Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Jozef18. Júl 2008
je to velmi specificke a irelevantne ked sa niekdo o nieco pokusa a nakoniec to nedostane mne ukradli heligonku isiel som na policiu tam samozrejme nic nevedeli tak som musel tento TAZKY pripad vyriesit sam jedneho dna som na travniku zazrel stopy zlodeja isiel som ponich a zaviedli ma do svokrinho bytu spoza dveri som pocul akysi hluk otvoril som a uvidel som svokru hrat na MOJEJ heligonke. Ked ma svokra zbadala rychlo vyskocila z kresla a a vyskocila von oknom ked som si myslel ze spadne zrazu rozprestrela kridla a zacala letiet. Nuz co som mal robit rozprestrel som aj ja svoje a letel som za nou. Pristala na ihrisku ja som pristal hned za nou. Zacali sme sa bit kix flix a nakoniec skok ala metrix. Zistil som ze nie je taka nemotorna ako sa zda. Dokonca na mna pouzila bajsikl kik, No ja som mal dost. Ale nevzdal som sa. Skocil som po nej a udrel som jej do toho tuku akurat mi tam potom zostala ruka zohla sa a zlomila mi ju. Tou druhou som jej dal facku a ona spadla. Zrazu vyletela. Ja samozrejme za nou.Strelil som jej do kridla zrazu som pocul: SYSTEM ERROR SYSTEM ERROR. A potom zacala klesat. Po 10 metroch klesania som si uvedomil ze klesa velmi rychlo. Dopadla do vody a a ja s nou lebo som ju chcel utopit ja. Vyplavali sme na breh. Prisiel tam Henry aj Ronaldinho. Napili sme sa pepsi a vsetci sme poculi to klasicke aaaach!!!
Peter z Dt17. Júl 2008
Igor, to poldeci teda neodmietnem :-) ale až potom, ked budeš mať novú harmoniku.
k tej diskusii o nových a starých harmonikách - je pravda, že je zopár starých heligoniek, ktoré majú neskutočný hlas, no takú si nikto nepredá (aspon teda heligoniek znalý človek) a preto je podľa mňa jednoduchšie a asi aj lepšie dať si urobiť novučičkú heligonku poskladanú podľa vlastného želania ako kúpiť predraženú starú- len kvôli tomu, že ju kedysi vyrobil Hlaváček a potom do nej do opravy treba ešte vraziť zo 10 tis. Sk.
ale pravdu máte, že niektoré staré heligonky neuveritelne štebocú... ale to záleží aj od heligonkára.
Peter17. Júl 2008
Máš pravdu, Jaro. Problém "staro-novej" kvality sa nedá generalizovať a je to prípad od prípadu. Jednoznačne si treba uvedomiť skutočnosť, že aj v tamtých časoch sa vyrábali harmoniky v niekoľkých kvalitatívnych kategóriách:
1. najnižšia - pre bežnú čeľad,
2. stredná - pre hudobne znalých ľudí, kantórov, učiteľov,...
3. najvyššia - väčšinou individuálne nástroje robené na zakázku, často aj s nejakými zvláštnosťami (viac basov, dvojčinné klapky, špecifické ladenie,... a pod.)

Bohužiaľ pri predajoch, v inzerátoch, v burzách dnes v drvivej väčšine máme možnosť stretnúť len nástroje 1. kategórie. A povedzme si pravdu, že ich cena by mala byť niekde medzi 5.000 - 10.000,- (aj to len pre ich nejakú "historickú" hodnotu). Týmto nástrojom smelo môžu konkurovať súčasné 20 - 25 tisícové nové heligónky (a sú väčšinou aj lepšie ako tie staré).

Ku nástrojom 2. a tobôž nie 3. kategórie je dnes veľmi obtiažne prísť. Sú totiž rozchytané medzi heligonkárskymi hráčmi - majstrami, alebo sú v rôznych súkromných zbierkach. Týmto harmonikám súčasné nové nástroje za nejakých 20 - 30 tisíc rozhodne nedokážu konkurovať.

