pri svojom regióne ktorý ako - tak ovládam, kedže viem že by som si narobil hanbu, keby som začal hrať niečo iné.. Ak si však niekto myslí že vie zahrať aj iné regióny na úrovni - tak nech sa páči. Aspoň potom máme čo rozoberať tu na rôznych fórach, stránkach.. ...toľko asi k tomuto.

..inak touto cestou ďakujem že ma v Or. Lesnej osobne oslovil p. Š. Vrána a bolo mi cťou zoznámiť sa s človekom ktorý všetko dokumentuje... Týmto ho ešte raz pozdravujem a dúfam že sa budeme stretávať častejšie na hel. podujatiach..

Kontakt: murin.heligon@zoznam.sk
Ján z Kríža30. Apríl 2012
Súhlasím s tým, že jednoznačne najlepšie to spievajú Šumiačania. Je to ich pesnička, režú to jak kostolné zvony. K tejto piesni sa vôbec nehodí hudobný doprovod.
http://youtu.be/zN-75vdMWcw
30. Apríl 2012
rýchlik pridaj Tvoje video
rychlík30. Apríl 2012
pozorovatel, vo svojom prispevku utvoril si poradie jednej piesne v roznych prevedeniach od "nejlepsieho - po najhorsie". Spravne si podotkol, ze je to iba podla teba...........
rychlík30. Apríl 2012
zvonivost a krasa zvuku heligonky zavisi HLAVNE od sposobu ladenia az potom asi od typu hlasov. Starodavne sposoby /prirodzenych/ ladeni vymreli so starymi ladicmi - toto vsak tu uz bolo minule preberane

pre Milana, Simona, pozorovatela, no toto..............setci mate pravdu, iba nerozumiete jeden druhemu. Ja som za, nech si kazdy hra co sa mu zachce, nech si vystupuje s cim chce, ale kazdy z ostatnych mame pravo poukazat na pripadne chyby hraca, ked nejake robi. Ked zapadniar hra napr. vychodoslovensky cardas a ked rodeny vychodniar tam ocuje nejaku chybu, tak co? ma hraca iba chvalit, chvalit? Predsa je priam povinnostou posluchaca upozornit, ze tam a tam je daka chybicka. Ved toto to je o kamaratstve a nie o zavisti alebo urazkach..... nerozumiem, preco niektori si to tak nespravne vysvetlujete
Ján z Kríža30. Apríl 2012
Áno, aj mne sa zvukovo ten Koblížek pozdával.
30. Apríl 2012
mne sa ten Koblížek zdal v pohode. Basy určite dosť zvučné i pravá strana snáď. Iste, nemá to ten zvonivý zvuk starej heligonky, ale to asi žiaden nový nástroj. Podobá sa mi to výzorovo veľmi na heligonky čo robí Stanček, ale porovnať ich žiaľ neviem.
Oňo30. Apríl 2012
Tiež sme si vyskúšali Koblížka, musím podotknúť,že to bolo ladenie B,Es ten pol rad sú samozrejme poltóny.Heligonka je pekne vypracovaná,pasuje do ruky čo je tiež dôležité.No vyjadrenie na tie Amana by som si rád vypočul aj od ostatných,neviem či to bolo aj tým,že vedľa hrali C,F-ky ale nás až tak veľmi neoslovili.
Marinač29. Apríl 2012
Dobry večer !Mal som možnost vyskušat aj ja toho Kobližka v Oravskej lesnej !Mal hlasy AMANA a bol ladeny B,es,as!Dva a pol radovy nastroj za 1500Eur ,nie som odbornik ale sa mi na nom dobre hralo!
pozorovateľ29. Apríl 2012
Treba pozorne čítať, čo som napísal o šumiackej piesni Na Kráľovej holi a o Záhorákoch. Na všelijakých guľášpartiách, krčmových posedeniach bývalých spolužiakov ... tam vôbec nejde o štýlovú čistotu. Tam sa hráva zvyčajne výber najväčších odrhovačiek a asi o to tam aj ide. Zo žiadnej piesne Ťa nezamrazí, všetky zahráš a zaspievaš identicky.
Ale na CD, pódiu, YouTube, mediálnom výstupe ... to je iné - porovnajte a utvorte si poradie - moje je od najlepšieho po najhoršie prevedenie nasledovné :

