Vyhľadávanie

Vlastné vyhľadávanie
Zoradiť podľa:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
 | Domov | Registrácia | Odpovedať | Hľadať | Štatistika |
Mám problém heligonka.sk Forum / Mám problém /  

Rozloženie tónov

Strana  Strana 1 z 2:  1  2  Nasledujúca »  
Autor Miro
Člen 

#1 | Zaslané: 30 Aug 2014 00:07 
Miro
A keď už som sa rozpísal, tak mi napadla ešte jedna vec. Často potrebujeme transponovať ("posunúť") pieseň (notový zápis) z jednej stupnice do druhej. Opäť je to veľmi, jednoduché. Stačí si pred seba dať klaviatúru klavíra (stačí obrázok) a počítať notu po note podľa nasledovného spôsobu.
V prvom rade si zistíme vzdialenosť medzi stupnicami. Príklad, chcem transponovať zo stupnice A-dur do D-dur.. Medzi A a D sú tieto tóny: A,Ais,H,C,Cis,D =A-1polton, Ais-2poltón,...D-6-poltón. Môžeme začať transponovať. Všetky noty takto posunieme smerom nahor o spomínaných 6 poltónov a transpozícia je hotová:-)
Môžeme transponovať (posúvať) aj smerom nadol - pre spomínaný príklad platí: A=1,Gis=2, G=3, Fis=4, F=5, E=6, Es=7, D=8 - takže smerom nadol to bude o 8 poltónov. (Aby ma niekto teraz nebral za slovo, že som sa neposunul o 8, či 6 poltónov - mal by pravdu - len som rátal všetky poltóny - a ak som hovoril že A je 1 poltón, ešte som naozaj neurobil žiadny posuv - len som jednoducho rátal. Ak niekto chce rátať posuv, kľudne, môže tak urobiť a prvý poltón smerom hore bude preňho Ais - naozaj sa posunie o 1 polton, ale pre jednoduchosť počítania....) Dúfam, že som to nenapísal moc nezrozumiteľne:-)

Autor Miro
Člen 

#2 | Zaslané: 29 Aug 2014 23:50 
Brigado Drandic
Nebudem opravovať:-) pretože je to možno myslené v dobrom, ale... tí naši predkovia vôbec neboli hlúpi. Dodnes nevieme niektoré veci pochopiť, ako to mohli tak, alebo onak vymyslieť, urobiť, s takými presnosťami (ani my to dnes možno nedokážeme) a pri tom nemali takú techniku, akú máme k dispozícií my dnes:-)
Definícia durovej stupnice hovorí, že každá má medzi 3. a 4. a potom 7. a 8. tónom poltónovú vzdialenosť a aby nedošlo (v žiadnom prípade) k omylu, používa sa posuv - počítanie po poltónoch. Ak si na to zvykneme, máme istotu, že sa nepomýlime. Platí, že 2+2=4, aj 2x2=4, ale to neznamená, že aj 3+3=3x3 pretože 3+3=6 a 3x3=9 - to by sme mohli aplikovať aj na tóny o ktorých sa bavíme. To že uvedený príklad nám vychádza správny neznamená jeho všeobecnú platnosť. Oproti uvedenému príkladu z matematiky môže byť tých správnych príkladov počítania tónov viac ako jeden, no neplatí vo všetkých prípadoch a vo všetkých durových stupniciach. Aby sme neostali nič dlžní ani molovým (prirodzeným) stupniciam, tam sú poltónové vzdialenosti na iných miestach - medzi 2. a 3. a medzi 5. a 6. tónom.
Veľmi veľa ľudí nerozumie teórií (možno je vysvetľovaná príliš zložito), no niektoré veci sú pri tom veľmi jednoduché, stačí pri tom vedieť počítať do 12:-) a ak človek vie napr. jeden durový akord - napr. C-dur = C,E,G=1,5,8 poltón odvodí si pomocou toho hocijaký iný durový akord - napr. od tónu Fis (teda akord Fis-dur) budú poltóny 1,5,8=Fis,Ais,Cis. (alebo ak chceme zápis pomocou bečiek, pomocou takzvanej enharmonickej zámeny - pre mnohých cudzie slovo sú to tóny: Ges,B, Des - enharmonický tón je tón, ktorý zneje rovnako, ale môžeme ho zapísať dvoma spôsobmi - podľa toho či vznikne zvýšením, alebo znížením tónu Cis=Des atď.).
Pre bežne používané akordy v piesňach stačí, ak viem ako sa hrá (najlepšie na klavíri, či akordeóne) C-dur (poltóny 1,5,8), C-mol=C,Es,G (poltóny 1,4,8), C7 = C,E,G,B (poltóny 1,5,8,11), Cmol7=C,Es,G,B (poltóny 1,4,8,11) - no a všetky ostatné akordy si viem vypočítať pomocou počítania poltónov a mám istotu, že sa nezmýlim (ak samozrejme správne napočítam do 12:-)

