Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Šimon1. Júl 2011
Pedro pěkně jsi to napsal, já s tím souhlasím, mladí to je kvalitní materiál se kterým mají ti zkušení pracovat. Už jsem to psal nedávno, nechci se opakovat. Mají své přesdavy, svůj názor, to je třeba citlivě respertovat, ale jsou pořád na rozdíl od nás tvární a to by se mělo využít. Jak do nich budeme jen štárat tak ani nechci pomyslet co si o nás budou myslet, a to by byla oboustranná škoda.
Pedro1. Júl 2011
len oprava mladý má byť s i
Kontakt: tradícia
Pedro1. Júl 2011
Milý priatelia.
Na tomto diskusnom fóre sa to žačína podobať babským rečiam, teda ničomu čo by bolo konštruktívne a vecné. Samozrejme nesúhlasím s vulgárizmani, osočovaním sa. Problém je jednoducho úplne jasný. Naši mladý heligonkári sa začali uberať takým smerom, aby ukázali, že sú naozaj veľmi dobrí inštrumentalisti a svoj nástroj naozaj perfektne ovládajú. Súhlasím aj s názorom, aby sa venovali tradičnému folklóru, ale nechajme ich folklór hrať tak ako to oni cítia. Pri ich hre ím môžeme ukázať a pomôcť, ale nie nasilu, regionálne rozdieli v hre, ale ich o tom svojim uváženým prístupom k tomu viesť a presvedčiť. A záverom, heligónka je nástroj určený nie iba na klasický slovenský folklór ale aj na zahranie rôznych hudobných žánrov.
Kontakt: tradícia
Palo1. Júl 2011
pre Misa
Beriem tvoje prepac, aj tak si myslim, ze mas podobne nazory ako ja. Dobre, ze si niekto vie aj priznat chybicku a nesklza to do nejakych invektiv, ktore by ani neboli namieste.
Ja hram s palcom na boku hmatnika /mam dva remene/, co umoznuje aj hranie palcom - hlavne poltonov. Nelpiem zanovito na tradiciach, ale mne sa paci rozmanitost, je to zaujimave ako rozne ludia hraju a ako dobre im to ide. Raz som debatoval s akordeonistom ohladne prstokladu a ten mal nazor, ze jednotny prstoklad nemusi vyhovovat kazdemu. Niekto ma dlhsie prsty, iny kratsie, to iste sa da zahrat rozlicne. Vraj: Hraj ako sa ti hra dobre!
Nie som za jednotnost, vonkoncom sa mi nepaci kankan na heligonke, nikdy som ho neskusal zahrat a ani to neskusim. V neuvedenej skole by to chcelo od zakladu zmenit repertoar, alebo aspon ziaci by mali vystupovat s cimsi inym. Ale to si musi rozhodnut ktosi iny, ja len pisem, co si ja, ako jednotlivec, o tom myslim. Mladi hraju naozaj dobre!!! A mozno raz vyprofiluju aj vlastnu osobnost a my budeme pocuvat s otvorenymi ustami, ako hraju.
Mišo1. Júl 2011
pre Palo - no tak som si musel pozrieť, kto to včera napísal. Ospravedlnujem sa, ak to vyznelo, že som prekrútil niečo. bolo to napísané v tvojom včerajšom príspevku, jasné, že nie v znení, že je to netradičné, avšak z tvojho príspevku to vyznelo akoby si sa nad tým pozastavil, že Liska má palec za hmatníkom. Mojim úmyslom nebolo spôsobiť hádku ani nič podobné. Len čo hrávam a vidím drvivú väčšinu heligonkárov tak takmer všetci majú palec za hmatníkom. a asi naozaj len mladí, moderní hráči držia ten palec ináč. a preto sa mi zdá netradičné skôr toto držanie. aj ked ako tu bolo nižšie napísané, asi to bude tým, že v inom kraji prevažujú trojradovky, kde už je lepšie hrať takýmto držaním (nie palec vzadu) a na dvojradovkách zase ináč. pretože na dvojradovke bez problémov vycifruješ pesničku a nemusíš ku hre vôbec používať palec. však máš dalšie 4 prsty :-) ináč pekné príspevky ohľadom historie o heligonke. človek sa aspon niečo nové dozvie.
