Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Piťo10. Máj 2010
...ak povies len "organizator Laco" tak to myslim vsetci prijmeme a budeme vzdavat uctu. Ale ked pripojis k menu aj JUDR, tak to opat niekoho podvihne a zacne si utahovat. Ved tu sme si vsetci rovni, tu to vobec nie je o inzinieroch, magistroch, doktoroch, pravnikoch,... Nikto nikomu nezavidi jeho titul, ktory ma len za svoju robotu z asvoje ucenie, ale tu to az tak velmi.nepasuje. Ale inak LAco Skuben to v hre na heligonku pekne dokazal - klobuk dole
Zefo10. Máj 2010
Čo sa Setrede týka. Ja som bol účastníkom a môžem len chváliť!
Organizačne zvládnuté na jednotku, publikum 100% a dajáke chybičky zvukára sa vždy podaria asi na každom stretnutí, hoci aj v Detve na Podpolianských slávnostiach. A ako hráč môžem povedať, že sa hralo v pohode. Ešte raz chválim organizátora, ktorého tu nemusím menovať, lebo zas si ho budete neprávom podávať!!!
Peter10. Máj 2010
Súhlasím so Šimonom. Ak ma niekto iný názor, nie je treba ho hneď pasovať za "mudrlanta".

Pre diváka z Blavy: Ak mal tomi výtku na adresu zvukára a ozvučenia v Seredi, skús pozerať na tomiho nie, že je z kategórie ľudí "pod Tebou", ale čo ak je z kategórie ľudí "nad Tebou"? Teda čo ak je to hudobne vyzrety človek, ktorý má vyzretý sluch a počul aj veci, ktoré si Ty nepočul?... Takto to nemohlo byť?... (a napokon ani nikdy nevieš, či aj on sám neusporaduváva ďaleko väčšie a technicky kvalitnejšie akcie ako tá v Seredí, a preto vníma aj to čo iní ani len netušia)

Kontakt: peter@situr.sk
Šimon10. Máj 2010
pro divák z Blavy
Že to bylo v Seredi super TOMI nepopírá, určitě byl také velice spokojený. Pokud se mu něco nelíbilo na zvukaři tak k tomu má určitě důvod a právo vyjádřit svůj názor. Myslím si že o tom zde ta diskuze je a není třeba jej proto pověřovat organizací podobného setkání. Já spolupracuji asi se třemi zvukaři a každá akce se jim povede jinak, ovlivňuje to spousta aspektů o kterých nemají mnozí ani potuchy. Pokud jsem pozorně četl má výtky ke zvukaři a ne k organizaci přehlídky a to je sakra rozdíl. To je zase můj názor.
divák z Blavy10. Máj 2010
pre tomiho
asi di bol jediný čo bol nahluchlejší, podujatie " výborne " , aké nedsostatky povedz, skús niečo také zorganizovať a potom mudruj,
Miro S.10. Máj 2010
Pre Miro.
Veľmi dobre si to vystihol.
A o tom "netušení"!
Miro10. Máj 2010
Pre vink - opäť musím nesúhlasiť a nie je to tým vzdelaním. Je to trošku aj o tom, či chcem, alebo nechcem zachovať čo najvernejšie harmóniu piesne. Ak to nie je "technický" či cenový problém u výrobcu, bolo by asi fér, keby kupujúcemu vysvetlil. Bez c7 bude zvuk heligónky chudobnejší, ľahšie sa naučíš hrať... a na druhej strane c7 ti poskytne "farebnejší" doprovod, spočiatku to bude náročnejšie, častejšie budeš striedať basy, ale zvykneš si. Povedzme si pravdu. Väčšina samoukov, keď si kupuje heligónku ani netuší, že by mohli niekedy to c7 potrebovať, no veľa sa ho (ak ho na heligónke mali) aj naučilo používať.
