Peter | 5. Jún 2014 |
Pre Šimona: Ono to s najväčšou pravdepodobnosťou nie je v tom, že hlas nie je presne naladený, ale v tom že hlasový jazýček nie je presne osadený na platničke, resp. nad štrbinou platničky. | |
hlava | 5. Jún 2014 |
len pre zaujimavost, kolko ste mali heligoniek? zmenili ste viac alebo mate od zaciatku stale tu istu? ja som mal 23 rokov populara CF neskutocne vela vydrzal, popraskali len strunky na klapkach co som vyriesil gumickami a trochu fucali mechy ked mi padla do vody, ale aj tie som podlepil vobec nikomu pri speve nevadilo ze namala heligonove basy 6 rokov mam starsieho hlavacka BEsAs, 3 rady poskytli viac ovela moznosti teraz mam mesiac duraja GC a znova si zvykam | |
Šimon | 4. Jún 2014 |
Nevím ale jaký vliv na tu dilataci má to že ten hlas není přesně naladěn, to mi není jasné, zkus mi to nějak vysvětlit. Díky Šimon | |
mmm | 4. Jún 2014 |
Šimon Ja si myslim ze u dixi ti to robia len hlasy ktore mas naladene nepresne.inak by to.robili vsetky. Sranda je v tom ze tiez mam dixi a nerobi mi to vobec. rozladuje sa mi hlinnik na populare a delicii. na durajovi hlinnik sa mi nerozladoval. | |
Andrej Švarný | 4. Jún 2014 |
Peter prosim Ta mohol by si moj prispevok nejako upravit ? Andrej | |
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com |
Andrej Švarný | 4. Jún 2014 |
Pan Vrana a MiroS vdaka za novo pridane videa na YOUTUBe Ktej teplotnej roztaznosti - kto ma zaujem , tak nech sa pozrie na tuto stranku- trochu sa tam o tom pise , a taktiez je tam uvedeny v tabulke koeficient tepelnej roztaznosti ocele, medi, mosadze,skla, hlinika a zinku. Medzi koeficientom mosadze a zinku je velmi velky rozdiel- hrubym odhadom 50% - asi preto ani DIXI hlasy na mosadzi nebudu tak ovplivnene teplotou ako DIXI hlasy na zinku- alebo ak mozno takto povedat , pro prechode zvnutra na von zinkovy DIDXI hlas chrcat zacne a mosadzny nie - pri teplote vo vnutri a vonku . https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fpdf.truni.sk%2Fdownload%3Factafp%2F2011%2Fc%2Fgerhatova-1.pdf&ei=gDKPU5P6I4Sv7AbmnYD4Cw&usg=AFQjCNEJNYcFLMMZxOqiBC_GyQcAHVKzfg Andrej | |
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com |
Šimon | 4. Jún 2014 |
Je to tak, dělají mi to dva, tři hlasy ale časem se to srovná. | |
pre hranie vonku | 4. Jún 2014 |
Rozťažnosť platničky a jazýčka je iná ( sú každý z iného materiálu). Pokiaľ je tepelná rozťažnosť platničky väčšia ako jazýčka ( a to je asi náš prípad), tak sa logicky medzera medzi platničkou a jazýčkom zmenší pri prechode do chladnejšieho prostredia (platnička sa viac stiahne ako jazýček) a môže sa stať, že bude "zadŕhať". Po vyrovnaní teplôt sa materiály vrátia do svoje polohy, tak ako boli pri výrobe. Aspoň si to myslím ja. | |
Kontakt: rekont@centrum.sk |
Fero | 4. Jún 2014 |
Ja mam mosaz ale taky mi to nedela. | |
FH | 4. Jún 2014 |
Mam na zinku a nic take mi nerobi ani pri -10 na silvestra. | |
pre Šimona | 4. Jún 2014 |
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Rozumiem tomu dobre, že i to chrčanie Zn hlasov vonku je len krátkodobé? A po "aklimatizácii" sa dá normálne hrať? To by bolo pre mňa prijateľné, ide mi o to, aby sa hlasy nejak nesekli úplne a nezahral som si až vnútri alebo na jar, keď sa oteplí :) Fyzikálne by ma zaujímalo, čo presne spôsobuje tento "zlozvyk". Očakával by som,že práve pri vysokej teplote sa kov roztiahne a jazýčky začnú drhnúť, ale podľa napísaného je to naopak a hlasy chrastia v zime, keď by sa práve vôľa medzi jednotlivými časťami mala vplyvom chladu zväčšiť. | |
Šimon | 4. Jún 2014 |