Mišo1. Júl 2011
pre Milana - myslím si, že nemusím byť učiteľ na heligonke a mať za sebou množstvo žiakov na to, aby som mohol prispievať svojim názorom o heligonke. všímam si starých heligonkárov, aj mladých, viem zahrať, chodím občas i na prehliadky hrať, no určite nepatrím do top heligonkárov. Včera sa do mna obuli, že kritizujem mladých... - kritizujem to u nich, že sa odklánajú od tradičného folkloru (možno nevedomky) a nie to, že chcú hrať a zdokonaľovať sa v hre na heligonku. a v tom je rozdiel.
Palo1. Júl 2011
pre Jozef M
dakujem za vysvetlenie, je to zaujimave, precital som si, a este si to zopaknem, aby som si aj zapametal :O)
Z toho Misovho prispevku som vybral tu cast, ktora sa tyka tradicnosti, ale mne to stale vychadza na stejno. Vraj ktosi napisal, ze palec pod hmatnikom je netradicny.... a to tam nikde, ale nikde, a nikto netvrdi. To si mily Misko vymyslel a proti tomu sa ohradzujem. Pozri moj prispevok.
Citat z Misa:
Ešte sa opýtam a okomentujem. videl som tu v niektorom príspevku písané, že Liska má palec za hmatníkom a že je to netradičné. Pýtam sa ako netradičné? prepáčte, ale podľa mna skôr je netradičné držať palec inde ako za hmatníkom - pretože mať ten palec vzadu je charakteristické pre hranie na heligonke!!!
Jozef M30. Jún 2011
Paľo ,myslím že si nečítal pozorne,mne sa vidí,že Mišo práve hovorí o netradičnosti hrávať ako na klavesovke. Ale v skutočnosti je to celkom ináč.Všetko sa vyvíjalo postupne.Prvé helig. boli malé jednoradové 2,3,až 8 hlásne!!!!! s pútkom na palec,bez remeňa.basová strana mala výpust (dutý hranol cca 4.4 cm s remeňom )v strede po dlžke.Dalo sa hrať od tela . Keď prišli dvoj radové,boli väčšie,potrebovali remeň,pútko obmedzovalo širšie hranie.tak začalo sa palcom pridržiavať zo spodu.Je to najrošírenejšie až dodnes.Trojradovka umožňovala hrať pesničku v troch radoch,palec je ako hak a nepustí techniku hry k dokonalosti.Tú musia už byť dva remene,ktoré držia helig v stabilnej polohe a palec na hrane.Na štvor radovke sa môže hrať ako na klavesovke,--tam sa už dajú hrávať plnohodnotné akordy , zložité skladby ...a vývoj beží dál ---5radovká... všetko to chce čas!!!!!!!
Palo30. Jún 2011
pre Miša
S vecsinou tvojich prispevkov suhlasim. Nejde mi vsak o to, ale...mohol by si, prosim ta uviest v ktorom prispevku si sa docital, ze drzat palec pod hmatnikom nie je tradicne?
Ja som to nikde nenasiel. Osobne si myslim, ze je to tradicnejsie ako drzat palec na okraji hmatnika a vyplyva to z drzania harmoniky pri jednom remeni. Vo svojom prispevku som sa nijako nedotykal tradicii, len som podotkol, ze p. Liska /ktoreho velmi obdivujem pre kvalitu spevu aj jedinecny sposob hry a cifrovania/ hra s palcom pod hmatnikom a ak by navstevoval Skolu na heligonku pravdepodobne by musel tak, ako ostatni ziaci, drzat palec na okraji hmatnika. V zaujme jednotneho prstokladu, techniky hry, proeurotrendu ci coho vsetkeho.
Ak sa odvolavas na to, ze niekto to uviedol, napis kto, a v ktorom prispevku! Mozno som necital dost pozorne, a mozno si necital pozorne ty.
V kazdom pripade si netreba vymyslat, ci prekrucat nieco, co v prispevkoch inych nikdy nebolo.
Štěpán30. Jún 2011
http://www.youtube.com/user/Vrana1935#p/u/0/dP1cX1xJv44

