Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Jozef M1. Jún 2009
Pravé ty Miro S. máš naladenú helig. v Hořoviciach u dobrých majstroch,v bliskosti znejú troška rozladené,avšak v pozadí znejú ako nefalšované helig.a to je to čaro tej farby ktorú treba dosiahnuť.To je absolútne majstrovstvo ladičov.Nemci ladia inak ich helig znejú ako naše Delície ich mechanika je na vysokej úrovni ,ale kto určí farbu zvuku na danú pesničku.Som strašne rád že Stalin pozastavil vývoj helig.až v 90rokoch začalo autentické hnutie regiónov prezentovať svojský folklór v hre na helig.a to je to čaro ktoré musíme udržať pre naše deti a našich vnukov.Tie auténcie nie sú naučené ,ale sú v našich srdciach .ktoré podávame ďalej.Možno o10 rokov bude to o jednej pesničke a nespočetnej technike v hre na helig.To už nebude naše.!! ?? ""!"!
Šimon1. Jún 2009
Pro jopova
No a je to, už je mi to jasné, díky !!!
jopova1. Jún 2009
pre Simona!
precitaj si este raz prispevok Petra z 31. maja!! Ja to chapem tak, ze na tvojom kontrabase mas prirodzene ladenie - vyhmatas aj tony, ktore su medzi tonmi.. to iste na husliach. Ked mas na heligonke ci na klaviri ton C, nedas na gombiku, ci klavese nic ine len C. Je to vytemperovane na ciste C a dost! Neviem ci som to tak dobre pochopil, ale myslim, ze je to tak. Tie debaty nasich odbornikov svedcia o tom, ze aj medzi heligonkarmi su uz ludia hudobne vzdelani a nieco z toho uz chapeme aj my...ucime sa, ucime... aj ked je to niekedy dost ucene, ale aj nase urovne su rozne, takze - ano, len tak dalej!
Šimon1. Jún 2009
Prosím zda můžete v kostce velice jednoduše pro laiky napsat základní rozdíl mezi přirozeným a temperovaným laděním. Děkuji
Peter1. Jún 2009
A ešte som zabudol: V súvislosti s diatonickými harmonikami je treba byť opatrný aj vo vyjadreniach ohľadom tzv. paralelného mólu. - Napr. 2-radové ho nemajú vôbec!
Peter1. Jún 2009
Viem Miro, že túžobne očakávaš :-) a radšej by si tu mal praktický názor nejakého majstra-ladiča, ale poviem Ti, že bol by si prekvapený aké nízke (teoretické) vedomosti majú niektorí fachmani (a nielen v hudbe). Svoju robotu síce dokážu urobiť dokonale, ale keď sa opýtaš, že prečo je to tak, tak už to vedia zdôvodniť len veľmi ťažko.

Než sa niektorý z nich ozve, dovolím si ešte uviesť na pravú mieru určité fakty: V súvislosti s heligonkami prirodzené ladenie vôbec neznamená to isté čo "čisté ladenie". Pre tento prípad to môžeme chápať ako dva rozličné pojmy. "Znečisťovaním" tónu vznikajú len tzv. vyššie harmonické a práve tie v podstate určujú farbu zvuku. Pritom sa však nesmie vybočiť z daného algoritmu konkrétneho ladenia.