Autor Brigado Drandic
Člen 

#3 | Zaslané: 29 Aug 2014 21:39 
Janci. Hej. Ked hram na heligonke tak ma niekedy udivuje ako sa na tom niektore piesne hraju jednoducho a este aj cifrovacky a preto sa nad tym zamyslam ako to vedeli tak vymysliet. A v podstate mi je jasne preco len sa utvrdzujem ci naozaj ale ten druhy gombik s tym Gckom bol nad moje myslenie ale na hohnerke ho tam nemam a mam tam poltony ako hovoris. Zaujimave.
Hned v tom prvom riadku mas chybu medzi E a F je len polton a pises ze je cely. Ale Miro to vysvetlil, ze ked to pocitas ako ja tak vznikaju chyby a je lepsie to robit cez poltony. Ale ja som myslel dva a pol tona takto. Ladenie C/F je Fko o 2,5 tona vysie lebo medzi C a D je ton, medzi D a E je tiez ton a medzi E a F je polton. Myslim ze spravny hudobny zapis je takto: C-D-E.F (nech ma Miro opravi ak daco)

Autor Miro S
Člen 

#4 | Zaslané: 29 Aug 2014 20:43 
Brigado Drandic
Myslím si, že preto je ladená heligónka napr. C/F, to znamená o 4 tóny (o kvartu) vyššie, aby sme mohli použiť basový sprievod.
V C dur, ale aj v iných tóninách nám stačia tri akordy, aby bol basový sprievod harmonický. Je to základný akord C dur - tónika, ďalej G dur - dominanta a F dur - subdominanta.
Všetky tieto akordy a aj basy tam tým pádom máme.
Prvý basový gombík - tlak C/ ťah G, (akord C dur/ G dur - priznávkový gombík), ďalšie dva gombíky - tlak F/ ťah C, /akord F dur/ C dur - prizn.), no a v druhom rade na tlak aj ťah B / prizn. B dur.).
Tým, že tam máme tóninu F dur, tak tam máme pre C durovú tóninu subdominantu F.
V tónine F dur je - tónika F, dominanta C a subdominanta B.
Molová tónina je ku F dur - d mol.
Všetky diatonické harmoniky sú ladené po kvartách. Keď je vonkajší rad na hmatníku ladený napr. H, tak druhý bude o štyri tóny vyššie E, ďalší o štyri A, ďalší D, potom G - (krížikove tóniny), až C.
To ale samozrejme by bola už šesť radovka - zrejme nezmysel?!
Uvediem ešte od C, (to sú tóniny b - bečkove), F, B, Es, As, Des, Ges, Ces - (7b)

Autor Janko K
Člen 

#5 | Zaslané: 29 Aug 2014 14:49 
Miro
OK, beriem to:))

