Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Jozef M20. Február 2011
Keď sme pri tých helig.niektoré helig. majú všetky hlasy v rovnakej výške(v jednej oktáve),tremolo spodne a horné.Majú to aj štvor hlásky,sú však menej výrazne v sile zvuku. Ladenú spodnú oktávu počujeme uchom,keď dvaja hráči budú hrať :jeden na C,F, a druhy na troj radovej F,B,Es,ktorá má spodnú oktávu. Avšak "Grímovskou úpravou jedného hlasu v C,F, helig.dosiahneme na stup,F, plnohodnotný dvoj hlas so spodnou oktávou.Pekne to význeje v pesničkách s veľkým rozsahom
Jožo M....z19. Február 2011
Mirko, ďakujem Ti nielen za mňa, ale aj za ostatných laikov, samoukov. Toto sú prispevky, ktoré nám pomáhajú, majú nielen odborný, ale aj ľudský rozmer.
Miro S.19. Február 2011
Pre toho čo sa pýta, čo keby boli základné hlasy o oktávu nižšie.
Jednočiarková oktáva je prvá diskantová oktáva a v notovej osnove je označená husľovým kľúčom. Nižšia od nej je už basová a je označená basovým kľúčom.
V jednočiarkovej oktáve je tzv. komorné "a" a je ho frekvencia je v temperovanom ladení 440 Hz,(hertz). To sa ustanovilo na konferencii IOS v roku 1953 v Londýne. Takže 440 kmitov za sekundu.
Keď tento kmitočet budeme deliť dvomi, tak dostaneme 220 Hz čo je "a" v malej oktáve. Keď zase delíme dvomi, tak je 110 Hz - "A" vo veľkej oktáve. Deleno dvomi je 55 Hz - "1A" kontra oktáva a toto ešte dvomi je 27,5 Hz - "2A" v subkontra oktáve. Stále je to tón "a", ale vždy o oktávu hlbší.
Taktiež opačne, keď budeme 440 Hz násobiť dvomi a to zase dvomi, tak dostaneme vždy tón "a", ale vždy o oktávu vyšší.
Tak to len na úvod trocha teórie.
Mohla by byť naladená heligónka aj celá o oktávu nižšie, ale asi by to veľmi dobre neznelo, lebo by to bolo v basových tónoch.
Začínajú niektoré ladenia heligoniek v malej oktáve napr. G/C/F. G-dur v prvom rade začína tónom "g" v malej okt. a koniec stupnice je "g´ " v jednočiarkovej oktáve a ďalšia stupnica končí v dvojčiarkovej okt. "g´´ ".
Keď sa hrá v tejto stupnici G-dur, tak to zneje dosť hlboko?!
Kto chce skúsiť ako zneje v rôznych výškách nejaká melódia nech si otvorí tu na "heligonka.sk" " Linky" a tam je adresa "pesničky orava". Tam, keď si otvorí nejakú pieseň pre heligónku, alebo akordeón, (klavír), môže si ju transponovať do rôznych tónin a môže sa dostať aj tak hlboko, že už tá pieseň nebude dobre znieť.
Treba skúsiť.
Mata19. Február 2011
Děkuju Miro za vysvětlení. Chápu to. Čtyřhlasnou heligonku jsem naživo ještě neslyšel. Vzláštní je, že teoreticky by měl mít akordeon lepší zvuk který jde různě zabarvovat. Ale není tomu tak, heligonka zpívá daleko líp (a není to jen basama).
Latz19. Február 2011
Miro S, pekne si to vysvetlil. Vďaka! Toto sú naozaj príspevky, z ktorých má veľa záujemcov o heligónku úžitok.
19. Február 2011
...vravíš, Miro, že základné hlasy heligóniek sú v jednočiarkovej oktáve (ku ktorým sa potom pridávajú ďalšie tremolové hlasy podľa prevedenia heligónky). Ale čo keby tie základne hlasy boli ešte o oktávu nižšie - v základnej (bezčiarkovej) oktáve? Nepočul si znieť takýto zvuk harmoniky?
Kontakt:
Miro S.19. Február 2011
Pre Matu a pre tých čo to nevedia. (Tí čo to ovládajú nemusia čítať, alebo ma môžu opraviť.)
Už viackrát tu bolo písané o oktávach na heligonkách, preto to chcem len pripomenúť.
Trojhlasné heligónky sú väčšinou ladené tak, že majú základnú - jedno čiarkovú oktávu a ďalšie dva hlasy sú tremolové. To znamená, že jeden je mierne rozladený smerom hore-vysoké tremolo a druhý je mierne rozladený smerom dole-nízke tremolo. Toto mierne rozladenie spolu so základnou oktávou dáva ten mierne kolísavý - harmonikový zvuk.
Takto je naladený každý tón, to znamená na každom gombíku dva tóny (tlak aj ťah mecha) a celý rad, či už je jednoradová, alebo viac radová. Samozrejme v príslušnej tónine. Napr.: C-dur, F-dur, atď.
Štvorhlasné heligónky majú k týmto trom hlasom pridaný ešte jeden hlas a to buď vysokú oktavu, to znamená, že všetky tóny sú naladené o oktávu vyššie, alebo hlbokú oktávu, čo znamená, že všetky tóny su naladené o oktávu nižšie. Táto vysoká, resp. nízka oktáva by nemala byť voči základej oktáve rozladená!
Keď je heligónka štvorhlasná, tak pod každou klapkou sú štyri dierky a z jednej dierky zneje jeden tón základný, z druhej tremolový +, z tretej termolový -, a zo štvrtej buď o oktávu vyšší, alebo o oktávu nížší tón.
Samozrejme, že heligónky možu a tiež aj sú ladené hociako.
Zatial som mal v ruke len jednu heligónku ( je tu v Galérii v poradí štvrtá J. Poláček, na 8. str.), ktorá je trojhlasná a má len jedno tremolo a vysokú oktávu. To znamená: Zákl. okt., plus tremolo-vysoké, plus vysokú oktávu.
Táto heligónka má silný a ostrý hlas a v podstate sa vyrovná silou hlasu aj štvorhlasnej heligónke! Má zinkové hlasy.
Týmto chcem povedať, že väčšinou sa vysoká, alebo nízka oktáva dáva do štvorhlasných heligoniek.
Ale ako som už napísal heligónky sú ladené akokoľvek, niekedy na želanie zákazníka a niekedy ako sa "komu" podarí ju naladiť?!
Ešte chcem podotknúť, to isté majú aj akordeóny - chromatiky, ale tam sú takzvané registrové prepínače, ktorými sa dajú jednotlivé hlasy zapojiť, alebo vypojiť z hry.
Akordeóny bývajú až päťhlasné: oktáva základná,+ tremolo vys.,+ tremolo nízke,+ vysoká okt.,+ nízka oktáva. Pomocou prepínačov sa toto dá akokoľvek kombinovať. U heligoniek nie, je to pevne zabudované, aj keď niektoré zahraničné diatonické harmoniky majú tiež registre. Viď v Galérii druhá,str.8, Meinel a Herold.
Takže asi toľko.