A ako už napísal Miro S - asi by sme sa mali prispôsobiť tým, ktorí majú pravdu - nie tým, ktorých je väčšina - medzi tou väčšinou je zase možno "väčšina", ktorá ani netuší o čom tu vlastne rozprávame:-D. A nakoniec každý, koho heligónka baví sa asi chce zdokonaľovať a hrať stále lepšie a lepšie a myslím, že aj za cenu nejakej tej námahy:-) Ale z našej debaty to vyzerá tak, že takto na diaľku sa asi nikdy nedohodneme:-(. Asi by to chcelo niekde si spolu posedieť pri pivku a pohrať - a každý po svojom:-) A porovnať to hranie s c a c7 - isto by sme sa navzájom všeličomu priučili a aj naša debata by bola plodnejšia:-) Málo námahy pri hraní, na zdravie a niekedy dovidenia:-)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
tomi9. Máj 2010
ak môžem dodať pocit zo SEREDSKEJ heligonky tak bolo to velmi putave akurat ten zvukar ktorý tam bol bol asi hluchý zo začiatku som si myslel že som na prezentacii spevu pretože hudobný nastroj bolo počuť velmi okrajovo.Čo sa týka zvukara boli tam aj ine nedostatky.
vink9. Máj 2010
Nemyslím, že by sme niekto upierali niekomu niečo, čo mu patrí. Ak áno, potom je ten Čierny Peter u výrobcov. Robia nástroje bez C7! /Napokon hrať C nie je chybou./
Otázka bola, že prečo? Možno preto, že sa jedná o heligónku a pôvodný zámer bol, aby bolo hranie zvládnuté ľahko, bez školy. Možno aj preto bolo už dávno volené C a nie C7. Aby to hranie bolo ľahšie a keď dáme C a nie C7, nespravíme žiadnu chybu.Treba komplikovať? Väčšina hrá s C, väčšina z nás sme samoukovia. Možno je to ťažko pochopiť niekomu, kto má hudobné vzdelanie a je presvedčený o správnosti použitia C7. Kto vymyslel heligónku asi vedel, prečo sú hlasy usporiadané tak, ako sú, a preto ešte aj dnes výrobcovia dávajú hlas C a nie C7! Ja súhlasim s tým, že 90% heligóniek má C a nie C7, a tiež mám názor že 90 % hráčov sa naučilo samo hrať Je to väčšina? Aj keď to možno nie je to správne, je to daný fakt a z toho treba vychádzať.
Veronika9. Máj 2010
Výrobca je Josef Hlaváček z Lounech . Kolľko by stálo také naladenie? Nepoznáte nejakého odborníka z Trenčianskeho kraja?
Kontakt: bednarikovawerca@gmail
Miro S.9. Máj 2010
Pre Veroniku.
Heligónku môžeš vyfúkať, ale to asi veľmi nepomôže, keď je rozladená. Na jazýčkoch hláskov je nalepená špina, ktorá sa tam nalepí po rokoch hrania. Harmonika nasáva vzduch, ktorý je aj vlhký a tiež prach, ktorý s tým vlhkým vzduchom vytvorí blato a to sa nalepí na jazýčky a harmonika sa rozladí.
Samozrejme aj iné veci vplývajú na rozladenie.
Daj to naladiť odborníkovi, ten hlasy aj umyje v tech. roztoku a tak ich zbaví nečistôt.
Napíš aký je na tvojej heligónke nápis - kto ju vyrobil.
Miro S.9. Máj 2010
Pre Jara.
Moja odpoveď vo FAQ je č:3.
Pre vink.
Myslím si tiež, že menšina by sa mala podriadiť väčšine - ovšem, keď má tá väčšina správny názor, resp. pravdu!
Každú hudbu, pesničku niekto napísal, alebo zložil, aj keď je ľudová a autor je neznámy. Zrejme tú ľudovku už niekedy niekto upravil a tak sa aj zvykne hrávať, alebo spievať.
Ten, kto hudbu písal, alebo zložil pesničku to urobil podľa určitých hudobných zákonov, ktoré je nutné dodržiavať, aby sa tá hudba dala hrať a aj počúvať.
Pochybujem, že keď to ja zahrám ako ja chcem, bez ohľadu na to ako sa to má, že sa to aj bude páčiť.
Pre Mira.