Dobrý večer. Pro fandy heligonky jsem připravil opět ukázku z Rožnovského setkání heligonkářů. Byl jsem tam nahrávat po patnácté - možná naposledy. Pro svou práci tam mám velmi stísněný prostor.
Myslím si, že mé dnešní ukázky jsou yyíimečné a to: František Pavliňák, Šimon Hampl, Jirka Hampl, i Věra Tabačková. Mám radost, že právě ve zvuku je vše, jak má být.. Když hráč i zpívá, musí mu rozumět každé slovo a heligonka je doprovodný nástroj, ale člověk znalý not směle ze záznamu jeho hru přenese do notového zápisu. Štěpán Vrána
Kontakt: vrana1935@seznam. cz
Čadčan30. Jún 2011
Jedna slovenská skupina populárnej hudby spievala svojho času pieseň : Píšte všetci modrým perom, iná farba nebude !!!

Ak chceme zachovať mnohotvárnosť Slovenska v tradičnej ľudovej kuchyni, v nárečí či napríklad v regionálne vyhranenej hre na heligónku, nesmieme podliehať neblahému vplyvu globalizácie ( či skôr amerikanizácie ), ktorá sa na nás tlačí z každej strany.

Ja osobne si vždy najviac vychutnám heligónkara, z ktorého cítiť zrastenosť so svojím krajom. Kebyže hrá každý rovnako - o čom by to bolo?! Preto som v minulom príspevku vyslovil nádej ( i keď organizátorov nepoznám ), aby sa aspoň zraz heligónkarov v rázovitých Čičmanoch vyprofiloval na podujatie, kde budeme počuť nezakalené perly. Rozdielne a napriek tomu našské. Sláčikové hudby folklórnych súborov to už väčšinou pochopili a ich hudobný prednes sa začína čoraz viac podobať hre pôvodných nositeľov odkazu predkov.

V populárnej hudba je to podobné - inak sa hrá džez, inak rock. A iný je terchovské hudobné poňatie ako trebárs záhorácke. Ak toto vymizne, stratíme veľmi veľa. Ľudia nie sú hlúpi a pozastavia sa nad tým, keď príde na pódium heligónkar napr. v kópii trenčianskeho kroja a hrá podpoliansku cifru. Je to ľahostajnosť ku kultúrnej tradícii i k sebe samému.

Ak pôjdu mladí heligónkari cestou kto rýchlejšie, kto náročnejšie, kto exotickejšie, tak prídu do slepej uličky.
Jozef M30. Jún 2011
Pre Maja a Mišaaaaaaa: 98% heligonkárov nepozná noty,nepotrebuje ích. Potrebuje poznať teóriu aby vedel aké má ladenie,čo je to mol atď. Dve % sú mlada generácia helig ,ktorí poznajú noty ženu to do predu z EU trendom .To sa nedá zastaviť!!!!! Je to prirodzený vývoj novej generácie. Len sa bojím aby sme o desať rokov na niektorej prehliadke konštatovalí,že ten v poradí 12 ty zahral lepšie kankán ako tí 7 mi pred ním.Potom vznikne monotonnosť a rozdielnosť regiónov zanikne--splynie .To už nebude o tradičnej helig.ale o prestíže jednotlivcov.
Milan30. Jún 2011
Pre Miša
Zaujímalo by ma koľkí mladí hráči nesú tvoj rukopis?
Keď tak strašne mudruješ, naučil si ty niekoho hrať?
A aké piesne a z ktorého regiónu?
...30. Jún 2011
mas pravdu peter, na to aby sme sa nenavazali do mladych hracov, lebo oni su k nam ozaj slusnejsi vyzyval pekne uz prispievatel predomnou, ale nikto zda sa nema nikdy dost a potrebuje dokonca hovorit o nejakych chorobach a deviaciach, tak si to myslel?
Peter30. Jún 2011
Priatelia, nedá mi nepostaviť sa na stranu Miša. To, aký má názor, je v tom momente absolútne jedno. Je to jeho názor, ktorý si chce obhájiť a je to správne. Čo je však dôležité, robí to slušne. Vy, jeho oponenti (a možno len jeden človek?) ste veľmi rýchlo skĺzli do roviny osočovania, ponižovania, porovnávania a to len preto, že Mišo nezdieľa Váš názor.

