Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
V427. Apríl 2009
Ta heligonka patrila k 20% starych heligoniek, co za nieco stoja - aj zachovalostou aj hlasom. Ostatnych 80% heligoniek je len šedy priemer. Skuste ist s niektorou z tych o ktorych rozpravam do Rakuska, ci Vam ju niekto vymeni za novu stotisicovu... Skoda len, ze takmer vsetci majitelia starych heligoniek si o nich myslia, ze maju tie skovosty...
daniel27. Apríl 2009
pre SS: krásne napísané...
SS27. Apríl 2009
Pekný deň všetkým!
Tiež som bola včera v Oravskej Lesnej, a ešte stále vo mne doznievajú tie krásne pocity z tohto stretnutia heligonkárov - milých, dobrých ľudí, ktorí majú nádherný vzťah k tomuto nástroju, úžasná prehliadka hudby rôznych regiónov, poznala som ďaľšie nové tváre, ktoré hrajú od srdca, z duše...a je jedno, či na novej, či na staručkej storočnej...
Vďaka pán Chudoba, za pozvanie, a klobúk dolu pred Vašou krásnou rodinkou. Vaše umenie, nadšenie, nadanie, Váš elán a tú lásku, ktorú do všetkého vkladáte, je cítiť a to je práve to - pravé orechové.
Stanislava Seidlová
... ešte niečo k tým starým a novým heligónkam. Môj tatinko, tiež dostal chuť na novú, Rakúsku,aj išiel do fabriky, vedel presne akú chce - nebola to lacná záležitosť - viac ako stotisíc, viac ako stopäťdesiat tisíc...vrátil sa domov bez nej, trošku smutný, predsa len sa mu to zdalo byť veľa peňazí...ale prečo to spomínam?...ten rakúsky výrobca videl a aj si ohmatal, zahral na tatinkovej starej "Hlaváčkovke", ktorú mal so sebou a ... chcel ju ! Ponúkal výmenu za tú novú. Prečo asi? ( no s tou by sa môj tatino nerozlúčil, za žiadne peniaze, ani za novú heligónku)
Šimon27. Apríl 2009
pro ...
nejsem v tomto oboru vůbec žádný odborník a jakékoliv polemiky na toto téma nemohu vést. Vycházím jen z toho co vidí oči prostého člověka. Jižní Morava je naší perlou, to určitě všichni víte, tam je to jako u Vás, tradice, dědictví, sdrce a ta správná hrdost která nesmí chybět. Jižní Čehy mají taky svoje tradice a zbytek si myslím že je takové to české hospodské hraní, ale to je zase to typické pro tyto oblasti. Kroje u nás moc nevidět, ale hraje se hodně. Mě to ale spíš než do Prahy táhne k Vám. Ani takové pěkné sránky u nás nevidět a hlavně takové živé, funkčí kde se furt něco děje. A když se něco furt děje tak to znamená že je zájem a to zase znamená že to o čem si píšeme a handrkujeme se žije. No a jsme zase u podstaty věci !!!

...27. Apríl 2009
... A u Vas - v Cechach, Simon, to s tym folklorom je naozaj az take zle ???
Šimon27. Apríl 2009
Včera jsem se na pozvání Viktora Chudoby zúčastnil překrásné přehlídky v Oravské Lesné. Cesta z Olomouce se vypaltila, byla to nádhera, pohoda a spousta krásné muziky a v podání výborných muzikantů a dobrých lidí. Viktore moc Ti děkuji za pozvání a za všechny na pódiu i v hledišti za krásné odpoledne. Těším se na další setkání. Jak je vidět u Vás na Slovensku mít strach nemusíte, tam jsou kořeny hodně hluboko v sdrci a o mladé a talentované folkloristy nemáte nouzi.
Peter26. Apríl 2009
... ale veď predsa len o tom všetkom to je,... a o ničom inom...