Heligónky začali vyrábať najprv v Rakúsku a potom v Čechách a určite ich vyrábali podľa hudobných zákonitostí a nie len tak ako niekoho napadlo. Aj keď je heligónka hudobný nástroj jednoduchý snažili sa ho vyrobiť tak, aby sa na ňom dalo zahrať čo najviac rôznej hudby - rôzneho žánru, aj keď asi najviacej ľudovej.
Dosť toho vyrábali aj na objednávku a zrejme si tam určovali záujemci čo tam chcú mať, aké zloženie akordov, koľko hlasov a iné veci. Veď od toho sa aj odvíjala cena harmoniky.
Dnes už nám to asi nikto nepovie, ale niečo sa dá vyčítať z ich katalógov a cenníkov.

Veronika9. Máj 2010
Takže už som niečo o tej mojej heligonke zistila : je dvojhlasna v ladeni C - F a je fakt riadne rozladena... :) Myslim že niekto sa pýtal či mám 8 bas .. Hej povodne ma 8 ale mam jedno"tlačítko" pokazené.. ale hrať sa dá i keď to trocha bolí . Fotku by som tu rada dala , nemám však teraz kábel do PC . Ale našla som na nete presne takú na stranke heligonky.arkusreal.sk výrobca je josef hlávaček a je to myslím 55 fotka v poradí . Môže i prach ovplzvňovať kvalitu zvuku ? Mohla by som ju nejak doma vyčistiť keby zhodím kryt a trebars ju vyfukam? :) dakujem
Kontakt: bednarikovawerca@gmail
Miro9. Máj 2010
V prvom rade ďakujem Mirovi S za jeho odpovede. Z jeho odpovede mi je jasné, že c7 by na heligónke malo byť (samozrejme len na gombíkoch pri F,f a zmene mecha - nie v oboch pozíciach!!!) a pri hraní v stupnici Fdur by to znelo presne tak ako g7 pri hre v stupnici Cdur (a malo by to samozrejme platiť pre ostatné ladenia heligóniek).
Nemôžem súhlasiť s Vink - špatné prirovnanie - rampa je niečo navyše (pre niekoho životne dôležité). Prečo pri hre v C dur používame g7 a berieme to ako samozrejmosť - prečo sa aj tam nepoužíva len obyčajné g? - prečo potom tú samozrejmosť v stupnici Cdur "upierame" stupnici Fdur????
Je mi jasné, že ak namiesto c7 zahrám len c - nič nepokazím. A tu vidím jeden z možných dôvodov, prečo mnohí "amatérski" výrobcovia (tým nechcem nikoho zhadzovať, ani uraziť - píšem to len preto, že to nie sú "veľkovýrobcovia" - či sérioví producenti - ide o výrobcov vyrábajúcich poväčšine nástroje pre "ľudových umelcov", laikov - viac menej len pre potreby slovenského a českého trhu - nie "profesionálov", ktorí by sa tým živili a vyrábali univerzálne nástroje - požiteľné nielen u nás, ale kdekoľvek na svete - ikeď aj tam majú svoje špecifiká:-)....) osadzujú namiesto c7 len obyčajné c. - Výsledkom je potom to, že to obyčajne c svoju úlohu splní a veľmi !!! uľahčí !!! tomu "amatérovi" hru na takomto nástroji. Ak náhodou práve hrá na F a potrebuje zahrať obyčajne c, nemusí skákať "o poschodie" nižšie, stačí zmeniť smer mechu.
Takže, ak by som to mal zhrnúť, ide asi len a len o zjednodušenie hry ľavej ruky.
Chcem sa ospravedlniť za použité výrazy "amatér"... nechcel som sa tým nikoho dotknúť, ani uraziť (niektorí "amatéri" sú lepší ako tí "profesionáli"). Tieto výrazy som použil len preto, aby som rozlíšil medzi tými viac, alebo menej zručnejšími, či technickejšími hráčmi??? :-) - nie to, či niekto vyštudoval hru na tento nástroj - to niekedy na to či je niekto profesionálny hráč vôbec nemá vplyv.