Autor Miro
Člen 

#6 | Zaslané: 29 Aug 2014 13:46 
Janko K
Vtip je práve v tom, že stupnicu C-dur tvorí 5 celotónových a poltónové vzdialenosti. Tie poltónové vzdialenosti sú medzi 3.a 4. a 7. a 8. tónom, čiže medzi tónmi e,f a h,c.
Medzi tónmi E a F nie je celotónová, ale poltónová vzdialenosť a to isté medzi H a C, takže nemôžeme počítať, že E,F je vzdialenosť jeden tón. Ono je to trošku aj logické. Ak medzi dvoma susednými tónmi existuje poltón napr. medzi C a D), tak by mal existovať medzi všetkými susednými (ak existuje spravodlivosť:-D ). Keby ste si poskúšali túto "logiku" na viacerých príkladoch (a navyše sa pokúsili zistiť a vypočítať vzdialenosť medzi dvoma tónmi v rôznych stupniciach, čo sa vlastne vždy využíva pri transpozícií piesní z jednej stupnice do druhej), zistíte, že pri počítani poltónových vzdialenosti vám bude vždy všetko pekne sedieť, kým pri počítaní tzv. "celotónových" vzdialenosti sa narobí kopec chýb. Takže sa doporučuje "merať vzdialenosti dvoch tónov práve poltónmi.
To pravidlo, že medzi 3,4 a 7,8 stupňom je poltónová vzdialenosť platí pre všetky durové stupnice a podľa vzoru zo stupnice C-dur a počítaním poltónov si viete odvodiť akúkoľvek durovú stupnicu - len treba dodržiavať to, že v C-dur je medzi C,D ešte poltón, tak aj napr. v As-dure medzi prvým a druhým tónom musí byť poltón a tak po As následuje B(Hes) atď. Takéto transpozície sa veľmi dobre robia (zobrazujú) na klaviatúre klavíra, akordeónu - tam si to vie predstaviť asi najviac ľudí - na heligónke, husliach, dychových nástrojoch,... tam to nie je také "viditeľné" :-) Bol tu spomenutý kvartová a kvintový kruh, na ktorom sú zoradené stupnice - v kvartovom "bečkove", v kvintovom "krížikové" stupnice (ladenia).

Autor Janko K
Člen 

#7 | Zaslané: 29 Aug 2014 09:26 | Zmenil/a: Janko K 
Brigado Drandic
Prepáč, ale vzdialenosť dva a poltónu a päť poltónov, najmä v diatonickej stupnici, nie je to isté.

Dva a poltónu:
1. tón e-f
2. tón f-g
poltón g-gis
teda E-Gis

Päť poltónov:
1. poltón e-f
2. poltón f-fis
3. poltón fis-g
4. poltón g-gis
5. poltón gis-a
teda E- A

Brigado Drandic:
preco prave stupnica F k Cecku pasuje najviac

Brigado Drandic:
Ved v stupnici F sa vsetky tony okrem jedneho opakuju ako v Ccku

...a práve preto je to zrejme takto: aby si nemusel zbytočne trhať mechom, lebo máš veľa tónov tých istých na ťah aj na tlak a môžeš prechádzať z jedného radu do druhého. O ostatnom už som písal: môžeš hrať dvojhmaty, trojhmaty a všetko ladí. Pri ladení C-Gis. ako si to navrhoval, by si síce mal celé chromaticke stupnice, ktoré by však spolu neladili. A neviem si predstaviť ako by si behal prstami hore-dole po gombíkoch: veď napr. tóny g a gis by boli od seba vzdialené o päť gombíkov.
Sú síce ladenia C- Cis, ale v našej ľudovej hudbe by sa asi sotva uplatnili, iba ak v írskej hudbe..

Čo sa týka tých troch gombíkov navrchu, neviem kompetentne odpovedať, ja mám napr. druhý gombík namiesto e-g osadený ďalšími poltónami, ktoré sa najviac požívajú vo východniarských mólových pesničkách, tušim b-gis. Dajú sa potom hrať ďalšie dvojhmatyv dolných polohách stupnice.

Autor Brigado Drandic
Člen 

#8 | Zaslané: 28 Aug 2014 08:52 
Servus domnik. Poslal som ti to na mail ale nezaradilo mi mail do odoslanych tak neviem ci je ta priloha velka ci ti to pride alebo nie. Napis ci ti to doslo ak nie tak ti to poslem znova.

pre Janko K
Napisal si to co ja len v ruzovom. Miesto 2 a pol tonu si napisal 5 poltonov atd... Mne je jasne ze stupnica ide zaradom dnu/von a potom kazdy 4gombik do dnu je oktava, tercia atd.. ale nechapem tie gombiky pri brade. Hlavne 2. gombik v Ckovec stupnici do von. Preco tam je ton G a nie ton A? A preco prave stupnica F k Cecku pasuje najviac? Keby tam dali radsej nejaku stupnicu G# tak by tam boli komplet vsetky poltony. Ved v stupnici F sa vsetky tony okrem jedneho opakuju ako v Ccku.