Keby v súčasne vyrábaných heligonkách boli vsadené hlasy z kategórie najkvalitnejších (tak ako v minulosti v tých "zákazkových" nástrojoch) tak si dovolím predpokladať, že by to boli nástroje zvukovo zrovnateľné (ak nie prevýšujúce) s 3. kategóriou starých heligoniek. No ale koľko by stál taký novodobý špás ?....
Jaro16. Júl 2008
Súhlasím, že nové heligónky sú vo všeobecnosti po technickej stránke na tom lepšie ako staré nástroje spred vojny. Nájdu sa však ešte mnohé staré nástroje, ktorým ani po technickej stránke nič nechýba a to buď sú tak zachovalé, alebo sú po generálke a nijako nezaostávajú oproti novej harmonike. Nedá sa to podľa mňa celkom zrovnávať s vývojom áut ako tu bolo písané. Auto je auto a heligónka nemá zas taký zložitý mechanizmus.V mnohých prípadoch zostáva aj u súčasných výrobcov mechanizmus v princípe ten istý ako pred vojnou a je pre mnohých postačujúci. Dôležité sú hlasy a tie môžu výrobcovia dať len také aké sa dnes vyrobia. Nové české hlasy už majú celkom dobré vlastnosti, ale predsa len, čo som počul tie najlepšie staré harmoniky ešte to stále nie je ono. Nové zinkové platničky sú takmer o polovicu tenšie ako tie staré a to asi zasa preto, že sa šetrí materiálom. Pozrite sa do niektorých Hohneriek, alebo iných typov západných nástojov aké sú tam masívne zinkové platničky a je to na hlase aj poznať. Zastávam preto stále názor, že tie najlepšie staré klenoty hrajú naozaj krajšie. Stačí sa započúvať do niektorých starých harmoník napr. pri vystúpeniach p. Vila Meška. Tie mašiny doslova "plačú".
Igor16. Júl 2008
Petrovi z Dt veľka vďaka,poldeci až sa streneme-raz určite ,teraz ešte len začínam.DÍK!!!!!!!!!!!!!!
Igor
Peter z Dt16. Júl 2008
Igor - kontakt na Ďurka Krahulca - 0905 709 151.
máme od neho 3hlásku - skvelá heligonka aj vizuálne, aj po technickej stránke.
myslím, že staré heligonky by už mali ísť konečne cenou dole a priekupníci, kt. ich vozili z Čiech a predražovali kvôli nedostatku heligoniek skončia. aspon podporíme domácich kvalitných výrobcov.
Igor16. Júl 2008
Pre Petra z Dt, prosim o kontakt na Ďurka Krahulca chcem si dať vyrobiť heligonku-ĎAKUJEM!!
Igor.
Kontakt: 0903824624
Jozef15. Júl 2008
Musím trošku prispieť aj ja.Výroba kvalitných helig. sa skončila v 50 tých rokoch.Potom určitá stagnácia.Výroba kláves.harmon.pokračovala ďalej.Dnešná harmon. sa nedá porovnať s har. zo 60 rokov po každej stránke ,ako napísal Peter.Nová stojí cca 40 000 Sk stará dobrá cca5000 Sk preto že vývoj klaves. išiel dopredu. Príklad Slovinsko.Výroba helig. sa rozbehla na plné obrátky (65výrobcov) nové stoja cca 50000 až 120 000 Sk. Staré(10--20 ročné)do 30 000 Sk.Hlasy sú prevážne Talianske,ale aj České.Helig. sú vlastne LEGA,všetko sa dá kúpiť po celkoch a poskladať,ale sú pekné kvalitné a hlavne perfekné školy hry na tieto nástroje.(Gugel "DIATONIČNE HARMONIKE" ) V Česko-Slovensku v dnešnej dobe je asi 12 výrobcov helig.Poväčšine sa držia starých tradícii.A to je dobré,musia začať tam kde skončili naší výrobcovia.(Poďakujme Gotwaldovi,že dnes hráme na kvalitných starých helig. NECH je mú zem ťažká !!! ?)to je môj názor.
Maťa15. Júl 2008
Zefo napis mi e-mail a ja ti to poslem
Kontakt: martina.stanova@centrum.sk
Peter15. Júl 2008
Ale Dano veď som na záver môjho príspevku dodal, že každý prípad kúpy heligónky je špecifický. :-) Na druhej strane však jedným dychom ešte dodám, že ľudská psychika je (len) psychika:

