Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
33317. Február 2016
ja som nehral ešte s celou kapelou ale viackrát som hral spolu s akordeónom pravdu povediac je to mladý chlapec a veľmi veľa cvičí ide mu to majstrovsky ja som mu zahral dva krát nejakú skladbu skúsil si ju sám a potom spolu ja som až nechápal ako mu to môže tak ísť pravda je to veľa driny ale keď sa už raz naučil čo ktorý tón je tak už to asi nezabudne.chytil do ruky moju heligónku troška ponaťahoval a už mi vravel čo ktorý gombík je.ja som pričuchol tiež k akordeónu len tak dve skladby naraz keby ma počuje znalý akordeónista tak sa chytá asi za uši.bola to Tichá noc a Cigánsky barón.veľmi sa mi páči Tichá noc na heligónke spracovanie od Martina Čerňanského hlavne trojhmatová.ale keď som sa vrátil z akordeónu na heligónku tak sa mi motali basové prechody.tým som chcel povedať že tá tréma pre publikom je aj keď to je v mojom prípade viac členov našej rodiny(na iné vystúpenie zatiaľ ani nepomýšľam)ale keď sa vžijem do tej skladby a hrám ju s radosťou tak tréma nie je.tiež hrám len pre potešenie doma a občas rodinná oslava.ale musím povedať že hral som aj pred muzikantom on sa venuje klávesom viac než mám ja rokov a mal som aj riadnu trému lebo viete pozná všetky piesne čo ako ktorá sa hrá ale na druhej strane sa pripájal s pianom do toho čo som ja hral nevedel som si to predstaviť ako to dokážem ale na moje počudovanie som celkom zahral myslel som že ma pomýli to piano ale naopak akosi to šlo.
a ešte k tým hodnoteniam tých mladých určite je to tak že sú určité úrovne podania ale myslím že napísať o niekom že pozrite sa ako zle hrá alebo to či ono.to tomu človeku nepomôže.myslím že normálne nasmerovanie hráča určite prenesie aj do ich hrania.aj tak sú všetci odo mňa lepší a v dnešnej dobe že sa venujú heligónke už to je výborné.
rychlik17. Február 2016
pises presne o tomto co napisal Peter. no a toto je aj o tomto co pise Simon
i17. Február 2016
ŠIMON! myslím,že Ti rozumiem. Pri vystúpení s kapelou,som sústredený na to, aby to perfektne znelo,tam tréma po pár tónoch odpadá. Potom sa objaví ked´ prídem k mikrofónu a hrám sólo Ked´odstúpim od mikrofónu a zaradím sa je tréma preč a ja si užívam potlesk a znovu sa snažím,aby sme zneli dobre. Stačí, aby rytmika perfektne šlapala a ja sa môžem v sóle utrhnúť. Ale s heligónkou sám, bez nikoho, so stiahnutým hrdlom... Bud´som si vedomý,že viem a mám čo ukázať, alebo som nekritický voči sebe a potom som kritizovaný tu..Príkladov poznáš kopu.
OO17. Február 2016
OBJAV ROKU : https://www.youtube.com/watch?v=d1pOXR_PGf4
Peter17. Február 2016
Myslím, že viem, Šimone, o čom rozprávaš, plne súhlasím, ale... ... ale tréma je len o dvoch veciach:

1. o pocite zodpovednosti (nepokašľať to, s čím sa prezentujem pred druhým, resp. pred verejnosťou)

2. o dokonalom ovládaní toho, alebo problematiky, s ktorou sa prezentujem

Toto čo som teraz uviedol platí vo všeobecnosti, aj pre iné oblasti, nie len pri vystupovaní s hudobným nástrojom.

Šimon16. Február 2016
pro rychlík
Nemyslím si že tím trénováním odstraníš trému. Tréma je o něčem jiném, můžeš to mít nadřené na tisíc procent a na pódiu je z tebe jen potící socha a nic s tím nenaděláš. Snad častým vystupováním před lidmi se to pomalu zlepší, ale je to boj jako hrom. Vím o čem mluvím. S ostatními nástroji nemám problém, vystupuji již skoro 50 let, ale s heligonkou je to katastrofa a nevím jak se toho zbavit. Odehrál jsem s kalelami stovky vystoupení a nemám absolutně žádný problém, vše v pohodě do doby než vezmu heligonku, pak je to totálně víš kde.
Nevím jak se toho zbavit, cvičením to určitě nepůjde, to je fakt o něčem jiném, ale nevím jak z toho. Mám to nacvičené, doma vše bezva a na pódiu mám hrát dvě písničky a já během té první zapomenu tu druhou, neskutečné, ale je to tak.
Miro S.16. Február 2016
Mám podobný názor ako napísal Miro.
Je len veľmi málo vynikajúcich hráčov na heligónku. Väčšina je priemerných a dosť je aj veľmi slabých.
Dôležité ale je, že sa postavia pred mikrofón a zahrajú a niektorí aj zaspievajú, aj keď pri niektorých je to veľmi úsmevné a niekedy človek nestačí krútiť hlavou ako niekto má viacej sebavedomia a odvahy než dokáže zahrať, alebo zaspievať.
Načo ale kritizovať a haniť niekoho?! Myslím si, že je to úplne zbytočné. Sme väčšinou amatéri, ktorí hrajú pre radosť, hlavne svoju.

