Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Kojšovjan z Gelnice.6. Október 2008
Jožkuuu.... ta bars planaaa!!!! Tej palenky nemušelo byc teľo,už vecej nepojdzem,žena povedala že mam "zaracha"!!! Ale teraz važne... isto to bola dobre pripravena a zorganizovana akcia! Čo sa tyka učinkujucich,tak bola zastupena podstatna časť Slovenska. A hrali vyborne! Občerstvenie,pohostenie jak na svadbe! Na to že to bol 1.ročnik tak je to vynikajuce. Bola to pekna kulturna akcia,ktora zviditeľni vašu obec! Vedenie obce musi byť hrde,že ma v obci takeho človeka,ktory dokaže takuto akciu zorganizovať!
Jozef M6. Október 2008
A čo chlapi " Šarišská heligónka" aká bola ?
Laco MT6. Október 2008
Ja s Petrom plne súhlasím. Vždy sa mi západ a východ čo sa hudby týka podobali a stred (Podpoľanie,Pohronie) je iné. A práve tá "inosť" je na tom pekná. Teda pekný je aj ten východ a západ :-)
Peter6. Október 2008
Na jednom diskusnom fóre som natrafil na príspevok, v ktorom jeho autor sa vyjadruje asi v tom zmysle, že vraj vychodniari neuznávajú štýl hudby aký sa hrá na západe slovenska (povedzme, že napr. v okolí Serede) - a mal obavy, že ho kvôli tomu "vypískajú"..

Bohužiaľ opäť sa mi potvrdzuje, že kraj na východ od Popradu je pre zvyšok Slovenska (alebo len niektorým jedincom) častokrát absolútne neznamým pojmom. A vidím, že pre mnohých je to tak aj v oblasti ľudovej hudby/kultúry. Práve týmto si dovolím adresovať nasledujúce:

Hudobné zadelenie vychodniarskych ľudových piesni má výrazne bližšie ku západoslovenským, či moravským alebo českým piesňam, než napr. ku stredoslovenským (Podpoľanie, Orava,...) Sú to danosti predurčené historickým vývinom ešte z čias osídľovania strednej Európy Slovanmi a neskôr značne ovplyvnené valašskou kolonizáciu Stredného Slovenska. Nechcem tu teraz rozvádzať ďalšie odborné hudobno-etnologické skutočnosti, ale jednoducho je to tak !

A kto to nepozná, nech radšej pomlčí - alebo nech si urobí niekoľkodňovú dovolenku na východe a sám sa presvedčí, že vo východniarskej karčme sa spieva/hrá veľmi podobne ako v zapadnarskom šenku, či v české hospodě.
Kontakt: peter@situr.sk
Laco MT6. Október 2008
Cakal som kedy to tu Zefo zaklincuje nejakym humorom :-))
Zefo5. Október 2008
Príde cigán k doktorovi a sťažuje sa: "Júj pán doktor, šecko ma bolí, nohy, ruky, zlámaný som celý." - "Ejha, kde pracujete?" - "V kameňolome pán doktor, v kameňolome." - "No, to je ťažká práca, a ako dlho tam robíte?" - "Od zajtra pán doktor."
Zefo5. Október 2008
Hovorí policajt policajtovi:
-Včera som si kúpil záchodovú kefu.
-No a? Aká je?
-Toaletný papier bol lepší!
Zefo5. Október 2008
Zastavi chlap na aute pri prostitutke a pýta sa jej?
Co spravis za 1000sk.
Zenska odpovie:vsetko
Tak sadaj ideme murovat.
Jano5. Október 2008
K tým obchodom ešte. Uvediem príklad, ktorý vrhá na vec aj trochu iné svetlo: Jeden môj známy si kúpil starú heligónku, hrával na nej a bol s ňou spokojný, aj ľudia mu povedali že fajn, dobrá harmonika. Ja som však mal trochu šťastia a kúpil som heligónku s tým istým ladením o nejakú tú tisícku lacnejšiu a s lepším hlasom. Keď ju prišiel ku mne porovnať, hneď začal uvažovať, že sa asi trochu oklamal a že by tú jeho bolo treba naladiť. Nebola rozladená a tak som mu povedal, že to veľmi nepomôže, záleží však na kvalite hlasov. Rozhodol sa a dal za kompletné ladenie asi 4000 korún. Harmonika hrala čosi lepšie, ale na tú moju to aj tak nemalo. Známy potom hneď začal uvažovať, že ten čo mu ju predal ho isto oklamal a on musel dať ešte toľké peniaze za ladenie a aj tak za veľa nestojí.