Nedávno robili pokus s niekoľkými vynikajúcimi husľovými majstrami svetových rozmerov, ktorí tvrdili, že rozoznajú stradivarky alebo iné husle zvučného mena od iných (súčasných) aj "poslepiačky" (podľa zvuku, rezonancie, vibrácií, odporu sláku a pod...), lebo stará kvalita sa vraj nedá pomýliť. Hráči so zaviazanými očami mohli hrať čo chceli a potom mali definovať nástroj. Výsledok bol taký, že takmer ani raz sa niktorý z nich netrafil...

Priateľovi, ktorý má bar sa raz skončila jedna značka piva. Skalným pivarom - stálym hosťom doniesol teda inú značku. Tí ho ochutnali a odbili, že taký hnus piť nebudú a chcú len to "svoje". Kamarát prisľúbil, že ide pozháňať. V pivnici však poprelieval to "hnusné" pivo do fliaš "dobrej" značky a doniesol "znalcom". Odpoveď bola: "No vidíš, to je pivo, nie tamten šmejd..."

Človeka niekedy vylieči aj kocka cukru, ak ho niekto presvedčil, že to čo má v ruke je zázračný liek...

V žiadnom prípade nepodceňujem starú kvalitu, ale tej naozaj nie je až tak veľa ako by sa mohlo zdať. Občas (ak nie často) je to tak aj pri heligonkách.
Zefo15. Júl 2008
Maťa, chcem to DVD. pošli mi na mail tvoju mailovku.
Dakujem.
Daniel15. Júl 2008
Peter,
myslel si to fakt vážne, že 20 000,- Sk za starú heligónku sa Ti zdá veľa ?
Čo to je - stará heligónka? Odpoveď je veľmi relatívna - za starý črep je veľa aj 5 000,-Sk, no za starú 100-ročnú heligónku špičkového zvuku, ktorá je navyše krásne zdobenou starožitnosťou je možno málo aj 50 000,-Sk, nie ? - a pripomínam, že cena takéhoto nástroja každým dňom rastie (napríklad aj tej "našej" v galérii - ani raz som neoľutoval sumu, ktorú som za ňu dal - a vieš, že to bolo viac ako 20...)
Väčšina diskutujúcich spomína predovšetkým hlasy. Časom som prijal názor, že to čaro sa neskrýva ani tak v hlasoch, ako v akustickom zhotovení drevenej skrinky (je to ako s husľami od Stradivariho).
A môjmu uchu tie staré klenoty fakt znejú kajšie. Možno aj preto, že neboli zhotovované z mäkkého dreva, ale prevažne z orechového, ktorého rezonancia je iná...
Osobne si myslím, že za normálnych okolností (trhová cena)sa pod 20... ozaj kvalitná heligónka kúpiť nedá.
Zdravím Teba aj všetkých priaznivcov heligóniek,
Daniel
Kontakt: salydaniel@mail.t-com.sk
Pavol15. Júl 2008
prosim poradte mi mam moznost kupit heligonku s dobrymi hlasmi od hlavacka za 19.000Sk oplati sa mi to?
jancicek15. Júl 2008
ja som velky metalista Podme METLACIT
jancicek15. Júl 2008
haha vy heligonkari
janko9630115. Júl 2008
tak je Peter ako vravis, ale ked vidim Detvanca v kroji s heligonkou tak mi viac pasuje stara originalita.Mozno je to tym, ze novych heligoniek som este vela nevidel, mozno je to aj tym, ze kazdy chce co najlacnejsiu harmoniku preto tam dnesní vyrobcovia davaju najlacnejsie hlasy aby sa to vobec oplatilo robit.
Maťa15. Júl 2008
Ahoj Zefo.........mam DVD zo Žaškova čo sme boli hrať na Veľkú noc
Peter15. Júl 2008
Myslím si, že kvalitou technického prevedenia sa takmer žiadna "stará" heligónka nedokáže vyrovnať súčasne vyrábaným. Či si to niekto chce pripustiť, alebo nie, je to naozaj v použitých technológiach, v spôsoboch merania kvality, v celkovej úrovní tech. poznatkov, ktoré sú rozhodne iné teraz ako pred 100 rokmi.