Jozef M26. Apríl 2009
Súhlasím s Danielom. Včera som sa zúčastnil na podujatí v Dolnej Lehote,príjemná atmosféra, príjemní ľudia,akcia zvládnutá na 1.Tam to bolo všetko autentické,ako vieš zahrať, ako vieš podať a to všetko bolo odmenené veľkým potleskom.Každý zahral a zaspieval čo mu je srdcu najbližšie.(Neviem si predstaviť,že by tí 60siatníci mali hrať na Fisserkách nejaký kankan.)To všetko je spete s láskou k rodnej hrude,k piesni ,k svojmu kraju,k tradíciám svojich dedov,otcov a prenesené nádhernými piesňami pre ďalšie pokolenia.A mi vichodňare?Bulo nam barz dobre:Jak bi zme buli jedna rodzina.No ne Vasiľ.
daniel25. Apríl 2009
Demokracia znamená aj právo na názor. Pokúsim sa sformulovať svoj: Pre niekoho staré heligónky nemajú žiadnu cenu (rešpektujem a preto sa laicky nevyjadrujem k "vedeckým" výskumom o ich akustike :-). No pre niekoho sú nenahraditeľné, nenapodobiteľné a hlavne sú súčasťou našej histórie a našich tradícií (osobne si neviem predstaviť detvianske rozkazovačky, východniarsky temperament či českú hospúdku - doprevádzať na technicky dokonalom napr. nemeckom nástroji). Súhlasím s názorom, že v západnej Európe sú heligónky technicky dokonalejšie, otázka je - či "majú svoju dušu" ?... To, že staré heligónky majú cenu "len" u nás a v Čechách považujem za krásny kompliment. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj súčasným výrobcom zažiaria oči, keď chytia do rúk niektorý zo starých klenotov. Vždy mi to evokuje porovnanie s ochranou prírody (tuším som to už niekde písal...) - "vyspelá" Európa, ktorá si vytĺkla väčšinu pôvodných dravcov nám radí a poskytuje "projekty" na záchranu vlka, medveďa, rysa (dravce, ktoré sú stálou a prirodzenou súčasťou našej fauny)... a keď sa jeden medvedík náhodou zatúla do Nemecka - preventívne ho v celonárodnej panike odbachnú... Z môjho pohľadu je na Slovensku (okrem spomínanej prírody,srdečných ľudí a nádherných žien) krásne práve to, že si ešte ctíme svoje tradície, ku ktorým našťastie patria aj staré heligónky ( čo sa však tradícií týka - práve Nemci a Rakúšania nám môžu byť vzorom a preto sa mi zdá nepochopiteľné, že staré kvalitné nástroje majú cenu len u nás...). Je určite rozdiel hrať na novom vymakanom nástroji a napr. na heligónke, na ktorej hrával ešte starký, keď ako chlapec pásol kravy... Je to otázka vzťahu, spomienok, sentimentu ? Neviem, ale je dobre, že každý sa môže rozhodnúť, čo je pre neho cenné. Rád by som si zahral aj na novom kvalitnom nástroji, no za žiadny! by som nevymenil niektorú z tých starých, ktoré mám v galérii... Nechcem sa týmto nikoho dotknúť - je to len moje videnie.
Martin25. Apríl 2009
Pardon napisal som zly mail uz som ho opravil.
Kontakt: polakmartin2@gmail,com
Martin25. Apríl 2009
Zdravim Vas potreboval by som 1.5. v piatok od 14.00 do 20.00 zahrat a zaspievat v Bratislave na oslave.Keby ste o niekom vedeli poslite mi kontakt.Vopred dakujem.
Kontakt: polakmartin2@gmail,sk
Šimon24. Apríl 2009
Myslím si že základ celého toho našeho heligonkářství je v široké základně a hlavně v tom hraní doma s rodinou, sousedy, kamarády
v hospůdce a na setkáních. Heligonka nás spojuje a je nositelem dobra a dobré nálady, kamarádem pro oddych a pobavení. Mě se na tom hodně líbí právě ta historie že hrajeme na stejné nástroje jako tátové a dědové ale pravda snažíme se být lepší !!! Právě ta lidovost je na tom to pěkné a pro mne asi to hlavní. Vím že je spoustu perfektních technických hráčů, moc si jich vážím a obdivuji je a jsem rád že nám ukazují jaké má tento nástroj technické možnosti a kam se lze dostat s nezbytným talentem a ohromnou vůlí od jednoduché lidové písničky se ktero všichni začínali. Pokud ale přijede na setkání 60 hráčů a každý tam nějak po svém zahraje, tak to je asi na tom to nejcenější, to je podle mne to pravé české a slovenské heligonkářství. Není to podle mne až tak o technické úrovni, ale především o srdci, zdravé hrdosti a lásce k tradicím.
