Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Rogi6. Máj 2013
mirec - na začiatku je problém so všetkým, čo k hraniu na heligónke patrí. S ťahaním mechov, prstokladom, daním do súladu melodickej a basovej strany, s dodržaním rytmu..... To je skrátka normálne. Bohužiaľ u teba je problém aj s gramatikou
Miro S.6. Máj 2013
Janko Murín na Youtube. (SMiro47)
Šimon6. Máj 2013
pro mirec-zač.
já s tím mám problémy taky, pořád utíkám dopředu. Je to zajímavé že mě tak zlobí jen heligonka, hraji v kapele 35 let kontrabas a nemám s rytmem problémy, nevím čím to je.
Ta noha ti asi moc nepomůže, pokud ten rytmus nemáš v sobě tak tě to asi taky rozhodí. Jsme zvyklí v kapele před natáčením hrát na metronom a tak s ním cvičím i na heligonku. Někomu se to možná bude zdát divné, ale metronom funguje, ale není jednoduché s ním hrát, chce to trochu cviku.
X5. Máj 2013
...a pritom si opakovať vybrané slová po V:))
Marek5. Máj 2013
pre Mirec-sku si klepkat nohou do rytmu..je to normalne ze zmeniš rytmus stane sa to aj heligonkarom čo hraju dlhe roky tak ze je to v pohode.
mirec-zaciatocnik5. Máj 2013
pekny den vam prajem :)....... otazocku mam ze ci ste aj vi v zaciatkoch mali problem udrzat staly rytmus??? lebo ja na zaciatku zacnem pomaly a niekedy trosku zrychlim...... neviete poradiz ze ako by som si to odvikol??? ci to treba len neustalim hranim vicibrit????
isao4. Máj 2013
pred chvíľou som sa vrátil z Preselian, Veľmi príjemne prežité popoludnie, organizácia perfektná konferencierka vtipná, milá, výkony výnimočné,, menší - rodinný amfiteáter,bufet blízko, ale nerušil, počasie vyšlo pre " suchý variant" ďakujem organizátorom i vystupujúcim za to, že mi umožnili prežiť kúzelné popoludnie. ..
rasto4. Máj 2013
Jano, to je jasné, že ťa poznajú. To ohľadom terchovcov som nepísal ja, to som citoval Miša.

A ešte dopíšem jednu vetu, aby nebola zle pochopená "urobiť taký veľký posun – a pritom neuhnúť, nechybiť ani o milimeter... - ako sa to podarilo práve na spomínanom CD"...
Jano z DT4. Máj 2013
...aj ja som sa chcel učiť nejaké "jackuliakoviny" aby som bol "in" pred rokmi keď som začínal. Bol som aj u Jara doma aby mi niečo ukázal, ale ma kamarátsky vysmial , že ja sa také veci nepotrebujem učiť. Dodnes neviem ako môže niektoré veci vyhrať, ale netrápi ma to - pretože možno aj vďaka tomu mám svoj štýl podľa ktorého ma moji známi poznajú. (aj žena keď ma chce na slávnostiach v ožranisku dentifikovať medzi davom ). Nebol som - a ani nikdy nebudem nejaký boss v hre na heligonku, ale pre mňa to stačí.

Môj postreh v poslednej dobe je taký že väčšina chce hrať podobne ako práve Jaro, alebo aspoň sa priblížiť (keď už nie basami) , tak aspoň prednou stranou kontrovaním (akordami) ako to hrá on. Na jednej strane je to dobré - pretože sa človek učí nové veci, no na druhej to možno smeruje k tomu že z toho vznikne jeden štýl ako už písal rasťo ohľadom terchovcov.