Toto je tiež tak trochu na zamyslenie !!! a myslím, že podobných prípadov s ľudskou ješitnosťou je dosť. A ak ja zistím, že niekto kúpi lepšiu heligónku ešte aj od tej mojej, tiež to mám potom zvaliť na predávajúceho, že som sa oklamal?
Jozef Šarišská heligónka5. Október 2008
Kolšovian nezapomni na barana z chtorého budzeme jesc sir. Objednal som slunko ...? uvidzime.
Jozef M5. Október 2008
Je to veľmi ľahké. Sledujme vývoj klavesových harmonik a zistime, že Kebrdle,Hlaváček a ostatní výrobcovia kláves. harmon(.ktorí vyrábali aj heligónky)na dnešnom trhu nestoja za veľa.Predbehol ich nekonečný vývoj klaves. harmon.v socializme.Na trhu je ich prebytok,staré nemajú cenu a tak aj štvor hlásku kupite za cca 3000 Sk. U heligon. je to naopak.Nie je dostatok nových a tak cena starých sa špĺhá do nekonečná.Každý kto ju kúpi nie je s ňou spokojný,dá ju naladiť (6000) opraviť mechy(3000) pretesniť(1000) spolu 22000 s kúpou.Keby dal ešte 5000 mal by novú helig.
Ladislav4. Október 2008
Vážení diskutujúci, chápem Vaše rozhorčnie nadnekorektnými obchodníkmi. Aj ja som doplatil na svoju naivitu. Od jedného pána z čiech som kúpil heligonku, ktorú prezentoval ako po GO a komplene vyladenú. Babkinu fujaru, bola taká že som do nej vrazil ešte 7.tisíc a to na vyladenie, remene a celkovú opravu a potom som ju z radosťou predal a hlboko pod cenu, ktorú som ja vynaložil.
Táto skúsenosť ma podnietila k tomu, že už nikdy mekúpim staršiu heligonku. Dal som si vyrobiť krásnu trojradovú tojhlásku ladenia G-C-F, s A-manmi hlasmi a heligonovimi basmi p. Stančekovi, kde prídem každý ju obdivuje a chváli jej hlas. Druhú som si objednal z Nemecka od firmy Bayerland ladenia B-Es-as , taktaiež z hlasmi ako vyššie. Je prekrásne urobená dizajnovo a fantastický naladená.
Určite sa vyplatí si dať urobiť heligonku a máte istotu, že Vás nikto nepodvedie.
Určite niekto z Vás príde 15.11. do Brezna, aj ja som tam pozvaný a prinesiem obe heligonky a sami sa presvedčíte,že hovorím pravdu a ako aj to, že treba veriť aj vnovo vyrobené heligonky, ktoré majú suverenne navrch.
Miro S.4. Október 2008
Keď môžem poradím. Harmoniku treba ísť kupovať s niekym,kto tomu aspoň trocha rozumie. Zásada je - zahrať na nej a tiež sa do nej pozrieť!!! Inak kupujem mačku vo vreci.
Tono4. Október 2008
Keď to tu takto čítam...
Kde je hranica medzi "šikovným obchodníkom" a "podvodníkom" ? Kam zaradoť človeka, ktorý o predávanom predmete hovorí nepravdy ?
Len tak na zamyslenie...
Kojšovjan z Gelnice.4. Október 2008
No aj ja niečo napišem! p.Janeček to robi tak,jak dakedy cigani s konmi! Na jarmoku vliali do stareho koňa 2L palenky a kôň držal hlavu hore a nohami trepal jak diabol! A jak ho kupec došikoval domov a kôň vytriezvel,tak ho trebalo kolikom podoprieť aby sa neprevratil. A verte že nejeden gazda,aj skuseny,sa dal tak ošmeknuť! Aj ja som kupil od toho pana,tiež heligonku po GO,ale keď som doma zoparkrat zahral a bliššie sa prizrel..jajajj...! Predal som ju,ale prerobil som!