No, a takto verejne kritizovať deti, tak to je vrchol netaktnosti a necitlivosti!!! Treba si uvedomiť, že sa tým kritizovaním deťom ubližuje a ako Miro napísal často ich to odradí od ďalšieho hrania.
Dieťa potrebuje kritiku, ale od svojho učiteľa a musí to byť kritika konštruktívna a nie také "plácanie" ako to tu niektorí robia.
Takže ja si myslím toto.
rychlik16. Február 2016
Trenovat, trenovat a trenovat! To je najlepsi liek proti treme
33316. Február 2016
ja len ľutujem že som sa skôr nedostal k heligónke ale čo už mám skoro 40 hm a tréma na vystúpení jasné že bola a veľká a to som len asi pred 25timi ľuďmi ale potom to prešlo bola aj sranda zaspomínali sme si na texty piesní zaspievali sme si no pred veľké publikum by som sa asi neodvážil tak obdivujem či mladších či starších že to akosi dokážu prekonať a keď ten alebo ten hrá tak pozerám veľa videí ale aj keď chybička sa objaví tak mi to nepokazí náladu a pozriem si rád znova ale keď sa podanie hráča podarí tak len zízam že ako toto dokázal.tak hráme ďalej
Miro16. Február 2016
Dúfam, že odkaz bude fungovať https://www.facebook.com/MatteoTortoraLiveFolk/videos/vb.1682442895318951/1721771918052715/?type=2&theater - tomuto sa povie jednoducho talent.
K tej debate o kritike.... Pracujem s deťmi (v rámci rôznych krúžkov, mimoškolských aktivít, folklórneho súboru,..) už viac ako 30 rokov a hádam som sa už aj ja čo to naučil :) a učím to aj deti - aby sa nebáli vysloviť svoj názor a vedeli prijať aj názor iných, no aby svoj názor nevnucovali všetkým okolo, pretože každý má právo na svoj názor... a nakoniec ... každý máme tú "svoju pravdu". A samozrejme sa im to snažím vysvetliť aj na nejakom príklade. Keď sa ich opýtam, kto z nich má rád operu, tak hádam len jeden zo sto povie, že sa mu to páči, ostatní povedia, že "fúúúj" to je "zlá hudba". Hneď sa ich opýtam, či si myslia, že by ta, podľa nich, "zlá hudba" vydržala storočia, ak by sa naozaj nikomu nepáčila??? Takže sa im snažím vštepiť to, aby sa nebáli povedať, že sa im opera nepáči, ale nech netvrdia, že je to hudba zlá... pretože pre iného to môže byť zase to najvyššie umenie, najkrajšia hudba... a pripomeniem im (prípadne na youtube ukážem) niektoré operné výkony na Československo má talent, prípadne z iných talentových súťaží... a zrazu prídu na to, že vlastne aj im sa niektoré operné diela páčili... :)
O kritike sa vraví, že "Najlepšia kritika je: Urobiť to lepšie..." Ak tu niektorí kritizujú rôznych hráčov... niekedy mám zmiešané pocity. Ak ide o kritiku dospelej osoby, tak... dospelý sa rozhodol, že na prehliadke vystúpi, takže svojim spôsobom "ide so svojou kožou na trh" a musí rátať s tým, že sa to nemusí páčiť každému... a ten dospelý sa s tým hádam nejako zmieri, no u detí a mládeže môže zle vyjadrená "kritika" narobiť viac zla, ako osohu.
