Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Juraj19. Október 2012
to m : hocikedy keď je čas tak hrávam :)
Kontakt: juraj.kosztolanyi@gmail.com
m19. Október 2012
juro kedy zahraš na jelinkovi?
Juraj19. Október 2012
Na odľahčenie diskusie o SOZE, by som sa chcel spýtať, aké lepidlo sa používa na lepenie hlasov do heligonky. Prípadne ako dlho také lepidlo schne. Vďaka
Kontakt: juraj.kosztolanyi@gmail.com
Bony19. Október 2012
Strazovec - z roznych for viem, ze so SOZA sa normalnym sposobom komunikovat neda. Skusili ste to aspon? Mam taky dojem ze najlepsim argumentom pre tuto organizaciu je medializacia - uz ma toho dost na rovasi. A jednoducho ak im dovolime parazitovat na nasich ludovkach, tak to budu robit. Tato organizacia nema stipku ludskosti, vo vsetkych argumentoch smerom od nej sa obracia na autorsky zakon.
A ked uz tie peniaze vyberie, mala by nam ich vratit. Ludove piesne (z nazvu vyplyva) vymyslel lud, kto je lud - to sme my, komu patria tieto peniaze - patria nam.

Šimon - aj česka OSA takto parazituje u vas?
Peter19. Október 2012
Keď sme už pri tom,... ja som to nechcel otvárať, nuž ale,... aspoň pre informáciu: Ochranársky zväz môže zavariť usporiadateľom dokonca aj samotným faktom, že nemajú porobené zmluvy so svojimi účinkujúcimi - ako s "výkonnými umelcami pri verejnej prezentácii diela". A to sa ešte ani vôbec nebavíme aké a od koho diela interpretujú. Je to tzv. "ochrana práv výkonných umelcov".

Už som to kedysi spomínal - Sú to veľmi zložité a niekdy aj chúlostivé vzťahy. Pravda, keby všetko malo byť zabezpečené a dodržané, asi by sa nekonala ani žiadna heligonkárska prehliadka...
Peter 219. Október 2012
pre pozorovateľ: máš pravdu v tom, čo si napísal, že organizátorom môžu zavariť hlavne tí, ktorí hrajú registrované skladby.Viem, čo tým myslíš, ale podľa mňa je celá organizácia ako aj postoj SOZA postavený na hlavu. Pretože pokiaľ viem, tak každé vydané cd-čko musí ísť na SOZA na registráciu. A ked si zoberieme, tak možno 80-90%heligonkárov hrá piesne, ktoré niekde počuli na cd-čku a páčia sa im - čo je aj úplne normálne a práve na to slúžia tie cd-čka aby sme ich počúvali a pekné piesne z nich šírili ďalej. Ved takmer všetky ľudové piesne už boli nahraté a tým pádom aj zaregistrované. tak čo teraz? Treba kvôli nejakému blbému úradu zrušiť heligonkárske a iné folklórne akcie?
pozorovateľ19. Október 2012
Väčšina peňazí, čo vyberie SOZA ostáva v SOZE na to, aby sa pokryli výplaty zamestnancov, pranájom budovy, počítače, korešpondenciu.... Autori a interpreti nedostanú z toho veľa - a naviac, prideľovaľovanie peňazí je absolútne nepresné. Jediné, čo SOZA finančne presne dokáže rozdeliť, sú peniaze za hranosť v rádiách - tie im totiž posielajú presné rozpisy hranosti interpretov. S rôznymi hudobnými podujatiami v Hornej-Dolnej je to však veľmi problematické. Na heligónkarskych podujatiach môžu poriadateľom zavariť najmä tí hráči, ktorí interpretujú registrované autorské skladby.
Šimon18. Október 2012
Že se autoři a jejich práva musí nějak chránit beru, to je jasné.
Mám kamarády kteří otextovali některé písničky americké dvojice Simon and Ganfunkel a chtěli je tu natočit. Kontaktovali
patřičné pracovníky ochranného svazu kteří je "zastupovali" a ti řekli že to není možné a autoři si to nepřejí. Kontaktovali autory v americe a ti jim řekli ať si natočí co chtějí že budou rádi. Tak mi nějak není jasný ten systém zastupování a hlavně mi není jasný tok vybraných peněz k autorům. Chtěl bych opravdu vědět kolik procent vybrané částky jde těm autorům, nevím, ale tuším že mizivé procento a to kdo ví jestli.
Strážovec18. Október 2012
pre Bonyho
Čiastočne musím oponovať. Aj za akciu, kde zazneli navýsosť regionálne ľudové piesne ( ktoré nie sú bežnému človeku bývajúcemu viac ako 30 km od nás známe ), sme museli zaplatiť SOZE poplatok. Dôvodili tým, že pieseň môže byť ľudová, ale na jej harmonizáciu či aranžmán môže mať niekto ´´patent´´ - čo bola v prípade týchto piesní vyslovená hlúposť.