Autor Dominik
Člen 

#9 | Zaslané: 27 Aug 2014 22:33 
Celý mail sa nedá v pôvodnej podobe poslať :o

Autor Dominik
Člen 

#10 | Zaslané: 27 Aug 2014 22:32 
(z) azet.sk

Autor Dominik
Člen 

#11 | Zaslané: 27 Aug 2014 22:32 
minic8

Autor Janko K
Člen 

#12 | Zaslané: 26 Aug 2014 22:12 | Zmenil/a: Janko K 
Brigado Drandic
1. Nie je to pridané o dva a pol tóna, ale o 5 poltónov, čiže o čistú kvartu. Ak si pozrieš FAQ - teóriu, je tam kvartový kruh (aj kvintový) a podľa neho sú pridávané rady v heligónke. Podľa nich sú usporiadané hudobné stupnice, pridávaním béčiek, či krížikov. Napríklad aj basy na akordeóne sú usporiadané takto, struny na husliach, kontrabase, basgitare, základné akordy na gitare pasujú k sebe a pod, skrátka, ináč by si nezahral akord, alebo dvojhlas.
2. Neviem akým muzikantom si to ukazoval, ak študovaným, tak by to pochopiť mali, ale ak takým ako je väčšina z nás ( sluchárom), tak potom je to pochopiteľné, že nevideli v tom zákonitosti. Ani ja ako elektrotechnik nechápem napr. programovanie a keď som čítal skrypta môjho syna, po dvoch stranách som bol z toho väčší ,,magor" ako na začiatku:)
Hudobníci by si ale mohli všimnuť, že gombiky na tlak dávajú základný akord..:)

Autor Brigado Drandic
Člen 

#13 | Zaslané: 26 Aug 2014 18:50 
Ja by som sa ale k tejto teme ine spytal. PRECO? Je rozlozenie take ake je? Tym sa chcem spytat. 1.Preco napriklad k stupnici C sa pridava stupnica F? Preco prave o dva a pol tona?
2. Uz som na to rozlozenie vela krat hladel ale nejde mi dohlavy preco od 3gombika zhora uz tony nejdu podla stupnice. Od 4 gombika idu von dnu na striedacku pekne stupnica ale od 3gombika smerom ku brade uz nie. Vie niekto vysvetlit ako to ti nasi predkovia mysleli? Zaujimave je na tom aj to ze ked to rozlozenie ukazujem muzikantom tiez nevedia pochopit o com to je.

Autor Brigado Drandic
Člen 

#14 | Zaslané: 26 Aug 2014 18:43 
posli daky mail

Autor Brigado Drandic
Člen 

#15 | Zaslané: 26 Aug 2014 18:42 
Ja som to otvaral v linuxe a vytlacit to islo. Ak chces mozem ti to poslat z linuxu a pojde ti to lebo som to uz tlacil aj pod widlami.

Strana  Strana 1 z 2:  1  2  Nasledujúca » 
Mám problém heligonka.sk Forum / Mám problém / Rozloženie tónov Návrat hore
Vaša odpoveď Click this icon to move up to the quoted message
 

 ?
Prispievať môžu len registrovaní užívateľia. Pred odoslaním správy zadajte správne vaše už. meno/heslo, prípadne sa najskôr zaregistrujte.
 
  heligonka.sk Forum Poháňané Light Forum Script miniBB ®
baner_kovac-15.11.2016
Heligonky Jelinek-15.01.2013
Heligonky Koblizek
Heligonky Stancek
Heligonky Koblizek
Pesničky pre všetkých
Ozembuchy


Pridajte sa do nášho ADRESÁRA

Chromatická klaviatura

Ako sa robí harmonika u Strassera (video)

Ako sa robí harmonika v Hořoviciach (video)

Výroba hlasov

Otestujte si svoj HUDOBNÝ SLUCH