Peter24. Apríl 2009
Aj Ty, Šimon, si to pomenoval tak ako to naozaj je... - je to hlavne o zachovaní dedičstva otcov...
Kontakt: peter@situr.sk
Šimon24. Apríl 2009
Rychlík souhlasím s tebou, máš plnou pravdu, je to tak, taky jsem venku nic takového neviděl, nikde tyto staré nástroje nemají takovou tradici jako u nás. Proto mne po přečtení Tvého příspěvku napadlo, zda bychom si právě neměli vážit toho, že tyto nástroje tady tu tradici mají, že se opravují, sbírají a hlavně se na ně hraje. Neřeším peníze,cenu, spekulace, atd., jde mi jen o ty krásné historické heligonky. Něco na tom bude a je dobře že to tak je. Taky mám starou opravenou a budu stavět novou, ale ta stará doma zůstane, ta má duši, své roky, svoji historii. Technicky ale na novou nemá, proto si nechám postavit nebo koupím novou.
rychlik24. Apríl 2009
Je tu vsak aj ista realita. Stare drevene heligonky maju "cenu" len u nas, prip.v Cesku. Samy ich neustale tlacime az na uroven akychsi idolov i ked je nezvratitelnou pravdou, ze z hudobneho i kvalitativneho hladiska vacsina tychto nastrojov si (bohuzial) nezasluzi taketo ocenenia. A aj z tej druhej strany, i z pohladu bytovych doplnkov 100 rocne harmoniky vobec nesplnaju ani kategoriu starozitnosti... Len samy seba presviedcame, ze to tak nie je...

Fakt je ten, ze u nas je to naozaj len otazka ponuky a dopytu. Nikde inde v Europe o take tie "nase" heligonky nik ani len nezakopne. V zahranici som uz niekolko krat sa snazil najst nejake stare harmoniky, ale trebars tie "ich", ale nepodarilo sa ani to. Uz davno ich vytlacili zvukovo i technicky daleko vyspelejsie nastroje.... Darmo, vyvoj sa neda zastavit ani v tejto oblasti, ci sa nam to paci alebo nie....
Y22. Apríl 2009
X prečo by mal byť problém kúpiť heligónku?...máme tu výrobcov, ktorí ti vyrobia akú heligónku chceš, kúp novú a máš pokoj....ak sa ale obzeráme po starších, tak aj tam sú ceny možno od 100 euro počnúc nejakými Hohnerkami, Populármi...až po tisícové, stačí si len vybrať. Samozrejme, že ak chcem kúpiť tisíc eurovú heligónku, za polovicu, alebo dokonca za sto, tak to je potom naozaj problém...o to sa asi snažia práve tí kšeftári, len si treba uvedomiť, že kto im tie najlepšie heligonky za tú cenu dnes predá?
...22. Apríl 2009
... mas pravdu ... ale je to jednoducho trh....
X22. Apríl 2009
Ceny heligoniek sú veľmi nadsadene dôvod : Viacery s tým kšeftuju lebo maju peniaze a maju ich doma aj 70 kusov to nie je normalne . Niektore rodiny maju deti ktoré maju talent ale je problem heligonka . Treba nad tým pouvažovať. Aj tak sa s tým nedá robiť nič .
...21. Apríl 2009
Paradne som sa najedol.Super salat super rezen.Pit som nemohol,bol som autom.
Miro20. Apríl 2009
Troška o tom ako bolo v Žaškove sa píše napr. aj na: http://www.jankohrasko.sk/clanky/clanky/2009/april/v-zaskove-sa-stretli-heligonkari
Kontakt: pesnicky@orava.sk