Na heligónkarskych podujatiach znejú čoraz častejšie autorské melódie a texty. Zamestnanci SOZY sú bdelí a myslím, že raz radi začrú aj do heligónkarskych vôd a znechutia nám to, čo máme radi.
jano z DT18. Október 2012
...keď už bola tá reč o tej bande nenažrancov (SOZA) - nedá mi nezareagovať a pripojiť link na ktorý som natrafil.. http://husovec.blog.sme.sk/c/268211/SOZA-nemoze-dat-nikomu-pokutu.html
Kontakt: murin.heligon@zoznam.sk
Tibor18. Október 2012
Pre t.m. Podľa toho,ktorú myslíš od p.Duraja.Ja mám č.9 z jeho stránky http://picasaweb.google.cz/durajlad/Heligonky#
Môžeš mi zavolať ak je to ona a chceš nejaké informácie.
Kontakt: 0903525618
t.m.18. Október 2012
prosim vás má niekto bielu harmoniku doma od Duraja?
Bony18. Október 2012
Tak, ja si myslim, ze usporiadatelia heligonkarskych prehliadok si nemusia robit tazku hlavu zo ziadnych takychto organizacii pretoze na 99 percent na nich odznie repertoar, ktory SOZA nezastupuje, takze aj ked sa jedna o verejnu akciu nemali by im nic fakturovat aj po nahlaseni vsetkych odohranych piesni.
Co ma skor zaraza je to, ze napr. aj Stuzkova slavnost je verejnou akciou a musi sa predom nahlasit a teda aj zaplatit prislusne poplatky - toto muselo vzniknut len v chorej hlave nasich zakonodarcov.
Koho zaujima tato tema, tu je viac info: http://www.soza.sk/?id=528
Strážovec18. Október 2012
Okrem SOZY bdie bystrým a všímavým okom nad výberom financií za rôzne ( aj folklórne ) podujatia aj Slovgram. Každého usporiadateľa kultúrneho podujatia, na ktorom zaznie hudba, určite teší, že musí platiť dvom inštitúciám. Podľa výpovedí viacerých renomovaných umelcov mám pocit, že na ich tantiémy za autorstvo či realizáciu hudobnej nahrávky ide žalostne málo peňazí. Väčšinu vybratých peňazí zhltne jedna či druhá hore spomínaná inštitúcia na svoj chod. Svoje o tom určite vedia aj usporiadatelia heligónkarskych podujatí.
Janko K. 18. Október 2012
To by ale potom mali platiť nám ...za ,, live show", ako sa teraz s obľubou píše, alebo prehliadku ,,luśčakoch" po našemu:)
(Lazoríkové ,,hrešeňa" poznám - Holcija.)
Peter18. Október 2012
keby sme stáli ako vtáci, ako "luśčaci", tak určite hej. :-)

(Vieš čo znamená toto šarišské slovičko podľa etnológa báčika Lazoríka v jeho Najvekšich šarišskich hrešeňoch :-))
Janko K.18. Október 2012
Peťo, tak ma napadlo: keby sme sa zišli desiati na prehliadke a pískali si rôzne ľudové piesne, platil by organizátor podujatia poplatok SOZA? Samozrejme, všetko by bolo vopred nahlásené - podujatie, pesničky, interpreti...:)
Peter18. Október 2012
Nedávno aj bol taký vtip, akože otázka na ochranársky zväz:

Spevavý vtáčik je autor hudobného diela, alebo hudobný nosič? (zaregistrovať a vyberať poplatky "za ochranu" jeho práv)
Peter18. Október 2012
Ani mne sa to nepáči, ale problém nie je až taký jednoduchý ako sa zdá... Na ilustráciu pohľad z iného konca:

Hudobná kapela, alebo jednotlivec, vopchá do projektu svoje peniaze, nahrajú a vydajú vlastné CD-čko. Stalo ich to nemalé úsilie i finančné výdavky a radi by boli, aby sa predajom ich nosičov niečo vrátilo späť. A tu sa nájdu naraz vychytralci, ktorí budú voľne šíriť, kopírovať, hrať, či dokonca zarábať na úsilí niekoho iného (autora). Kto má v takomto prípade chrániť jeho záujmy?

Pravda, ľudová pieseň nemá známeho autora, ale zákon rozlišuje okrem autora aj ďalšie subjekty ako výkonný umelec, vydavateľ, autor audiovizuálnej nahrávky, atď... Pri autoroch nezabudnime na autora textu, autora hudobného zápisu alebo úpravy, autora obalu CD-čka, atď... Všetci títo sa nejakým spôsobom podieľajú na tom, že si môžme niekde v kľude vypočuť z CD-prehrávača pesničku. Verte, že nikto z nich ale nie je rád, keby mal byť okrádaný o jeho duševné vlastníctvo. Toto sa nepáči nikomu z nás.

No ale pravda je niekde inde. Často na záujme tzv. ochrany vznešených myšlienok parazituje kopec ďalších "správcov, ochrancov, radcov", či bohvie kto ešte... Keď som pred časom niečo riešil po ochranárskych zväzoch, bohužiaľ osobne najhorší dojem (nejakej "vznešenosti") som mal zo SOZY. Vchod do budovy cez sklenené dvere otvárané na kód,... samy sa tam nedostanete, musí po Vás niekto prísť ako sprievod,... v budove je niekoľko kancelárii na každom z 2 - či 3 podlaží,... a v každej úradníci,...

A aj som si nevdojak položil otázku: "Preboha, z čoho tento kopec ľudí má peniaze na svoje výplaty?"
pozorovateľ18. Október 2012
Tá SOZA je naozaj nebezpečný orgán, ktorý kazí folklórne akcie po celom Slovensku. Vymáhať peniaze za hranie ľudových piesní je podĺa mňa absolútne neprijateľné. A vedúci SOZY pán Repčík by mal apelovať na to, aby peniaze išli tvorcom autorských piesní, nie do vrecka rôznym darmožráčom.