Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter 213. September 2012
pre Šimona a i: i - podľa mna nie je dôvodom toho, že sa stierajú regionálne rozdiely to, že sa heligonkári stretávajú na festivaloch a prehliadkach. Prehliadky, súťaže (aj celoslovenské), takisto folklorne festivaly sú tu aj 50 rokov a vtedy tie rozdiely bolo cítiť. Skôr to vidím v tom, že ten mladý heligonkár ktorý sa učí u nejakého učiteľa, alebo v hudobnej škole, tak sa všetci učia ako cez kopirák. Je pravda, že sa naučia hrať skutočne kvalitne, ale tu ide o to, že nech ich v tej hudobnej škole naučia správne akordy, resp. prechody pri basovaní, ale tí mladí by sa mali podstatne rozlišovať v hre pravou rukou. Tam by malo byť cítiť ten region. A aj na ľavej ruke, ale nie v prechodoch, ale v tzv. trhu heligonky. Pretože ináč by mal basovať heligonkár z Terchovej, Č. Balogu, Detvy a pod. Teraz nechcem, aby to vyznelo len ako kritika, no určite aj tí starší by boli oveľa radšej, keby tí mladí mali ochotu si niečo od starších odkukať. No bohužiaľ stretol som sa s takým názorom jedného mladého, že ked mu povedali nech sa pozrie ako má hrať svoj region na heligonke, tak odvrkol, že ten ujo nevie vôbec basovať. Teda bola pravda, že ten ujo nevedel prechodiť správne po basovej časti, no trh basovania a pravú stranu mal skutočne super. Takže nie je všetko chyba len tých starších - oni by radi tým mladým ukázali "to pravé orechové zo svojho regionu"... Každopádne je dobre, že rastie konkurencia a kvalita heligonkárov a možno raz príde doba, ked tí mladí z vlastnej iniciatívy budú vyhľadávať starých vyslúžilých heligonkárov, aby im niečo ukázali, ako sa kedysi hrávalo (aby sa odlíšili od ostatných), tak ako sme po revolúcii žrali všetko zo zahraničia a teraz po čase prichádza mnoho ľudí na to, že veľa našich slovenských vecí bolo a je lepších.
Takže tie rady pre niekoho, že neuč sa hrať na heligonke, aj tak ťa tu skritizujú určite nie sú na mieste. Neučte sa hrať ani futbal, lebo aj tak ťa na Pasienkoch vypískajú...
Šimon12. September 2012
pro i
Je to tak, je to asi nějaký přirozený vývoj, těžko s tím něco dělat, ale jak jsem psal níže, je to dobré.
pro Martin
Když dáš na Ondrejovu radu uděláš dobře, jen trpělivost a čas na hraní. Martinovy výukové materiály jsou hodně kvalitní,
logicky a dobře napsané, dá se z toho pěkně a hlavně dobře položit základ na další zkvalitnění hry. Opravdu doporučuji. Pak si někoho dobrého najdi jak píše Rychlík na nějakou konzultaci a uvidíš že to půjde. Hlavně ten případný konzultant
musí být kvalitní a neměl by tě svoji radou učit něco jiného než máš v učebnicích, chci říct že by tě měl posunout dopředu a ne vrátit zpátky, neměl by tě zblbnout hlavu, na to bych si dal bacha. V těch materiálech je opravdu kvalitní základ. Nevím odkud jsi, ale podle mne lepší hodina u p. Čerňanského než aby ti někdo vykládal nějaké bludy. To je můj názor na učení, držím ti palce, dřina se ti časem vrátí a budeš prožívat krásné chvilky s tímto nástrojem.
rychlik12. September 2012
da sa naucit hrat aj samemu. Obcasna osobne konzultacia s vyspelym hracom je vsak prospesna a velmi posuva dopredu
i12. September 2012
nekritizujem, neradím, len som vyšiel so svojou myšlienkou- máme hráčov na heligonku dobrých starších i mladších, mladí sú technicky vyspelí,hrajú čisto,perfektne ovládajú ľavú ruku-a že hrajú takmer rovnako? Nečudo, svet je menší,regiony nie sú izolované, Kontakty medzi heligonkármi sú častejšie, je viac čo porovnávať ... odkukať, učiť sa a tak aj stretnutia heligonkárov, súťaže, festivaly majú svoj podiel na stieraní rozdielov...
Ondrej S.12. September 2012
pre martin
Da sa to naučiť aj samému, stačí mať nástroj a trpezlivosť. Pán Čerňanský napísal niekoľko kníh, podľa ktorých to určite zvládneš. Stačí ak klikneš na odkaz vpravo "Začíname hrať na heligónke".