No každopádne si myslím že práve lazy na Detve, Hriňovej a vôbec podpoľaní sú ešte stále typické tým, že hráči majú rozdielne herné štýly - aspoň tie odľahlejšie kúty, kde ešte neprenikla " ruka techniky" a pri hre sa nemajú kde ponáhľať, nemusia nikomu bravúrne cifrovať - stačí keď dedovi, susedovi, otcovi atď. zahrajú ako kedysi a nie ako pred publikom na "ostro" pred divkákmi.
Kontakt: murin.heligon@zoznam.sk
rasto3. Máj 2013
K príspevku od Miša dole: „Prečo napr. Terchovci majú stále svoj rovnaký štýl hrania po stáročia“ – nemysli si, Mišo, že niekde niekomu nejaký štýl raz spadol z neba a úlohou všetkých ostatných bolo a je ho udržiavať a konzervovať ako „to jediné pravé“. Všetko sa vyvíja a vždy sa vyvíjalo. Sám píšeš „rozdiely medzi Hriňovou, Detvou, Očovou“ – keby si bol žil v dobe, keď sa tie rozdiely vytvárali, kričal by si, že niekto kazí osvedčený štýl.
To, ako sa hra na Podpoľaní mení, je najlepším dôkazom toho, že tamojšia muzika a pieseň nie je mŕtvym muzeálnym kusom pre turistov, ani mumifikovaným kultom, ktorému sa treba klaňať, ale že ide o živú muziku. Mám ju rád v podaní všetkých tamojších majstrov, ktorých som mal možnosť počuť, starších i mladších, známych i menej známych. Ale
pánovo Jackuliakovo CD Heligonkári 14, odkedy sa mi asi pred troma rokmi dostalo do rúk, považujem za ozajstný míľnik podpolianskej heligónkovej hry. Máš pravdu, keď píšeš, že niečo je tam úplne ináč. Ale urobiť taký veľký posun – a pritom neuhnúť, nechybiť ani o milimeter... ale nejdem ďalej chváliť, dobré sa chváli samo, a ani na tieto stránky by to moc nepasovalo :-). To CD sa mi dodnes neopočúvalo... Že bude mať pán Jackuliak veľa dedičov, je jasné už teraz, a že sa strácajú rozdiely medzi dedinami – nuž, sú veci, ktorým sa nedá zabrániť, tak sa nad tým netrápme, hádam sa to dobré nejako transformuje a nejakým spôsobom niekde zachováva, len to nevidíme. Len nechcime klásť hranice a nejako umelo niekde niečo školiť – nechajme tomu voľný vývoj.
miro .o3. Máj 2013
no raz darmo kto nebyva na podpolani nech zahodi kozi mech harmonika by mala prinasat radost nielen hrou ale aj atmosferou okolo a kopirovat niekoho sa mi zda no take nezdrave sa stale s niekym porovnavať všetci najlepši byť nemožme aj ked pred majstrom treba klobuk dolu sklopiť .a hrat setci jak jeden by pre zachovanie tradicie nebolo spravne je treba priznat ze su majstri ktorym aj organ sotva stači ci uz v takom alebo onakom zmysle aci este niečo su aj taki ludia ktorych by sme na internete marne hladali nestoja o verejne producie ale mašinku ovladaju skvele a tym bysom chcel vzdat hold len škoda ze ja k nim s mojim jednoradovym vrzganim nepatrim dobru noc heligonkarom zdar
Marek3. Máj 2013
Podľa mňa sú tieto hádky zbytočné. Každý hrá tak ako sa jemu páči nie ako druhým. Niekomu sa páči Mitterov a niekomu Jackuliakov štýl. Ale nikto nebude hrať tak ako títo dvaja. Ja súhlasím s Dominikom že Jackuliaka nenapodobní nikto aj keď nejaké tie finty sa dajú odkukať ale nikdy to nebude také isté. Ja tiež hrám štýlom alebo aspoň sa snažím hrať štýlom Jackuliaka. Pre mňa je to majster. A chcel by som inak ešte vidieť niekoho tercovať na Mitterov štýl to môže byť celkom sranda. A ešte si myslím že Jackuliak veľmi kladne zasiahol do podpolianskeho hrania na heligónke čo sa týka basovania a tie pesničky majú aj hlavu aj pätu a je to oveľa krajšie a živšie keď hrajú dvaja a jeden s nich tercuje.
Dominik3. Máj 2013
Ťažko sa mi to takto vysvetľuje. Odkiaľ si Mišo? Mohli by sme zahrať a ukázať si svoje názory na heligonkách :) Rád ti ukážem čo myslíš a čo myslím ja.
Kontakt: minic8@azet.sk
ahojte3. Máj 2013
Co hovorite na prehliadku v Oravskej Lesnej, kto sa vam pacil?
Miro S.3. Máj 2013
Pridané na Youtube.
Páni Pavol Liska a Jozef Ruman na Podstavekovej heligónke v Brezne, 16.11.2002. (SMiro47)
Ondrej S.3. Máj 2013
Mám ešte doma staré nahrávky pána Mittera na magnetofónovej kazete, získal som to niekedy okolo roku 2000, hrá tam parádnu cifru cez 5 klapiek, cvičím ju roky, ale zjavne mi chýba tá PRAVÁ ruka :)
Česť jeho pamiatke.