Zdá sa, že podľa Vás a Vám podobných, sa miera folkloristickej odbornosti meria len a len počtom odvystupovaných hodín na javisku, či šikovnosťou akou dotyčný zvláda svoj nástroj. Vedzte ale, že v reálnom živote to absolútne neplatí. Práve naopak, tí ktorí prezentujú, vystupujú dokonalé ovládajú svoj žáner, svoj nástroj,... dennodenne pilne cvičia a na nejaké širšie štúdie nemajú ani čas... Nuž prosím, nezhadzujte človeka keď ho nepoznáte a hlavne nie vtedy keď sa snaží slušne debatovať!
Kontakt: peter@seman.sk
Mišo30. Jún 2011
rozdielnosť názorov je všade - vo folklore, v politike, v športe. ale ja aspon nenadávam, neponižujem, nezhadzujem. čo sa mi páči, pochválim, čo sa mi nepáči skritizujem. ale aspon viem komunikovať ako človek. kdežto ty tu urážaš akoby si bol najmúdrejší na svete. Ok, ustúpim, nie z toho dôvodu, že by som s tebou súhlasil "mišoooooooooooooooooo" (to v žiadnom prípade) ale z toho dôvodu, že nemá zmysel na teba bližšie reagovať.
mišóoooooooooooooooooooooo30. Jún 2011
Pre boha prestaň, nerozumieš,si fakt debil. Povedz všetkým na čo hráš, kde si hral, ako si hral a čo hráš. Zabudni ty somár na dedičstvo tvojích otcov, je to len kultúrna tradícia regionu. Ak ste len pásli kozy tak aj ten folklór je taký, ak ovce tak je tam fujara, a tak dalej, ale ty si zadubenec zakopaný po uši v močovke.
v čechách bola heligonka ked tvoj dedo nevodel povedať mama.
mišóoooooooooooooooooooooo30. Jún 2011
Pre boha prestaň, nerozumieš,si fakt debil. Povedz všetkým na čo hráš, kde si hral, ako si hral a čo hráš. Zabudni ty somár na dedičstvo tvojích otcov, je to len kultúrna tradícia regionu. Ak ste len pásli kozy tak aj ten folklór je taký, ak ovce tak je tam fujara, a tak dalej, ale ty si zadubenec zakopaný po uši v močovke.
v čechách bola heligonka ked tvoj dedo nevodel povedať mama.
Mišo30. Jún 2011
pre ... - hmm, to máš pravdu, že terchovskú muziku nemám odsledovanú. takže nebudem sa určite hádať, že to tak nie je.

pre Majo - ano, každý nech sa učí to, čo mu je lepšie, ale v tom s tebou nemôžem súhlasiť, že pesničky prznia tí, čo nehrajú podľa not. Kedy naši starí otcovia hrávali na husliach a heligonke podľa not??? a chceš tvrdiť, že prznili pesničky? tak ja neviem, či sa doteraz hrávalo len na jednom rade - asi si videl zo starej gardy len ujka Bendíka z Hrušova, ked tak hovoríš. ale skús si vypočuť heligonkárske nahrávky trebárs aj spred 20 rokov, takého Mittera z Korytárok, Purdeka z Detvy - a ak zahráš tie cifrovačky, tak si macher...
Majo30. Jún 2011
ked už sme pri tom hraní či na akordeone alebo heligonke hrať by sa malo podľa not.Ako je napísana skladba ked som hrával na akordeóne vždy len podľa not.Dalo sa to zahrať aj inak ale aj tak to bolo najkrajšie podľa notového zápisu a ked bol akordeonista šikovný pridal si tam to svoje ale na heligonkách ľudia hrávajú bárz ako ,vobec sa nedostanu tak vysoko ako majú nezahrajú to správne ako je tá piesen zložená podľa nôt.číže kto nehrá podľa not tak to individálne przní po svojom.A teraz máme heligónkový zápis čo sú vlastne pesničky z nôť preložené do tohto zápisu aby aj človek ktorý noty nepozná sa tu pesničku mohol naučiť.
A nejaké regiónovanie je každeho osobná vec nech každý hrá ako vie a nikto mu do toho nekecajte je to len a len jeho súkromná záležitosť.Kto sa chce učiť podľa Čerňanskeho nech sa učí, kto od starých otcov nech sa páči je to každeho osobná vec ktorým smerom sa uberie. Najhoršia je ľudská závisť nič iné v tom neni.Keby neni MČ a pod. som zvedavý kto by vaše vrzúkanie na jednom rade chodil počúvať a pozerať.