Kontakt: pesnicky@orava.sk
vink9. Máj 2010
k 7 čkám...
ak staviaš dom, postaviš si schody. Teda 90 % ľudí.. Ale....čo keby bol niekto imobilný? Dobre by bolo nainštalovať rampu! Všetci si k domu stavajú schody, ak niekto potrebuje rampu - tak si ju postaví.
Väčšina ma len C, nemá C7. Možno aj tie zápisy by stačilo robiť len pre C ladenie. Zápisy by mali vyhovovať väčšine. A to je tých 90%, ktorí nemajú C7! Nech sú už dôvody akékoľvek. Menšina by sa mala prispôsobiť väčšine, alebo sa mýlim?
Jaro9. Máj 2010
A ešte ak sa môžem spýtať, prečo sú vo FAQ tri odpovede na otázku: Aké správne basy majú byť na heligónke ladenia C-F, „c“ alebo „c7“ ? Myslím si, že každú písal asi niekto iní.
Šúrovčania9. Máj 2010
Festival heligonky v Seredi 8. mája, To čo napísali Zlatomoravčania je svätá úpravda k tomu niet čo viac dodať, len to že pán Skubeň ďakujeme.
Miro S.9. Máj 2010
Najprv pre Jozefa M.
Tá moja 4-hláska má obidva akordy sedmičkové. G7 aj C7!
C aj G7 a aj F a C7 sú šesť hlasné. Niektoré tóny sú tam zdvojené. B dur a A dur a D mol sú štvorhlasné.
Pre Jara.
Máš pravdu, že stačia na septakord aj tri tóny, tak ako si to napísal (mám taký na tej 4-hláske - G7,nemá tón "d"), ale myslím si, že plný akord krajšie zneje. No ako píšeš pri rôznych druhoch piesní môže septakod vadiť.
To, že si myslím, že na malé harmoniky dávajú výrobcovia len kvintakordy vyplýva z toho, že tie maličké čo som opravoval mali len kvintakordy - trojhlasné. Určite sú možné aj iné dôvody. To by ale musel povedať výrobca.
Heligónky v "Galérii" čo som tam ja dal, majú všetky septakordy. Vždy keď opravujem nejakú harmoniku, merám jej hlasy - diskant aj basy a priznávky.
Mata9. Máj 2010
Ahojte. Mám další technickou:) Prominou za drzost ale este bych sa rad zeptal. Už mi na mini hlavačkovi trochu uchází měch. Potřebuje nově polepit. Papír měchu je v dobrém stavu ale ty původní hrany se odlepují. Nevíte někdo čím naši předci lepili ty textilní hrany? Připadá mi to jako úzky proužek textilu přetřenej latexem z obou stran a pak "za živa" nalepenej na varhánek. Mám pocit že bych to opravil sám, jen nevím jaký postup a jaký materiál (lepidlo). Naši předci moc chemie k dispozici nemeli proto bych tipoval na ten latex. Moc bych prosil o radu nějakého kutila. Děkuju
Jaro9. Máj 2010
A ešte k tým sedmičkám. Určite pre heligónku neplatí, že čím viac sedmičiek, tým lepšie. Starí výrobcovia dávali sedmičky v drvivej väčšine len na vonkajšie ťahové akordy to znamená napr. pri ladení CF je to g7/ťah a c7/ťah. A čo som si ja všimol tak taký pán Kebrdle tie sedmičky dával veľmi zriedkavo, skoro vôbec, podobne ako aj niektorí súčasní výrobcovia. Ja by som povedal, že je to vec vkusu, mne osobne napr. pri tom najrozšírenejšom ladení CF tá vrchná sedmička g7 pasuje veľmi, ale tá spodná c7 už nie, hlavne pri mollových piesňach a čardášoch to tam strašne "razí", povedzme že pri klasike valčik/polka je to ako tak znesiteľné i keď aj to nie všade. A už vôbec by som tie sedmičky "nepchal" niekde inde na tlak a pod., ako to niektorí novátori dnes navrhujú...ale hovorím, vec vkusu.

A čo som písal predtým, samozrejme ak sa u kontry ktorýkoľvek hlas z troch základných akordových hlasov opakuje má byť už v inej oktáve..to som v tom značení zabudol...išlo mi viac o princíp.