Heligónky sú (a musia byť) ladené temperovane avšak toto ladenie môže (a malo by byť) do určitej miery (ne)čisté. A práve v tom je ten veliký kumšt ladiča do akej miery sa má tá "nečistota" na heligónke urobiť. Ako vytiahnuť z heligónky tú jej dušu, ten jej optimálny heligónkový hlas príznačný len a len heligónke. Najkrajší hlas majú práve také tie "nečisto" ladené heligónky, pričom na druhej strane sú z hľadiska pravidiel konkrétnej (temperovanej) diatoniky naladené presne.
Kontakt: peter@situr.sk
Šimon1. Jún 2009
Pro ...
Dobře jsi to napsal, máš pravdu. I já jsem poslední diskuzní přízpěvky četl několikrát a jsou pro mne velice poučné. To je jeden z přínosů těchto diskuzí pro nás zaátečníky a méně zdatné, určitě lepší než se tady napadat a řešit nějaké drby a pomluvy. Děkuji za poučné přízpěvky.
Jozef M1. Jún 2009
Ja poznám Mira S.aj Peťa osobne,(mi zme vichodňare)Vždy treba poznať trošku histórie,teórie o veci ktorú držím v ruke.Niekedy som prekvapený,keď sa opýtam niekoho aké ma ladenie a on mi nevie povedať.Miro S.je človek na 1!,je opravár helig.(galéria),puntičkár do detailu,teoretik,hráč na helig.a tremista.Peťo má web str.hra dobré na helig. ma trému ako všetcí keď majú prezentovať.Polemizujeme nad teóriou aj keď sa mýlime,o tom je tá diskusia.Nech sa zapoja na slovo vzatí odborníci a posunia poznanie trochu vyššie.Ja noty poznám veľmi slabo,ale teóriou si pomôžem v basovej aj v melodickej časti.Som priemerný hráč samouk,vždy je to o talente a cvičení,mám svoje roky a cvičiť sa mi nechce ha ha ha .
...1. Jún 2009
... pre niekoho "premudrete" reci/prispevky su v skutocnosti pre nas ostatnych prinosom, pre vsetkych tych co tomu rozumia a kto je debil nech to radsej necita. A ked uz, tak nech si svoj stupidny nazor necha pre seba. Ja si to precitam vzdy aj viackrat a premyslam o obsahu...
Niekto vie len spievat, no mnohi sa zaujimaju aj o to na com hraju a preco je to tak...
heligonkár31. Máj 2009
Ja si ju spievam. A ty si zasa čí? Ty si ten Rybár z Martina?
Laco MT31. Máj 2009
heligonkar a ty diskusiu pocuvas, ci citas? :))
heligonkár31. Máj 2009
Miro, ty keď si taký chytrý aj tak dobré hráš na heligónku? dvoj aj trojradovú??? tie premúdrelé reči sa už nedajú počúvať.
Miro S.31. Máj 2009
Ako som už napísal v svojom predchádzajúcom príspevku mal by som veľký záujem (a myslím si, že nie sám) o vyjadrenie sa výrobcov a opravárov heligoniek a harmoník vôbec ku problematike ladenia týchto nástrojov. Bolo by zaujímavé vedieť či ich ladia čisto - prirodzene, alebo temperovane? Kedže heligónka má jednu,dve, alebo viac (podľa počtu radov) pevne zabudovaných durových tónin (tiež paralerné molové), je možné tieto naladiť čisto - prirodzene, čo u klávesových nástrojov nieje možné z hľadiska rozladenia vzdialených tónin a enharmonickej zámeny poltónov. Takže, keby niekto mal dobrú vôlu vysvetliť to - prosím o príspevok.
Peter31. Máj 2009
(aj) pre Mira S.:

Už samotný názov "prirodzené ladenie" hovorí o tom, že je to niečo normálne, prirodzené. Toto ladenie obsahuje takmer úplnú škálu tónov, ktoré existujú. Aj ľudský hlas je v prirodzenom ladení.

Spolu s nástupom hudobných nástrojov s klaviatúrami kde pod každým klávesom, či gombíkom je ukrytý len jeden tón (napr. harmonika, klavír,...) bolo z prirodzeného ladenia odvodené tzv. temperované ladenie, ktoré rozdelilo existujúce tóny len na celé tóny a poltóny. Pritom vzniklo aj pravidlo, že každý tón zvyšený o poltón sa rovná nasledujúcemu tónu zníženému o poltón (# = b). Je to vlastne to pravidlo o ktorom som sa zmienil v jednom s mojich predchádzajúcich príspevkov.

Prirodzené ladenie využívajú hlavne strunové nástroje (husle, gitary,...), kde tónová predispozícia nie je pevne daná a napr. jemným dotláčaním struny sa dajú medzi celými tónmi vyčariť aj iné tóny než len "križíky" a béčka". Také niečo pri tastatúrových (klaviatúrových) nástrojov nie je spravidla možné, a preto sa už väčšina hudobných diel pripravuje len v temperovanom ladení a v súčasnosti sa takmer bez výhrady využíva len toto.

Tak ako sa "zjednocovalo" ladenie, zjednocovala sa aj (ľudová) hudba. Tomuto sa hovorilo "normalizácia ľudovej piesne", no s politikou to nemalo nič spoločné :-). Ľudové piesne boli v minulosti posadené do dnes už nepoužívaných (napr. aj cirkevných) tónin a mnohé sa vtedy spievali inak než sa spievajú dnes. Totiž prispeli k tomu aj nástroje ladené v prirodzenom ladení, v ktorom jednoducho neboli a nie sú tóny na autentické zahratie tej-ktorej archaickej piesne. Preto sa pieseň jednoducho hudobne zmrzačila "podurovala - pomolovala" a hotovo... no a hrá sa už len tak ako ju poznáme dnes...

