Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Miro S.22. Marec 2009
Nechcem už veľmi diskutovať o materiáli na výrobu harmoník,pretože som nerobil žiadny výskum v tomto smere,akurát čerpám z literátúry,ktorú mám k dispozícii a napr. v knihe "Výroba hudebních nástrojů" je odstavec, cit.: K dřevěným materiálům se počítá překližka na postávky (skříně) harmonik,olše na vyplnňovací špalíky,javor,buk nebo dub na namáhané dřevěné součástky. Smrk sa používá pro zlepšení akustických vlastností nástroje. No, nechajme to. Len ešte ten výraz "búdka" mi veľmi nesedí. Vo všetkej literatúre čo vlastním sa uvádza (v češtine) : postávka,korpus,skříňka. V slovenčine najviac - skrinka,korpus. Už som počul aj výraz "mačkací krabice". Bolo to v TV - výroba diatonickej harmoniky v Anglicku - slangový nazov pre ťahaciu harmoniku. Ešte raz sa pristavím pri názve tremolo. Daniel píše o termine "traslák",ktorý je na niektorých heligónkach. Keď sa to vezme z hladiska konštrukcie organu,tak správne tremolo je vtedy, keď sa chveje vzduchový stĺpec a tým aj kmitajú všetky hrané tóny. V organoch je to tak. Aj tieto harmoniky s "traslákom" to majú skonštruované tak,že sa chveje vzduch,ktorý sa vytláča z mecha,alebo nasáva do mecha. Všetky hrané tóny "pomaly" kmitajú a heligónka hrá takým zvláštnym zvlneným hlasom. To čo sa u harmoník nazýva "tremolo",to je u organu "výchvevný hlas". Dve píšťaly rovnakého tónu znejú spolu,ale jedna je mierne rozladená vyššie,resp. nižšie. Presne tak je to aj u harmoniky,tak ako som napísal už minule. Ten termín termolo je u akordeónov odborne správny a tiež u heligoniek. Hlasy - nemyslím platničky s jazýčkami - sa tiež nazývajú registre a starí výrobcovia heligoniek ich nazývali aj "mutácie".
rychlik22. Marec 2009
a aby som bol kompletny, zabudol som: ... aj v mechanickom ulozeni - usporiadani hlasov...
rychlík22. Marec 2009
niektori sprtaci niekedy napr. prehodia hlasy z jednej harmiky do druhej a su prekvapeni ako v tej druhej budke casto celkom inak zneju. Na zaklade tejto skusenosti potom rozsiruju informacie o "vplyve" materialu budky na zvuk harmoniky...

I ked su tie iste hlasy v druhej (na prvy pohlad) takej istej harmonike casto zneju inaksie, lebo vacsinou sa nepodari zachovat tie iste tzv. interne prudnicove pomery hlasu. Pozor, vobec teraz nerozpravam o vnutornej dynamike nastroja ale o uplne o niecom inom... - pre laikov je to vsak len "problem dreva"....

Niekolko desatroci sa venujem uvedenej problematike. U jedneho znameho zahranicneho vyrobcu sme sa s vyvojarskym timom snazili dokazat opak - ze druh dreva vplyva farbu hlasu harmoniky. Par desiatok harmonik i starych heligoniek sme kompletovali, menili, testovali, parili, vlhcili, zmrazovali, prehadzovali sme,... Bohuzial (alebo chvalabohu ?) nic sa nepotvrdilo....

Cely spas je len v type - druhu hlasov a v ladeni, ladeni a ladeni. Nikomu neberiem jeho nazor, nech si mysli kto co chce, ale je to jednoducho tak...
Miro S.21. Marec 2009
Tremolo u harmoniky je ten jej typický "harmonikový "zvuk,samozrejme keď zneje spolu so základnou oktávou. Vysvetlím to trocha inak. Napr.: tón a1 v základnej oktáve má kmitočet 440 Hz (Hertz), je to prvý hlas. Tremolový hlas - vyšší je trocha rozladený, má 443 Hz (nižšie termolo 437 Hz). Keď spolu znejú - 440 Hz a 443 Hz,resp.437 Hz vytvárajú rázy,ktoré sa zvukovo prejavujú ako striedavé zosilňovanie a zoslabovanie tónu. U trojhlasnej harmoniky môžu znieť aj obidva tremolové hlasy. Je to ptom 440 Hz+443 Hz+437 Hz, nazýva sa to dvojité tremolo. Takto je to nazývané u akordeónov a v podstate to platí aj pre heligónky. Správne by mali byť takto naladené harmoniky. No,väčšinou sú naladené hocijako. Samozrejme ku týmto trom hlasom ešte vysoká oktáva (a2= 880 Hz),alebo hlboká oktáva (a = 220 Hz). Keby bola aj vysoká aj hlboká oktáva spolu už by bola harmonika 5 hlasná. Mám takýto päť hlasný akordeón.