Kontakt: older73@gmail.com
,,,12. September 2012
Martin neuč sa hrať vobec je to zbytočné pretože akonahle ťa niekto bude počuť s tejto stránky tak budeš najhorší hráč na svete.škoda penazi za harmoniku a literaturu. Nerob to. Vlastná skusenosť.
martin12. September 2012
ako sa mam naučit hrat na heligonke ? hm niejake radi ... da sa to naučit aj samemu ? hm ????
Šimon12. September 2012
Pozorovatel, Peter2, chápu to a je mi jasné o co vám jde, ale je to problém asi těžko řešitelný. Dříve se učilo z otce nebo dědy na syna a každý učil to co uměl, to co hrál a hrál většinou to kde žil a vyrůstal. Dnes je doba jiná, mladí hráči nástroje studují včetně teorie a samozřejmě jejich technika je úplně jiná, je to systémem a kvalitou výuky a samozřejmě každý se snaží z nástroje dostat maximum, v tom každého chápu, ne každému stačí hrát na jednu řadu a mlátit měchem zleva doprava. Myslím si že ale každý z těchto hráčů je, nebo bude schopen hrát velice dobře i ten svůj regionální folklór. Určitě nebudou hrát jen kankány atd., ale např. na terchovské cifrovačce tu heligonku celou nezvládnou, prosím uvedl jsem to jen jako příklad. Já si osobně myslím že o dobré hráče vašeho regionálního folkloru strach mít nemusíte, sám to občas vidím na přehlídkách a vím jak kdo a co hraje. Je dobré se ale nad tím zamyslet a je hlavně na Vaší starší generaci aby těmto mladým virtuózům ještě něco předala. Je potřeba jim podat ruku a ne si jen postěžovat. Můj názor je ten že na Slovensku máte spoustu mladých, talentovaných, dobrých a zapálených hráčů kteří ví kam patří a ke svému rodišti mají právě díky rodičům dobrý vztah. To je můj pocit člověka který k vám jen občas zajede, takto to na mne navenek působí a nejsem sám, to vím. Chápu že názor člověka který je do problematiky více ponořen může být jiný.
Ondrej S.12. September 2012
S niekoľkými diskutujúcimi na tejto stránke som v kontakte telefonickom, osobnom, či prostredníctvom emailu a rozhodne sa nestotožňujem s názorom pána "pre ---" citujem: "Absolutne sa míňa zámer tejto stránky , kde by sa malo poradiť, podporiť a zachovať heligonku ahru na nej...". Aj mi tu poradili, aj ma podporili, nelenili a obratom sa podelili o svoje skúsenosti, treba len pozorne čítať, slušne požiadať a nechať kontakt. Ako všade inde i tu platí, že treba oddeliť zrno od pliev, a ja som tu zrna našiel dosť.
Kontakt: older73@gmail.com
pozorovateľ12. September 2012
Presne tak - preto som porovnal mladých heligónkarov k súčasnej produkcii mamutích pivovarníckych spoločností. Ich pivo je pomerne kvalitné, ale chýba tomu iskra a jasné rozlíšenie. Kedysi nebol préblém rozoznať Zámocké svetlé od Zlatého bažanta či Kozla z Popovíc. Teraz chutí temer všetko pivo podobne. Nehovorím, že sú to brečky, ale chýba im vlastná pečať jedinečnosti.
Peter 212. September 2012
áno je tu otvorená zase raz stará známa téma. Pre tých, ktorí sa cítia dotknutí akoukoľvek kritikou, tak súhlasím s názorom tušim pozorovateľa, kde postrehol to, čo je bohužiaľ pravda. Že regionálne rozdiely sa u mladých heligonkárov strácajú. Je to veľká škoda pre náš folklór. Ale nikde nie je napísané, že by heligonkári hrali nekvalitne. Práveže vieme o tom všetci, že heligonkári sú čoraz kvalitnejší, kritika nesmeruje na kvalitu ich hrania, akordicky sú pomaly dokonalí ale kritika ide na to, že poniektorí namiesto zachovania regionálneho rozdielu uprednostnia naháňanie akordov na heligonke. Pretože nie v každom regione sa hrávali rôzne dvojhlasy, trojhlasy a pod., takže podľa mňa takéto kritické pripomienky sú na mieste.

P.S: podotýkam, že som nevidel záznam zo Starej Bystrice, preto ani nič a nikoho menovite nekomentujem, len vo všeobecnej rovine zo skúseností z toho, čo som videl na x prehliadkach po SR.