http://youtu.be/XtgBaeqhfwU

http://youtu.be/AZUH0L3Hs0I

http://youtu.be/YUyeAggHhro

http://youtu.be/ywh5YGF-F7k

http://youtu.be/1O0l384Xb7o
Mišo29. Apríl 2012
pre pozorovateľ: Ked už si spomenul Jara Jackuliaka, tak potom ale treba dodať, že tú cifru až takú podpoliansku nemá. To,že basovaním napodobnuje (a skutočne perfektne) husľové muziky, to nikto neodopiera, ale cifru podpoliansku veľmi nemá. Ale je to pán muzikant. Mna len zaujalo to, že si jeho cifrovanie porovnal s podpolianskymi primášmi, čo je dosť mylné. To už k tým primášom majú podstatne bližšie cifry od Matúša Mittera z Korytárok alebo Purdeka z Detvy.
tono29. Apríl 2012
Dobre to napisal Simon.Som podpolanec, ale by som sa pri
podpolianskych cifrach nemohol zabavit na cely vecer.Ked sa stretavame tak si hrame pesnicky od Asu az po ciernu nad Tisou.
a to je zabava. region si nechavajte na sutaze.
/nikto mi nema pravo navadzat ,co mam hrat./
Milan29. Apríl 2012
pre pozorovateľ Ty snáď nikdy nezahráš pieseň z iného regiónu, alebo oblasti ako podpolianskej.To by si si v iných oblastiach moc na nejakej návšteve,alebo oslave nezahral.
pozorovateľ29. Apríl 2012
Nežijeme na konci 19. storočia, aby sme sa hrdili nejakou priekopníckou prácou v duchu podivnej idey ˝šírenia ľudovej piesne medzi pospolitý ľud˝. V Rádiu Slovensko, v Rádiu Regína, na kazetách, platniach a CD-nosičoch je ľudová pieseň veľmi dobre zmapovaná od autentických nositeľov. Každý sa môže originálov napočúvať do vôle. To podľa mňa nie je žiaden prínos napočúvať si dávno zaznamenanú pieseň pochádzajúcu z iného regiónu, zahrať ju štýlom ďalšieho regiónu, pritom sám pochádzať z ešte ďalšieho regiónu. Viete si predstaviť, žeby pieseň na Kráľovej holi niekto vydal na CD v podobe záhoráckeho viachlasého tercovania a nie horehronského vedenia viachlasu ? Áno, zaspievať si ju určite môžu po piatom poldeci v krčme aj Záhoráci, ale nebudú sa s ňou prezentovať na CD-čku, festivale či na YouTube. Toľko chochmesu by mal mať každý.
Šimon29. Apríl 2012
Milan to dobře napsal a je fakt že obyčejným lidem při setkáních nebo oslavách je jedno odkud píseň je, důležité je že se jim líbí, pobaví se a zazpívají si. V to je asi hlavní poslání té naší heligonky. Já jsem hrál jednou u nás na terase turistické chaty a na řadu přišly Vaše písničky. Můžu říct že se líbily nejvíce, lidé se ptali kam na ně chodím, odkud jsou. U Vás bych asi hubu se slovenskou písničkou neotevřel, ale takto ano, písničky je třeba šířit i do jiných krajů a přibližovat tak kultůru a život v jiných regionech. Tak si to alespoň myslím já, obyčejný člověk a obyčejný hráč.
Milan28. Apríl 2012
Páni ja si myslím,že každá pekná pieseň keď sa niekomu páči,či už je z východu a zahrá ju vo svojej podobe západniar nič sa nedeje.Tak isto keď východniar zahrá vo svojej podobe západniarsku pieseň zase sa nič nedeje.Veď pieseň hlavne ľudova sa odjakživa prenášala v ústnom podaní od východu na západ a opačne.Načo tu špekulovať či ten ju hral tak a druhý ináč.Budme radi že sa ta pieseň spieva a neupadla do zabudnutia ako niektoré staré piesne.Každý región má svoj štýl a piesne pekne zahrané a zaspievané aj z iných regiónov ľudí oslovia a rozveselia.Nikto nepozerá, že si to nespieval zahorácky, lebo to spievaš na východe a opačne.Tak je to aj s hraním.Každému sa páči niečo iné,tisíc ľudí to osloví a desať nie ,preto treba hrať a hrať a hrať čím sa zachová veľa krásnych ľudových piesní zo všetkých regiónov.
pozorovateľ28. Apríl 2012
To Ty si zle porozumel - ja som neoznačoval za plagiátora Jarka Jackuliaka ani v jednom príspevku. Naopak, ten hrá zásadne náš región naším podpolianskym štýlom.
no toto28. Apríl 2012
trochu si protirecis, ale to je jedno. Hrach o stenu hadzat nebudem ;)
pozorovateľ28. Apríl 2012
Treba si ešte raz pozorne vypočuť, ako hrá p. Tomčala z Kysúc. Hrá podpolianskym štýlom Jarka Jackuliaka. Náš Jarko hrá len svoje vlastné Podpoľanie, na heligónke hrá rovnaké cifry ako hrávali oddávna podpolianski primáši. P. Tomčala z Kysúc hrá podpolianskym štýlom piesne z východného Slovenska a to sa bije.