daniel21. Marec 2009
Miro S.:potvrdenie Tvojich slov uvádzajú aj výrobcovia gitár- cit.:"Vrchná rezonančná doska akustických gitár sa tradične vyrába zo smrekového dreva, obľúbeného pre svoje zvukové vlastnosti, ktoré sa stali u kvalitných gitár zvukovým štandardom. Veľmi rozšírené na výrobu rezonačnej dosky je použitie cérdového dreva..."
Ešte k tomu tremolu. Nepoznám teóriu hudby, zrejme vieš o čom hovoríš, no starí českí výrobcovia používali termín tremolo na tzv. traslák, ktorý sa ovládal na vybraných heligónkach palcom pravej ruky...
daniel21. Marec 2009
rychlik, s tou vetou: "Material budky teda nema absolutne ziaden vplyv na kvalitu vysledneho hlasu" si nehorázne prestrelil ! Má väčší vplyv ako väčšina diskutujúcich pripúšťa.
Miro S.21. Marec 2009
Pre rychlik. A čo husle? Vrchnú dosku majú a aby mali kvalitný zvuk musia mať zo smreka,práve preto,že je to rezonančné drevo. Nieje to obyčajný náš smrek,ale väčšinou vysokohorský alpský!
rychlik21. Marec 2009
... v niecom mam iny nazor ako Miro:
Heligonka (harmonika) patri do kategorie aerofonnych, resp. idiofonnych nastrojov. Material budky teda nema absolutne ziaden vplyv na kvalitu vysledneho hlasu. Kazdy vyrobca vyrabal z toho co mal, co zohnal a co sa mu mechanicky - stolarsky lepsie opracovavalo...
A ked uz bol spomenuty smrek, tak vedzte, ze smrekove drevo sa nikdy nepovazovalo za rezonancne, teda za idealne na vyrobu hud. nastrojov.
Miro S.21. Marec 2009
Môj názor. Bol som celý minulý týždeň v nemocnici,tak až teraz som si mohol prečítať čo je nové v Diskusii. Chcem tu napísať pár mojich postrehov z rôznych heligonkárskych vystúpení-akcií. Nakrúcam kamerou v podstate na každej akcii na ktorej sa zúčastňujem a tak si zvlášť všímam,uvedomujem ako sa správajú diváci. Vždy a všade sú hluční,dosť často chodia hore dole - skrátka vyrušujú. Preto si to zvlášť všímam,lebo ten hluk zachytí aj kamera a potom je to všetko počuť na pozadí hry a spevu,no a keď niekto prechádza pred kamerou,tak nieje vidieť nič. Za toto ale nemôže usporidateľ,to je v divákoch. Niekedy sami seba okríkajú,aby boli ticho. Dalej, počet divákov závisí od záujmu o hru na heligónku a zatial kde som bol všade bolo beznádejne vypredané. Pokial to tak bude,tak aj takéto akcie majú budúcnosť! No a úroveň akcií treba rozlišovať na muzikantskú úroveň hráčov a organizaciu tej ktorej akcie. Nezažil som vyslovene trápne akcie,aj keď sa dá vždy všetko zlepšovať a z chýb sa - myslím si - každý učí. Pokial som ja sám niečo podobné neorganizoval,tak by som aj nemal kritizovať, mal by som skúsiť poradiť. Úroveň hráčov to je o niečom inom. Jeden je vynikajúci,druhý menej dobrý a sú aj takí,ktorí sú slabši,no ale každý sa môže zdokonalovať. Keď pozerám vystúpenia,ktoré som nakrútil,tak tam to je všetko vidieť o čom som teraz napísal. K tým hlasom v heligonkách. Prvý hlas je základná jednočiarková oktáva. Druhý hlas je to isté,len o "pár" centov (stotín) naladená vyššie,resp. nižšie - tzv. tremolo. Ďalšie hlasy môžu byť,buď vysoká oktáva - dvojčiarková (všetky tóny su o oktávu vyššie),alebo nízka oktáva - malá (všetky tóny sú o oktávu nižšie). Toto je možné rôzne kombinovať. Napr.: základná + tremolo vys. + tremolo níz. + vysoká. Pod jednou klapkou sú štyri dierky a keď sa otvorí,tak zneje ten istý tón (napr. c ),ale z jednej dierky zneje c-základná okt.,z druhej c-tremolo-vys., z tretej c-tremolo nízke a zo štvrtej c-o oktávu vyššie. Stačí si zohnať literatúru o hudbe a tam sa dá toto všetko vyčítať. Nieje to zložité a má to matematické zákonitosti. Tie spomínané ventilky na hlasoch - kožičky niesu veľmi dobré,lebo vysychajú a potom odstávaju a netesnia. Lepšie su plastové. Keby na hlasoch neboli tak by harmonika mala veľkú spotrebu vzduchu a aj by slabšie znela. Na silu hlasov má veľký vplyv medzera medzi jazýčkom a platničkou. Čím je menšia tým hlas silnejšie zneje. Staré heligónky boli všetky z drevených - smrekových doštičiek cca 7-8 mm hrubých a to má tiež vplyv na kvalitu hlasu harmoniky. Preglejka má väčší útlm. Je toho veľa a tu sa to nedá všetko popísať. Stavba hudobného nástroja, samozrejme aj heligónky, to je umelecké remeslo.