Mimochodom tu zaznela diskusia okolo stojáka, spomínaná cifra je stavaná na klasiku, na tej som sa ešte ako tak chytal, dá sa zahrať i so stojákom, no to sa už nechytám vôbec...
Kontakt: older73@gmail.com
Mišo3. Máj 2013
pre Dominik: jaaaaj, takže podľa teba sú cifry cez tri prsty jednoduchšie? no tak nám ich zahraj, ked sú jednoduchšie. A Jackuliak má aké nenapodobiteľné cifrovanie? Podľa mňa také, že to vôbec nie je detvianske, resp. podpolianske. (aj ked po 15 rokoch v Podpoľaní sa to už začína ako-tak podobať). Pretože niektoré akordy, ktoré dáva sú dvojhlasné a v Podpoľaní sa dvojhlas nikdy nehral. Ale tak ako myslíš, vidím, že si najmúdrejší a vieš lepšie ako hocikto starší, ako sa hrávalo na Podpoľaní. O basovaní sa baviť nemusíme, to doniesol Jackuliak, ale v inom s tebou nesúhlasím.
Jožko Kamenský je extra trieda to je pravda, odlišuje sa od starších heligonkárov typu Mitter Purdek, ale zase len ty tvrdíš, že to doviedol do dokonalosti. Jožko je skutočne extratrieda, je mladý, tak ako kedysi boli mladíkmi aj spomínaní Mitter a Purdek, ktorí boli vo svojej mladosti nenapodobiteľní. Doba pokročila, je normálne, že prichádzajú mladí, draví, šikovní heligonkári, to je len dobre, ale je škoda, že sa zabúda na to ako sa hrávalo na Podpoľaní. Pretože teraz hrajú všetci mladí rovnako, kedže kopírujú Jackuliaka, takže rozdiel je len v tom, či niekomu idú prsty lepšie alebo horšie. Ale svoj nejaký ten laznícky štýl - skliarovský, piešťanský, krivec, Hriňová a pod. sa stráca.

P.S: skús si zahrať cifrovačku po Mitterovi alebo Purdekovi, ked tvrdíš, že to nie je nič a je to LEN cifra cez tri prsty. Potom napíš, či si to zahral...
...3. Máj 2013
a čo? Máme témy vyberať podľa teba? ;-)
Dominik3. Máj 2013
Pre Mišo

Fakt sa započúvaj do toho a potom píš. Jackuliaka ešte nikto nenapodobnil. On má svoj špecifický štýl hry a je oveľa zložitejší. Práveže všetci hrajú tie jednoduché cifry cez tri prsty, ktoré používal Mitter, Purdek, Hronček, Ľupták. Dali do toho basy Jackuliaka. Najlepšie rozvinul primášsky spôsob cifrovana Jožo Kamenský. A vôbec táto téma ma už fakt nebaví.
Mišo3. Máj 2013
podpoliansky štýl hrania je taký aký hrával Matúš Mitter, Purdek a ešte starší heligonkári. Hrali veľmi podobne, ale trošku odlišne od seba, pretože trošku ináč sa hralo v Hrinovej, ináč v Detve, Piešti a pod. Potom prišiel do Detvy Jackuliak a všetci začali hrať úplne ináč. To nemyslím basovania - všetka česť tomu, že sa to basovanie zlepšilo, ale mám na mysli viackrát tu spomínané cifry. Vypočujte si dvoch spomenutých - ich cifry sú akoby husľové, podobajú sa cifrám, ktoré robia podpolianski primáši.
Tým, že všetci začali kopírovať Jackuliaka, absolútne sa zmazali rozdiely medzi Hriňovou, Detvou, Očovou a pod. Jasné, že mladí mi budú oponovať, že aký je detviansky štýl, kedže počúvajú odmalička Jackuliaka a nezažili a nepočuli okrem pár nahrávok Mittera a Purdeka nič iné len Jackuliaka.
Prečo napr. Terchovci majú stále svoj rovnaký štýl hrania po stáročia? A v Podpoľaní sa zrazu posledných cca. 15 rokov začalo úplne ináč cifrovať na heligonkach.