Obdobie masívneho nástupu heligoniek bolo zároveň obdobím završovania procesov hudobnej normalizácie piesni. I keď českí výrobcovia harmoník išli s dobou a začali vyrábať (ako všetci ostatní) takmer výhradne v temperovanom ladení predsa vyrábali aj individuálne zákazky heligóniek zasahujúcich svojim posadením aj do prirodzeného ladenia. Boli to požiadavky špecifických hráčov hrajúcich (hlavne archaické) žánre charakteristické pre niektoré regióny. Ešte aj dnes sa občas stretneme s heligónkou, ktorú nevieme zadeliť do žiadnej tóniny, alebo ktorá nedokáže zahrať spolu s inou heligónkou a my si o nej často (mylne) myslíme, že je len "zle naladená"...

Slovensko patrí ku krajinám kde proces normalizácie ľudovej hudby v Európe sa stabilizoval až ako medzi poslednými - až niekedy po 2. sv. vojne. Zhodou okolností sa práve vtedy v ČSR zmenila i politická moc, pôvodní výrobcovia boli znárodnení a nastúpil monopol Delície. Všetkým hlaváčkom, stibitzom, kavečkom, vavřínom,... atď. bol prilepený biľag spiatočníkov so zastaralými drevenými heligonkami ladenými navyše (podľa vtedajších expertov) v "prirodzenom ladení" ktoré sa už nepoužíva a je odsúdené (i s heligonkami) na smetisko dejín... A s takýmto názorom - že heligónky sú ladené prirodzene, sa v určitej špecifickej literatúre stretávame dodnes...
Kontakt: peter@situr.sk
Jozef M31. Máj 2009
Pre anonym.Možno máš pravdu, ja som vychádzal z basovej časti.Je to vec zvyku,u viac radových je tam množstvo kombinácií.
Peter31. Máj 2009
Laicky sa dá povedať aj tak: 3-rádová heligónka vznikla doplnením 2-rádovej o jeden rad, ale nie o tretí, ale o tzv. "nultý". Teda 2-radovej C-F pridali G-ečkový rád a nie B-ečkový. Preto aj ten stoják (u 3-radovky) je tam kde má byť - najbližšie ku krytu hlasov (nultý - prvý - druhý rad).
Anonym31. Máj 2009
Pre Jozef M, daniel:
To je pravda, len pri dvojradovej heligonke. Pri troj-radovej, stvor alebo pat radovej heligonke sa samozreme stojaty ton dava aj v ostatnych radoch okrem prveho (zavisi to len od hraca), je to len otazka zvyku, nic viac, ziadna kombinacia sa nestrati! - ale ani neprida. Pri dvojradovej Heligonke je stojaty ton v druhom rade velmi dolezity! pri trojradovej je to jedno, tam tie kombinacie su v ostatnych radoch!
daniel31. Máj 2009
Tušil som, že som to "pohnojil". Na dvoch basoch nehrám - takže práve ten jeden tam teraz chýba :-))). Ďakujem za vysvetlenie.
Jozef M30. Máj 2009
Daniel,v 3radovke v2rade máš stojak ČSlov.len ty.A budeš mať problém.To akoby si mál v 2radovke v 1rade.stoják,a ten tam nemôže byť.Pri ladení GCF v 3 rade Fpodľa zložitosti pesničky prechádzaš na basoch z F na subdominantu B ŤAHOM mecha,v melódií pravej strany hráš napr.na2 a 3 rade terciu.Keby si hral pesničku z 2 radu C subdomin.F dosiahneš TLAČENÍM mecha terciu nájdeš v 3 rade v tlaku.So stojakom dosiahneš v 2 rade ŤAHANÍM terciu,ale basu F nenájdeš!!! V tom je ten pes zakopaný.Keď však hráš len na 2 basoch,tak je to jedno.
daniel30. Máj 2009
Na 2-radovkách som zvyknutý na stojáčik.Preto som si ho dal urobiť aj v strednom rade na 3-radovke. A nepasuje mi to tak, ako som čakal :-) Vie mi niekto poradiť, aké sú v tomto prípade výhody a nevýhody ?