Tono3. Október 2008
Dobrý deň,
Dovoľte ešte jeden príspevok na tému "Janeček a podobní". Súhlasím, že každý obchod je dohoda dvoch partnerov - kupujúceho a predávajúceho. A "kto dá viac, ten berie". Poznám niekoľko zberateľov a prikupníkov, ktorí si hovoria zberatelia. Všetci títo v poslednej dobe výrazne podvihli ceny heligóniek. A keď chce niekto kúpiť heligónku pre seba, alebo pre mladšiu generáciu, má popri týchto "žralokoch" malú šancu. Preto sa ani pán Janeček nemôže čudovať, že ho niektorí ľudia "nemajú v láske". Ani ja sa im nečudujem. Hoci nie vždy súhlasím s formou akou to dávajú najavo.
Ladislav3. Október 2008
Pre jopovu,
píšete, že pri hre opierate palec o rám harmoniky, alebo niekto palec opiera o zadnú časť dreva, kde sú uložené hlasy. Toto je všetko vec zvyku a spôsobu hry.
Ja by som Vám odporúčal, aby ste zvolili novú techniku porstokladu a tým aj ruku mali úplne volne položenú na hlasoch. tak ako sa hrá na chromatike.Získate tým väčšie možnosti pohybu, nie ste pripútaná k rámu heligonky.
Pokiaľ hráte v troj a štvorhmatoch, tak mimo malíčka potrebujete všetky prsty. Pri takomto prstoklade a volne položenej ruky je dôležité aby ste heligonku mali na dvoch pevných remeňoch, čiže pevne na tele, lebo na jednom remeni sa takto hrať nedá.
Mne dával základy hry M. Čerňanský , pri hre mám volne pravú ruku a môžem hrať ako dlho chcem neunavím sa, lebo ruku o nič neopieram.
Možno pri čistom folklóre takúto techniku nepotrebujete, ale ak hráte aj tanečné skladby tak bez tejto techniky to nejde, nakoľko prstami chodíte po celých hlasoch vo všetkých troch radoch.
Ak prídete 15. nov. do Brezna môžem Vám takúto techniku ukázať. Ja som tam pozvaný na vystúpenie.
Peter3. Október 2008
Šimon to vystihol veľmi presne a nie je už viacej čo dodať...
Šimon3. Október 2008
Dobrý den vážení příznivci heligonek, dovolím si snad již poslední přízpěvek k diskuzi o p. Janečkovi. Sám jsem před časem svoji první heligonku u p. Janečka kupoval. Je to příjemný člověk, viděl jsem jeho sbírku která má daleko k výrazu rozsáhlá a 90 % harmonik bylo na prodej. Z toho a z dalších aktivit p. Janečka na různých internetových stránkách je jasné že s heligonkami obchoduje, ale na tom není nic špatného, takových je více a spousta znás se obchodem živí nebo si přivydělává. Je to jen věc kupujícího a prodávajícího, nikdo nikoho nenutí nic kupovat a tak není důvod někomu něco vyčítat. Dnes vím že jsme koupil harmoniku údajně po opravě za poměrně vysokou částku a její opravdouvou hodnotu
jsem si uvědomil až když jsem ji dovezl do opravy ke skvělému člověkovi p. Durajovi. Ten mi dal nástroj opravdu dopořádku a dnes jsem max. spokojen. P. Janeček je šikovný obchodník a já jsem byl v té době člověk který něco chtěl a vůbec tomu nerozuměl, tak proč toho trošku nevyužít. Pokud bych se měl zlobit tak jen na sebe, vyčítet nelze nikomu nic a svědomí máme každý také svoje. Přeji všem krásné chvilky s tak skvělým nástrojem jakým je heligonka.
Kontakt: info@frenos.cz
Jozef M3. Október 2008
Ja s pánom Janečkom tak trochu obchodujem,nemal som sním žiadný problém,jeho ceny sú nízke a tovar na kvalitatívnej úrovni.Je to seriozny pán. Jozef
Kontakt: (EZAS).