.18. Február 2011
ono to zas take horuce nie je, je to sice zaujimave na prve pocutie ale zalezi aj na tom co hras. z toho co som pocul by som tie oktavy rozhodne nebral ako nejaky vseliek - osobne uprednostnujem "klasiku"
mata18. Február 2011
Botka....to udělám, až se pořádně naučím....zatím na tu svou Halaváčkovku nedám sáhnout, je nová.....spíš zase někdy prodám a koupím....až se rodinnej rozpočet zotaví.
.18. Február 2011
dodo: stojak je na heligonke gombik co hra na tlk aj tah mecha rovnaky ton, na dvojradovej heligonke je to zvycajne siesty gombik v hronom rade (blizsie k "bedni") pre pravu ruku

mata: viac je asi heligoniek "klasickych" ale na poziadanie ti snad kazdy vyrobca osadi hlasy s vysokou ci nizkou oktavou.
Mata18. Február 2011
Máš pravdu, už dřív jsem na něj narazil. S huslama to jde moc dobře dohromady, taky se mi to moc líbí, jen to hrají v moc ďábelskym rytmu.

Co se týhá vysoké a nízké oktávy. Už tomu rozumim. Pan Kočka má takovou harmoniku až se derou slzy do očí. Ten zvuk je tak sytý a krásný.
Hádám, že musí být ta vysoká oktáva na každém knoflíku, takže ty vysoké hlasy musí být dost malé. To asi moc heligonek nemá, že?
DODO18. Február 2011
PROSIM VAS CO JE TO STOJAK
DAKUJEM
Peter18. Február 2011
Aj naši susedia vedia pekne hrať. Všimnite si prácu "uja" heligonkára. Nooo,... mne sa to páči:

http://www.youtube.com/watch?v=uQfkATCpW3c&feature=related
Kontakt: peter@seman.sk
pre Matu17. Február 2011
Su tuna majstri ladici co ti to popisu uplne presne, ale tak po ludovom to je asi tak ze napr ak mas 3 hlasnu heligonku, tak jeden hlas z toho tremola co hra pod kazdou klapkou je posunuty o celu oktavu vyssie resp. nizsie. Pocul som uz stvorhlasku ktora mala takto vysoku aj nizku oktavu, kombinacie su rozne, ako sa komu paci
Mata17. Február 2011
Vysoká a nízka oktáva, to je ladění? To se dá tak hrát nebo musí na to byt naladená harmonika? Moc temu nerozumim.
Mata17. Február 2011
http://www.youtube.com/watch?v=KzWa0PAxQJQ&feature=related
Mata17. Február 2011
Chromatika s heligonkovými basy.......zajímavé
J.K.17. Február 2011
Je nejaký majster v okolí Brezna čo to dokáže?
J.K.17. Február 2011
Ďakujem Peter!!!!!!!!!!!!
Peter17. Február 2011
Pravdaže sa to dá na počkanie, nie je to náročná záležitosť, ale musíš si to s majstrom predom dohodnúť...
Kontakt: peter@seman.sk