Laco MT12. September 2012
Meškárke z Aradáča: http://tv.sme.sk/v/25075/uz-sto-rokov-v-aradaci-hraju-zeny-muzom.html
Peter12. September 2012
Priatelia, opäť sa vraciame ku starodávnej téme, ku otázke o vyjadrovaní názorov. Viackrát som si prečítal príspevky podo mnou a zase začínam mať nedobrý pocit so schopnosti niektorých z Vás prijať inú myšlienku, iný názor. Pozorovateľ korektným slušným spôsobom vyjadril to, čo si myslí a hneď ste sa niektorí podráždene zdvihli. Čo také zlé urobil? Už ho pasujete za primitívneho kritika, človeka neznalého problematiky, atď...

Niektorí stále zbožne poukazujete, aká je táto diskusia, že aká by mala byť, že sa míňa svojmu poslaniu, načo by mala slúžiť,... Pravda je však taká, ako to tu už párkrát zaznelo: Diskusia je taká akú si ju všetci tvoríme. Zaujímavé ale je, či si to dokáže niekto uvedomiť alebo nie, že objektívnu vecnú diskusiu negujú práve diskutéri, vystupujúci akože v mene "ochrany diskusie", v mene "poučovania ako by to malo byť", v mene kádrovania a posudzovania názorov iných...

A toto je zásadný problém debaty na tejto stránke!
...12. September 2012
suhlasim s prispevkom podomnou sami mudrlant zákerák a závistlivec česť výnimkám
pre ---12. September 2012
súhlasím s tebou, ale je tu otázka čo je dobre ? podľa mňa všetci čo hrajú sú dobrí, len názory a hodnotiace príspevky treba napraviť, hlavne hlavy tých hodnotiacich mudrlantov. Ved na tejto stránke sa nič nehovorí len osudzuje, posudzuje, kritizuje ale ludmi ktorí by mali byť hlavne ticho.
Absolutne sa míňa zámer tejto stránky , kde by sa malo poradiť, podporiť a zachovať heligonku ahru na nej ale nie tak ako hrali pred 50 rokmi ale za technickej vyspelosti. Veď načo je tam 33 klapiek hlasových ked máme hrať len na 6-tich dvomá prstami.
---12. September 2012
Ako tak pozorujem tie komentáre, pravdepodobne nemáme na Slovensku dobrého heligonkára. Keď sa aj nejaký ukáže, vždy ho tu zmetietie ako žiadosť na byt!!!
Śtěpán11. September 2012
Pode mnou jsou dva rozdílné názory na mladé heligonkáře na akci Zlatá heligónka. Já sdílím názor pana "i" Pan pozorovatel patří do poroty, pokud svůj názor myslí vážně, může se pod něj podepsat a může to i konkrétně doložit, jak si to asi u mladých ve věku 5 až15 let představuje.
Vážený, budete mít možnost. Video zpracovávám a jsem zvědav, co pak k Vašemu názoru doplníte. Štěpán Vrána
Kontakt: vrana1935@seznam.cz
i11. September 2012
nebojím sa o osud heligonky na slovensku, 5-1o ročný drobizg zahral, občas s chybičkou, ale s potrasením hlavy- akože takto som to nechcel- opravené bezchybne zahraté 10-15 roční superhráči víťaz večera je 12 ročný! 2O roční virtuozi a porotcovia. Možno pre niekoho všetko rovnaké,(ani náhodou),ale technicky na vysokej úrovni. Zážitok, akých nebolo veľa!
pozorovateľ11. September 2012
Bol som na tej mládežníckej heligónkarskej akcii na Kysuciach a mám jeden zásadný postreh : S našimi mladými heligónkarmi to začína byť rovnaké ako s pivom - skoro všetko jeden štýl, na jedno kopyto. Čím ďalej, tým menej originálnych samorastov. Aj keď mnohí hrali aj piesne zo svojho regiónu, hrali ich akýmsi novým univerzálnym štýlom. Bolo to ako zo škatuľky, ale chýbal tomu ˝šmrnc˝ a čaro osobnosti. Dúfam, že časom sa mladí odpútajú od šablón a začnú predvádzať sami seba.
Štěpán11. September 2012
Vítězem Zlaté helgónky 2012 se stal Anže Grehv ze Slovinska a 500 euro na nákup heligonky Alpen získal Ján Šutiak z Nové Bystrice. Oba jsou z 2. kategorie. Tolik před oficielním sdělením od organizátorů.
Štěpán
Kontakt: vrana1935@seznam.cz