Je to niečo podobné ako porovnávanie starej PRAGOVKY s napr. dnešnou FABIOU. Jedna i druhá môže byť pekne vyleštená, dokonca jedna i druhá dajú po 120 km/h,... no absolútne sa nedajú zrovnávať v spotrebe, hluku, komforte, bezpečnosti a pod... A nepomôže ani fakt, že PRAGOVKA bola v tamtých časoch určená pre výberovú klientelu, kdežto dnašná FABIA je pre "rádového" človeka. Auto (hud. nástroj) je na to aby vozilo (hral) a to sa dá síce aj na PRAGOVKE, no ako sa na nej odveziete záleží od toho ako bude zrenovovaná, no nikdy to už nebude také ako vo FABII - to musia uznať aj najväčší skeptici.

Keby sa na území ČSR minulého storočia nebol zastavil vývoj diatonických harmoník tak ako sme ho poznali za 1. republiky, dnes by nikto napr. o starú hlaváčku alebo stibitzku ani len nezakopol. Samozrejme okrem niekoľkých zberateľov starožitností.

Dnes je u nás situácia taká, že mnohí si myslia, že garanciou vysokej ceny heligónky je hlavne jej vek (alebo výrobca), čo je však totálny blud. Hudobný nástroj je preto hud. nástrojom, lebo má vydávať zvuk. Ak je ten pekný, tak potom sa bavme o jeho cene, ak nie tak sa bavme napr. o vzhľade skrinky, či mechov, no potom je to už o niečom inom...

Čím ďalej, tým viac začínam zastávať názor, že cena nad 20 tisíc za starú harmoniku je naozaj na zváženie... (ale je to špecifické)

Peter z Dt15. Júl 2008
min.20 tis. za heligonku? len nové hlasy stoja 10-11 tis. tak asi preto taká cena. môj názor - každý preferoval doteraz len staré heligonky, ale Ďurko Krahulec urobí fungom novú a naozaj veľmi dobrú!!!
janko9630114. Júl 2008
Podla mojho nazoru, ja by som viac ako 20 000 za harmoniku nedal ale to by musela byt fakt dobra harmonika.Ale to je moj nazor, pretoze tieto skvosty sa vacsinou dedia z otca na syna a vela harmoník je kade tade po skriniach poschovavanych a potomkovia to maju ako pamiatku.Ja viem, ze klavír si pod pazuchu nikto nezoberie a nezahra kde chce ale skus sa pozriet do utrob klavíra porovnaj to s harmonikou kolko je tam tej techniky umenia zeleza atd. a potom mozno pochopis, preco sa ludom heligonky zdaju byt nenormalne predrazene.Co sa tyka tych hlasov, myslim si, ze hlasy vyrabane novou technikou su kvalitnejsie ale to je uz o inom.Nieje to ta stara originalita ale ja sa novym veciam nebranim a mat tak prachy tak si kupim aj novu aj staru harmoniku len nech to dobre hra:-)) Ozaj, nevie niekto, preco bolo na slavnostiach tak malo heligonkarov a muzikantov pri stankoch?Nehovorim, ze bolo zle ale bez nich to nieje ono.