Povedzme si pravdu - že hádam ani jedno dieťa (dospievajúci) sa na vystúpenie, prehliadku neprihlási samé, ale vo väčšine prípadov má za sebou dospelú osobu - dedka, otca, učiteľa, staršieho kamaráta, ktorý ho tam dostane... Pre toho mladého hráča je to veľká inšpirácia, určitá zodpovednosť, ktorá ho poháňa dopredu, motivuje k cvičeniu,.... No ak niekto otvorene, na celú republiku o ňom vyhlási, že zle hrá, zle spieva... že ho to môže znechutiť tak, že na všetko zanevrie a odradí ho to od ďalšieho hrania.... a pritom stačilo to isté povedať troška "jemnejšie". Ak poviem, že ten nevie ani spievať, ani hrať - je to jednoznačné odsúdenie - ako keby ten hráč naozaj nevedel zahrať nič. Ak sa to však povie napr. tak, že to vystúpenie nebolo práve najlepšie a je potrebné ešte veľa, veľa cvičiť aby sa vyrovnal tým najlepším... mladého hráča sme nezdeptali, neodradili a svojim spôsobom sme ho aj povzbudili... No a tu by sa kritik mal zamyslieť, či svojou "kritikou" chce toho druhého iba zdeptať, alebo povzbudiť k tomu aby si do najbližšej príležitosti svoj prejav vylepšil.
Už to tu viacerí predo mnou povedali... buďme radi, že toľko mladých ľudí má záujem o heligónku a ľudovú pieseň... Žijú v inej dobe, než sme žili my starší. Ja som sa začal učiť hrať na nástroj, keď som poznal desiatky ľudových (a iných piesní). Dnes sa mladí ľudia začínajú učiť hrať ľudové piesne, ktoré ešte nepoznajú, videli ich niekde na vystúpení, na youtube..., nevedia ich ešte precítiť.... Zvládnu pieseň po "technickej" stránke (prstoklad, rýchlosť,...) ale chýba tomu cit, povedomie, o čom ta pieseň je, pozorovanie okolia... ako na môj prednes reaguje okolie - stíha si obecenstvo so mnou pieseň spievať???...
No a na záver... hádam každý, kto sa aspoň raz postavil na javisko uzná, že zrazu je to všetko iné.... nastupuje strach (aby som niečo nepokazil), tréma,... obecenstvo nereaguje podľa očakávania,... a mladý hráč, ktorý inak danú pieseň bežne hráva to zrazu "pobabre"... nahodí vysoké tempo, zrazu nestíha, objaví sa prvá chybička, ktorá ešte viac zvýši trému a výsledkom je ... A zas je potrebné tých mladých povzbudiť... veď chybu neurobí len ten, čo nič nerobí... no a roky cvičenia, hrania určite prinesú svoje ovocie... a ani jeden dobrý, či vynikajúci hráč nebol vynikajúcim úplne od začiatku... každý raz začínal... no nie každý sa stal dobrým hráčom za rovnaký čas....
Takže skúsme nehovoriť, že ten, či onen hrá zle (alebo, že nevie hrať), ale skúsme radšej povedať, že mne sa jeho vystúpenie nepáči, pretože má ešte medzery v technike hry, tempe, rytme, frázovaní, intonácií.... vtedy to bude skôr o diskusii a nie o hádke ....
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Šimon16. Február 2016
pro SimonSK
Je to jak píše Peter, v hospodě je to pořád stejný a na ostatních akcích také. Pokud ale jedeš na heligonkářskou přehlídku musíš počítat s tím že na tebe budou ostatní koukat a něco si myslet.
Tady ta diskuze je diskuzí heligonkářů, a tak je to třeba brát.
Prosím to že tu někdo o někom něco napíše nepovažuj za smutné, ber to třeba jako odbornou diskuzi. A o kritice jsem psal níže, nebudu se opakovat.
Peter16. Február 2016
pre: :-)