Peter21. Marec 2009
Ďakujem vám za odpovede. Viete, kúpil som si lacnú starú harmoniku, mal som ju aj otvorenú, kožky na hlasoch sú absolútne nepriliehajúce, takže asi zväčša tým bude spôsobený jej strašný nevyvážený zvuk.
Piťo21. Marec 2009
pre Petra: pre harmoniku je ovela horsie ak sa na nu nehra vobec ako ked by sa malo hrat na nej napr. i denne po 5 hodin. Ked bola harmonika naladena odbornikom, to znamena, ze nema poslabene, pobrebrusovane hlasy (napr. castym ladenim) urcite sa jej nic nestane kazdodennou hrou.
Maťa20. Marec 2009
No pokial sa do toho nerozumie tak nech radsej sam neladi:))) Cena? ja si myslim ze ako u koho:)
blondínka20. Marec 2009
Otázka:Ako často mám opravovať defekt na kolese, keď sa vozím každý deň hodinu na aute a koľko ma to bude stať?
Odpoveď: Defekt sa opravuje vtedy, keď sa stane a ak si to budeš opravovať sama, nebude ťa to stáť nič!
Peter20. Marec 2009
Chcem sa spytať ako často treba dať ladiť akordeon alebo heligonku? Napríklad ak by som hrával hodinu denne. A kolko stojí to ladenie?
Laďo20. Marec 2009
Tak ako po oslavách Jozefovci. Nič moc čo? Ale ešte ide víkend to bude hlavný nápor. Slovač vydrží ta je trénovaná.Držte sa.
Laco MT19. Marec 2009
Ja sa teda pripajam k blahozelaniu vsetkym Jozefom aj zefom :-))
Kojšovjan z Gelnice.19. Marec 2009
No u nas v Kojšove mali zastupenie poväčšine jednošorovky!! Dvojšorovku mal lem jeden "amerikan"! Ale parobci hrali aj sa dievky veselili,pri jednoradovkach! Môj dedo bol Jozef a babka mu furt spievala "Nechcem ja Jozefa,bo fuči jak z mecha,lem ja chcem Janička,ma červene lička.... A dedo sa zlostil! Všetkym Jožkom všetko najjjj...! A mech už privolaju jar!!!
Ladislav19. Marec 2009
Všetkým " JOZEFOM ",
veľa šťasťia, zdravia, lásky, osobnej a pracovnej pohody, peňazí, dobré tóny a elán k heligonke a hlavne veľa sily do tej žily čo pôrodné baby živí.
nazdsravie !!!
JUDr. Skubeň
Zefo19. Marec 2009
Jeden na odľahčenie.
Vojáci, samopal sa skladá zo štyroch časti.
Sú to tieto tri, hlaveň a pažba.
Jozef M18. Marec 2009
Heligónka sa skladá z mozaiok.Jedná mozaika neznamená nič,ale mnoho na seba naväzujucich komponentov vytvára celok,ktorý tvorí buď kladnú alebo zápornú hodnotu v tvorbe farby,sile a ostrosti zvuku.Ruské harmon.majú nádych pre ich piesne.Nemecké patria viac na ich stranu.A tie naše" starky"Hlaváčky patria do Česko-Slovenska. 2radovky na stred a východ,3radovky viac na Záhorie.A kto určí čí Straserká má lepší hlas na zahratie Terchovskej, Detvianskej,Balockej čí" víchodňarskej" pesničky.Držme si dedičstvo naších otcov a dedov.