pro " otázna na hranie vonku" K tomu zinku asi tolik. Mám jednu GCF novou na zinku a pokud s ní přejdu z místnosti do výrazné zimy tak některé hlasy chvilku chrčí. Nástroj se musí nejdříve aklimatizovat a pak mi hraje i na "Sibiři". Je to dáno zřejmě tím že Dixi jsou hlasy vyráběné s velkou přesností, nebo lépe řečeno s minimální mezerou mezi plotýnkou a hláskem čím dochází vlivem tepelné dilatace materiálu k zadrhávání jazýčku o plotýnku. Proto jsou ale tyto hlasy tak úsporné na vzduch a tento nešvar jim proto odpouští, nebo raději toleruji. To je moje zkušenost s novými zinkovými hlasy. | |
rychlik | 4. Jún 2014 |
kazdy by bol spokojny, no okrem sucasnych vyrobcov :D | |
Peter | 4. Jún 2014 |
Ale asi si ma zle pochopil. Ani kus to nebol môj obdiv k tejto realite. Bol iba v tom, že som mal možnosť vidieť v plnej nádhere heligónkové skvosty, ktoré som v živote (a ani drvivá väčšina z Vás) nevidel. Modely, kusy, intarzie, prevedenia,... a všetko v stave, ako keby sa písal napr. r. 1925 - 30 a práve teraz zišli z výrobného pásu. Skôr som si rýchlo prepočítal v hlave, že v rukách zopár zberateľov je väčšina dobrých heligoniek, a že keby dali každému zo súčasných Česko - Slovenských heligonkárov po 2-3 nástroje, stále by im ešte zostalo v ich zbierke a všetci by sme boli spokojní... | |
otazka na hranie "vonku" | 4. Jún 2014 |
Dobrý deň, pred dávnom som tu čítal, že hráči majú skúsenosť, že DIX hlasy sú citlivé na zmeny teploty. Prosím Vás, v reále čo to znamená? Dá sa na tom vonku hrať? Alebo je to len na hru vnútri? Je to kritické aj za bezného dňa alebo len za veľmi chladného počasia? Ide o to, že zinok sa mi farbou hlasu páči, ale nikdy som na zinku nehral a aby som potom nebanoval, že si s tým vonku nezahrám. A ak je zinok taký problematický, je to s amanom lepšie, alebo i tam sú tie medzery tak malé, že je to za jedno? O hlasoch zo stránky harmonikas študované mám, zaujímajú ma praktické skúsenosti, najmä tých, čo majú zinok a hrávajú vonka. | |
Šimon | 4. Jún 2014 |
Něco na tom je pravdy, taky to tak cítím a myslím si že by ty nástroje měly hrát. Ale sběratelům nic nevytýkám, je to jejich věc, každý sbírá něco, ale s těmi heligonkami to cítím tak jako to napsal " pre Petera" v té poslední větě, jsou jako ti mrtví motýli. | |
pre Petra | 4. Jún 2014 |
raz si to uz tusim spominal a veru, bude to tak. Ale ja ozaj nezdielam tvoj obdiv k takymto "zberatelom". Do hrobu si to nevezmu, heligonky len zapadaju prachom a "stoja" a na kvalite im to neprida. Naco to je? Kolko radosti by urobili v rukach hracov kde by sa s nimi hralo tak, ako to ich tvorcovia kedysi davno zamyslali. Take honobenie si pre vlastne potesenie neuznavam. Skor nez pocet krasnych heligoniek by ma zaujimala taka uprimna odpoved majitela, co konkretne ho na tych stovkach nastrojov uspokojuje. Heligonka nie je znamka, aby ticho lezala. Zberatelstvo je pekne, sam s tym problem nemam, ale zbierat heligonky je ako zbierat motyle, tiez ich umlcis, aj ked pozerat sa na ne za sklom mozes dosyta. Moj nazor. | |
Peter | 4. Jún 2014 |
Osobne mi je ľúto, že je to tak, ale je to tak! Všetky dobré (staré) nástroje, sa zachytili a stále zachycujú vo filtroch zberateľov! Raz som sa jedného starého pána - vlastníka asi 300 nádherných(!) heligóniek opýtal, že: "A má to po vás potom prebrať?" Pokýval hlavou, že nie! Že nikto z rodiny nemá k tomu vzťah. Opäť som si pripomenul onú starú ľudovú múdrosť, že v rodinách jedna - dve generácie niečo budujú, hanobia, zveľaďujú a tak príde niekto z treťej a šmahom ruky všetko "rozdrbe" - prehrá, prepije, rozpredá za márny groš... | |
fero | 4. Jún 2014 |
usmiaty: dnes už málokto kupuje starý nástroj pozri si inzerciu nie je z čoho vyberať. bud je to šrotovy stav alebo astronomická cena. preto ludia kupuju nové. | |
:) | 4. Jún 2014 |
Prave o totmto pisem. Stary hlavacek, stibitz, kalina, atd. - podla tejto teorie vzdy je to ta ista mechanika, stale tie iste tiahla, stale tie iste klapky atd. Podla toho je teda jedno, ci je v nej hlinik, zinok alebo mosadz? Vzdy sa bude jednat o staru sunku, ze | |