A myslíš, že sa niečo tým zmení, i keby vôbec nebola diskusia tu na stránke? Myslíš že nejaká "cenzúra" diskusných príspevkov, alebo maľovanie si krásnej farebnej reality zmení to, čo je vo vnútri v našich srdciach? To že niekomu zalepíš ústa (alebo sebe zapcháš uši), nezmeníš tým jeho názor, alebo jeho konanie.

A ja jednoducho (aj prostredníctvom tejto diskusie) chcem, aby sme všetci vedeli akí sme... Lebo takí sme naozaj !
Peter16. Február 2016
pre Simona SK:

No, dovolím si oponovať. Dnes je to stále ako kedysi a nič sa nezmenilo. Je to také ako za našich starých otcov. Ani dnes v krčme, alebo normálnej ľudskej zábave, nikto nerieši ako - kto hrá. Nikto nikoho nekritizuje, síce možno aj niekoho v duchu napadne, že "ten hrá dobre, ten slabšie", ale všetko je OK a ľudia sa zabávajú.

Keď ale hráč naberie odvahu (alebo sebavedomie) a postaví sa za mikrofón na pódiu, tak jednoducho musí rátať aj s tým, že ho budú porovnávať s inými hráčmi a trebárs aj kritizovať. Podľa mňa je to úplne normálne.
:)16. Február 2016
Citat par prispevkov dozadu: "Na druhej strane musím však povedať, že návštevnosť týchto stránok je okolo 500 návštevníkov denne. Svoj názor prejavia iba cca 2 - 3 kritici. Keď to zoberiem štatisticky, tak je to ešte vždy strašne málo!... Mali by viacerí :-))))

To je tym, ze 2-3 k uspokojeniu potrebuju na niekoho nakydat (no dobre, dobre, skritizovat, ja viem), ostatnym staci, ked o tom citaju. Ved okrem bulvaru, naco by sem este chodili? Kvoli dobrej atmosfere? Kamaratstvu ci cennym informaciam? Pomoze vari kritika na tejto stranke niekomu? Kto ma co kritizovat, ten daneho cloveka asi videl nazivo a ak ma ozaj silnu potrebu povedat mu, co si mysli, da sa to aj osobne priamo na mieste, kde sa da diskutovat a nieco konstruktivne vyriesit. Nie cez anonymnu stranku, kde to neprinesie okrem zlce nic. Ale hlavne ze sa lud bavi.
auuu16. Február 2016
medzi heligonkármi je bohužial plno kreténov závistlivcov nafukancov a neprajníkov vitajte v realite.
Simon SK16. Február 2016
Táto diskusia je priam smutná. Kto chce koho hodnotit??! Kedysi, ked este hraval moj dedo, toto vobec neriesili. Prisiel ten, alebo onen, chytil do ruk heligonku a hral tak, ako vedel. Nikto ho nikdy nekritizoval. Práve naopak. Teraz sa tu navzajom hodnotíme ako kto hra. Kyzdy hra tak ako mu to vyhovuje. Nie kazdy ma rad trilkovanie a ĺa Rausko. Niektorí uprednostnuju skôr cistejsie hranie, bez rôznych ozdôb. Kazdému po chuti. A kto sa komu paci ohodnotia najlepsie divaci! Tento heligonkarsky osial spustil poriadnu vlnu osocovania sa a hanobenia. Nasi starí otcovia a matere by sa za Vás hanbili!
Šimon16. Február 2016
Mě osobně je milejší když mi někdo popravdě do očí řekne že jsem to zprasil než když mě poplácá po ramenou a za rohem si myslí něco jiného. Věcná, konstruktivní a oprávněná kritika by měla každého normálního člověka posunout dopředu a to nejen u heligonek, to je obecné pravidlo. Takže já tu správnou kritiku beru a jsem za ni vděčnější než za jízlivou pochvalu a pochvalu z nutnosti a slušnosti. Pár kritických poznámek k mému hrají jsem si již vyslechnul a musím říct že vždy měl ten druhý pravdu a bylo na mě zda s tím chci něco dělat. Pokud mne něco posunulo někam trochu dopředu tak to byla kritika toho co dělám blbě.
Laco B.16. Február 2016
Peter, niekedy bohate stačia aj tí dvaja, traja nie to ešte viacerí :)))
Peter16. Február 2016
Môj názor je taký, že každý by si mal vedieť zhodnotiť svoje schopnosti a zvážiť, asi na akej úrovni je jeho umelecký prednes z poza mikrofónu a či má čo ponúknuť divákom. Bohužiaľ, alebo chválabohu (?) obecenstvo je už dnes značne náročné a nechce počúvať hocičo. Vystúpenia heligonkárov vnímajú rovnako, ako každé iné folklórne vystúpenie, napr. Kandráčovcov, Janka Ambróza a pod... No a porovnávajú kvalitu.

Ľuďom je prd jedno, či heligonkár hrá na jednorádovke alebo 4 rádovke,... či hraje 50 rokov alebo začal ešte len teraz pred rokom. Zaujíma ich väčšinou iba výsledný efekt! A k tomu, keď počas vystúpenia aj vidia rôznu úroveň účinkujúcich, nuž vedia porovnávať. Nečudujem sa preto kritike.

Na druhej strane musím však povedať, že návštevnosť týchto stránok je okolo 500 návštevníkov denne. Svoj názor prejavia iba cca 2 - 3 kritici. Keď to zoberiem štatisticky, tak je to ešte vždy strašne málo!... Mali by viacerí :-))))
Šimon15. Február 2016
Ahoj Ondreji, máš pravdu v tom co píšeš, já s tebou souhlasím, je to tak. Já taky nechtěl nikoho hodnotit, na to nejsem povolaný, já se jen vyjádřil k tomu co se tu psalo. Neber to tak vážně jak jsem to napsal, myslím že na konci jsem to uvedl tam kde to má být. Fakt to není o soutěžení, to je mi jasné, ale pokud někdo nějak zhodnotí třeba mé vystoupení tak se nad tím zamyslím zda náhodou nemá v něčem pravdu a zkusím se nad tím zamyslet. A pokud je nějaká kritická poznámka věcná a oprávněná měla by být pro daného přínosem. Beru to jen podle sebe a svých zkušeností, nechci tu házet nějaká obecná moudra ničím nepodložená. Čauky